Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle ønske det var en ordning for å koble sammen ønskene til f.eks. homofile/ kvinner som ikke kan bære frem barn og ønskene til sånne som meg. 22 år og har lyst til å bli gravid, men vil ikke ha barn enda. Hadde jeg fått dekket utgiftene som følger med og gjerne også en ekstra sum i betaling slik surrogatene får i andre land hadde jeg ikke vært i tvil. Norske par bruker allerede masse ressurser på å få dette til i utlandet, men når det skjer i Norge så er det forbudt. Skjønner at det er masse etiske dilemma rundt dette, spesielt om man får penger for det. Men for noen lengter kroppen etter å bli gravid, hvorfor ikke bruke det til å hjelpe andre?

Anonymkode: fe9c9...05b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du lengter etter å bli gravid, hvordan tror du da at du skal klare å gi i fra deg babyen etter at den er kommet ut? 

Du går jo med den i magen i 9 mnd, du kjenner alle bevegelser, spark og hikke. Du bonder med den, kanskje stryker du over magen og smiler. 

Og så skal du gå i gjennom ett smertehelvete for å få denne babyen til verden, for å liksom bare gi den i fra deg ? 

Å være gravid er heller ikke bare solskinn, så å lengte etter det når du ikke vil ha barn enda er jo litt rart.

Anonymkode: 1e890...292

• Liker 7
Skrevet

Hadde aldri utsatt meg for den risikoen av en slik grunn. Kanskje hvis jeg gjorde det for min søster hvis hun ikke kunne få selv. Å risikere varig skade og plager resten av livet for penger/altruisme, så raus er jeg ikke.

Anonymkode: 89776...327

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er bra reglene er som de er. Når du går rundt å lengter etter å være gravid, men ikke synes det passer å få barn nå - så tror jeg det ville være utrolig grusomt å gi fra seg det barnet. Det er jo mange som har fått barn når det «ikke passer», og de aller, aller fleste elsker jo barna sine høyere enn sitt eget liv likevel. 

En annen ting er jo dette med skader. Det er ingen garanti for at det ikke vil oppstå skader i dette svangerskapet som vil gi plager resten av livet eller som kan gjøre at du feks ikke kan bli gravid igjen. Er det verdt å ta den risken, om du ønsker egne barn senere? 

Anonymkode: 3f80b...0a7

• Liker 4
Skrevet

Jeg sliter med ettervirkningene av graviditeten nesten et år etter fødsel. Jeg har ikke kunnet gå en vanlig tur siden sommeren 2020 pga bekkenløsning. Livredd for at det er kronisk.

Ingen sum er verdt det å kanskje ikke kunne gå skikkelig etterpå. 

Og attpåtil gått gravid for noen andre? Nei det høres grusomt ut. Hvilken pengesum er verdt å smerter og nesten ikke kunne gå?

Anonymkode: 319a3...d50

• Liker 2
Skrevet

Jeg beklager, men jeg forstår ikke. Her så er det du som bør ta et oppgjør med deg selv. Dette er ikke naturlig. Det er ikke naturlig at "kroppen vil bli gravid, men gi bort barnet/selge det". Det er ikke ditt ansvar at homofile og lesbiske ikke kan få barn, de kan adoptere. Det finnes nok av barn i denne verden som trenger gode omsorgspersoner. 

Spør deg selv hvorfor du har lyst til å være gravid, hva du tenker er fint med det? Hvordan kan du ha glede av å gå gravid, med tanken om at du ikke skal knyttes til barnet og deretter gi det fra deg? Hva med barnet når han eller hun blir større? Er dette noe du tenker er greit at barnet ditt skal gå å fundere på, hvorfor mamma bare gav ham bort av egen fri vilje? Her setter du jo ukjente menneskers behov for barn foran selve barnet.. 

Anonymkode: ff95b...766

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig med deg TS. Flere som deg som kunne tenkt å være surrogat. Jeg kunne lett vært det for min søster eller mine nærmeste venner. Dette blir nok lov i Norge etterhvert, men vi er jo treige her. 

Angående å bonde med babyen, så ja det gjør man så klart, men man vet jo hele tiden at den ikke er eget barn. Man vet jo hvem som skal være foreldrene. Kan sammenlignes med å være krisefosterhjem/beredskapshjem. Da kommer sårbare små barn og bor hos deg gjerne i månedsvis. De kan komme rett fra voldelige og/eller overgrepsutsatte hjem, men og en del kommer rett fra fødestua. De små er totalt avhengig av deg og er med deg døgnet rundt. Du knytter selvsagt nære bånd, men man vet jo hele veien at barnet skal videre. Enten videre til fosterhjem eller tilbake til foreldre. Man vet at jobben er å være en best mulig omsorgsperson den tiden babyen er hos deg. 

Anonymkode: a3a32...82e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig med deg TS. Flere som deg som kunne tenkt å være surrogat. Jeg kunne lett vært det for min søster eller mine nærmeste venner. Dette blir nok lov i Norge etterhvert, men vi er jo treige her. 

Angående å bonde med babyen, så ja det gjør man så klart, men man vet jo hele tiden at den ikke er eget barn. Man vet jo hvem som skal være foreldrene. Kan sammenlignes med å være krisefosterhjem/beredskapshjem. Da kommer sårbare små barn og bor hos deg gjerne i månedsvis. De kan komme rett fra voldelige og/eller overgrepsutsatte hjem, men og en del kommer rett fra fødestua. De små er totalt avhengig av deg og er med deg døgnet rundt. Du knytter selvsagt nære bånd, men man vet jo hele veien at barnet skal videre. Enten videre til fosterhjem eller tilbake til foreldre. Man vet at jobben er å være en best mulig omsorgsperson den tiden babyen er hos deg. 

Forskjellen her er at barn som kommer i fosterhjem har biologiske foreldre som ønsket barna sine i utgangspunktet, dette er sterkt ønskede barn. Barn som blir født kun for å gis bort er noe helt annet. Barnets beste er jo ikke i fokus i det hele tatt.. 

Å være fostermor eller surrogat er to vidt forskjellige ting, og kan ikke sammenlignes. 

Er forsåvidt enig med den siste setningen din.. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Forskjellen her er at barn som kommer i fosterhjem har biologiske foreldre som ønsket barna sine i utgangspunktet, dette er sterkt ønskede barn. Barn som blir født kun for å gis bort er noe helt annet. Barnets beste er jo ikke i fokus i det hele tatt.. 

Å være fostermor eller surrogat er to vidt forskjellige ting, og kan ikke sammenlignes. 

Er forsåvidt enig med den siste setningen din.. 😊

Dette er jo ikke riktig i det hele tatt. Surrogatbarn er jo ekstremt sterkt ønsket av sine biologiske foreldre? Man går jo ikke til det skrittet om man ikke virkelig ønsker barnet..

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er jo ikke riktig i det hele tatt. Surrogatbarn er jo ekstremt sterkt ønsket av sine biologiske foreldre? Man går jo ikke til det skrittet om man ikke virkelig ønsker barnet..

Mulig vi misforstår hverandre, hvordan kan en biologisk mor velge å gå gravid for noen andre, og gi fra seg barnet etter fødsel om hun "så ekstremt sterkt ønsker barnet"? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig vi misforstår hverandre, hvordan kan en biologisk mor velge å gå gravid for noen andre, og gi fra seg barnet etter fødsel om hun "så ekstremt sterkt ønsker barnet"? 

Ja, da har du helt misforstått surrogati. Man bærer jo ikke fram eget biologisk barn som surrogat. Man setter inn et befruktet egg fra annen kvinne.

Altså venninna mi Trine og mannen Svein  har ønsket barn i 10 år. De kan ikke få selv pga. at Trine måtte operere vekk livmor etter kreft. Hvis jeg skulle vært surrogat for de hadde jeg jo fått satt inn ett av Trines egg befruktet med Sveins sæd? De er jo de biologiske foreldrene, jeg låner jo bare ut livmoren for at deres barn skal vokse seg levedyktig. Selvsagt ville barnet jeg da bærte være sterkt ønsket av sine biologiske foreldre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, da har du helt misforstått surrogati. Man bærer jo ikke fram eget biologisk barn som surrogat. Man setter inn et befruktet egg fra annen kvinne.

Altså venninna mi Trine og mannen Svein  har ønsket barn i 10 år. De kan ikke få selv pga. at Trine måtte operere vekk livmor etter kreft. Hvis jeg skulle vært surrogat for de hadde jeg jo fått satt inn ett av Trines egg befruktet med Sveins sæd? De er jo de biologiske foreldrene, jeg låner jo bare ut livmoren for at deres barn skal vokse seg levedyktig. Selvsagt ville barnet jeg da bærte være sterkt ønsket av sine biologiske foreldre.

Ok da har jeg misforstått! Takk for oppklaringen, jeg trodde genuint at det var eget egg og en annen manns spermier.. Ok, takk for oppklaringen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok da har jeg misforstått! Takk for oppklaringen, jeg trodde genuint at det var eget egg og en annen manns spermier.. Ok, takk for oppklaringen.

Nei, det hadde vært noe helt annet. Da ville man jo faktisk bært fram eget barn og så gitt bort sitt eget barn. Tror ekstremt få kvinner ville gjort noe slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skulle ønske det var en ordning for å koble sammen ønskene til f.eks. homofile/ kvinner som ikke kan bære frem barn og ønskene til sånne som meg. 22 år og har lyst til å bli gravid, men vil ikke ha barn enda. Hadde jeg fått dekket utgiftene som følger med og gjerne også en ekstra sum i betaling slik surrogatene får i andre land hadde jeg ikke vært i tvil. Norske par bruker allerede masse ressurser på å få dette til i utlandet, men når det skjer i Norge så er det forbudt. Skjønner at det er masse etiske dilemma rundt dette, spesielt om man får penger for det. Men for noen lengter kroppen etter å bli gravid, hvorfor ikke bruke det til å hjelpe andre?

Anonymkode: fe9c9...05b

Nå vil du bli gravid men ikke ha barnet, men når du blir gravid så er det hormonene som forteller deg hver eneste time at du skal beskytte og beholde barnet i magen. Kvinner har utallige tider ønsket abort når det ikke passer, ved voldtekt eller mangel på penger men så klarer de ikke. Det er hormonene som har hvisket dem dette i øret. 

Anonymkode: 6d467...938

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, det hadde vært noe helt annet. Da ville man jo faktisk bært fram eget barn og så gitt bort sitt eget barn. Tror ekstremt få kvinner ville gjort noe slikt. 

Ja, det tror jeg, for å være ærlig, ble jeg litt skremt av tanken. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som surrogat regnes man vel som biologisk mor til barnet? Genetisk vil det tilhøre den som har egg og sæd som blir til et embryo som settes inn i surrogaten, men den som føder vil regnes som biologisk mor. Det er vel derfor de som velger å bruke surrogat i utlandet må gjennom en papirmølle uten like for å få foreldreretten slik at de kan ta med seg barnet til Norge. 

Ellers vil jeg si til TS at det er en fin tanke. Jeg har vært gjennom prøverør selv, og er så takknemlig for den muligheten. Jeg føler så med de som av ulike grunner ikke kan bruke egne egg eller ikke kan bære fram sitt eget barn. Jeg har vurdert å donere egg, men er dessverre akkurat for gammel. Kanskje det kan være en mulighet for deg? Da hjelper du noen med stort barneønske. Det er behov for eggdonorer i Norge, både i offentlige sykehus og ved private fertilitetsklinikker. 

Anonymkode: c5370...eef

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Som surrogat regnes man vel som biologisk mor til barnet? Genetisk vil det tilhøre den som har egg og sæd som blir til et embryo som settes inn i surrogaten, men den som føder vil regnes som biologisk mor. 

Anonymkode: c5370...eef

Ja, i Norge regnes kvinnen som føder som biologisk mor, selv  når hun ikke er det. Slik er det ikke i land hvor surrogati er lovlig og regulert.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mener ikke å være krass men man burde kanskje vite hva man snakker om før man bidrar med meninger? 

uansett ts, jeg er også for surrogati men i ditt tilfelle hadde jeg ikke trodd det var lurt. I mange land har de lover der man må ha født minst ett barn tidligere og et maks antall barn (husker ikke antall) før man ikke får lov lenger. Du vet ikke hvordan det er å bære et barn eller hva du faktisk vil tenke om hele prosessen. Du vet ikke om du knytter deg for mye til barnet, om det er helt jævlig å være gravid, om fødselen gjør vondt eller ettervirkningene, du vet ikke om noe av det er verdt de pengene du får eller om du vil slite lenge i ettertid og angre, selv om det ikke faktisk er ditt barn. Så slike ordninger burde være reservert for damer som i det minste har gjort det en gang så de vet omtrentlig hva de kan forvente (selv om hver gang blir annerledes).

Anonymkode: a9754...5dc

• Liker 1
Skrevet

Det er farligere å være gravid som surrogat enn om det er ditt eget barn btw.

Anonymkode: 04ccd...97c

• Liker 1
Skrevet

Tror du kan reise til England og komme i kontakt m folk som trenger hjelp. Det er forbudt å ta betalt for tjenesten, men man kan få dekket utgifter i forbindelse m graviditeten .. så på et program at dette kunne strekkes til behandling i skjønnhetssalong etc. Kontrakten er ikke bindene - så hvis du ikke greier å gi fra deg barnet er det ditt...

Anonymkode: 6d37c...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...