AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Stramt tungebånd! Spørsmål til deg som har fått påvist stramt tungebånd hos barnet ditt. Jeg er klar over at det finnes flere innlegg om temaet, men vi har i dag fått påvist stramt tungebånd hos lille, og jeg har noen spørsmål jeg håper du/dere vil ta dere tid å svare på dersom du har mulighet 🙏🏻 Prøver å mentalt forberede meg, da jeg synes dette er veldig ekkelt 🥺 så hadde blitt veldig glad for svar❤️ 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). 2. Hvor fikk du det påvist? 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? Tusen takk💕 Anonymkode: 7a4f5...052
Snekkerfruen Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stramt tungebånd! Spørsmål til deg som har fått påvist stramt tungebånd hos barnet ditt. Jeg er klar over at det finnes flere innlegg om temaet, men vi har i dag fått påvist stramt tungebånd hos lille, og jeg har noen spørsmål jeg håper du/dere vil ta dere tid å svare på dersom du har mulighet 🙏🏻 Prøver å mentalt forberede meg, da jeg synes dette er veldig ekkelt 🥺 så hadde blitt veldig glad for svar❤️ 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). 2. Hvor fikk du det påvist? 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? Tusen takk💕 Anonymkode: 7a4f5...052 1: 6 uker 2:helsesøster 3: mye "klikking" under amming, mistet vakuum 4: heldigvis er fastlegen min gammel helsestasjonlege, ordnet det for meg. Hadde egentlig time på volvat. 5: kun sint for å bli holdt fast, ammet 1 sek etter, ingen problem. Baby virket fornøgd ❤️ 6: et enkelt klipp med saks. Holder tunge opp og klipper.. 7:virket helt upåvirket 8:ingen instruksjoner.. 9:ingenting 10: veldig, første amming etter klipp 11: bedre sugetak, ikke brekninger ved smokk bruk 12: absolutt, virket for meg som det beste for min gutt 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Merkeligste quizzen jeg har vært borti Anonymkode: 7e2ac...5f2 3
Heln Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Stramt tungebånd! Spørsmål til deg som har fått påvist stramt tungebånd hos barnet ditt. Jeg er klar over at det finnes flere innlegg om temaet, men vi har i dag fått påvist stramt tungebånd hos lille, og jeg har noen spørsmål jeg håper du/dere vil ta dere tid å svare på dersom du har mulighet 🙏🏻 Prøver å mentalt forberede meg, da jeg synes dette er veldig ekkelt 🥺 så hadde blitt veldig glad for svar❤️ 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). 2. Hvor fikk du det påvist? 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? Tusen takk💕 Anonymkode: 7a4f5...052 1. 5 måneder 2. hos spesialist 3. såre nippler, dårlig sugetak på både pupp og flaske, klikkelyder, ekstrem gulping, magevondt, lite melk 4. sandnessjøen sykehus 5. han gråt en god stund etterpå, halvtime kanskje? Han likte nok minst å bli holdt fast og var veldig sint på legen etterpå. 6. bedøvelse som de smurte på, og lot virke bittelitt, så klippte han bare. Gjort på 3 sekunder. 7. ingenting annet enn rett etterpå. 8. Vi fikk ikke beskjed om å tøye, men gjorde det i noen dager likevel. 9. 10. hjalp med en gang! 11. han sluttet å gulpe tvært. Mindre luftsmerter. 12. absolutt. Neste baby skal sjekkes mye tidligere av folk som har peiling. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stramt tungebånd! Spørsmål til deg som har fått påvist stramt tungebånd hos barnet ditt. Jeg er klar over at det finnes flere innlegg om temaet, men vi har i dag fått påvist stramt tungebånd hos lille, og jeg har noen spørsmål jeg håper du/dere vil ta dere tid å svare på dersom du har mulighet 🙏🏻 Prøver å mentalt forberede meg, da jeg synes dette er veldig ekkelt 🥺 så hadde blitt veldig glad for svar❤️ 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). 2. Hvor fikk du det påvist? 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? Tusen takk💕 Anonymkode: 7a4f5...052 1. To uker gamle (tvillinger). 2. Helsesykepleier på hjemmebesøk. 3. Tilfeldig oppdaget, hadde ingen utfordringer. 4. Hos en fastlege i bydelen. 5. De var tre uker gamle da de ble klippet, jeg opplevde det som at de opplevde det som veldig lite traumatisk. Gråt et lite sekund før de diet uproblematisk etterpå. 6. Ingen bedøvelse, klippet med saks, var over på få sekunder. Blødde litt. 7. Nei. 8. og 9. Ingen instruksjoner. Tøyde ikke. 10. og 11. Nei, merket ingen problemer i forkant så heller ingen endring. 12. Tja. Jeg vet jo ikke hvilke problemer som kanskje ville ha oppstått etterhvert, og inngrepet var såpass lite og raskt unnagjort at jeg angrer ikke. Anonymkode: acca4...617 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 1. 2-3 dager gammel. 2. På sykehuset hvor jeg lå på barsel. 3. Dårlig sugetak, klikking og mistet vakum. 4. På sykehuset hvor jeg lå på barsel (Stavanger universitetssykehus). 5. Tok det helt fint. 6. Bedøvelse (krem eller spray?), deretter kort klipp. Veldig fort gjort. Men jeg satt en annen plass og felte noen tårer mens barnepleier holdt han. Jeg var nyoperert, tålte generelt lite og holdt på å gå i bakken når jeg så legen nærme seg han med utstyret 😂 7. Gråt ikke pga det som jeg vet om og slet ikke med amming etterpå. Ble fort mye bedre. 8-9. Fikk ikke beskjed om tøying. 10. Hjalp med en gang. 11. Klikkingen forsvant og han greide å holde på vakumet. 12. Angrer ikke. Men prøvde ikke akkurat så mye amming i forkant heller. Ikke merket noe negativt 🤷♀️ Jeg ammer han enda (15 mnd) og har vært heldig med å hatt veldig lite sår og vondter ifbm amming. Kanskje det har hatt noe å si, kanskje ikke. Anonymkode: 407c8...abe 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #7 Skrevet 8. februar 2022 Oppdaget ved utsjekk barsel bsby 6 dager Hadde problemer med at ikke fikk nok melk Lege vurderte at han hadde sugegrep og kunne avvente å se om det ble bedre. Fortsatt ikke nok vektøkning etter hjemreise og helsesøster har nevnt tungebånd men at det ikke er sikkert det løser problem Min baby hadde bra sugegrep noen ganger andre ganger ikke og jeg tenkte på bakgrunn av det at jeg avstår Sluttet å gi mme på kopp og gikk over på flaske. Etter dette har mengden mme økt litt men sugeteknikken når han dier har blitt mye bedre og opplever ikke at han 'tygger' og sutter lengre. Er 9 uker. Er glad jeg ikke gjorde noe. Hadde jeg opplevd at han ikke greide å få til sugegrep i det hele tatt hadde jeg nok vurdert det. Anonymkode: f9272...bff 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #8 Skrevet 8. februar 2022 Jeg har gjort det som voksen, skal jeg svare? 😂 Anonymkode: 5c636...f3d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #9 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har gjort det som voksen, skal jeg svare? 😂 Anonymkode: 5c636...f3d Ja takk jeg er nyskjerrig har lest om symptomer og jeg har drm! Men virker ikke som om fastlege kan noe om det.. Anonymkode: f9272...bff
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #10 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Stramt tungebånd! Spørsmål til deg som har fått påvist stramt tungebånd hos barnet ditt. Jeg er klar over at det finnes flere innlegg om temaet, men vi har i dag fått påvist stramt tungebånd hos lille, og jeg har noen spørsmål jeg håper du/dere vil ta dere tid å svare på dersom du har mulighet 🙏🏻 Prøver å mentalt forberede meg, da jeg synes dette er veldig ekkelt 🥺 så hadde blitt veldig glad for svar❤️ 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby)? 5 uker gammel 2. Hvor fikk du det påvist? Privat klinikk i Bergen 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? Ammeproblemer 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). Privat klinikk 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? litt grining, men ikke veldig mye 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. Ingen bedøvelse, liten saks, litt blod. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? Nei. 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) vi fikk beskjed om å tøye. 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? Husker ikke nå, tror noen uker. 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? ja, det hjalp. Det tok noen dager. 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? Bedre suggetak 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? JA! Tusen takk💕 Anonymkode: 7a4f5...052 Har svart under spørsmålene dine. Anonymkode: 52b9c...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Stramt tungebånd! Spørsmål til deg som har fått påvist stramt tungebånd hos barnet ditt. Jeg er klar over at det finnes flere innlegg om temaet, men vi har i dag fått påvist stramt tungebånd hos lille, og jeg har noen spørsmål jeg håper du/dere vil ta dere tid å svare på dersom du har mulighet 🙏🏻 Prøver å mentalt forberede meg, da jeg synes dette er veldig ekkelt 🥺 så hadde blitt veldig glad for svar❤️ 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). 2. Hvor fikk du det påvist? 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? Tusen takk💕 Anonymkode: 7a4f5...052 1. To dager gammel. 2. Av jordmor på hjemmebesøk etter jeg fortalte om problemer med amming. 3. Klarte ikke få tak på puppen under amming, klikkelyder, holdt ikke vakuum. Fikk rett og slett ikke spist! 4. På sykehuset der jeg fødte (Elverum), fikk gjort det samtidig som legeundersøkelse. 5. Gråt litt, men det gjorde jo babyen hele tiden uansett pga sult. 6. Saks, minimalt av blod, ikke mer utstyr. Legen bare ventet til babyen åpnet munnen under gråt og klippet raskt da, holdt ikke fast tungen engang. 7. Nei. 8. Ingen. 9. Ingen. 10. Ja, merket endring umiddelbart, dvs 2-3 minutter etter klippet klarte babyen å få tak i puppen. 11. Vi klarte å amme. Se over ☺️ 12. Definitivt! Melkeproduksjonen min kom sent i gang (dag 5) pga at vi mistet disse to første dagene, skulle ønske det ble sjekket rett etter fødsel. Innså også at førstemann nok hadde samme problem, ammet da også, men store smerter og mye vanskeligheter og stor vektnedgang på baby. Tredjemann hadde tydelig ikke dette problemet, en helt annen baby. Hadde vi ikke klippet nr to hadde jeg måtte gitt opp ammingen. Anonymkode: 915cd...3e7 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 Tusen hjertelig takk for svar alle sammen, jeg setter stor pris på det❤️ Anonymkode: 7a4f5...052
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Var på barselpoliklinikken på sykehuset få dager etter hjemreise fordi det var ekstremt smertefullt å amme. De ansatte hadde akkurat vært på kurs om stramt tungebånd, og mente det var litt stramt. LIS-barnelegen syntes ikke det så stramt ut. Barneoverlegen syntes heller ikke det så stramt ut, men klippet vel en halv milimeter likevel. Ingen bedøvelse. Barnet virket ikke plaget av klippet. Ingen tøying. Ammingen gikk bedre, men jeg tror det kom av bedre ammestilling og nedre ammepute, ikke klippingen. Jeg hadde klippet igjen om barnelegen hadde anbefalt det. Har ingen forestillinger for/mot klipping. Anonymkode: 641b7...b53 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Min baby rev sin tungebånd selv, men jeg husker ikke helt når, før året. Merket bare betent sår der. Legen sa at den måtte være stram siden den røk. Men vi hadde ingen problem med amming, dette var mitt andre barn, og jeg ammet begge. Anonymkode: 32b54...7a7 1
AprilLudgate Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 Sykehuslegen på barselsjekk gjorde det med omtrent 2 sekunders betenkningstid for oss 😅 Vi slet veldig med ammingen, så vi sa ja. Hjalp ingenting på ammingen, men har ingen referanse ellers til andre ting. Han hadde åpenbart smerter der og da, gikk over straks etter klippet. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). 2 uker, klippet ved 5 uker 2. Hvor fikk du det påvist? Mistanke grunnet ammeproblemer, bekreftet av kiropraktor og lege før klipp. Det ble forut for dette avvist av alle leger, sykepleiere og ammehjelpssykepleiere på Haukeland og helsestasjon. 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? Svært smertefull amming. 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). Privat hos dr. Nordahl i Bergen. 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? Fikk det knapt med seg, gråt selvfølgelig, men roet seg veldig raskt. 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. uten bedøvelse, blødde litt etterpå. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? Gråt ikke mer enn normalt, kun ved tøying, og dette ga seg (med amming) like etter hver gang. 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) Usikker, men tøyet en del ganger daglig første uken, så færre ganger daglig for hver uke i 4-5 uker så vidt jeg husker. Bestod i å løfte klippene (leppe og tunge) og «gni» over sårene. 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? Ja, amming fungerte umiddelbart etter klipp og gikk fra umulig til uproblematisk. Helt magisk. Ser nå på tungen når barnet er et par år at den er veldig fri og fin. 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? Absolutt, 100 %, helt uten tvil! Anonymkode: 5096b...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). 2 uker, klippet ved 5 uker 2. Hvor fikk du det påvist? Mistanke grunnet ammeproblemer, bekreftet av kiropraktor og lege før klipp. Det ble forut for dette avvist av alle leger, sykepleiere og ammehjelpssykepleiere på Haukeland og helsestasjon. 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? Svært smertefull amming. 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). Privat hos dr. Nordahl i Bergen. 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? Fikk det knapt med seg, gråt selvfølgelig, men roet seg veldig raskt. 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. uten bedøvelse, blødde litt etterpå. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? Gråt ikke mer enn normalt, kun ved tøying, og dette ga seg (med amming) like etter hver gang. 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) Usikker, men tøyet en del ganger daglig første uken, så færre ganger daglig for hver uke i 4-5 uker så vidt jeg husker. Bestod i å løfte klippene (leppe og tunge) og «gni» over sårene. 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? Ja, amming fungerte umiddelbart etter klipp og gikk fra umulig til uproblematisk. Helt magisk. Ser nå på tungen når barnet er et par år at den er veldig fri og fin. 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? Absolutt, 100 %, helt uten tvil! Anonymkode: 5096b...f9d Dette var forresten fullstendig klipp, ikke «kun strengen». Barnet hadde ikke synlig streng, og var (nok) derfor det ble avvist som stramt tungebånd alle andre steder - selv om nesten hele tungen var helt fast til bunnen av munnen. 🙄 Anonymkode: 5096b...f9d 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 1. To uker gammel, klippet samme dag som det ble oppdaget 2. På sykehuset 3. Pga ekstreme smerter i forbindelse med amming. 4. På sykehuset 5. Barnet gråt akkurat under klippet, men det gikk over umiddelbart etterpå. 6. Babyen fikk sukkervann, klippet ble utført med saks. Ingen annen bedøvelse eller utstyr (såvidt jeg kan huske, det er noen år siden) 7. Nei, ingenting. 8. Fikk ingen instruksjoner om oppfølging. 9. Vi gjorde ingenting med klippet i etterkant. 10. Forskjellen var helt enorm. Merket endring samme dagen. Ammingen ble smertefri omtrent umiddelbart. 11. Ja. Uutholdelig smerte før klipp, smertefri amming etter klipp. 12. Ja. Anonymkode: 063ec...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Stramt tungebånd! Spørsmål til deg som har fått påvist stramt tungebånd hos barnet ditt. Jeg er klar over at det finnes flere innlegg om temaet, men vi har i dag fått påvist stramt tungebånd hos lille, og jeg har noen spørsmål jeg håper du/dere vil ta dere tid å svare på dersom du har mulighet 🙏🏻 Prøver å mentalt forberede meg, da jeg synes dette er veldig ekkelt 🥺 så hadde blitt veldig glad for svar❤️ 1. Når fikk du påvist stramt tungebånd? (Alder baby). - seksukerskontrollen 2. Hvor fikk du det påvist? - helsestasjonen. Dette er dessverre sjelden, men vi er frelst med en veldig flink utdannet pediater som helsestasjonslege🤩 3. Hva var årsak til at dette ble sjekket? Hvilke utfordringer hadde barnet/du før klippet? - enorme ammeproblemer. Store smerter, åpne kjøttsår pga dårlig sugetak 4. Hvor klippet dere tungebåndet? (Må ikke besvares om man føler det er privat, tenker mer om det var på sykehus, offentlig henvisning eller privat klinikk). - på helsestasjonen av nevnte barnelege. Han klippet bare strengen, ville se først om det hjalp. For evt. diamantklipp ville han henvise, men det ble ikke nødvendig. 5. Hvordan opplevde du at ditt barn opplevde selve klippet? - babyen virket illsint for å bli holdt fast av legene, men opplevdes ikke smertepåvirket i det hele tatt. 6. Hvordan foretas klippet? Utstyr, bedøvelse, blod etc. - klipte med saks (lignet en neglesaks). Ingen bedøvelse, da de ikke skal kjenne noe der. Blødde litt, men slett ikke mye. 7. Gråt baby mye de påfølgende dagene som følge av klippet? - slett ikke. Virket helt uanfektet. 8. Hvilke instruksjoner om oppfølging til selve klippet fikk du? (Tøying osv.) - ingenting, men dette var som sagt et ufullstendig klipp. Fikk beskjed om å komme tilbake for henvisning til diamantklipp om det ikke hjalp. Det ble ikke nødvendig for oss. 9. Hvor mange dager/uker må man tøye/styre med klippet? - se over 10. Føler du at det hjalp? Om ja - hvor fort merket du endring? - ja. Merket umiddelbar endring. Første amming like etter, på venteværelse på helsestasjonen, opplevdes omtrent smertefri kontra «hulkegråt-smerter» bare en time før. 11. Merket du noen endring? Hvis ja, hvilken endring merket du? - ja. Amming ble smertefri, melkeproduksjonen stabiliserte seg (hadde overproduksjon) og baby la bedre på deg siden han hadde rett teknikk til å jobbe for den fete melka til slutt. 12. Er du fornøyd med å ha klippet? Ville du «gjort det igjen» dersom barnet må klippe en gang til? - definitivt. Tusen takk💕 Anonymkode: 7a4f5...052 Anonymkode: 56c21...8a5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå