AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Jeg er nå ferdig utdannet sykepleier, og fra før av har jeg blant annet en Paramedic utdanning, og andre emner (som jeg mener gir meg en ekstra dybde som sykepleier) som gjør at jeg nå totalt har 300 studiepoeng. Kan jeg derfor kreve eller har jeg krav på lønn som tilsvarer sykepleier med spesialutdanning ? Anonymkode: 03f7b...247
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Du får nok ikke spesialsykepleierlønn fordi du er ikke spesialsykepleier selv om du har fag som gir deg dybdeforståelse. Alle har likevel mulighet til å forhandle frem høyere lønn enn tariff. Det betyr selvsagt ikke at du får det, men du kan vurdere det. Anonymkode: dd5b0...f63 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Spør hos https://www.nsf.no hvis du er fagorganisert der. Forskjell på å kreve og å be om. Men du kan jo alltids be/spørre om høyere lønn og begrunne det med dette. Alle bør vel be om høyere lønn to-tre ganger i livet selv om de ikke bytter jobb. Hvis sjefen(e) er fornøyde med deg, og de har et visst forhandlingsrom på lønn, så vil de gi deg noe ekstra for å ikke miste deg. Det er ikke pinlig å få nei, mange får det, og da har du iallfall prøvd. Noen ganger virker det, andre ganger ikke. Å kreve er vel noe annet. At du sier du slutter om du ikke får gjennom kravet ditt. Men før du krever må du faktisk være forbredt på å slutte. For det er pinlig å ikke faktisk slutte om du får nei til kravet ditt, da er det ikke et krav selv om du kaller det det (mener jeg) og da har du isåfall bare bevis at du ikke kan så godt norsk som sjefen trodde du kunne. Anonymkode: 8f539...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #4 Skrevet 8. februar 2022 Du har overhodet ikke kompetansen til en spesialsykepleier fordi du har ekstra fag, det bør du vokte deg vel for å si høyt, for det vitner om ganske liten innsikt. Mange som er sykepleiere har andre fag i tillegg, man blir ikke spesialsykepleier av den grunn. Du lønnes i den stillingen og etter den koden du er ansatt. Ved en evt lønnsforhandling/lokal forhandling kan du be om tillegg, men sjansen for at du får det er erfaringsmessig liten. Anonymkode: d48f5...fdb
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #5 Skrevet 8. februar 2022 Du har ikke krav på det nei. Det er kun hvis stillingen krever den ekstra utdannelsen du har, at du kan kreve ekstra lønn. Mange sykepleiere har tatt ekstra utdanning, noen til og med master, uten å få tilsvarende lønn, fordi de går i ordinære sykepleiestillinger. Anonymkode: 2cc85...72a
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #6 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du har overhodet ikke kompetansen til en spesialsykepleier fordi du har ekstra fag, det bør du vokte deg vel for å si høyt, for det vitner om ganske liten innsikt. Mange som er sykepleiere har andre fag i tillegg, man blir ikke spesialsykepleier av den grunn. Du lønnes i den stillingen og etter den koden du er ansatt. Ved en evt lønnsforhandling/lokal forhandling kan du be om tillegg, men sjansen for at du får det er erfaringsmessig liten. Anonymkode: d48f5...fdb Les innlegget mitt en gang til og pust dypt. Jeg har aldri sagt at jeg har kompetansen til spesialsykepleier, mitt spørsmål går kun på lønn når jeg har studiepoeng i relevante fag som tilsvarer master poengmessig. ts. Anonymkode: 03f7b...247
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Les innlegget mitt en gang til og pust dypt. Jeg har aldri sagt at jeg har kompetansen til spesialsykepleier, mitt spørsmål går kun på lønn når jeg har studiepoeng i relevante fag som tilsvarer master poengmessig. ts. Anonymkode: 03f7b...247 Om antall studiepoeng «tilsvarer master poengmessig» er av liten relevanse med mindre de ekstra studiepoengene er på master-nivå. Det finnes en mulighet for å få kompetansetillegg, men da må i så fall arbeidsgiver ha bruk for den ekstra kompetansen du innehar. Forhør deg med arbeidsgiver om muligheten for å få et kompetansetillegg på bakgrunn av x antall studiepoeng innen x retning, og vær forberedt på å vise arbeidsgiver hvordan denne kompetansen er en fordel i din utøvelse av yrket (evt. om du innehar kompetanse dine kollegaer ikke har og du kan bidra med opplæring eller lignende) Lykke til! Anonymkode: 1af6a...a94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå