AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Del Skrevet 7. februar 2022 Hvem betaler for de ungene som har foreldre som ikke kan bidra med penger? Anonymkode: 1d00c...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Del Skrevet 7. februar 2022 Klassetur i skolens eller foreldres regi? Anonymkode: 161f9...95f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Klassetur i skolens eller foreldres regi? Anonymkode: 161f9...95f Er ikke klasseturer i regi av skolen? Anonymkode: 1d00c...5d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Del Skrevet 7. februar 2022 Klassekassa? Anonymkode: f3ee4...243 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Del Skrevet 7. februar 2022 Det skal selvsagt ikke arrangeres klasseturer som er så dyre at ikke alle har råd til å være med. Anonymkode: 93f79...c63 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Del Skrevet 7. februar 2022 Her betaler klassekassa for alle i klassen. Frivillig å sette inn 150kr i starten av skoleåret. Så man sponser da i teorien barn som har foreldre som ikke betaler. Samtidig er ikke dette til en dyr klassetur. De pengene har blitt brukt til grillmat og leker ved en skoletur, og en dag i basseng. Anonymkode: fb85d...14b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Del Skrevet 7. februar 2022 I vår datters klasse har de panter flasker hjemme og tatt med pengene til skolen. De samlet inn nesten 2000 kr i løpet av kort tid. Planen er å dra på badeland. Pengene dekker buss til og fra, inngang og en toast til hvert barn. Anonymkode: daa2b...c9f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Del Skrevet 7. februar 2022 Det skal ikke koste noe, egentlig. Som oftest så samles pengene inn på en eller annen måte. Så de familiene som ikke har råd, trenger ikke å betale inn. Så betaler fellesskapet for klasseturene. Anonymkode: 9a4e4...aa0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Del Skrevet 7. februar 2022 Litt usikker på hvilken type klassetur du mener på, men vanlige klasseturer med undervisning osv i skolens regi betales av skolen. Avsluttningstur er her i foreldrenes regi, og foreldrene betaler selv. Egenandel settes tidlig, og det legges opp til ulike typer dugnader for å tjene inn penger og senke egenandelen. Anonymkode: fd5a9...a99 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Del Skrevet 7. februar 2022 Her er det loddsalg på klassetilstelninger og masse dugnader for å få penger til klasseturer. Egenandelen kan senkes betraktelig ved dugnad - og for noen blir egenandelen 0. Her kan foreldre "søke" av fellespotten for å få redusert kostnadene. Det er derfor man på barneskolen begynner tidlig med å samle inn penger til turer der (og til gaver til lærere og andre ting) , og på ungdomsskolen igjen. Er det tur på ungdomsskolen har man gjerne minst 2 år på å samle sammen penger på dugnad og mye av det kan barna gjøre. (pante flasker, selge lodd på kjøpesentre ++++) Jeg anser det som ren latskap om en familie - inkludert ikke klarer å delta på noen dugnader for å redusere kostnader. Det er alltid måter å skaffe penger på og ikke alle innebærer at man må betale inn noe inn noe på forhånd. Anonymkode: 944eb...664 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det loddsalg på klassetilstelninger og masse dugnader for å få penger til klasseturer. Egenandelen kan senkes betraktelig ved dugnad - og for noen blir egenandelen 0. Her kan foreldre "søke" av fellespotten for å få redusert kostnadene. Det er derfor man på barneskolen begynner tidlig med å samle inn penger til turer der (og til gaver til lærere og andre ting) , og på ungdomsskolen igjen. Er det tur på ungdomsskolen har man gjerne minst 2 år på å samle sammen penger på dugnad og mye av det kan barna gjøre. (pante flasker, selge lodd på kjøpesentre ++++) Jeg anser det som ren latskap om en familie - inkludert ikke klarer å delta på noen dugnader for å redusere kostnader. Det er alltid måter å skaffe penger på og ikke alle innebærer at man må betale inn noe inn noe på forhånd. Anonymkode: 944eb...664 Og om det er latskap da, fra foreldres side. Skal barnet straffes for det? Jeg er helt for at man samler inn penger på dugnad, men da må man akseptere at ikke alle har anledning til å delta på dugnaden. Det burde uansett ikke vært tillatt å arrangere noe i skolens regi med egenandel! Skole skal være gratis, og det har ikke skjedd en eneste gang tror jeg, at jeg har hørt om (dyrere) skolearrangementer der alle blir med. Det er alltid noen som ikke kan. Som oftest pga økonomi. Anonymkode: f3582...863 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og om det er latskap da, fra foreldres side. Skal barnet straffes for det? Jeg er helt for at man samler inn penger på dugnad, men da må man akseptere at ikke alle har anledning til å delta på dugnaden. Det burde uansett ikke vært tillatt å arrangere noe i skolens regi med egenandel! Skole skal være gratis, og det har ikke skjedd en eneste gang tror jeg, at jeg har hørt om (dyrere) skolearrangementer der alle blir med. Det er alltid noen som ikke kan. Som oftest pga økonomi. Anonymkode: f3582...863 Klarer barna ingenting heller? Her legges det opp til mange dugnader hvor barna/ungdommene bidrar med sin tid, er det også for vanskelig mener jeg rett og slett det er latskap. Anonymkode: 530d4...d32 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Del Skrevet 7. februar 2022 Der jeg er oppvokst har det i alle år vært tradisjon at man reiser på klassetur til England siste året på skolen. Dette ble finansiert via sparing jevnlig gjennom mange år, arrangerte 17mai i 7 klasse der alle inntekter gikk til klasseturen, mulig det var div loddsalg og slike ting også. Kan ikke huske at noen ikke hadde midler til å være med. Anonymkode: 4b60f...e30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #14 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Klarer barna ingenting heller? Her legges det opp til mange dugnader hvor barna/ungdommene bidrar med sin tid, er det også for vanskelig mener jeg rett og slett det er latskap. Anonymkode: 530d4...d32 Du skrev familie, det var det jeg la til grunn. Men man skal også huske at barn/ungdommer er ulike og har ulik mulighet til å bidra. Ikke alt handler om innsats og latskap. Anonymkode: f3582...863 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #15 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du skrev familie, det var det jeg la til grunn. Men man skal også huske at barn/ungdommer er ulike og har ulik mulighet til å bidra. Ikke alt handler om innsats og latskap. Anonymkode: f3582...863 Skulle stå familie- inkludert barna. Man har årevis og det er såååååå mye ulike typer av dugnader, så klarer du ingenting på så mange år kan jeg ikke engang forstå hvordan man klarer å ta vare på seg selv/familie. Jeg har vært med i dugnadsgrupper i årevis og jeg tror ikke lenger på de elendige unnskyldningene folk kommer med for å slippe unna og deretter la fellesskapet betale. Anonymkode: 530d4...d32 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #16 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skulle stå familie- inkludert barna. Man har årevis og det er såååååå mye ulike typer av dugnader, så klarer du ingenting på så mange år kan jeg ikke engang forstå hvordan man klarer å ta vare på seg selv/familie. Jeg har vært med i dugnadsgrupper i årevis og jeg tror ikke lenger på de elendige unnskyldningene folk kommer med for å slippe unna og deretter la fellesskapet betale. Anonymkode: 530d4...d32 Og mangen klarer knapt å ta vare på seg selv/familien. Derfor er det viktig at dugnadsinntektene går til fellesskapet, slik at også de som ikke har foreldre hjemme som støtter og stiller opp (eller tar over, slik mange veldig involverte foreldre gjør), også kan få mulighetene til å delta på arrangement. Og der er vi tilbake til det at skole skal være gratis. Anonymkode: f3582...863 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #17 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og mangen klarer knapt å ta vare på seg selv/familien. Derfor er det viktig at dugnadsinntektene går til fellesskapet, slik at også de som ikke har foreldre hjemme som støtter og stiller opp (eller tar over, slik mange veldig involverte foreldre gjør), også kan få mulighetene til å delta på arrangement. Og der er vi tilbake til det at skole skal være gratis. Anonymkode: f3582...863 Burde kanskje ikke fått muligheten til å være barnas foreldre om det står så grusomt dårlig til at de knapt klarer å ta vare på seg selv ELLER få barna/ungdommen til å gjøre noe. Anonymkode: 944eb...664 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og om det er latskap da, fra foreldres side. Skal barnet straffes for det? Jeg er helt for at man samler inn penger på dugnad, men da må man akseptere at ikke alle har anledning til å delta på dugnaden. Det burde uansett ikke vært tillatt å arrangere noe i skolens regi med egenandel! Skole skal være gratis, og det har ikke skjedd en eneste gang tror jeg, at jeg har hørt om (dyrere) skolearrangementer der alle blir med. Det er alltid noen som ikke kan. Som oftest pga økonomi. Anonymkode: f3582...863 På skolen her er det foreldregruppa som arrangerer, det eneste lærerne gjør er og av til gi beskjeder. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Du skrev familie, det var det jeg la til grunn. Men man skal også huske at barn/ungdommer er ulike og har ulik mulighet til å bidra. Ikke alt handler om innsats og latskap. Anonymkode: f3582...863 Kan du komme med et eksempel på en ungdom som ikke kan gjøre noe dugandsarbeid, men fortsatt kan være med på klassetur? Anonymkode: 00527...77f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Del Skrevet 8. februar 2022 Skremmende hvor mange som mener det er greit å ekskludere noen fra klassetur fordi de er late, har foreldre med dårlig råd eller hvilken som helst annen grunn. Man arrangerer ikke klasseturer på den måten. Dere vet ingenting om grunnen til at enkelte ungdom ikke deltar på dugnader. Det er skikkelig arrogant å tro at absolutt alle uten videre kan delta på dugnad og at ingen grunner er gode nok til å la være. Jeg blir helt matt av holdningen til enkelte. Anonymkode: 93f79...c63 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #20 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Burde kanskje ikke fått muligheten til å være barnas foreldre om det står så grusomt dårlig til at de knapt klarer å ta vare på seg selv ELLER få barna/ungdommen til å gjøre noe. Anonymkode: 944eb...664 Hva foreslår du da? Melder du deg som fosterhjem? Dette er et helt ubrukelig «argument» all den tid det finnes mange marginaliserte familier i Norge der omsorgsovertakelse selvfølgelig ikke er et alternativ. AnonymBruker skrev (3 timer siden): På skolen her er det foreldregruppa som arrangerer, det eneste lærerne gjør er og av til gi beskjeder. Kan du komme med et eksempel på en ungdom som ikke kan gjøre noe dugandsarbeid, men fortsatt kan være med på klassetur? Anonymkode: 00527...77f Vi snakker ikke nødvendigvis om å ikke kunne gjøre noe dugnadsarbeid. Men det er klart det er forskjell på f.eks muligheten mitt barn har, faglig sterk, med overivrige foreldre som også kan bidra økonomisk (kjøpe alle dorullpakkene selv), og klassekompisen med lærevansker og ufør, ressurssvak alenemor, som ikke verken klarer å oppmuntre eller støtte sin sønn i å få dugnadsarbeidet gjort. Satt litt på spissen. Og herregud, ALLE skal selvfølgelig inkluderes på en klassetur! Uansett funksjonsnivå? Eller tenker du at «spesialelevene» like godt kan holde seg hjemme? Anonymkode: f3582...863 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå