Mt3 Skrevet 8. februar 2022 #21 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Omgangssyken er ekstremt smittsomt. Er det bedre at alle ansatte blir smittet enn at ts er hjemme par dager? Anonymkode: b618f...382 Så lenge ts har godhåndhygiene så smittes ingen. Det går også an å fortsatt la være å håndhilse/klemme som da også minimerer risikoen for videre smitte. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #22 Skrevet 8. februar 2022 Har man mulighet til å holde seg hjemme, mener jeg man bør gjøre det. Det er så mye smitte omkring, og så unødvendig å smitte folk med omgangssyke. Hos oss har de måttet holde flere avdelinger i bhg stengt forrige uke, pga høys sykefravær hos personale, og klin umulig å få vikarer for de er syke alle mann også. Så passe unødvendig å smitte noen på jobben, som så drar smitten med seg i barnehagen når de henter, osv. Jeg synes det er en fin regel man kan ta med seg fra koronatiden: har man smittsom sykdom i hus, så begrenser man kontakt med andre så mye man kan. Anonymkode: def5b...928
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #23 Skrevet 8. februar 2022 Med mindre du kan ha hjemmekontor, skal du selvsagt på jobb. Hold litt avstand til kolleger. Anonymkode: a7888...797 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #24 Skrevet 8. februar 2022 Vi hadde omgangssyke i huset rett før jul. Barna her er så små, at en av oss måtte være hjemme. Egentlig pleier vi å dele sykt barn dager, men denne gangen tok jeg alt. Jeg hadde så veldig lite lyst å gi førsteklassinngene mine og foreldrene deres omgangssyke i julegave, mens mannen fint kan holde avstand på jobb om han går inn for det. Anonymkode: ede53...73e 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #25 Skrevet 8. februar 2022 Hadde jeg vært din kollega, hadde jeg satt stor pris på om du holdt deg unna. Syns faktisk det er verre om folk møter på jobb potensielt smittsomme med omgangssyke enn om de kommer nedsauset i influensa. Ingen vil ha omgangssyke. Anonymkode: 97b08...eaa 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #26 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan man gå på jobb eller burde man holde seg hjemme? Vet jo ikke om eg er smittet. Begge barna har kastet opp i natt. Anonymkode: c1390...f21 Vi kan ikke fortsette å ha et samfunn der folk blir hjemme i tilfelle de potensielt kan ha noe smitte. Det fungerer bare ikke. Anonymkode: cf464...248 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #27 Skrevet 8. februar 2022 Så lenge du holder avstand til folk og har god håndhygiene (å da snakker jeg VELDIG god håndhygiene). Anonymkode: 914d4...349
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #28 Skrevet 8. februar 2022 Nå jobber jeg et sted hvor man fint kan ha hjemmekontor, så for min del tenker jeg at være så snill og hold deg til helvete hjemme. Jeg har ikke barn, men har likevel blitt smittet av ting som går på diverse barnehager i Oslo. Eller så sitter det en tufs og nyser på kontoret, og så gjør resten av avdelingen det dagen etterpå, et par blir kanskje ordentlig syke. Nå er det jo ikke alle jobber man kan gjøre like bra hjemmefra, men til de som kan det så PLEASE - du er ikke en helt for at du sitter på kontoret med snørr eller øyekatarr eller noe annet du fikk av ungene dine, du er en pest og en plage. Kom deg hjem. Anonymkode: 1771a...f93 5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #29 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Blir sjelden syk når mine barn har omgangssyken, så tror min sjef hadde sett svært rart på meg om jeg ble hjemme pga dette. Man skal jo uansett bruke munnbind fortsatt om man ikke greier å holde avstand, så sjansen for at jeg smittet noen på jobb, ville vært svært liten. Anonymkode: c1b83...ef0 Det kommer jo helt an på hva man jobber med. Bruker ikke munnbind i feks skole og barnehage, ikke alle som kan bruke munnbind heller på tross av at de jobber i butikk/kontor.. Anonymkode: 87f04...b09
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #30 Skrevet 8. februar 2022 Herregud, for en idiotisk diskusjon🙄 Man går selvfølgelig på jobb, med mindre man er den som er hjemme med de syke barna. Og så tar man selvfølgelig forhåndsregler, både hjemme og på jobb. Og så kan selvfølgelig den enkelte arbeidsgiver legge individuelle føringer. Anonymkode: 8d5b4...3cf 6
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #31 Skrevet 8. februar 2022 Dette spørsmålet er helt klart et resultat av pandemien. Har aldri i mine år i arbeidslivet hørt noen være hjemme av den grunn du oppgir. Du drar selvfølgelig på jobb. Vi i helsevesenet skulle tenkt likt ville det faktisk ikke vært nok folk på jobb. Vi må nesten stenge hele avdelingen pga egen sykdom med omikron. Så hvis vi i tillegg skulle vært hjemme ved sykdom i husstanden så vil ikke samfunnet gå rundt. Vi kan i tillegg smitte pasienter. Slik var det før pandemien også. Barna mine har hatt omgangssyke i flere perioder hvor jeg ikke har blitt syk så man kan ikke leve etter «for sikkerhetsskyld». Anonymkode: bd741...60a 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #32 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det kommer jo helt an på hva man jobber med. Bruker ikke munnbind i feks skole og barnehage, ikke alle som kan bruke munnbind heller på tross av at de jobber i butikk/kontor.. Anonymkode: 87f04...b09 Hva gjorde du før pandemien? Du brukte selvfølgelig ikke munnbind hvis du ikke var en freak. Man drar selvfølgelig på jobb uten munnbind i en normal hverdag når det er smitte i egen husstand. Folk uten helsefaglig kompetanse tar jo helt av. Anonymkode: bd741...60a 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #33 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nå jobber jeg et sted hvor man fint kan ha hjemmekontor, så for min del tenker jeg at være så snill og hold deg til helvete hjemme. Jeg har ikke barn, men har likevel blitt smittet av ting som går på diverse barnehager i Oslo. Eller så sitter det en tufs og nyser på kontoret, og så gjør resten av avdelingen det dagen etterpå, et par blir kanskje ordentlig syke. Nå er det jo ikke alle jobber man kan gjøre like bra hjemmefra, men til de som kan det så PLEASE - du er ikke en helt for at du sitter på kontoret med snørr eller øyekatarr eller noe annet du fikk av ungene dine, du er en pest og en plage. Kom deg hjem. Anonymkode: 1771a...f93 Det er viktig for immunsystemet at man disponeres for vanlige sykdommer i en normal hverdag. Så det du bedriver her er å gjøre deg selv en stor bjørnetjeneste. Hvis alle skulle tenkt som du gjør her og i tillegg ikke latt barna putte alt i munn (det er svært viktig at de gjør det) for å styrke immunforsvaret sitt. Så ville vi hatt svært lite immunitet i samfunnet og du vil på sikt pådra deg «alt» som er. bakterier og virus blir ikke borte. Anonymkode: bd741...60a 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 8. februar 2022 #34 Skrevet 8. februar 2022 Den tankegangen om at man skal være hjemme fordi noen i husstanden er syke, tror jeg er noe vi har fått med koronapandemien. Aldri hørt noen som tenkte sånn før. Selvsagt kan du gå på jobb. Med alt annet enn pandemiske sykdommer skal man kun være hjemme ved egen sykdom, eller ved barn under 12 års sykdom. Siden du vurderer å gå på jobb, regner jeg med at barna har en annen omsorgsperson hos seg i dette tilfellet. Omgangssyke er veldig smittsom blant barn, og delvis fra barn til voksne, men det er ikke spesielt smittsom mellom voksne. Det er svært liten fare for at TS vil smitte hele jobben dersom hun faktisk er smitta. Omgangssyke smitter kun ved utveksling av bakterier fra oppkast eller avføring. Ikke ved dråpesmitte. Ved normal håndvask og normal avstand vil man derfor ikke smitte kolleger med omgangssyke.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #35 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er viktig for immunsystemet at man disponeres for vanlige sykdommer i en normal hverdag. Så det du bedriver her er å gjøre deg selv en stor bjørnetjeneste. Hvis alle skulle tenkt som du gjør her og i tillegg ikke latt barna putte alt i munn (det er svært viktig at de gjør det) for å styrke immunforsvaret sitt. Så ville vi hatt svært lite immunitet i samfunnet og du vil på sikt pådra deg «alt» som er. bakterier og virus blir ikke borte. Anonymkode: bd741...60a Dette. Vi har holdt avstand og spritet hender og vasket overflater holdt oss hjemme i 2 år. Det kommer til å være MYE fravær denne våren pga covid og småsykdommer. Dette antar jeg helsemyndighetene også innser og at de er inneforstått med at det vil komme nye diskusjoner om sykt barn dager da mange allerede har brukt en del bare i januar. Konsekvenser av koronaen vil være med oss i lang tid fremover. Anonymkode: f459b...e78
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #36 Skrevet 8. februar 2022 Har aldri opplevd at omgangssyke har smittet på jobb. Vi er kun voksne som jobber sammen. Har hatt noen tilfeller der den som ble syk hadde første oppkast på jobb, allikevel har det ikke smittet. Anonymkode: 06cd5...7f5
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #37 Skrevet 8. februar 2022 Vi hadde dette i helga. Barna spydde fredag og lørdag, og min mann og jeg fikk det søndag. Skulle egentlig ut og være sosial på lørdag men droppet det på tross av at jeg egentlig følte meg helt fin. Tror de jeg skulle møte var veldig glad for det.. Anonymkode: bbba2...a91
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #38 Skrevet 8. februar 2022 På jobben min ønsker lederen vår at det er vi, og ikke partner, som tar sykt barn i de tilfellene det er snakk om omgangssyke da vi jobber med mennesker (resepsjon bl.a), ev tar hjemmekontor om det lar seg gjøre. Min man kan isolerere seg på eget kontor så der sier sjefen at det er bare å komme på jobb om det er omgangssyke hjemme og partner kan ta sykt barn. Anonymkode: 9a904...b87 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #39 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På jobben min ønsker lederen vår at det er vi, og ikke partner, som tar sykt barn i de tilfellene det er snakk om omgangssyke da vi jobber med mennesker (resepsjon bl.a), ev tar hjemmekontor om det lar seg gjøre. Min man kan isolerere seg på eget kontor så der sier sjefen at det er bare å komme på jobb om det er omgangssyke hjemme og partner kan ta sykt barn. Anonymkode: 9a904...b87 Med all respekt, det har lederen din ingenting med! Han kan seff la deg være hjemme med lønn, om han er bekymret for smitte. Anonymkode: 8d5b4...3cf 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #40 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med all respekt, det har lederen din ingenting med! Han kan seff la deg være hjemme med lønn, om han er bekymret for smitte. Anonymkode: 8d5b4...3cf Så klart er det ikke leder som bestemmer det, men leder kan ønske det, hvilket vedkommende gjør. Om jeg på død og liv ønsker at mannen min er hjemme med barna når de har omgangssyken så blir ikke jeg beordret hjem. I de fleste tilfeller er det jo motsatt, leder beordrer deg på jobb og ber partner ta sykt barn selv, og mange kvier seg for å gi beskjed om at de må bli hjemme med sykt barn. Så jeg anser meg egentlig heldig som har en leder som ønsker at jeg er hjemme med barna når de er syke når jeg uansett må ta min del av sykt barn dager, og ikke har en leder som ber meg komme på jobb og "hvorfor kan ikke partner være hjemme". Anonymkode: 9a904...b87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå