Gå til innhold

Gå på jobb når barna har omgangssyken?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man gå på jobb eller burde man holde seg hjemme? Vet jo ikke om eg er smittet. Begge barna har kastet opp i natt. 

Anonymkode: c1390...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er hjemme med barna når de har oppkast? Far? 
du kan teoretisk sett fint gå på jobb, du må bare holde deg hjemme om du selv blir syk

Anonymkode: 904ed...54e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Det er så smittsomt, så hold deg hjemme. I alle fall om du har håndtert oppkast og barn. Bedre at du er borte et par dager enn at hele staben skal rammes av omgangssjuka.

Anonymkode: fa150...243

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sjef hadde aldri godtatt at jeg var hjemme fordi de rundt meg var syke, og det er jeg enig i. Så lenge du ikke skal være hjemme med sykt barn skal du på jobb. Helt ekstremt hvordan enkelte tenker i arbeidslivet. Sorry altså. 

Anonymkode: 2c9ab...bcb

• Liker 23
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Min sjef hadde aldri godtatt at jeg var hjemme fordi de rundt meg var syke, og det er jeg enig i. Så lenge du ikke skal være hjemme med sykt barn skal du på jobb. Helt ekstremt hvordan enkelte tenker i arbeidslivet. Sorry altså. 

Omgangssyken er ekstremt smittsomt. Er det bedre at alle ansatte blir smittet enn at ts er hjemme par dager?

Anonymkode: b618f...382

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sjelden syk når mine barn har omgangssyken, så tror min sjef hadde sett svært rart på meg om jeg ble hjemme pga dette. Man skal jo uansett bruke munnbind fortsatt om man ikke greier å holde avstand, så sjansen for at jeg smittet noen på jobb, ville vært svært liten. 

Anonymkode: c1b83...ef0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Omgangssyken er ekstremt smittsomt. Er det bedre at alle ansatte blir smittet enn at ts er hjemme par dager?

Alle ansatte blir ikke smittet. Vi har lært oss noe som heter å vaske hender blant annet. Jeg aner ikke hvor mange ganger mine barn har hatt omgangssyke uten at jeg har blitt smittet. Jeg jobber i barnehage, det er totalt uakseptabelt å være hjemme når en er frisk! Det mener jeg gjelder alle yrker så lenge du ikke kan ha hjemmekontor såklart. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alle ansatte blir ikke smittet. Vi har lært oss noe som heter å vaske hender blant annet. Jeg aner ikke hvor mange ganger mine barn har hatt omgangssyke uten at jeg har blitt smittet. Jeg jobber i barnehage, det er totalt uakseptabelt å være hjemme når en er frisk! Det mener jeg gjelder alle yrker så lenge du ikke kan ha hjemmekontor såklart. 

Du har kanskje et bedre immunforsvar siden du jobber i barnehage? Jeg vet ikke hvor ts jobber, men mulig du har rett. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har kanskje et bedre immunforsvar siden du jobber i barnehage? Jeg vet ikke hvor ts jobber, men mulig du har rett. 

Man kan mene at de burde holde seg hjemme men jeg kan aldri tro det er god nok grunn til å ikke komme på jobb. Tenk hvor mange ansatte vi har i dette landet med barn, om alle skulle vært hjemme hver gang barna fikk omgangssyke eller andre smittsomme sykdommer? Det hadde jo blitt karantenetendenser som ved covid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo ikke bruke egenmeldingsdager eller få sykemelding for å være hjemme i tilfelle man blir smittet av omgangssyke. Man er jo ikke syk... Jeg hadde aldri brukt feriedager eller tatt ut ulønnet permisjon pga det. Dersom sjefen hadde gitt meg permisjon med lønn, så hadde jeg blitt hjemme. Hvis ikke hadde jeg gått på jobb som normalt til jeg eventuelt ble smittet.

Har man mulighet for hjemmekontor, så mener jeg man burde ha det. Men langt ifra alle jobber tillater det. 

Anonymkode: 750c8...a79

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man ikke skal være hjemme med sykt barn, så går man på jobb som normalt. Min sjef i helsevesenet hadde aldri godtatt det som gyldig fravær

Anonymkode: c7b97...7a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si det til min leder du. Hadde aldri blitt godtatt at jeg er hjemme fordi jeg kanskje blir syk. Har ikke hørt at det er vanlig noe sted. 

Anonymkode: 34f93...593

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok på jobb. Bare vær flink til å holde avstand fra de andre og vær nøye med håndhygiene så går det nok bra. 

Anonymkode: 14d20...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Si det til min leder du. Hadde aldri blitt godtatt at jeg er hjemme fordi jeg kanskje blir syk. Har ikke hørt at det er vanlig noe sted. 

Din leder er ingen leder om han ikke respekterer fravær ved barns sykdom. 

Når det er sagt, kun en forelder er hjemme med barna, den andre passer på å ha ekstra god hygiene på jobb og holde avstand til andre for ikke å spre smitte. OG blir man selv syk holder man seg hjemme de 48 timene ETTER at man kastet opp sist gang (gjelder også diare) som er anbefalt. 

En sjef, leder, arbeidsplass som ikke overholder fraværsregler er ikke en verdt å være en del av. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (2 minutter siden):

Når det er sagt, kun en forelder er hjemme med barna, den andre passer på å ha ekstra god hygiene på jobb og holde avstand til andre for ikke å spre smitte. OG blir man selv syk holder man seg hjemme de 48 timene ETTER at man kastet opp sist gang (gjelder også diare) som er anbefalt. 

En sjef, leder, arbeidsplass som ikke overholder fraværsregler er ikke en verdt å være en del av. 

Dette svaret er ikke basert på barns sykdom og behov for å være hjemme pga det. Dette svaret er basert på det TS spør om. Om man kan gå på jobb når det er omgangssyke i huset pga evt smitte videre til kollegaer. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Carrot skrev (5 minutter siden):

Det er ikke snakk om å bruke sykt barn dager, men om begge foreldre skal være hjemme i tilfelle man skulle vært smittet. Noe som selvfølgelig ikke går.

Anonymkode: c1811...827

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går selvsagt på jobb men er påpasselig med hygiene og bruk gjerne munnbind. 

Jeg er i jobb hvor vi jobber nærmere hverandre og er mer sårbare ved fravær enn ved mannens jobb, så jeg har pleid å ta syktbarndag de første to dagene i tilfelle jeg har blitt smittet. Så tar mannen syktbarndsag ved mild forkjølelse og annet som ikke er like smittsomt. 

Anonymkode: 5896e...56d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som jobber med å lage mat (alt fra å lage farser til smørbrød) for salg til andre. Når det var omgangssyke hos småbarna hennes ble denne personen satt til andre arbeidsoppgaver. Det var sjelden de var syke og i praksis ikke et stort problem. 

Ellers tror jeg det vanlige er å vaske spy hjemme, dra på jobb og være påpasselig med hygienen og avstand.

Anonymkode: f459b...e78

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette svaret er ikke basert på barns sykdom og behov for å være hjemme pga det. Dette svaret er basert på det TS spør om. Om man kan gå på jobb når det er omgangssyke i huset pga evt smitte videre til kollegaer. 

Mitt svar spesifiserte derfor at den ene forelderen er hjemme mens den andre tar forhåndsregler, noe ditt svar i utgangspunktet ikke gjorde ved å skrive "de rundt meg" 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke snakk om å bruke sykt barn dager, men om begge foreldre skal være hjemme i tilfelle man skulle vært smittet. Noe som selvfølgelig ikke går.

Anonymkode: c1811...827

se over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...