Gå til innhold

Å få barn er en egoistisk handling

Anbefalte innlegg

Skrevet

En frase jeg har hørt flere ganger. Som nybakt mor stusser jeg. For meg er dette noe av det minst egoistiske jeg har gjort. Opplevelsen har krevd at egoet mitt brytes ned. Det handler om å ta vare på et annet menneske nå og følelser som er et uttrykk for egoet slik som frykt,frustrasjon, irritasjon er det ikke plass til. Så lurer på hva folk mener? Synes dere det er kjipt å leve?jeg ser på livet pg min tid her som en gave.

Anonymkode: 04159...4e6

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En frase jeg har hørt flere ganger. Som nybakt mor stusser jeg. For meg er dette noe av det minst egoistiske jeg har gjort. Opplevelsen har krevd at egoet mitt brytes ned. Det handler om å ta vare på et annet menneske nå og følelser som er et uttrykk for egoet slik som frykt,frustrasjon, irritasjon er det ikke plass til. Så lurer på hva folk mener? Synes dere det er kjipt å leve?jeg ser på livet pg min tid her som en gave.

Å leve i seg selv er egoistisk og da kan man vel bare gjøre slutt på det hvis det er så ille? Da mener jeg de folka som sier det bare kan hoppe i havet så er det første leddet i problemet ryddet unna. Dessuten er det bare i rikeste Norge folk sier sånt. Folk har for mye og er utrolig utakknemlige her. 

Anonymkode: 351cf...7ec

• Liker 1
Skrevet

Klart det er egoistisk. Jeg velger jo å få barn fordi JEG vil ha dem, ikke for noen andres del. Det gagner ikke samfunnet eller verden på noen måte, vi er nok folk. Det gagner kun mitt eget reproduksjonsønske. Men det gjelder jo så mye her i livet, det er få store livsvalg vi gjør for noen andre enn oss selv. 

• Liker 24
  • Nyttig 8
Skrevet

Motivet er jo egoistisk, du ville ha en miniutgave av deg selv. Du gjorde ikke dette for samfunnet, da hadde du adoptert eller blitt fosterhjem.

Anonymkode: 3529d...c97

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet

Alt vi gjør er jo egoistisk. Valget om å få barn er egoistisk og valget om å ikke få barn er like egoistisk. Når barnet først er født må man selvfølgelig leve mindre egoistisk, men det at du fikk barn var et valg du tok for din egen del og ikke for barnets. 

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Er da like egoistisk å ikke få barn. De dom ikke får barn snylter jo på alle andre som gjør det. Hvis ingen fikk barn ville jo ingen kunnet drevet samfunnet fremmover.

Anonymkode: 468c7...7e0

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det menes jo selvfølgelig at du er egoistisk som VELGER å få barn, velger å sette enda flere barn til verden, spre dine gener. Ikke etter at du allerede har fått dem. Tenk litt da😂

Anonymkode: ed338...0ab

• Liker 6
Skrevet

Alle handlinger vi gjør er egoistiske. Gjør vi noe for andre så er det jo for selv å føle oss bra. Sånn egentlig.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Det handler om å ofre mye selv for at en annen person skal få et liv, bokstavelig talt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Å reprodusere seg selv = en egoistisk handling. Det handler ikke om at du kanskje må sette deg selv til side litt mens det står på. 

Anonymkode: a0acd...370

• Liker 8
Skrevet

Selvfølgelig er det egoistisk (som mange andre skriver her). Hadde du bare ønsket å ta vare på en liten en så er det jo nok av de som trenger det dessverre. Samtidig er menneskeheten avhengig av at noen får barn for å drive samfunnet frammover, men vi er alt for mange på kloden så det burde vært en grense ved 2-3 barn. De som får 4-10 barn er hvertfall egoistiske synes jeg. 

Anonymkode: a5be9...935

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at både å velge å få barn og å velge å la være, er begge egoistiske valg. Ikke på en negativ måte, snarere tvert i mot - men vi velger forhåpentligvis det vi føler er rett for oss. Altså, per definisjon egoistisk. Det er selvsagt helt riktig å være egoistisk når man skal velge noe så viktig i livet. Slike valg kan man ikke ta for andre. 

Det med at «å få barn er egoistisk» har kanskje blitt et slags motsvar eller motreaksjon til at frivillig barnløse i alle år har fått høre at de er egoistiske, umodne, bare tenker på seg selv osv? Er det der det kommer fra min tro? 

Jeg tenker at ingen er bedre enn noen andre - alle er like mye eller lite egoistiske, og om du får barn er ikke det bevis på at du hverken er mer moden, noe bedre menneske eller noe annet. Like lite som at å ikke få barn betyr at du er de tingene. Vi velger bare alle det som passer best for oss selv, og bør respektere at andre ikke velger det samme. 

Anonymkode: 27064...728

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det egoistisk (som mange andre skriver her). Hadde du bare ønsket å ta vare på en liten en så er det jo nok av de som trenger det dessverre. Samtidig er menneskeheten avhengig av at noen får barn for å drive samfunnet frammover, men vi er alt for mange på kloden så det burde vært en grense ved 2-3 barn. De som får 4-10 barn er hvertfall egoistiske synes jeg. 

Det er ikke så enkelt. Det er vanskelig/kostbart/i noen tilfeller etisk problematisk å adoptere, både innenlands (forekommer sjeldent) og utenlands. Fosterhjem er det stort behov for, men ikke alle egner seg som fosterforeldre. 

Anonymkode: 278e5...081

• Liker 1
Skrevet
Isambard skrev (4 minutter siden):

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Det handler om å ofre mye selv for at en annen person skal få et liv, bokstavelig talt.

Ja, men du hadde jo ikke trengt å sette enda en person til verden?!

Anonymkode: ed338...0ab

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Er det noe vi mennesker foretar oss som egentlig ikke er egoistisk? Det er ko egoistisk å la være å få barn også. At verden er overbefolket er ikke et argument i Norge, hvor det fødes for lite barn. Vi skal vel ikke på sikt utrydde etniske nordmenn og flytte andre folk hit? Det kommer i hvert fall aldri til å skje i praksis, så jeg er glad for å være med på å befolke Norge. Kanskje hadde jeg tenkt annerledes om jeg bodde i f.eks Kina, av flere grunner. Mye av grunnen til at jeg turte å få barn, er at vi har det trygt og godt i Norge.

Og enig med Ts at man i hvert fall ikke blir egoistisk (på egne vegne) av å ha barn. Man driter rett og slett ganske mye i seg selv, så lenge barnet/barna har det bra.

Anonymkode: 8e4f0...836

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så enkelt. Det er vanskelig/kostbart/i noen tilfeller etisk problematisk å adoptere, både innenlands (forekommer sjeldent) og utenlands. Fosterhjem er det stort behov for, men ikke alle egner seg som fosterforeldre. 

Anonymkode: 278e5...081

Nei absolutt ikke enkelt. Jeg har barn selv jeg altså og jeg mener det er svært egoistisk av meg, men vi er jo egoistiske av natur. Jeg håper å kunne ta inn fosterbarn i framtiden. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Først var jeg enig med deg, men i ettertanke vil jeg si litt ja, det er egoistisk, men det er også helt greit.  Det som er ikke er greit er enkelte kontekster for å få barn, og jeg kommer med et par eksempler:

Det var en tråd for en par måneders tid av en kvinne som ville ha barn, og refererte denne mannen hun skulle bli gravid med som "bare en bekjent", altså ikke en far, eller innflytelse eller mannlig forbilde til barnet sitt. Hun ville bare ha et barn med intensjoner med å bli alene mamma, og fant et bekjentskap som var ok med det. 

Videre har jeg blitt lagt hardt ann på av ei kollega på julebordet og var så klar til å ha barn, og synes jeg var den perfekte mannen som skulle gi henne et barn. Altså, hun ville ha barn, og julebord sex var bare et steg på veien. Jeg trengte ikke en gang å delta i barnets liv sa hun.Vi var aldri flørtende eller romantisk i forkant 🤷‍♂️

Slike omstendigheter er i min mening egoistiske årsaker pga av mangel på et forbilde av hvordan et parforhold skal være vil legge innflytelse på barnet sin personlighet og tanker om forhold, f.eks en ung mann vil tro at det er ok å forlate den gravide dama sin, fordi han selv har vokst opp med en alene mamma. En ung kvinne vil ikke skille forskjell mellom oppblåst ego og sunn maskulinitet hos en mann fordi hun vokste opp uten en far til å emulere sunn maskulinitet.

Så her setter jeg grensen for hva som er egoistiske årsaker til å få barn: "Jeg vil ha barn, fordi da har jeg et barn"

Skal man være virkelig åpensinnet så er selv med rett kontekst og riktig bakgrunn for å få barn; ultimatum en egoistisk handling. Rett og slett fordi det handler om å skape din arv, videreføre ditt navn og kultur. Altså mer av deg, og jeg gjentar; det er helt normalt og helt greit. Så hvorfor er det da en ultimatum en egoistisk handling? Da må man dra østover:

Jeg tror praktiserende buddhistiske munker tillater ikke seg selv å få barn fordi det går i mot å frigjøre seg fra alle sine behov som stammer fra ego. Sex er begjær og man skal gi slipp på alle sine lyster og kontrollere sine impulser. De skal ikke eie noe, hverken fysiske gjenstander, økonomisk, eller seg selv som betyr etterkommere.

Så det hele handler egentlig om hvor man setter sin personlige grense for årsak for barn og sitt behov som da fargelegger sitt syn på hvor egoistisk er det å få barn.

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig egoistisk å få barn. Barn innebærer enda et menneske som forbruker og bryter ned naturen. Vi trenger ikke flere middelmådige mennesker.

Anonymkode: 9cc76...74d

• Liker 8
Skrevet

Selvsagt er det egoistisk å få barn, og jeg vil si mer egoistisk enn å avstå fra å få barn.

Men gjør det noe da? Det virker som om du ønsker at verden skal si til deg: "åh, for et flott og uselvisk menneske du har blitt etter du fikk barn". Man blir ikke mindre egoistisk av å få barn, man bare utvider sin egosentriske verden til å også gjelde barnet sitt. 

Jeg opplever barnløse mennesker som mindre egoistiske, de gir mer av seg selv og bryr seg mer om andre. De av vennene mine med barn bryr seg også om andre mennesker, men i mindre grad fordi de er mer opptatt av seg og sine barn. Det gjelder selvsagt ikke alle. 

Et eksempel: jeg har en venninne som stiller opp nesten uansett hva det gjelder, flytting, en skulder å gråte på, kommer gjerne med små gaver og oppmuntringer. I tillegg til jobb og travelt liv, bruker hun fritiden til å jobbe frivillig med flyktninger og sårbare ungdommer. Hun har ikke barn, men jeg anser henne som et av de minst egoistiske menneskene jeg kjenner.

Anonymkode: 31095...da1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Å ta vare på et barn er jo det minst egoistiske! Man går fra å være selvsentrert til å lære å empatisere med andre og bry oss mer om andre. Utviklingen som skjer i oss selv  er noe alle burde gå igjennom syns jeg hvis ikke går man glipp av en utrolig nyttig del av utviklingen våres. Det gjør oss mindre egoistisk❤️ angrer aldri et sekund på at jeg ble mor det er mitt livs største suksess🥰 og jeg er stolt over andre gode mødre der ute. Alle fortjener å få barn.

Anonymkode: 1ea7e...216

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...