Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #1 Skrevet 23. oktober 2005 Noen som vet noe om medikamenter i forhold til innsettelse av stent? (Ballong i aorta eller no). Jeg satte inn en for et år siden, og går på en blodfortynnende (grusomt dyr en). Går på andre blodfortynnende + no andre hjertegreier også, men det er egentlig ikke relevant her. Det jeg lurer på er egentlig om man skal gå på de "for alltid"? Har ikke blitt innkalt til Riksen ennå, så får ikke spurt der foreløpig (haaater å ringe og spørre om ting), og ettersom medisinene koster 566 kr/28 tab, og 1872 kr/100 tabletter er det jo en viss forskjell i pris (får det refundert av trygdekontoret, men må jo legge ut). Skal jeg gå på de i to måneder til er det jo da kjipt å bruke haugevis av penger på noe jeg bare kan kaste. Derfor; noen som vet om man går på disse i lang tid/alltid? (Er Plavix).
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2005 #2 Skrevet 23. oktober 2005 Altså, når du har en stent må du gå på blodfortynnende, det er forståelig. Jeg tror derimot ikke det vil være nødvendig å gå på flere typer blodfortynnende medikamenter samtidig resten av livet, såfremt du ikke står på disse av andre grunner da. Får nesten lyst til å spørre deg hva du har i INR, når du står på flere typer, men jeg skjønner at det ikke er poenget her.
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2005 #3 Skrevet 23. oktober 2005 Du frysepulver, er du ikke på kontroller da? Hos fastlegen? H*n må jo ha litt mer peiling enn oss på KG får vi håpe?
Gjest Gjest Skrevet 23. oktober 2005 #4 Skrevet 23. oktober 2005 Du frysepulver, er du ikke på kontroller da? Hos fastlegen? H*n må jo ha litt mer peiling enn oss på KG får vi håpe? ← Har ne kirurg på Riksen som tar ansvaret, han liker ikke fastlegen og liker ikke legevakten (de er ikke flinke nok). Men jeg liker virkelig ikke å ringe han. Mamma har sendt melding til han og sånn, men jeg synes det er litt drøyt. Måler ikke INR lengre, bare når jeg er på Riksen. Gikk på Marevan før, da fikk vi aldri stilt dosen riktig. INR varierte mellom 1 og 8 et sted... Går nå på en magemedisin (Nexium, for å beskytte magen), Albyl E (blodfortynnende), en betablokker (Renitec) - disse for den opprinnelige feilen som er operert (klaff og bypass). Bypassen er ikke helt 100 %, så fikk stent i fjor i september. Ble satt på Plavix etter det.
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2005 #5 Skrevet 24. oktober 2005 Det er kjedelig med dyre medisiner, det skjønner jeg. Kjøp den minste pakken, og så ringer du til Riksen og spør om du får en time med legen din på poliklinikken. Bedre å hoppe i det osv...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg skal inn etterhvert, trodde det ble nå i oktober, men da får vi se... Mamma kommer på besøk i dag og har hentet resepter og medisiner, så det ble billig for meg
Tulipan Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 Hei! Det er nok en stor sjanse for at dun må gå på en type blodfortynnende resten av livet. Dette fordi blodet har lett for å koagulere (levre seg) rundt ting som er operert inn i kroppen. Da kan det fort løsne en blodpropp som kan gå til lunger, hjerne og andre steder i kroppen. Det er også sjenser for at bakterier fester seg i sånn blodproppen og kan før til infeksjoner bla i hjertet. Så tror nok du må gå på en type resten av livet, men at du kanskje får beskjed om at du kan slutte med de resterende ved den neste polikliniske timen. Er dui tvil, ring legen du. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #8 Skrevet 24. oktober 2005 Hei! Det er nok en stor sjanse for at dun må gå på en type blodfortynnende resten av livet. Dette fordi blodet har lett for å koagulere (levre seg) rundt ting som er operert inn i kroppen. Da kan det fort løsne en blodpropp som kan gå til lunger, hjerne og andre steder i kroppen. Det er også sjenser for at bakterier fester seg i sånn blodproppen og kan før til infeksjoner bla i hjertet. Så tror nok du må gå på en type resten av livet, men at du kanskje får beskjed om at du kan slutte med de resterende ved den neste polikliniske timen. Er dui tvil, ring legen du. Bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. ← Ja, men om jeg f.eks. går over på bare albyl-E, eller over på Marevan igjen... De er ikke så dyre nemlig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå