AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #1 Skrevet 8. februar 2022 Vi har endelig fått oss hus 🥳 det betyr at vi flyttet til et nytt sted og mine 4 små... jepp to gutter på 4 og 2, så tvillinger som blir 1 år til høsten. Skulle bare ha én til, men så ble det to 🤣❤️ De må jo ja barnehageplass. ser barnehagen som ligger nærmest er Espira. Noen som har hatt barn i en espira barnehage før? Erfaringer? frister jo veldig med at de får servert alle måltider sånn at jeg slipper styret med 4 matbokser hver dag... uteområdet ser bra ut også. jeg leser i årsplanen at espira og barnehagen skryter veldig av seg selv og hvor fantastisk bra tilbudet er og at de har opplegg hele dagen... men føler dette er et dårlig tegn. Jo mer de skryter jo dårligere er det. Også har barnehagen nesten 15 avdelinger, syns det er litt mye... også har barnehagen vært i avisen pga avvik manglende omsorg hos personalet. Så ble litt skeptisk... del gjerne erfaringer Anonymkode: eec56...561 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Hadde barnet i en Espira barnehage før vi flyttet. Personalet var fantastiske, vi var veldig fornøyde. Anonymkode: 8bb42...fd6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Vi har barnet i en Espirabhg. Er fornøyd. Tviler på at det er så veldig stor forskjell på Espirabarnehager og andre barnehager - annet enn det med maten, som jo er veldig bra. Anonymkode: f34d8...912 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Vi har hatt barna i Espira-barnehage. Veldig fornøyd. Engasjerte ansatte. Her gikk f.eks. alle de ansatte på kurs i «De utrolige årene» og var veldig engasjerte i det (tror de fikk det gjennom kommunen da, kommunen ga tilbud til alle barnehagene her). Men de brukte det aktivt og gjorde mye ekstra, holdt også presentasjoner for oss foreldre. Vi flyttet og flyttet fra en annen barnehage til Espira, veldig mye mer fornøyd med vår Espira-barnehage. Når det er sagt så er det nok forskjell på Espira barnehager og fra avdeling til avdeling som alle andre steder. Anonymkode: f7392...0ec 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Jeg har hatt mine to i Espira, men de har også gått i to andre barnehager. Den siste de gikk i var Espira, fordi den lå nærmest etter at vi flyttet. Av de tre barnehagene barna har gått i, syntes jeg minst om Espira. Mange barn på få kvadratmeter, og mye rart av ansatte. De heiet frem å ha mannlige ansatte der, de ville ha minst 50%, men det betyr ikke nødvendigvis kvalitet. Traff tilfeldigvis en av min datters mannlige barnehagelærer på byen en gang, og han fortalte meg at gutta på jobben hadde fantasier om meg og noen av de andre mødrene. Seriøst... En annen gang fikk jeg med meg at ansatte baksnakket noen barn, og tok det rett til styrer. Styrer ga litt blaffen. Ellers en del små hendelser som gjorde at jeg mislikte barnehagen (men holdt ut med den fordi barna ikke hadde så lenge igjen til skolestart). F eks skulle det på død og liv være grøt hver mandag, selv om mange av barna ytret at de hatet den grøten. Ble så ille at mitt ene barn sluttet å gå i barnehagen på mandager; hun gruet seg så til den tvangsforingen av grøt. Jeg og flere foreldre tok det opp med personalet, men de var absolutt ikke lydhøre. Så alt i alt sitter jeg med et dårlig inntrykk av Espira. Anonymkode: af442...bf2 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bergen? Anonymkode: ecac8...316 Var det ikke der den 1-åringen ble kvalt i vogna si? Anonymkode: 43b4a...012 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 Espira barnehagene er nesten like forskjellige som alle andre barnehager. Vi har våre i en veldig bra Espira barnehage. De serverer varm mat tre dager i uken, grøt til frokost og gode fruktmåltider. De får så klart tilbud om ei brødskive om de ikke liker maten som blir servert. Mine barn har blitt altspisende pga mattilbudet i barnehagen. Jeg er spesielt imponert over skolespire opplegget dems. De er så flinke til å forberede barna til skolestart. De har også mange artige turer. De ansatte er gode og viser virkelig at de bryr seg om barna mine. Ungene våre stortrives. I nabokommunen er det også en Espira barnehage, og den er visst ikke like bra har jeg hørt. Anonymkode: 6f5c4...947
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var det ikke der den 1-åringen ble kvalt i vogna si? Anonymkode: 43b4a...012 Det var i Bergen, men det var ikke i en Espira barnehage. Anonymkode: ecac8...316 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 Tror du må se etter erfaringer fra den spesifikke barnehagen. Espirabarnehager er jo like forskjellige som andre barnehager når det kommer til personell, lokaler, antall barn osv. Vi er veldig fornøyd med vår Espira barnehage. Svært dyktige ansatte, og barna stortrives. Utrolig deilig å slippe å pakke med mat i en ellers travel hverdag. Kokken er veldig flink til å lage spennende og sunne retter. De er mye ute, går mye tur, og årsplanen er veldig bra. Mye fokus på utvikling og at læring skal være gøy. Egen godt utstyrt gymsal som ungene elsker. Lokale er litt rart utformet med tanke på garderobeplassering, avdelinger osv, men man blir vant til det. Så alt i alt er vi veldig fornøyd! Anonymkode: 23be4...548 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 Det mange glemmer å spørre om når de velger barnehage er hvor lang tid de bruker på å sette inn vikarer ved sykdom. Staten overtar sykelønn etter 14 dager? men de første dagene er det arbeidsgiver som betaler sykelønn. For å holde kostnadene nede (og overskuddet høyere til eierne) så kjører de med lavere bemanning inntil staten betaler. Resultatet er at de ikke benyttes vikarer. Ungene får mindre tilsyn og oppfølging og personalet blir utslitt, som igjen fører til mer sykmelding. Nytter ikke med fine planer og gode intensjoner når det er underbemannet kontinuerlig. Hvor mange har faktisk spurt hvor lang tid det tar før vikarer settes inn ved sykdom....ingen??? Det burde alle foreldre som vurderer barnehage, det sier mye.... Anonymkode: d06e0...582 3 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Vi har Espira barnehage og er veldig fornøyd. Barna får variert og sunn mat, de er mye ute og går mye på tur. Anonymkode: fd25b...2d0
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Det er nok like variert som i andre barnehager. Jeg kjenner ikke til veldig mange Espira barnehager, men kjenner godt til Læringsverkstedet. Og der er det fantastiske barnehager, og barnehager som knapt burde vært i drift. Mye kommer an på ledelsen og ansatte. Og slik er det vel i alle slike kjeder. Er en uheldig havne i en barnehage med dårlig ledelse blir det ofte problemer. Anonymkode: 3cb53...4f3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Som flere andre sier, er alle Espira barnehager ulike. Kvaliteten på en barnehage finner man i de som jobber der, ikke hvem som eier dem. Jeg er en veldig erfaren førskolelærer med snart 30 års fartstid i barnehage, og har jobbet i en Espira barnehage. Var der i seks måneder, og klarte ikke mer. Helt forferdelige arbeidsforhold, fullstendig uforsvarlig med tanke på bemanning, en ledelse som kun hadde lojalitet til eier, og eier som kun tenkte penger. Så jeg skal ikke jobbe i Espira mer, men det finnes sikkert gode Espira barnehager andre steder. Anonymkode: dd761...1ca 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 Vi hadde storesøster i den barnehagen du refererer til det første året hennes i barnehage. Vi valgte den pga åpningstidene egentlig. Positivt: - veldig greit med fullkost. - voksne som «så» barnet vårt på avdelingen (men det varierer VELDIG fra avd. til avd. Der oppe) - flinke til å gå tur i nærmiljøet - fin app med info og bilder negativt: - fullkosttilbudet bygges gradvis ned, samtidig som prisen går opp. I løpet av vår år der gikk det fra 3 til 2 dager med varm lunch. Fra hjemmelaget brød til kjøpebrød og de sa opp en i 50% stilling på kjøkkenet. Prisen gikk opp 200kr i mnd… - veldig skittne barn! Som i ikke en nese ble tørket eller hender vasket i løpet av dagen virket det som. - uteområdet (særlig «øverst») er veldig gjørmete og bratt. Dvs at alt av Uteklær varer Max en sesong. Helt utrolig hvor skitten ute-dressen var. Observerte ansatte fysisk dra ungen min på rumpa etter armene ned bakken når jeg kom for å hente, så da måtte hele dressen vaskes. Var ikke før vi byttet bhg at jeg skjønte hva de mener med å «vaske av med våt klut» - stadig overfull bleie når vi hentet. Som førte til sår rumpe. Og det ble ikke bedre selv om vi sa fra. vi byttet etter 1 år. Har ikke angret! Har nå bhg med mye kortere åpningstider, men ett mye mer fornøyd barn. Anonymkode: ee96d...d05 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hadde storesøster i den barnehagen du refererer til det første året hennes i barnehage. Vi valgte den pga åpningstidene egentlig. Positivt: - veldig greit med fullkost. - voksne som «så» barnet vårt på avdelingen (men det varierer VELDIG fra avd. til avd. Der oppe) - flinke til å gå tur i nærmiljøet - fin app med info og bilder negativt: - fullkosttilbudet bygges gradvis ned, samtidig som prisen går opp. I løpet av vår år der gikk det fra 3 til 2 dager med varm lunch. Fra hjemmelaget brød til kjøpebrød og de sa opp en i 50% stilling på kjøkkenet. Prisen gikk opp 200kr i mnd… - veldig skittne barn! Som i ikke en nese ble tørket eller hender vasket i løpet av dagen virket det som. - uteområdet (særlig «øverst») er veldig gjørmete og bratt. Dvs at alt av Uteklær varer Max en sesong. Helt utrolig hvor skitten ute-dressen var. Observerte ansatte fysisk dra ungen min på rumpa etter armene ned bakken når jeg kom for å hente, så da måtte hele dressen vaskes. Var ikke før vi byttet bhg at jeg skjønte hva de mener med å «vaske av med våt klut» - stadig overfull bleie når vi hentet. Som førte til sår rumpe. Og det ble ikke bedre selv om vi sa fra. vi byttet etter 1 år. Har ikke angret! Har nå bhg med mye kortere åpningstider, men ett mye mer fornøyd barn. Anonymkode: ee96d...d05 Ja og, vikar ved sykdom? Sjelden… Anonymkode: ee96d...d05 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi hadde storesøster i den barnehagen du refererer til det første året hennes i barnehage. Vi valgte den pga åpningstidene egentlig. Positivt: - veldig greit med fullkost. - voksne som «så» barnet vårt på avdelingen (men det varierer VELDIG fra avd. til avd. Der oppe) - flinke til å gå tur i nærmiljøet - fin app med info og bilder negativt: - fullkosttilbudet bygges gradvis ned, samtidig som prisen går opp. I løpet av vår år der gikk det fra 3 til 2 dager med varm lunch. Fra hjemmelaget brød til kjøpebrød og de sa opp en i 50% stilling på kjøkkenet. Prisen gikk opp 200kr i mnd… - veldig skittne barn! Som i ikke en nese ble tørket eller hender vasket i løpet av dagen virket det som. - uteområdet (særlig «øverst») er veldig gjørmete og bratt. Dvs at alt av Uteklær varer Max en sesong. Helt utrolig hvor skitten ute-dressen var. Observerte ansatte fysisk dra ungen min på rumpa etter armene ned bakken når jeg kom for å hente, så da måtte hele dressen vaskes. Var ikke før vi byttet bhg at jeg skjønte hva de mener med å «vaske av med våt klut» - stadig overfull bleie når vi hentet. Som førte til sår rumpe. Og det ble ikke bedre selv om vi sa fra. vi byttet etter 1 år. Har ikke angret! Har nå bhg med mye kortere åpningstider, men ett mye mer fornøyd barn. Anonymkode: ee96d...d05 Oi. Ts her. Når var dette? Anonymkode: eec56...561
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja og, vikar ved sykdom? Sjelden… Anonymkode: ee96d...d05 Snakker vi alle om samme bhg? Ts Anonymkode: eec56...561
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Vi er veldig fornøyd med Espira. Engasjerte og flinke ansatte, sunn og god mat, gode uteareal, variert pedagogisk opplegg. Mye ute og på tur utenfor barnehagen. Barnehagen har midler til innkjøp av leker, utstyr ol. Førskolebarna får egen spiresekk med flott innhold. Barnehagen vår skårer også veldig høyt på foreldreundersøkelser. Anonymkode: f29ca...7a3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 Jeg har jobbet 3 år som pedagogisk leder i en Espira barnehage. Flotte kolleger, kokk og fine lokaler/ utemiljø... MEN lange åpningstider gir svært lav bemanning, vikarbudsjettet er latterlig lavt, kjeden etterstreber å ansette personell med lav ansiennitet/utdannelse grunnet lønnskostnader og mye av pedagogikken ( som skolespirene) er standardisert. Ikke minst ble vi "oppfordret" til å kamuflere for foresatte for å oppnå høy score på foreldreundersøkelsen. Jeg hadde aldri valgt en Espira barnehage til mine barn. Anonymkode: e11f3...d1c 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå