Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, første gang jeg poster her.. Trenger råd om hva jeg bør gjøre. 

Eksen flyttet inn mot min vilje helt i starten av forholdet vårt, han trengte ett sted å ha tingene sine midlertidig (har bod han skulle låne) før han fikk seg ny leilighet. Men istedenfor flyttet han mesteparten av tingene sine inn i leiligheten min, noe jeg gjentatte ganger sa ikke var greit og at han kun fikk lov å låne plass i boden. 

Nå er det slutt mellom oss, og han har fortsatt ikke hentet mesteparten av tingene sine, det er 4 mnd siden bruddet. Jeg har sakte men sikkert flyttet tingene hans inn i boden, men han har fremdeles ett par store ting i leiligheten min som jeg ikke får flyttet alene. Tingene hans fyller opp boden min, og jeg trenger egentlig plassen selv til noen ting jeg ønsker å flytte inn der. Han sier han skal hente det snart, men dette har han sagt lenge. 

Hva skal jeg gjøre? Hver gang jeg spør sier han snart kan hente ting. Når er tingene lovlig mine slik at jeg kan selge/gi bort eller kaste dem? 

Anonymkode: de945...769

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sagt at det går på sølpa hvis ikke han henter det innen en dato, kanskje gitt han en uke. 

Anonymkode: af9c3...05f

• Liker 15
Skrevet

Si at hvis han ikke henter tingene så selger du dem pga plassmangel. Så frekk han er :(

• Liker 8
Skrevet

Dette minner meg veldig om en annen tråd 😆

Anonymkode: b6012...c80

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes du kan sette et ultimatum. Si typ at "om du ikke henter sakene dine innen fredag den *** kl. *** så kvitter jeg meg med de/selger de."

Han har gang på gang sagt at han skal komme "snart" så hvorfor skal han gjøre det nå? 
Nei du trenger ikke være så snill lenger. 

Anonymkode: 6a046...266

• Liker 10
Skrevet

Gi han ett ultimatum med dato og klokkeslett. Kommer han ikke innen den tid hadde jeg solgt og kastet.

• Liker 5
Skrevet

Jeg ringte politiet med samme problemstilling. Husker ikke hva de sa til meg, men mener det var ett år så er tingene dine. Det man også kan gjøre er å kjøre tingene til der han bor nå og dumpe det utenfor. Da er de å ansees for overlevert og ikke lenger ditt ansvar. Var det jeg endte opp med å gjøre. I hvert fall det jeg ikke ville ha. Noe solgte jeg på finn og noe pusset jeg opp og beholdt.

Anonymkode: 592e3...254

• Liker 5
Skrevet

Gi han 2 valg. Enten henter han tingene innen 2 uker har gått, eller så går det på dynga på eget ansvar. Skriv det gjerne offentlig på hans facebook vegg så flere ser det.

Anonymkode: 94ff6...26f

• Liker 2
Skrevet

Det som da står igjen når 2 uker har gått kaster du konsekvent. Ikke gi han sjansen ril å si "ut måneden" eller noe. 2 uker. Thats it

Anonymkode: 94ff6...26f

Skrevet

Det finnes ingen konkret frist i loven. Men her kan man mest sannsynlig bruke husleielovens regler om oppbevaring av løsøre hos tidligere leietaker. Selv om dette ikke er 100% ditt tilfellet så kan nok reglene brukes i din situasjon.

Og her er reglen klar. Gi han en skriftlig frist til å hente tingene sine. Henter han ikke tingene innen fristen står du fritt til å kaste/selge tingene.

Det som er problemet er å finne ut hvor lang frist man skal gi. Dette kommer an på flere ting, f.eks hvor stor byrde det er for deg. Hvor stor plass tingene tar opp. Hvor stor verdi de har osv.

Men om du gir han frist på 2 uker tror jeg du er godt innenfor. Historikken tatt i betrakning, pluss at de stjeler boplassen din = byrde for deg.

Du kan også kreve vederlag for oppbevaring av tingene. F.eks beregnet ut fra verdien av kvadratmeterene med plass som hans ting tar opp.

Anonymkode: 3f027...7d1

• Liker 7
Skrevet

Eksen hentet ikke greiene sine 4 ÅR etter hos meg, jeg solgte det på finn. Ikke svarte han meg til slutt heller en gang.

Anonymkode: 1e168...ee3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eksen hentet ikke greiene sine 4 ÅR etter hos meg, jeg solgte det på finn. Ikke svarte han meg til slutt heller en gang.

Anonymkode: 1e168...ee3

Samme her, alt skrapet hans sto igjen. Jeg ga bort det som var verdt noe, og kastet resten. Irriterende merarbeid for meg.

Anonymkode: 02dbb...d86

• Liker 3
Skrevet

Legg tingene ut på Finn og send ham linkene. Burde få fart på ham.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Henting tvert eller så blir det kasta. Enkelt og greit. 

Han burde da forstå såpass.... Fjott

Anonymkode: 5aa22...df7

• Liker 1
Skrevet

Det krever lite innsats å ta en tlf til politiet og be om veiledning i en slik sak og du får bedre svar der enn her.. 

Personlig ville jeg gått for en kobo av forslagene over, send en sms til han der du sier at om ikke tingene er ute innen to uker legger du ut en finn annonse på dem der hvemsomhelst kan hente det gratis og poster linken til annonsen på alle dine sosiale medier. 

I annonsen ville jeg skrevet " siden eksen ikke henter tingene tross iherdige forsøk fra min side gies alt bort til den første som henter" 

😄

• Liker 6
Skrevet

Jeg ville skrevet at jeg driver å rydder i leiligheten, og skal snart en tur pp søppelfyllinga. Hvis han ikke henter sine ting blir de kastet om to uker. 

Eventuelt bare kjørt tingene til foreldrene hans 

Anonymkode: 2207d...c0b

• Liker 2
Skrevet

Jeg kasta resten av eksen sine ting ca 3 måneder etter han flytta. Ga han flere sjanser og det ble aldri henta. Han kom nå etter 22 år og etterlyste tingene sine 🙄. Si at han får 1 uke eller så blir tingene kasta. 

Anonymkode: baa43...fa1

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke uten videre hensette tingene hos han om det er en risiko for at de blir ødelagt. Det du kan er å sende han et rekommandert brev (slik at han ikke kan hevde at han ikke har fått beskjed) der du skriver at han ikke har rett til fortsatt oppbevaring av gjenstandene hos deg, at du krever at han henter dem innen rimelig frist (2 uker), og at du kommer til å fjerne gjenstandene for hans regning etter den dato.

Anonymkode: b7c93...c54

• Liker 4
Skrevet
Carrot skrev (1 time siden):

I annonsen ville jeg skrevet " siden eksen ikke henter tingene tross iherdige forsøk fra min side gies alt bort til den første som henter" 

😄

Det hadde ikke jeg villet hente, ihvertfall, hvis det sto det i annonsen. Er ikke interessert i å havne oppi en sånn krangel og risikere å få sinte folk på døra etterpå.

Anonymkode: 9ad80...e02

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...