AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #21 Del Skrevet 8. februar 2022 Hei du. Et tips: bruk maskemarkører aktivt. Når jeg skal f.eks legge opp så setter jeg på en markør så ofte jeg har behov for. For eksempel legge opp 100 masker, da putter jeg en markør for hver 20. maske. Slik blir det lettere for meg å kontrolltelle antallet. Anonymkode: 5f443...1f6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #22 Del Skrevet 8. februar 2022 Jeg er håpløs med tall men god til å strikke. Den matematikken som inngår kan enten være det mest tidkrevende biten av prosjektet, eller den enkleste biten. Det har noe med hvor praktisk det er, logikk osv. Jeg sliter mest med å huske tall, teller feil ørten ganger, får hodepine når jeg må konsentrere meg om antall, knoter med å regne om fasthet til rett størrelse osv. Matematikk som inngår i selve konstruksjonen der jeg ser logikken i det som er foran meg er lettere. Jeg takler ikke oppskrifter med mye tekst/tall, og må ofte skrive om så jeg slipper å forholde meg til unødvendig info (som tallene for andre størrelser) og lager egne forkortelser og "logiske" inndeling av informasjon. Gjerne med en boks der jeg kan plotte ned tellestreker for instrukser som gjentas x antall ganger. Med mønster må jeg ha opptegnet rutemønster så jeg SER hva jeg skal gjøre, noe som av en eller annen grunn ikke er så vanlig i f.eks amerikanske oppskrifter. Anonymkode: 764ed...ffb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 8. februar 2022 #23 Del Skrevet 8. februar 2022 Som flere skriver, er det veldig store forskjeller på oppskrifter når det gjelder hvor mye du må regne. Jeg har ofte tenkt at strikking innebærer en del regning, men det er nok mest fordi jeg forandrer en del på oppskriften, strikker med annen garntykkelse og sånt. Men det trenger man jo virkelig ikke å gjøre. Jeg syns mange av de nye oppskriftene fra diverse designere er mer detaljerte og fokusert på å forklare nøye, i forhold til oppskrifter fra de store garnprodusentene. Så jeg ville virkelig ikke latt dyskalkuli stoppe et ønske om å begynne å strikke! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 9. februar 2022 #24 Del Skrevet 9. februar 2022 Jeg hadde ikke god mattekarakter akkurat, men strikking får jeg til Gikk noen år før jeg knekte strikkekoden, selv om jeg kunne basic strikking (har ei mor som er over snittet flink med alt håndarbeid og som iherdig har prøvd å få meg til å strikke siden jeg var 15), som rette og vrange masker, legge opp masker, felle av… Hadde veldig lyst å lære meg å strikke, men ble overveldet av oppskrifta/mønsteret og ga opp. Ble så kjent med ei dame som er veldig flink med strikking, og hun sa til meg at jeg burde finne noe jeg virkelig har lyst å strikke (dropp skjerf og grytekluter), og les mønsteret som du leser ei bok; les linje for linje og ta det derifra (kan dog være lurt å skumlese igjennom først) og gjør som mønsteret sier. Så da jeg skulle bli tante for noen år siden så fikk jeg skikkelig lyst til å strikke til den lille og valgte ei omslagsjakke, lue og pledd. Og jeg fikk det til Neste ble en genser til meg selv. Anbefaler Petiteknit, hun lager fine klær og veldig lettforståelige mønster. Mønstrene hennes er opplyst med vanskelighetsgrad. Den genseren jeg strikket var Novisegenseren, utrolig enkel og fin. Mange kaller den nybegynnergenser nettopp pga den er så enkel. Men finn noe du virkelig har lyst å strikke, det har alt å si for motivasjonen (ville dog unngått mere avansert strikk som fletter, hullmønster ol). Og ikke vær redd for mønsterstrikk, det er ikke vanskelig. De fleste mønster er repeterende, du kommer kjapt inn i det. Og som andre har nevnt; bruk maskemarkører. Alltid en maskemarkør før begynnelsen av en omgang/starten av arbeidet (den flytter du oppover etterhvert som du strikker), og sett en maskemarkør når du øker masker (f.eks når du strikker ermer). Strikker du en genser så er det lurt å sette en maskemarkør i begynnelsen og halvveis på bolen, der som ermene skal være. Jeg er helt sikker på at dette kommer du til å få til🌷 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #25 Del Skrevet 9. februar 2022 Med en av appene som regner ut økning og felling, maskemarkører, omgangsteller og magnetplate med linjaler til å ha oppskrift/mønster på kommer du til å klare det helt fint. Sjekk om det blir arrangert strikkekafé i nærheten, der er det mange som kan hjelpe (og jeg lover at ingen av dem kommer til å le av deg). Anonymkode: 59909...40d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå