AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Del Skrevet 7. februar 2022 Hei. Har noen av dere blitt ansatt som bibliotekar uten relevant utdanning og uten å ha jobbet på bibliotek før? Altså i fast stilling og gjerne som universitetsbibliotekar. Jeg lurer på om det er mulig å komme å gjennom dette nåløyet når det er andre søkere med relevant utdanning og erfaring. Kan man bli foretrukket visst stillingen feks. inneholder å holde kurs for studenter i litteratursøk og man har gode akademiske resultater og master fra annen utdanning/evt. erfaring med å undervise? Anonymkode: 39b29...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Del Skrevet 7. februar 2022 Eksempelvis universitetsbibliotekar trenges som ofte en master innafor det fagfelt stillingen er knyttet opp mot. Og arbeidsgiver tilbyr som oftest mulighet for å ta studiepoeng innafor biblioteksvitenskap. Bibliotekar er en profesjonsutdanning og derfor ansettes utdannete bibliotekarer i de stillingene… Anonymkode: 29ca2...adb 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Eksempelvis universitetsbibliotekar trenges som ofte en master innafor det fagfelt stillingen er knyttet opp mot. Og arbeidsgiver tilbyr som oftest mulighet for å ta studiepoeng innafor biblioteksvitenskap. Bibliotekar er en profesjonsutdanning og derfor ansettes utdannete bibliotekarer i de stillingene… Anonymkode: 29ca2...adb Skjønte ikke helt dette. Må det være en master i biblioteksfag? Anonymkode: 39b29...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Del Skrevet 7. februar 2022 Nei. Ta utdanning Anonymkode: a4979...e91 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Del Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hei. Har noen av dere blitt ansatt som bibliotekar uten relevant utdanning og uten å ha jobbet på bibliotek før? Altså i fast stilling og gjerne som universitetsbibliotekar. Jeg lurer på om det er mulig å komme å gjennom dette nåløyet når det er andre søkere med relevant utdanning og erfaring. Kan man bli foretrukket visst stillingen feks. inneholder å holde kurs for studenter i litteratursøk og man har gode akademiske resultater og master fra annen utdanning/evt. erfaring med å undervise? Anonymkode: 39b29...b0f På lokalt bibliotek? Nei, omtrent ikke. På univeristetsbibliotek må du gjerne ha master ved relevant fakultet/fagfelt. Feks realfagsbibliotek har du master i realfag. Men ved bibliotek er nåløyet ørlite. Det ville jeg nødig satset på. Anonymkode: c3036...0a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Del Skrevet 7. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Skjønte ikke helt dette. Må det være en master i biblioteksfag? Anonymkode: 39b29...b0f Master i fagfeltet som biblioteket tilhører. Anonymkode: 48fc6...6d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Del Skrevet 7. februar 2022 Har du en bachelorgrad i et eller annet? Hvis du er villig til å flytte på deg langt nord eller til et gudsforlatt sted så har du mulighet. Har sett flere stillinger både på universitet og andre biblioteker i byene. Anonymkode: 7335f...484 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Del Skrevet 7. februar 2022 De jeg kjenner som har bibliotekarutdanning har vansker med å få relevant jobb, så jeg regner med at det er mer eller mindre umulig uten utdanning. Anonymkode: 94fe6...35e 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Del Skrevet 7. februar 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: De jeg kjenner som har bibliotekarutdanning har vansker med å få relevant jobb, så jeg regner med at det er mer eller mindre umulig uten utdanning. Anonymkode: 94fe6...35e Spørs hvor TS bor Anonymkode: 7335f...484 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Del Skrevet 7. februar 2022 Jeg er bibliotekar og vet at flere med annen utdanning på masternivå har blitt ansatt på universitetsbibliotek, men utdanningen deres er da relevant for de fagene universitetet har. Så det er bare tull at det ikke går an og tydelig at det er masse folk som ikke har peiling som svarer. Ikke alle som jobber på universitetsbibliotek har bibliotekfaglig utdanning, men de jobber da med faglitteratur i forhold til fag som tilbys på universitetet og som de har utdanning i. I tillegg så holder de gjerne, kurs, sitter i skranken osv. På de store universitetsbibliotekene er det ganske mange som jobber med mye forskjellig bak i kulissene også. Allikevel er det ikke lett å få en jobb på bibliotek sånn generelt. Jeg sliter selv, men det skader ikke å søke. I mange stillingsannonser så spesifiserer de hva slags utdanning de ønsker. I noen stillinger ønsker de noen med bibliotekfaglig utdanning og andre ikke. Anonymkode: cae55...17b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #11 Del Skrevet 8. februar 2022 Den gangen jeg søkte, så fikk jeg ikke jobb ved det offentlige biblioteket fordi kommunen ikke hadde midler til å lønne en person til innen kultur. Så anbefaler utdanning, og gjerne spesifisert udanning. Anonymkode: 87fbd...a30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 8. februar 2022 #12 Del Skrevet 8. februar 2022 Nei, de ansetter kun bibliotekarer. Og da kun når de faktisk har kapasitet til å belønne enda en ansatt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Michaelhe Skrevet 8. februar 2022 #13 Del Skrevet 8. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei. Har noen av dere blitt ansatt som bibliotekar uten relevant utdanning og uten å ha jobbet på bibliotek før? Altså i fast stilling og gjerne som universitetsbibliotekar. Jeg lurer på om det er mulig å komme å gjennom dette nåløyet når det er andre søkere med relevant utdanning og erfaring. Kan man bli foretrukket visst stillingen feks. inneholder å holde kurs for studenter i litteratursøk og man har gode akademiske resultater og master fra annen utdanning/evt. erfaring med å undervise? Anonymkode: 39b29...b0f Jeg er cand. philol med hovedfag i britisk literatur. Jeg prøvde meg etter studiene på bibliotekstudiet. Jeg tenkte det var en stille og rolig jobb med helt ok lønn. Studiet var gørrkjedelig. Så jeg sluttet. Kodesystemer for bøker osv. Veldig lite om det jeg synes svar interessant, nemlig hvordan internet påvirker tilgangen på informasjon. I tillegg kryr det av pretensiøse moteord i akademia. For enkle ting innen webdesign. Endret 8. februar 2022 av Michaelhe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #14 Del Skrevet 8. februar 2022 Klarer ikke skjønne at man skal trenge utdanning for å søke opp bøker og selge de. Det er en stille versjon av kassa på REMA. Anonymkode: 4acd1...57d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Klarer ikke skjønne at man skal trenge utdanning for å søke opp bøker og selge de. Det er en stille versjon av kassa på REMA. Anonymkode: 4acd1...57d Man selger ikke bøker på bibliotek. Det er dessuten en jobb som krever at du har kunnskap om litteratur, komplekse kodesystemer, kultur og språkhistorie. Det er krav om å kunne holde foredrag og undervise skoleklasser. Litt mer enn å stå bak kassa på en dagligvarebutikk, ikke at jeg har noe imot det. Anonymkode: 57010...ecd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Klarer ikke skjønne at man skal trenge utdanning for å søke opp bøker og selge de. Det er en stille versjon av kassa på REMA. Anonymkode: 4acd1...57d Jeg tror du forveksler «bibliotek» med «bokhandel». Har selv jobbet i bokhandel uten utdannelse. Men det er altså ikke det samme som å jobbe på bibliotek. Anonymkode: 2c50a...2d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #17 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Master i fagfeltet som biblioteket tilhører. Anonymkode: 48fc6...6d9 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er bibliotekar og vet at flere med annen utdanning på masternivå har blitt ansatt på universitetsbibliotek, men utdanningen deres er da relevant for de fagene universitetet har. Så det er bare tull at det ikke går an og tydelig at det er masse folk som ikke har peiling som svarer. Ikke alle som jobber på universitetsbibliotek har bibliotekfaglig utdanning, men de jobber da med faglitteratur i forhold til fag som tilbys på universitetet og som de har utdanning i. I tillegg så holder de gjerne, kurs, sitter i skranken osv. På de store universitetsbibliotekene er det ganske mange som jobber med mye forskjellig bak i kulissene også. Allikevel er det ikke lett å få en jobb på bibliotek sånn generelt. Jeg sliter selv, men det skader ikke å søke. I mange stillingsannonser så spesifiserer de hva slags utdanning de ønsker. I noen stillinger ønsker de noen med bibliotekfaglig utdanning og andre ikke. Anonymkode: cae55...17b Takk, da skjønte jeg hva som er ment med relevant master. Da eksisterer nok mulighetene for meg på et få utvalgte steder i Norge, men det er nok i de største byene med mange søkere så da er nok nåløyet trangt. Anonymkode: 39b29...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Del Skrevet 8. februar 2022 Det er vel egentlig bare å prøve? Anonymkode: dfa77...59c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Del Skrevet 8. februar 2022 Det offentlige må forholde seg til kvalifiseringsprinsippet. Det vil si at den best kvalifiserte må ansettes. Da skal det holde hardt hvis du ikke har relevant utdanning som oppfyller kriteriene i en utlysningstekst. Anonymkode: 8495b...31e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #20 Del Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er vel egentlig bare å prøve? Anonymkode: dfa77...59c Har prøvd på en av disse biblotekene. Kom ikke til intervju. Anonymkode: 39b29...b0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå