Gå til innhold

Gå på jobb når barna har omgangssyken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er viktig for immunsystemet at man disponeres for vanlige sykdommer i en normal hverdag. Så det du bedriver her er å gjøre deg selv en stor bjørnetjeneste. Hvis alle skulle tenkt som du gjør her og i tillegg ikke latt barna putte alt i munn (det er svært viktig at de gjør det) for å styrke immunforsvaret sitt. Så ville vi hatt svært lite immunitet i samfunnet og du vil på sikt pådra deg «alt» som er. bakterier og virus blir ikke borte. 

Anonymkode: bd741...60a

Det er da ikke jeg som bestemmer om kolleger skal være hjemme. Det er bedriften. De ser seg heller ikke tjent med at om en medarbeider har influensa, så skal alle få det.

Blir disponert for sykdommer hele tiden jeg, er et sosialt menneske med et stort nettverk, tar kollektivtrafikk, går på byen og roper og skriker og danser, og har noen nevøer som er konstant snørrete som jeg er barnevakt for.

Jeg synes likevel ikke du er en helt om du sitter og nyser og spyr på jobb. At du mener jeg simpelthen er nødt til å inhalere bakteriene og virusene dine fordi du da utfører et stort samfunnsoppdrag er bare en dårlig unnskyldning for å være en egoist. Det er en ukultur at man mener man skal ha medalje for å gå på jobb som smittebærer, jeg liker at man med pandemien har blitt hakket mer hygieniske, og bevisste på at egen sykdom kan gå utover andre.

Anonymkode: 1771a...f93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har man mulighet til å holde seg hjemme, mener jeg man bør gjøre det. 

Det er så mye smitte omkring, og så unødvendig å smitte folk med omgangssyke. Hos oss har de måttet holde flere avdelinger i bhg stengt forrige uke, pga høys sykefravær hos personale, og klin umulig å få vikarer for de er syke alle mann også. 

Så passe unødvendig å smitte noen på jobben, som så drar smitten med seg i barnehagen når de henter, osv. 

Jeg synes det er en fin regel man kan ta med seg fra koronatiden: har man smittsom sykdom i hus, så begrenser man kontakt med andre så mye man kan. 

Anonymkode: def5b...928

Hvor mange avdelinger tror du må stenge hvis alle skal være hjemme begge foreldre hver gang et barn er sykt?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man mulighet til å holde seg hjemme, mener jeg man bør gjøre det. 

Det er så mye smitte omkring, og så unødvendig å smitte folk med omgangssyke. Hos oss har de måttet holde flere avdelinger i bhg stengt forrige uke, pga høys sykefravær hos personale, og klin umulig å få vikarer for de er syke alle mann også. 

Så passe unødvendig å smitte noen på jobben, som så drar smitten med seg i barnehagen når de henter, osv. 

Jeg synes det er en fin regel man kan ta med seg fra koronatiden: har man smittsom sykdom i hus, så begrenser man kontakt med andre så mye man kan. 

Anonymkode: def5b...928

Er det en barnehage du jobber i eller har barn i? Skjønner du ikke at om man skal være hjemme selv om man er frisk så må avdelingene stenge da også? Da vil jo de ansatte være hjemme i hytt og gevær med potensielt smitte? Jeg er enig om man kan ha hjemmekontor, men i en barnehage er vi avhengige av å ha alle mann på dekk. Sykefraværet ville blitt enormt! 

Anonymkode: 2c9ab...bcb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Omgangssyken er ekstremt smittsomt. Er det bedre at alle ansatte blir smittet enn at ts er hjemme par dager?

Anonymkode: b618f...382

Ts får være nøye med håndvask (vask, ikke sprit), være generelt nøye med hygiene og bruke munnbind på jobb. Nøye med hygiene i hjemmet er også en fin ting.

Anonymkode: 36a4f...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 timer siden):

Mitt svar spesifiserte derfor at den ene forelderen er hjemme mens den andre tar forhåndsregler, noe ditt svar i utgangspunktet ikke gjorde ved å skrive "de rundt meg" 

se over. 

Det var ikke nødvendig. 

Anonymkode: 34f93...593

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan selvfølgelig ikke være hjemme fordi man kanskje blir syk. Om man kan ha hjemmekontor, ja, men ikke ellers! Nekter å tro at noen ledere godtar det.

Anonymkode: 90415...e11

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Blir sjelden syk når mine barn har omgangssyken, så tror min sjef hadde sett svært rart på meg om jeg ble hjemme pga dette. Man skal jo uansett bruke munnbind fortsatt om man ikke greier å holde avstand, så sjansen for at jeg smittet noen på jobb, ville vært svært liten. 

Anonymkode: c1b83...ef0

Sånn som du tenker så er det faktisk merkelig at jeg måtte være på smitterom når det kun var mitt barn som hadde kastet opp 1 gang. Hvis du jobber med syke mennesker,bør du holde deg hjemme når det er oppkastsyke i hus. Det er jo veldig smittsomt.

Det var ikke oppkastsyke som var grunnen til oppkast her, men smerter.

Anonymkode: 3ab34...0ab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sånn som du tenker så er det faktisk merkelig at jeg måtte være på smitterom når det kun var mitt barn som hadde kastet opp 1 gang. Hvis du jobber med syke mennesker,bør du holde deg hjemme når det er oppkastsyke i hus. Det er jo veldig smittsomt.

Det var ikke oppkastsyke som var grunnen til oppkast her, men smerter.

Anonymkode: 3ab34...0ab

Jeg kan godt holde meg hjemme jeg om vi har oppkast i hus. Hadde satt pris på litt ekstra fri. Jobber på sykehjem. Men, tror du virkelig at ledere aksepterer dette? At de får masse fravær pga at ansatte ikke er syke, men KANSKJE blir syke? Blir lite folk på jobb da som kan ta seg av de gamle. 

Anonymkode: 34f93...593

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke jeg som bestemmer om kolleger skal være hjemme. Det er bedriften. De ser seg heller ikke tjent med at om en medarbeider har influensa, så skal alle få det.

Blir disponert for sykdommer hele tiden jeg, er et sosialt menneske med et stort nettverk, tar kollektivtrafikk, går på byen og roper og skriker og danser, og har noen nevøer som er konstant snørrete som jeg er barnevakt for.

Jeg synes likevel ikke du er en helt om du sitter og nyser og spyr på jobb. At du mener jeg simpelthen er nødt til å inhalere bakteriene og virusene dine fordi du da utfører et stort samfunnsoppdrag er bare en dårlig unnskyldning for å være en egoist. Det er en ukultur at man mener man skal ha medalje for å gå på jobb som smittebærer, jeg liker at man med pandemien har blitt hakket mer hygieniske, og bevisste på at egen sykdom kan gå utover andre.

Nå er det jo slik at man som oftest er mest smittsom i inkubasjonstiden. Dermed er det for «sent» når symptomene bryter ut. Da har man som regel allerede vært på jobb og kanskje smittet noen. 

Hvor har jeg skrevet at man skal gå på jobb når man spyr? Jeg sier at man kan gå på jobb når barna er dårlige med omgangssyke og en selv er frisk. 

Når jeg er syk så er jeg borte fra jobb. Lider meg ikke gjennom arbeidsdagen med hverken feber eller oppkast. Derimot så har jeg ikke mulighet eller tenkt tanken på å være borte fra jobb når jeg har syke barn og er frisk selv.mye fordi mine kollegaer ville måtte jobbe hardere og økt arbeidspress og doble vakter kan også føre til stress og sykdom. Hvis jeg er borte fra jobb i natt så må en annen kollega ta den vakten. Enten jobbe dobbelt eller forskyves fra dagvakt i morgen. Da blir det mer å gjøre for de andre på dagvakter i morgen. Det er også flere borte med omikron så vi har virkelig stått på for at det skal gå rundt og alle har tatt sin del av doble skift. 

Det vil alltid florere en del smittsomme bakterier og virus og dette med god hygiene har gjort at vi i vesten får mye mindre infeksjonssykdommer. Det negative er at vi også trenger å disponeres for bakterier. Det er med på å forebygge allergier, astma, eksem og muligens mange autoimmun sykdommer senere i livet. 

Så dermed er det lurt å ha et sunt og ikke en overdrevet redsel for smitte. Det er med på å styrke immunforsvaret og gjør oss bedre rustet. Barn bør putte ufarlige ting i munnen og ikke bedrive overdreven håndhygiene. 

Det er ingen grunn bortsett fra i en pandemi at friske folk ikke kan dra på jobb selv om nærkontakter er forkjølet, har influensa eller omgangssyke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (5 timer siden):

Din leder er ingen leder om han ikke respekterer fravær ved barns sykdom. 

Når det er sagt, kun en forelder er hjemme med barna, den andre passer på å ha ekstra god hygiene på jobb og holde avstand til andre for ikke å spre smitte. OG blir man selv syk holder man seg hjemme de 48 timene ETTER at man kastet opp sist gang (gjelder også diare) som er anbefalt. 

En sjef, leder, arbeidsplass som ikke overholder fraværsregler er ikke en verdt å være en del av. 

Det er kun i barnehagen det er anbefalt å være hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diaré. Man går selvfølgelig på jobb og skole når man selv er frisk. (Hvis man ikke må være hjemme for å passe barnet)

Anonymkode: 1690d...946

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på jobb så lenge du er frisk. Ingen kan holde seg hjemme i tilfelle sykdom.

Anonymkode: a8170...c42

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva gjorde du før pandemien? Du brukte selvfølgelig ikke munnbind hvis du ikke var en freak. Man drar selvfølgelig på jobb uten munnbind i en normal hverdag når det er smitte i egen husstand. 

Folk uten helsefaglig kompetanse tar jo helt av. 

Jeg snakka ikke om det i det hele tatt, jeg er veldig rolig ift pandemien, jeg. 😂 Brukeren påsto at man bruker munnbind på jobb, og jeg bare påpekte at det spørs jo helt på jobben man har. Har du sett mange i barnehagen eller skolen med munnbind? 

Personlig oppfører jeg meg rimelig likt nå, som før pandemien. Tar det som det kommer. :) Men du bør lese en gang til før du velger å lange ut mot folk, aldri ment at man skal være helt på tuppa. 

Forøvrig er det litt rart å anta hva andre har av kompetanse og ikke, du kan jo ikke anta folks yrker eller kompetanse basert på en tråd. 

Anonymkode: 87f04...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nå jobber jeg et sted hvor man fint kan ha hjemmekontor, så for min del tenker jeg at være så snill og hold deg til helvete hjemme.

Jeg har ikke barn, men har likevel blitt smittet av ting som går på diverse barnehager i Oslo.

Eller så sitter det en tufs og nyser på kontoret, og så gjør resten av avdelingen det dagen etterpå, et par blir kanskje ordentlig syke.

Nå er det jo ikke alle jobber man kan gjøre like bra hjemmefra, men til de som kan det så PLEASE - du er ikke en helt for at du sitter på kontoret med snørr eller øyekatarr eller noe annet du fikk av ungene dine, du er en pest og en plage. Kom deg hjem.

Når man er syk så holder man seg hjemme. Men det er jo overhodet ikke det diskusjonen handler om..

"Potensielt smittet av omgangssyke" hadde ikke holdt som fraværsgrunn hos oss. Jeg tror faktisk sjefen min hadde blitt litt sjokkert.

Jeg har aldri opplevd omgangssyke blant kolleger. Og jeg jobber med en del småbarnsmødre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er kun i barnehagen det er anbefalt å være hjemme i 48 timer etter siste oppkast/diaré. Man går selvfølgelig på jobb og skole når man selv er frisk. (Hvis man ikke må være hjemme for å passe barnet)

Anonymkode: 1690d...946

Sitat

Det bør gå 48 timer etter symptomfrihet før man gjenopptar slikt arbeid.

Omgangssyke og smitte (nhi.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går på jobb, de fleste foreldre sender også søsken av ungen som spyr i barnehagen mens de tørker spy hjemme. Ikke rart det sprer seg, men man kan ikke være hjemme "i tilfelle" heller.

Ekstra hygiene og hold avstand der det er mulig. 

Anonymkode: bcd11...7de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 1.55):

Kan man gå på jobb eller burde man holde seg hjemme? Vet jo ikke om eg er smittet. Begge barna har kastet opp i natt. 

Anonymkode: c1390...f21

Mange barn har oppkast som symptom på. korona smitte.

Anonymkode: 19ac7...73b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...