Gå til innhold

Ang rett til behandling og tidsfrister (BUP)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det noen som har vært i systemet som kjenner til rettigheter når man ikke får behandling innen tidsfristene? Eventuelt hvordan man regner tidsfristene?

Vi har en vanskelig hjemmesituasjon, der et barn trolig har en diagnose, er i puberteten, og vi er blitt henvist til BUP. Det er utagering, sinne, skolevegring, og jeg føler meg på randen av kollaps, og har ingen verktøy for å gjøre meg i stand til å håndtere situasjonene som daglig oppstår, og lurer på om jeg gjør det verre, ikke bedre.

Vi ventet i over 12 uker på å få time hos BUP, de ringte til og med for å innformere om at vi kunne velge en privat behandler hvis vi ville, pga at de hadde gått over tidsfristen. Vi valgte (dessverre) å vente på BUP, ikke ta det private tilbudet. Uansett, vi kom inn til første møte hos BUP (bli kjent-møte), og fikk en plan fremover for utredning. Jeg var så lettet og tenkte at NÅ får vi hjelp!

Så kom det en telefon, dagen før vi skulle ha vårt andre møte. Resepsjonisten sier at den behandlende legen vi fikk tildelt, har sluttet i jobben. (Visste de ikke det to uker før, på bli kjent-møtet?!) Så nå har vi ingen plan lenger, og vi må vente til de finner en ny behandler til oss. Men de sa det var veldig travelt, og det kunne ta tid. Jeg spurte om det private tilbudet fremdeles var et alternativ, BUP sa at det var stappfullt også der.

Det jeg lurer på, er: Har vi noen rettigheter på grunn av laaaaang ventetid, eller begynte ventetida å løpe på nytt etter bli-kjent-møtet? Lurer på om dette var kalkulert, i så fall, for å nullstille ventetiden, de måtte jo ha visst at legen vi møtte da skulle slutte to uker senere?

Anonymkode: 7fc5f...75b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...