Gå til innhold

Kan én kopp kaffe ødelegge nattsøvnen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg elsker kaffe, men holder meg unna fordi det gjør at jeg ikke får sove til vanlig tid. En eneste kopp kaffe rundt lunsj tider, gjør at jeg er lys våken på tidspunktet jeg vanligvis sovner. Søvnen blir forskøvet med minst fire timer, og ødelegger morgendagen.

Jeg prøver å la være å drikke kaffe, men en gang i blant gir jeg etter for fristelsen. Men kan virkelig en eneste kopp kaffe ha så stor innvirkning? Eller det bare noe jeg innbiller meg?

Anonymkode: 6b786...4f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen er nok mer ømfintlig for koffein enn andre. Det kommer også an på hvor mye og ofte man drikker det. 

Jeg hadde en kopp i morges, sovna 5 min etterpå 😂 Har drukket kaffe i mange år og er ingen ung sjel lenger 😉

Anonymkode: 0c6fb...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo alle forskjellige. Men kan du ikke bare drikke koffeinfri kaffe da? Evergood sin er god.

Anonymkode: da879...cb5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kopp på formiddagen går bra for meg, men hvis det blir middagstid eller senere så sliter jeg med å sove etterpå ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan drikke kaffe på restaurant 23.00 og sovner som alltid to minutt etter hodet treffer puta🤪

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så når du dropper kaffen til lunsjtid så sovner du og sover fort? Koffeinen er utav kroppen lenge før du legger deg, så tviler på at det skal ha noen innvirkning. Jeg er som den over som kan ta en kaffe til desserten sent på kvelden og sovne en time etterpå. Men det er nok individuelt. 

Anonymkode: 97ba0...eee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så når du dropper kaffen til lunsjtid så sovner du og sover fort? Koffeinen er utav kroppen lenge før du legger deg, så tviler på at det skal ha noen innvirkning. Jeg er som den over som kan ta en kaffe til desserten sent på kvelden og sovne en time etterpå. Men det er nok individuelt. 

Anonymkode: 97ba0...eee

Koffein har en halveringstid på 4-6 timer, så det kommer jo an på når hun har lunsj og når hun legger seg

Anonymkode: f7bd6...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å drikke kaffe én gang om dagen, om morgenen. Innimellom tar jeg en kopp til lunsj også. Her om dagen drakk jeg en dobbel shot i 18-tiden og var seriøst våken hele natten 😅

Anonymkode: f7bd6...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kopp kaffe innholder ca 150 milligram koffein. Med en halveringstid på 6 timer, har du altså fortsatt 25% igjen 12 timer etter inntak og 12,5% av koffeinen etter 18 timer. Så det kan godt være kaffen som forstyrrer søvnen ja.

Anonymkode: badb0...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg elsker kaffe, men holder meg unna fordi det gjør at jeg ikke får sove til vanlig tid. En eneste kopp kaffe rundt lunsj tider, gjør at jeg er lys våken på tidspunktet jeg vanligvis sovner. Søvnen blir forskøvet med minst fire timer, og ødelegger morgendagen.

Jeg prøver å la være å drikke kaffe, men en gang i blant gir jeg etter for fristelsen. Men kan virkelig en eneste kopp kaffe ha så stor innvirkning? Eller det bare noe jeg innbiller meg?

Anonymkode: 6b786...4f6

Jeg drikker voldsomt med kaffe, men sover greit. Litt mindre nå med alderen. Jeg sover også litt på dagen av og til, og det gjør at jeg noen ganger våkner om natten. Jeg synes natten er behagelig, veldig stille. Man går ikke glipp av noe, og kan slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan drikke kaffe hele døgnet, sover like godt uansett. Nå har jeg drukket mye kaffe i mange år da, så mulig det er derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi er forskjellige. Jeg kan drikke kaffe på kvelden og likevel sovne, mens andre (som deg) må slutte før lunsj. Aner ikke hvorfor. 

Anonymkode: 64a52...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor følsom man er for koffein, varierer veldig fra person til person. Det er fullt mulig at lunsj-koppen ødelegger nattesøvnen din, ja. Mens svigermor kan bøtte nedpå en kanne til kveldsnytt, og sove som en stein en halvtime seinere (fatter ikke hvordan??)

Jeg drikker mye koffeinfri kaffe. Etter to svangerskap og ammeperioder har jeg vent meg til å drikke det 😛 Smaker like godt som vanlig kaffe, og slipper hjertebank og søvnløshet. 

Jeg bruker stort sett pulverkaffe (igjen: småbarnsmor.. har ikke tid til å styre med traktekaffe), og nescafe sin koffeinfrie er god, den. 

Anonymkode: 08d97...c6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stikk motsatt, blir ofte trøtt av kaffe. Kan nesten sovne før jeg har fått satt fra meg glasset med en tom kaffe Latte.

Så kan drikke kaffe akkurat når jeg vil. Men drikker kun Latte, så begrenser seg til et par om dagen.

Anonymkode: 7ea60...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...