AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Hvis jeg har 200k, som jeg plutselig har fått.....og ønsker investere dem på et vis, hva da? jeg har kjempedårlig råd, er en aleneforelder som gjerne skulle hatt litt mer å rutte med hver måned. Jeg vet jo at jeg ikke kommer så langt med 200k men har vært innom alt fra å kjøpe bobil (for å leie ut) til å betale ned lån til å sette dem i fond, men hva er lurt? jeg skulle så gjerne hatt noe avkastning for dem....eller investert veldig smart. Noen råd til meg? Anonymkode: cb606...675
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Ville satt 50000 fordelt på en eller 2 bufferkontoer med "høy" rente, 50000 i fond og 100000 i crowlending (mnd rente inntekter, ca 8-10%) Anonymkode: 17285...caf 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #3 Skrevet 8. februar 2022 Jeg satte 200 000 i fond i fjor og har så langt hatt 30 000 i avkastning på disse. Anonymkode: 9faac...da3 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ville satt 50000 fordelt på en eller 2 bufferkontoer med "høy" rente, 50000 i fond og 100000 i crowlending (mnd rente inntekter, ca 8-10%) Anonymkode: 17285...caf Hvorfor fordele på to bufferkontoer? 🙈 Anonymkode: 1ee3f...37e 1
newman01 Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: og 100000 i crowlending (mnd rente inntekter, ca 8-10%) 8% i måneden er koselige 151% årlig rente... Hvorfor ikke sette alle 200k der. Det er jo fantastiske 302'000 i renteinntekter årlig
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 Er ikke crowfounding litt risky? spør fordi jeg ikke vet🤓Kunne godt tenkt meg å prøve, men er engstelig🥴 Anonymkode: ad6b4...35e
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg satte 200 000 i fond i fjor og har så langt hatt 30 000 i avkastning på disse. Anonymkode: 9faac...da3 Hvordan vet man hvilket fond man bør velge? Noen råd på det? Jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre, men vil jo gjerne at pengene forrenter seg på et vis... --------- Takk for alle råd så langt ts Anonymkode: cb606...675
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan vet man hvilket fond man bør velge? Noen råd på det? Jeg vet fortsatt ikke helt hva jeg skal gjøre, men vil jo gjerne at pengene forrenter seg på et vis... --------- Takk for alle råd så langt ts Anonymkode: cb606...675 Jeg leste litt om ulike fond og prøvde meg frem. Anonymkode: 9faac...da3 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 Ville staket noe i stablecoins som USDT, BUSD osv, da får du 10-15% rente i mnd. Anonymkode: b51dc...7ba 1
jabx Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis jeg har 200k, som jeg plutselig har fått.....og ønsker investere dem på et vis, hva da? jeg har kjempedårlig råd, er en aleneforelder som gjerne skulle hatt litt mer å rutte med hver måned. Jeg vet jo at jeg ikke kommer så langt med 200k men har vært innom alt fra å kjøpe bobil (for å leie ut) til å betale ned lån til å sette dem i fond, men hva er lurt? jeg skulle så gjerne hatt noe avkastning for dem....eller investert veldig smart. Noen råd til meg? Anonymkode: cb606...675 Hadde kjøpt Tesla-aksjer for dem personlig, men man skal bare kjøpe aksjer i et selskap hvis man vet mye om det og har sterk tro på fremtiden til selskapet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 jabx skrev (1 time siden): Hadde kjøpt Tesla-aksjer for dem personlig, men man skal bare kjøpe aksjer i et selskap hvis man vet mye om det og har sterk tro på fremtiden til selskapet. Hva får deg til og ha så stor tro på tesla nå egentlig? De fleste bilprodusenter lager bra om ikke bedre elbiler nå om dagen. Anonymkode: b51dc...7ba 1
jabx Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva får deg til og ha så stor tro på tesla nå egentlig? De fleste bilprodusenter lager bra om ikke bedre elbiler nå om dagen. Anonymkode: b51dc...7ba Tesla ligger mange år foran de andre. Selv om de hadde klart å nå Tesla på selve bilene (noe de ikke har klart), så vil de aldri klare å få opp produksjonen nok til å være noen trussel mot Tesla. Alle andre sliter med å få tak i batterier. Tesla har jobbet med å sikre batteritilgang i mange år. De har også begynt å produsere egne batterier nå som er overlegene alt annet på markedet. Faktisk har Tesla nå sagt at det ikke lenger er batteritilgang som begrenser produksjonen deres, men tilgang på andre deler. Tesla lager dessuten ikke bare biler. De lager kjørbare datamaskiner. Andre lager bare biler. Andre lager "bra" elbiler som andre lagde "bra" telefoner etter at iPhone kom. Ja, de produserte noe som lignet på iPhone, men ingen kom i nærheten av totalopplevelsen du fikk på iPhone. Nå har flere delvis begynt å ta igjen Apple på brukeropplevelse, men Apple er fortsatt de som tjener mest på dette. Å satse på tradisjonelle bilprodusenter i dag er som å satse på Nokia etter 2007. Endret 8. februar 2022 av jabx
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 jabx skrev (1 time siden): Tesla ligger mange år foran de andre. Selv om de hadde klart å nå Tesla på selve bilene (noe de ikke har klart), så vil de aldri klare å få opp produksjonen nok til å være noen trussel mot Tesla. Alle andre sliter med å få tak i batterier. Tesla har jobbet med å sikre batteritilgang i mange år. De har også begynt å produsere egne batterier nå som er overlegene alt annet på markedet. Faktisk har Tesla nå sagt at det ikke lenger er batteritilgang som begrenser produksjonen deres, men tilgang på andre deler. Tesla lager dessuten ikke bare biler. De lager kjørbare datamaskiner. Andre lager bare biler. Andre lager "bra" elbiler som andre lagde "bra" telefoner etter at iPhone kom. Ja, de produserte noe som lignet på iPhone, men ingen kom i nærheten av totalopplevelsen du fikk på iPhone. Nå har flere delvis begynt å ta igjen Apple på brukeropplevelse, men Apple er fortsatt de som tjener mest på dette. Å satse på tradisjonelle bilprodusenter i dag er som å satse på Nokia etter 2007. Snakker egentlig ikke om i investere i noen bilprodusenter, lurer bare på hvorfor man bør kjøpe akkurat tesla aksje nå som det allerede er så overpriset selv elon har jo innrømt det, jeg ser ikke helt grunnlaget for at tesla skal øke betydelig mye mer i verdi per dags dato. De har jo egentlig aldri produsert nok biler til at det skal reflektere aksje prisen de har nå. Men jeg vet de har ganske mye teknologi i forhold til de fleste produsenter, følger jo en del med på elon musk så vet hva han gjør i industrien. Anonymkode: b51dc...7ba
Gjest theTitanic Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville staket noe i stablecoins som USDT, BUSD osv, da får du 10-15% rente i mnd. Anonymkode: b51dc...7ba Hva er risikoen på stablecoins?
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 theTitanic skrev (Akkurat nå): Hva er risikoen på stablecoins? De mest kjente stablecoins som jeg nevnte her ville jeg kalt relativt lav risiko. Men ville uansett anbefalt deg og lese deg opp på det før du evt investerer i noe sånn at du kan avgjøre selv hva du tenker. Anonymkode: b51dc...7ba
jabx Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Snakker egentlig ikke om i investere i noen bilprodusenter, lurer bare på hvorfor man bør kjøpe akkurat tesla aksje nå som det allerede er så overpriset selv elon har jo innrømt det, jeg ser ikke helt grunnlaget for at tesla skal øke betydelig mye mer i verdi per dags dato. De har jo egentlig aldri produsert nok biler til at det skal reflektere aksje prisen de har nå. Men jeg vet de har ganske mye teknologi i forhold til de fleste produsenter, følger jo en del med på elon musk så vet hva han gjør i industrien. Anonymkode: b51dc...7ba Tesla er ikke overpriset i det hele tatt. Hvis du regner på det, så vil du se at dersom de klarer vekstmålet på i gjennomsnitt 50% i året frem mot 2030, så er de kraftig underpriset. Elon har ikke "innrømmet" noe som helst. Du skjønner ikke hvordan man skal sette verdien på et selskap. Verdien skal settes ut ifra forventet fremtidig avkastning. Det vil si at det ikke er dagen i dag eller fortiden som avgjør aksjekursen, men hva man forventer de neste årene. Og da ser man at Tesla har enorm vekst (de vokser raskere enn både Google, Apple, Facebook og andre), de har marginer på 30% (som er nærmest uhørt for bilsalg), og har guidet fortsatt kraftig vekst videre. Bare i år vil de øke salget med over 50% uten at de nye fabrikkene i Berlin og Texas produserer en eneste bil. Endret 8. februar 2022 av jabx
jabx Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 theTitanic skrev (13 minutter siden): Hva er risikoen på stablecoins? Det er idioti å "investere" i dette. USDT er ikke noe annet enn et pyramidespill. De påstår at de er 1:1 med dollaren, men det viser seg at det slett ikke stemmer. De har investert pengene i alle mulige spekulative objekter.
jabx Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De mest kjente stablecoins som jeg nevnte her ville jeg kalt relativt lav risiko. Men ville uansett anbefalt deg og lese deg opp på det før du evt investerer i noe sånn at du kan avgjøre selv hva du tenker. Anonymkode: b51dc...7ba Nei, det er en enorm risiko. Kryptovaluta og stablecoins er ikke noe annet enn ren spekulasjon og sjansespill. Les deg opp på Tether-skandalen.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville staket noe i stablecoins som USDT, BUSD osv, da får du 10-15% rente i mnd. Anonymkode: b51dc...7ba Men det er sånn et hel$%@× når tiden for skattemeldingen kommer... Gruer meg. Men kan jo være at det er enklere enn jeg tror 🙈 Hva er tidshorisonten din, og hvor mye risiko er du villig til å ta? Vil du/trenger du å ha noe av pengene lett tilgjengelig? Har du gjeld? I din situasjon ville jeg nok laget meg en god buffer og så satt noe i fond (kanskje noe med høy risiko, noe i fond med lavere risiko, og noe i indexfond). Krypto og da særlig stablecoins er jo en mulighet, men det er som aksjemarkedet: Du må sette deg litt inn i det og vite hva du gjør. Anonymkode: ca58d...1be
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 jabx skrev (1 minutt siden): Nei, det er en enorm risiko. Kryptovaluta og stablecoins er ikke noe annet enn ren spekulasjon og sjansespill. Les deg opp på Tether-skandalen. Jeg vet om tether. Men busd er basert på binance som jeg anser som en rimelig sikker platform men de har litt lavere apy en hva USDT har. Men jeg er helt klar over at usdt er linket til bitfinex og at de har noen tvilsome metoder rundt deres stable coin, jeg er opplyst også derfor jeg sier gjør din egen research. Anonymkode: b51dc...7ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå