Gå til innhold

Uførepensjon og annen forsikring - rett på begge deler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært delvis sykemeldt i snart ett år og ser at jeg trenger mer tid til å bli frisk. Dermed må jeg søke AAP (jobber 30% nå, og jeg håper å komme opp på 100% etter hvert). Jeg tjener en god del mer enn 6G, så det er en kraftig nedgang i lønn. Jobben har uførepensjon i ett selskap, og en forsikring «syk» i et annet selskap. Har jeg da rett på begge? 

Førstnevnte utbetales månedlig, mens sistnevnte er en engangsutbetaling som gis etter 18 mnd. Begge stiller krav om AAP-vedtak, og reduseres iht arbeidsuførhet. Uførepensjonen reduseres om den og AAP-utbetalingen overstiger 70% av lønn, men den sier ingenting om andre forsikringsutbetalinger.

Anonymkode: d59d4...54d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har vært delvis sykemeldt i snart ett år og ser at jeg trenger mer tid til å bli frisk. Dermed må jeg søke AAP (jobber 30% nå, og jeg håper å komme opp på 100% etter hvert). Jeg tjener en god del mer enn 6G, så det er en kraftig nedgang i lønn. Jobben har uførepensjon i ett selskap, og en forsikring «syk» i et annet selskap. Har jeg da rett på begge? 

Førstnevnte utbetales månedlig, mens sistnevnte er en engangsutbetaling som gis etter 18 mnd. Begge stiller krav om AAP-vedtak, og reduseres iht arbeidsuførhet. Uførepensjonen reduseres om den og AAP-utbetalingen overstiger 70% av lønn, men den sier ingenting om andre forsikringsutbetalinger.

Ja, så sant kravene i vilkårene er oppfylt så får du begge siden dette er forsikringer som er uavhengig av hverandre. 

• Liker 1
Skrevet

Ja det får du så lenge du oppfyller vilkårene. Mvh forsikringsrådgiver 

Anonymkode: e4ac4...565

Skrevet

Ja du får begge deler så sant vilkårene er oppfylt. 
Jeg vil tro at den «syk»- forsikringen kun gjelder én gang.  Så får du den nå vil du ikke kunne få den en annen gang i samme jobb med samme forsikringsselskap, hvis igjen skulle bli langtidssykemeldt. Jeg vet jo ikke om det er en aktuell problemstilling for deg. 

Skrevet

Takk for kjapt svar! Så lenge jeg får AAP (som i flgeNAV bør gå greit), så skal jeg oppfylle vilkårene hos begge. Og plutselig så ikke det økonomiske helt svart ut! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for kjapt svar! Så lenge jeg får AAP (som i flgeNAV bør gå greit), så skal jeg oppfylle vilkårene hos begge. Og plutselig så ikke det økonomiske helt svart ut! 

Det er bra. Kjedelig og slitsomt å bekymre seg for økonomien i tillegg til å bruke energi på å bli frisk.

God bedring. 

Skrevet
1 minutt siden, Serafina. said:

Ja du får begge deler så sant vilkårene er oppfylt. 
Jeg vil tro at den «syk»- forsikringen kun gjelder én gang.  Så får du den nå vil du ikke kunne få den en annen gang i samme jobb med samme forsikringsselskap, hvis igjen skulle bli langtidssykemeldt. Jeg vet jo ikke om det er en aktuell problemstilling for deg. 

Antar at den er en engangsutbetaling uavhengig av årsak ja. Men håper at jeg skal få kroppen til å fungere (samt at jeg gjør endel grep for å endre arbeidsoppgaver, har heldigvis en arbeidsgiver som vil ha meg med på laget selv om det tar litt tid før jeg kan yte 100% igjen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...