Gjest Monika100 Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Er det dårlig gjort av meg å gå til politiet og anmelde min rusavhengige venn? Hun har ingen kontroll og lyst å begynne med heroin. Jeg har allerede snakket foreldre og DPS(hun går dit). Sliter veldig mye med dette og vet ikke hva jeg skal gjøre. Hun har endret seg så masse den siste tiden og jeg kjenner hun ikke igjen. Hun har tatt overdose fler ganger og blir alltid redd når hun drar på fest. Hun sier at rus er det eneste hun lever for og dette er det nærmeste hun har vært med å drepe seg selv. HVA skal jeg gjøre??
AprilLudgate Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 (endret) Anmelde for hva da? Hun sliter med dårlig helse og ekstreme livsvalg som følge av det. Du får neppe gehør hos politiet her, men nå har du jo snakket med foreldre og DPS - og mer får du ikke gjort. Endret 7. februar 2022 av Fløff 15
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Hva skal du anmelde henne for, og hvorfor tror du en anmeldelse vil bidra til noe som helst positivt for din psykisk syke venninne? Anonymkode: d647e...245 15 3
Gjest Monika100 Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Fløff skrev (3 minutter siden): Anmelde for hva da? Hun sliter med dårlig helse og ekstreme livsvalg som følge av det. Du får neppe gehør hos politiet her, men nå har du jo snakket med foreldre og DPS - og mer får du ikke gjort. anmelde for at hun oppholder stoff i leiligheten vår siden vi bor i lag. Kanskje dette vil få henne til å slutte? se alvoret kanskje?
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Hva i all verden tror du politiet kan gjøre for å hjelpe henne...? Snakker du med politiet backstabber du henne i ryggen, for å si det på paradise hotelsk. Anonymkode: 1d548...ed5 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Just now, Monika100 said: anmelde for at hun oppholder stoff i leiligheten vår siden vi bor i lag. Kanskje dette vil få henne til å slutte? se alvoret kanskje? Nei. Flytt heller ut. Anonymkode: 1d548...ed5 7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Monika100 skrev (Akkurat nå): anmelde for at hun oppholder stoff i leiligheten vår siden vi bor i lag. Kanskje dette vil få henne til å slutte? se alvoret kanskje? Jeg forstår at du ikke ønsker å bo i samme leilighet som hun oppbevarer stoff, det er ikke heldig. Men politiet vil ikke hjelpe henne, det vil gjøre livet hennes bare vanskeligere. Anonymkode: aaed4...1f3 12 1
Gjest Monika100 Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Flytt heller ut. Anonymkode: 1d548...ed5 Hun har overdoset for mange ganger i leiligheten for at jeg kan la henne være aleine. Men har vurdert å flytte ut men da har hun ingen som er der
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Det er ingenting du kan gjøre, det er realiteten når hun er fanget i rusen dessverre. Flytt ut og unngå og bli medavhengig . Si til henne at du må ta avstand før hun evt får skikk på livet sitt. Anonymkode: 65b97...9cc 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Det er ingen forbrytelse å være rusmisbruker. Du ser de jo i bybildet og alle vet at de er der, men politiet kan ikke bare hente dem. Det skal svært mye til for å få sendt noen på tvangsavrusning. De fleste ramler utpå igjen når programmet er ferdig fordi de ikke er motivert nok. Dvs man må ha lyst. Monika100 skrev (1 minutt siden): anmelde for at hun oppholder stoff i leiligheten vår siden vi bor i lag. Kanskje dette vil få henne til å slutte? se alvoret kanskje? Hun er nok fullt klar over alvoret. Mye straff vil hun neppe få, men det som skjer er at hun aldri snakker med deg igjen. Tror heller det beste du kan gjøre er å tilby deg å hjelpe henne med å hjelpe seg selv. Fortelle at det finnes en vei ut. Men stålsett deg og vær realistisk: rusmisbrukere slutter ikke sånn på straksen og sannsynligvis blir du stukket i ryggen både en og ti ganger for å hjelpe henne å nå et mål som kanskje aldri skjer. Anonymkode: c0adc...edd 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 1 minutt siden, Monika100 said: Hun har overdoset for mange ganger i leiligheten for at jeg kan la henne være aleine. Men har vurdert å flytte ut men da har hun ingen som er der Du har ikke ansvar for henne. Anonymkode: 1d548...ed5 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Monika100 skrev (2 minutter siden): Hun har overdoset for mange ganger i leiligheten for at jeg kan la henne være aleine. Men har vurdert å flytte ut men da har hun ingen som er der Du er en helt om du orker å være med henne på veien til sakte selvmord. Av og til må man redde seg selv fra å være endel av dette. Anonymkode: c0adc...edd 3
nomore82 Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 Mitt råd til deg er å ta avstand. Hun må treffe bunnen selv. Og hun er ikke ditt ansvar. Alle grep du tar for å hjelpe vil bli oppfattet som motarbeidelse og svik. Med mindre du aktivt bidrar til avhengigheten. Men det vil du ikke. I mellomtiden frem til hun innser at hun har problemer vil du personlig risikere ganske mye. Politirazzia hjemme hos dere, dårlig vennemiljø, venner av deg som tar avstand fra deg pga henne, pengertilgang, tyveri av eiendeler, overdose, folk hun skylder penger og andre som ruser seg hos dere. Lista er lang og kan påvirke deg i veldig stor grad selv om du ikke tror det. Ofte vil disse tingene snike seg innpå deg på en sånn måte at du ikke engang innser at det du beskriver som normalt for andre er galskap. Mitt beste råd er altså å ta avstand. Flytt. Ta vare på deg selv så du kan være ei god venninne og ta vare på henne når har møtt bunnen og hun faktisk trenger deg. Frem til da får du dessverre ikke gjort noe. Hilsen en som har prøvd flere ganger. Til og med innad i familie. 6 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Snakker av erfaring her: Aldri anmeld en person som er narkoman, spesielt om vennen din kjenner deg godt. Jeg har vært i miljøet, og driver man med stoff så kjenner man farlige folk.. Da snakker jeg om folk som tar livet av andre, som gir folk overdose med vilje etc og som aldri slutter og plage deg. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg trekt meg tilbake å distansert meg fra vennen din mere og mere og la henne kjøre det livet hun vil kjøre. Ikke sett deg i et stort problem en du trenger. Anonymkode: 1d436...ff4 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 og glemte og skrive: Narkomaner tyster aldri på hverandre, ekstremt sjeldent, så for henne så blir det lett og finne ut hvem som har gjort det. Og et er ikke en deilig følelse å ha. Anonymkode: 1d436...ff4 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 Jeg hadde og en bestevenn som gikk den veien. Han har jeg ikke lenger❤ Jeg gjorde alt jeg kunne. Han hadde gode venner utenfor miljøet som elsket ham. Men, vi klarte ikke å redde ham. Det er tungt å være pårørende til rusmisbrukere. Veldig tungt. La henne vite at du er der for henne, når hun ikke ruser seg. Jeg tror ikke du kan redde henne, hun trenger profesjonell hjelp. Anonymkode: ba646...117 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 Politiet vil foreta rassia og sikte henne for besittelse og gjøre situasjonen hennes verre. politiet er ikke nøkkelen her. Dps, venner, familie, lege og helsepersonell er de rette til å hjelpe. Anonymkode: 0b5f6...83b 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hva i all verden tror du politiet kan gjøre for å hjelpe henne...? Snakker du med politiet backstabber du henne i ryggen, for å si det på paradise hotelsk. Anonymkode: 1d548...ed5 Stabbed her in the back from the front. TS jeg hadde nok i hverfall stilt litt hardt mot hardt, jeg ville ikke bodd i en leilighet der det ble oppbevart narkotika. Jeg tror kanskje det kan nytte med å kontakte politiet, da får hun seg en støkker og dere kan kanskje lettere overtale henne til innleggelse. Anonymkode: d72ac...dc1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 Politiet?! Straff er ikke hjelp. Slutt å snakke med foreldre, DPS osv og flytt ut. Hun er ikke vennen din og du er ikke hennes. Anonymkode: a89b5...e36 1
Gjest O.G. Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 Monika100 skrev (6 timer siden): anmelde for at hun oppholder stoff i leiligheten vår siden vi bor i lag. Kanskje dette vil få henne til å slutte? se alvoret kanskje? Kanskje du skal flytte ut hvis du bor ilag med en rusmisbruker?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå