Gå til innhold

Klassetur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi snakker ikke nødvendigvis om å ikke kunne gjøre noe dugnadsarbeid. Men det er klart det er forskjell på f.eks muligheten mitt barn har, faglig sterk, med overivrige foreldre som også kan bidra økonomisk (kjøpe alle dorullpakkene selv), og klassekompisen med lærevansker og ufør, ressurssvak alenemor, som ikke verken klarer å oppmuntre eller støtte sin sønn i å få dugnadsarbeidet gjort. Satt litt på spissen.

Og herregud, ALLE skal selvfølgelig inkluderes på en klassetur! Uansett funksjonsnivå? Eller tenker du at «spesialelevene» like godt kan holde seg hjemme?

Anonymkode: f3582...863

Hvis alle gjør noe de kan så er jo det mer enn bra nok. Men måten du har utrykket deg på i tidligere innlegg tolket jeg det som at flere ikke kan gjøre noe som helst. Ungdomen kan både ta ansvar selv, og hjelpe hverandre! 

Hvis en unge ikke kan gjøre noe som helst (altså ikke noe), vil den da klare å bli med på tur? En sånn tur vil kreve at ungene er litt selvstendige og klarer å ta noe ansvar for seg selv.

Anonymkode: 00527...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis alle gjør noe de kan så er jo det mer enn bra nok. Men måten du har utrykket deg på i tidligere innlegg tolket jeg det som at flere ikke kan gjøre noe som helst. Ungdomen kan både ta ansvar selv, og hjelpe hverandre! 

Hvis en unge ikke kan gjøre noe som helst (altså ikke noe), vil den da klare å bli med på tur? En sånn tur vil kreve at ungene er litt selvstendige og klarer å ta noe ansvar for seg selv.

Anonymkode: 00527...77f

Dersom skolen arrangerer tur, plikter de å legge til rette for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hva foreslår du da? Melder du deg som fosterhjem? Dette er et helt ubrukelig «argument» all den tid det finnes mange marginaliserte familier i Norge der omsorgsovertakelse selvfølgelig ikke er et alternativ.

Vi snakker ikke nødvendigvis om å ikke kunne gjøre noe dugnadsarbeid. Men det er klart det er forskjell på f.eks muligheten mitt barn har, faglig sterk, med overivrige foreldre som også kan bidra økonomisk (kjøpe alle dorullpakkene selv), og klassekompisen med lærevansker og ufør, ressurssvak alenemor, som ikke verken klarer å oppmuntre eller støtte sin sønn i å få dugnadsarbeidet gjort. Satt litt på spissen.

Og herregud, ALLE skal selvfølgelig inkluderes på en klassetur! Uansett funksjonsnivå? Eller tenker du at «spesialelevene» like godt kan holde seg hjemme?

Hvor mange gjelder det hvor både foreldre og barn knapt kan røre seg og gjøre noe som helst, da kan de knapt fungere. 
Det er ikke så mange «spesialelever»  som du gir uttrykk for.

Det er masse ressurssterke foreldre som legger til rette for å ta med andre barn på dugnaden - til de som virkelig trenger å få inn penger, men har sett at mange rett og slett ikke gidder.   Selv er jeg ikke typen med stort nettverk som får solgt masse doruller/kaker/blomster/kort/sokker osv.  Men barna mine er veldig flinke til å pante flasker/selge lodd på kakelotteri/rake løv hos naboer/måke snø hos naboer/eldste er fotballdommer og mer jeg ikke kommer på.   

Anonymkode: 530d4...d32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Dersom skolen arrangerer tur, plikter de å legge til rette for alle.

Ja, man legger til rette for muligheter til gjennom mange år gjennom masse ulike dugnader å tjene inn nok penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, man legger til rette for muligheter til gjennom mange år gjennom masse ulike dugnader å tjene inn nok penger.

Nei. Jeg snakker om tilrettelegging av selve turen. Se på det jeg har svart på. Man legger til rette for at selv Per med downs, og Lise som er lam fra nakken og ned, også kan delta på turen. 
Dugnadsbiten er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvor mange gjelder det hvor både foreldre og barn knapt kan røre seg og gjøre noe som helst, da kan de knapt fungere. 
Det er ikke så mange «spesialelever»  som du gir uttrykk for.

Det er masse ressurssterke foreldre som legger til rette for å ta med andre barn på dugnaden - til de som virkelig trenger å få inn penger, men har sett at mange rett og slett ikke gidder.   Selv er jeg ikke typen med stort nettverk som får solgt masse doruller/kaker/blomster/kort/sokker osv.  Men barna mine er veldig flinke til å pante flasker/selge lodd på kakelotteri/rake løv hos naboer/måke snø hos naboer/eldste er fotballdommer og mer jeg ikke kommer på.   

«Røre seg»? Hvor tar du det fra? Spesialelever og ressurssvake foreldre/familier er ikke nødvendigvis det samme forresten.

Så bra da, at du tar dugnadsansvar, og involverer barn og unge hvis foreldre ikke har lyst eller vilje!

Hele poenget mitt her er at dersom skolen ønsker å arrangere f.eks klassetur (i skoletiden), skal det være gratis. Dersom det er avhengig av dugnad, må man akseptere at ikke alle bidrar, men likevel får delta (gratis) på turen.

https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/skole-og-opplaring/gratisprinsippet/grunnskolen/aktiviteter-og-turer/klasseturer/?path=cehmjmdcehmjmjcehmkdj

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Der jeg er oppvokst har det i alle år vært tradisjon at man reiser på klassetur til England siste året på skolen. Dette ble finansiert via sparing jevnlig gjennom mange år, arrangerte 17mai i 7 klasse der alle inntekter gikk til klasseturen, mulig det var div loddsalg og slike ting også. Kan ikke huske at noen ikke hadde midler til å være med. 

Anonymkode: 4b60f...e30

En tur til England er dyrt. Det er jo ikke sånn at noen må bli hjemme fordi de ikke har midler til å være med og se andre elevene får beskjed om det. Eller hvordan skulle du huske det om noen ikke fikk være med pga det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minister-mio skrev (Akkurat nå):

En tur til England er dyrt. Det er jo ikke sånn at noen må bli hjemme fordi de ikke har midler til å være med og se andre elevene får beskjed om det. Eller hvordan skulle du huske det om noen ikke fikk være med pga det?

Da min bror dro til utlandet med sin klasse, var det én elev som ikke ble med pga øknomi. Dvs, alle «trøstet» seg med at han hadde fått valget av foreldrene mellom klassetur og lappen, og da valgte han lappen. Husker at jeg også tenkte den gangen at dette var så ugreit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov å kreve penger fra grunnskolen i Norge. 

Anonymkode: 52357...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal på leirskole på (7. trinn). De har jobbet dugnad og samlet tomflasker i to år. Nå etter jul kom en nytt gutt i klassen (flyktning). Og selvfølgelig dekker vi hele hans tur med klassekassen også. 

Anonymkode: fce6e...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et gratisprinsipp i skolen. Alt som arrangeres av skolen skal skolen betale. De har ikke lov å kreve betaling. 

Dette er ofte løst ved at alt annet skyves over på foreldrene og da blir det straks verre fordi det ikke er i «regi» av skolen. 

Jeg vet ikke utgangspunktet for at du spør TS, men skjønner at det blir vanskelig hvis privatøkonomien belastes. Det var dette som var grunnen til at skolene ikke lenger fikk lov til å kreve inn penger, og da er det skikkelig dårlig at skolene sitter og toer sine hender og later som om de ikke vet hva som foregår. 

Anonymkode: 67091...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har et gratisprinsipp i skolen. Alt som arrangeres av skolen skal skolen betale. De har ikke lov å kreve betaling. 

Dette er ofte løst ved at alt annet skyves over på foreldrene og da blir det straks verre fordi det ikke er i «regi» av skolen. 

Jeg vet ikke utgangspunktet for at du spør TS, men skjønner at det blir vanskelig hvis privatøkonomien belastes. Det var dette som var grunnen til at skolene ikke lenger fikk lov til å kreve inn penger, og da er det skikkelig dårlig at skolene sitter og toer sine hender og later som om de ikke vet hva som foregår. 

Anonymkode: 67091...cd1

Det gjelder klassetur til utlandet i ungdomsskolen. Dugnad og slik er ikke problemer å delta på men der er fortsatt egenandel og lommepenger som skal dekkes så hvis foreldrene ikke har midler til sånne ekstra utgifter må ungen bare bli hjemme? 

Anonymkode: 1d00c...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjelder klassetur til utlandet i ungdomsskolen. Dugnad og slik er ikke problemer å delta på men der er fortsatt egenandel og lommepenger som skal dekkes så hvis foreldrene ikke har midler til sånne ekstra utgifter må ungen bare bli hjemme? 

Så lenge turen foregår i skolens undervsiningstimer og lærere som er med mottar lønn, gjelder gratisprinsippet. Se linken litt lenger oppe. Du kan ta dette opp med skolen, og ev videre med statsforvalteren (tidl fylkesmann). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om ikke foreldre setter ned foten må de jo det..? Bli hjemme altså. 

Anonymkode: 52357...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvis elevene for eksempel skal arrangere "loppemarked" eller selge lodd, så blir det selvfølgelig bare foreldrene som gidder å betale for disse tingene.   

Ingen andre gidder vel å "sponse" noen andre sine unger. De har vel mer enn nok med å betale for deres egne barn / ungdommer. Dermed blir det jo selvfølgelig foreldrene som betaler for rubbel og bit uansett. De betaler kanskje ikke direkte til en bank-konto. Men de blir uansett foreldrene som betaler, gjennom "salg" eller forskjellige andre ordninger.

Anonymkode: f1777...77a

Har hatt loddsalg på kjøpesenteret her og har fått inn 10 000 kr pr helg.  Noen foreldre har klart å få tak i bra premier som ikke kostet mye, samt hjemmebakede kaker. 

Anonymkode: 944eb...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...