Gå til innhold

Så, hvorfor synker smittetallene i Norge nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet
matsats skrev (1 time siden):

Spiller det egentlig noen rolle? FHI sier vi kommer alle til å bli smittet fremover.

Det spiller en stor rolle for de som prøver alt de kan for ikke å bli smitta og de som er syke og tåler smitte dårlig.

Skrevet
Sitronmelisse skrev (1 minutt siden):

I Danmark snakker man om oppnådd befolkningsimmunitet i København nå. I Danmark har totalt 2mill. gjennomgått covid-19. Ut av et folketall på 5.8 mill. Hvordan ligger vi egentlig an i Norge med smittingen?

900 000 smittet. 

Skrevet
9 minutter siden, Gagaen said:

Det spiller en stor rolle for de som prøver alt de kan for ikke å bli smitta og de som er syke og tåler smitte dårlig.

Det er jo strengt tatt deres problem.

• Liker 5
Skrevet
matsats skrev (14 minutter siden):

Det er jo strengt tatt deres problem.

Ja, for empati er jo farlig å begi seg ut på. 

Skrevet
matsats skrev (1 time siden):

Hvordan skulle man få bot? Tror du politiet overvåker deg i ditt eget hjem?

Så hvordan blir smittede registrert? 

Skrevet
Djungelvrål skrev (39 minutter siden):

Med resultat fra PCR. De som kun tar hjemmetest blir ikke registrert i det offentlige registeret. 
man kan velge å registre seg på kommunens nettsider men det er ikke noe man må

Skrevet (endret)
Babushka skrev (3 timer siden):

FHI anslår at 3-4 mill kan smittes av omikron frem til juni. Forøvrig kan det komme en ny smittebølge mulig til høsten, og dette viruset vil mutere og være med oss i lang tid. Det er likevel mer sant at nesten alle kommer til å møte en versjon av viruset en eller annen gang. 

Om 3-4 mill, altså over 80% smittes innen juni, blir det neppe ny bølge allerede til høsten mtp at sykdom sikrer antistoffer i opptil 9-10 mnd🙂

Og så fortsetter vel vaksineringen i tillegg tipper jeg😶 Da med videreutviklede vaksiner.

Jeg har en bitteliten optimist langt inni meg der et sted som tror det meste (ihvertfall av det farligste) er over etter denne Omikron bølgen🍀

Så blir det spennende å se om vi får leve helt som før i framtiden.

Ikke minst krysse fingrene for at vi slipper mest mulig senfølger etter smitte/vaksine.

Endret av Jullen
Skrevet
Jullen skrev (22 minutter siden):

Om 3-4 mill, altså over 80% smittes innen juni, blir det neppe ny bølge allerede til høsten mtp at sykdom sikrer antistoffer i opptil 9-10 mnd🙂

Og så fortsetter vel vaksineringen i tillegg tipper jeg😶 Da med videreutviklede vaksiner.

Jeg har en bitteliten optimist langt inni meg der et sted som tror det meste (ihvertfall av det farligste) er over etter denne Omikron bølgen🍀

Så blir det spennende å se om vi får leve helt som før i framtiden.

Ikke minst krysse fingrene for at vi slipper mest mulig senfølger etter smitte/vaksine.

Om det kommer en ny variant så er det langt fra sikkert at antistoffene vi har hjelper. I tillegg skal vi ikke være for sikre på det med oppdaterte vaksiner. Noen tall har kommet fra testrunden med modena sin omikron boosterdose og den var i forsøk ikke mer effektiv en den vanlige boosteren. Tall fra pfizer har ikke kommet ennå. Det er nok veldig optimistisk å tro vi skal gå 9-10mnd før vi risikerer en ny smitterunde.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Sermina skrev (58 minutter siden):

Om det kommer en ny variant så er det langt fra sikkert at antistoffene vi har hjelper. I tillegg skal vi ikke være for sikre på det med oppdaterte vaksiner. Noen tall har kommet fra testrunden med modena sin omikron boosterdose og den var i forsøk ikke mer effektiv en den vanlige boosteren. Tall fra pfizer har ikke kommet ennå. Det er nok veldig optimistisk å tro vi skal gå 9-10mnd før vi risikerer en ny smitterunde.

Vi får nok garantert flere smitterunder etterhvert, men jeg håper og har altså tro på at vi slipper en like stor ny bølge etter denne med det aller første. Er ganske sikker på at antistoffene etter omikron smitten hos flertallet av oss, vil ha en del å si for høsten, enten det kommer en ny mutant eller ei.

Synd å høre de videreutviklede vaksinene ikke ser ut til å virke så godt som de håpet (de heller). Dette hadde jeg ikke fått med meg.

Det er derimot ingen som vet noe som helst enda. Verken om fremtidige bølger eller mutanter. Dette viruset kjører sitt helt egne spill, og vi må bare prøve å henge med og følge reglene for å beskytte oss slik vi tror er best, så godt vi kan.

Endret av Jullen
Skrevet
Sitronmelisse skrev (7 timer siden):

Men effekten av det ville ikke slått ut på sykefraværtallene til NAV. 

Jo, for det meste av sykefraværet skyldes tvungen isolasjon og ikke faktisk sykdom. Så lenge flere og flere ikke gidder å teste seg vil dermed sykefraværet gå nedover. 

• Liker 2
Gjest Sitronmelisse
Skrevet (endret)
velociraptor skrev (6 timer siden):

Jo, for det meste av sykefraværet skyldes tvungen isolasjon og ikke faktisk sykdom. Så lenge flere og flere ikke gidder å teste seg vil dermed sykefraværet gå nedover. 

Sykefraværet hos NAV pga. korona er delt i 5 meldingskategorier. En kategori er 'Covid-19 bekreftet', altså de som faktisk er syke, og ikke bare borte fra jobb pga. karantenekrav. NAV melder at bortfall av karantenekrav er en del av forklaringen, men ikke at det er en stor del av forklaringen i reduksjon av sykefraværet.

Sykefraværet rapportert hos NAV i uke 5 ("nye sykmeldte per uke"): gruppen sykmeldte pga. pålagt karantene er den lilla stolpen og den er veldig liten. NAV har ikke offentliggjort tilsvarende tall for uke 1-4 så vi kan ikke sammenligne. Det som hadde vært interessant å se er altså den blå stolpekategorien - de som er reelt covid-syke - fra uke til uke.

Jeg er forresten usikker på om jobbfravær pga. pålagt karantene egentlig meldes inn som "sykefravær" eller om det går under en helt annen kategori/statistikk hos NAV. Det står på den lilla her, ja, men er den dekkende for alle tilfeller?

image.png.e0a29b53f1e4a216b024b2b675f25dfa.png 

Endret av Sitronmelisse
Skrevet
11 hours ago, Gagaen said:

Ja, for empati er jo farlig å begi seg ut på. 

Ikke farlig, men meningsløst. Ethvert smitteverntiltak, eller endret atferd med mål om å redusere smitte, er kun en utsettelse av det uunngåelige. Alle skal smittes. Det eneste som kanskje endres er hvor raskt alle smittes.

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Djungelvrål said:

De smittede registrerer det selv.

Skrevet
Sitronmelisse skrev (6 timer siden):

Sykefraværet hos NAV pga. korona er delt i 5 meldingskategorier. En kategori er 'Covid-19 bekreftet', altså de som faktisk er syke, og ikke bare borte fra jobb pga. karantenekrav. NAV melder at bortfall av karantenekrav er en del av forklaringen, men ikke at det er en stor del av forklaringen i reduksjon av sykefraværet.

Sykefraværet rapportert hos NAV i uke 5 ("nye sykmeldte per uke"): gruppen sykmeldte pga. pålagt karantene er den lilla stolpen og den er veldig liten. NAV har ikke offentliggjort tilsvarende tall for uke 1-4 så vi kan ikke sammenligne. Det som hadde vært interessant å se er altså den blå stolpekategorien - de som er reelt covid-syke - fra uke til uke.

Jeg er forresten usikker på om jobbfravær pga. pålagt karantene egentlig meldes inn som "sykefravær" eller om det går under en helt annen kategori/statistikk hos NAV. Det står på den lilla her, ja, men er den dekkende for alle tilfeller?

"Bekreftet covid-19" er vel de med positiv test, enten de har symptomer eller ikke.
"Antatt covid-19" er de men luftveissykdommer, formodentlig da uten, eller med negativ test.

Interessant nok ser de da ut til å tro at enhver luftveissykdom er covid-19. Har de virkelig glemt at det fins et dusin eller så andre som også er vanlige?

Artig forøvrig at hypokonderne har fått sin egen kategori. Var ikke så mange av dem da, heldigvis....

Jeg vet heller ikke hvordan de behandler jobbfravær ved karantene, men en forutsetning er vel i det minste at man har krav på, og gidder å søke om, sykepenger. Noen tar det kanskje på egenmelding hvis karantenen er i tilknytning til helg eller andre fridager? Sånn bare for enkelhets skyld?

Her er noe info om de kategoriene som er brukt:
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/leger-og-andre-behandlere/nyheter/sykmeldinger-i-forbindelse-med-koronaviruset

• Liker 1
Skrevet
rosemarin skrev (15 timer siden):

Med resultat fra PCR. De som kun tar hjemmetest blir ikke registrert i det offentlige registeret. 
man kan velge å registre seg på kommunens nettsider men det er ikke noe man må

Mørketallene er skyhøye.  De som har 3 vaksinedoser trenger ikke å ta pcr test.

• Liker 1
Skrevet
Djungelvrål skrev (17 minutter siden):

Mørketallene er skyhøye.  De som har 3 vaksinedoser trenger ikke å ta pcr test.

Ja nettopp. De registrerte smittede er kun PCR tester

• Liker 1
Skrevet

Hver gang noen har hostet eller nyst hjemme, så har vi testet. Når skolen har krevd at barna skal testes, så har vi testet.

Negativt, negativt, negativt...... Ingen av en famile på 4 har noen gang hatt en positiv test.

Jeg begynner å bli lei, og det tror jeg flere er. Det er mer enn Covid som gir forkjølelsessymptomer. Forkjølelse gir også symptomer som er helt like Covid.

• Liker 2
Skrevet

Her jeg bor har smitten blitt høyere og høyere de siste ukene. Kanskje er det mindre smitte nå enn tidligere i større byer, siden flere har vært smittet der tidligere?

Jeg bor på et lite sted så det er ikke før nå vi virkelig har fått et stort utbrudd. Både arbeidsplassen til meg og mannen min har flere syke. Alle skoler og barnehager har hatt en svært stor eksplosjon i smitte. 

Så akkurat vi er jo i noen krevende uker . Det er så mange som er borte fra jobb. Spesielt blant skole- og barnehageansatte merkes det. Både jeg og mannen min har fått beskjed om å prøve å komme på jobb hvis vi er syke (med noe som ikke er covid) da all arbeidskraft trengs nå. Og de som har vært smittet med covid må komme på jobb med en gang de føler seg litt bedre - selv om de snufser og hoster og kan i teorien smitte hele arbeidsplassen.

Nå blir "alle" smittet fremover, iallefall her jeg bor. Her tipper jeg vi når smittetoppen i slutten av Februar.

• Liker 1
Skrevet
Sitronmelisse skrev (På 8.2.2022 den 7.44):

Jeg sa isolasjon, ikke karantene. Det er ikke det samme. Positiv test betyr at man er smittet, det trenger ikke å bety at man er syk. Dermed får veldig mange fortsatt sykefravær i fire dager uten å være syke. 

• Liker 1
Gjest Sitronmelisse
Skrevet

I føljetongen "Faginstansene i Norge motsier hverandre" presenterer vi i dag FHIs nye melding om at smitten nå har flatet ut!

Og ikke bare det, FHI begynner nå å snakke om at vi kan ha nådd en befolkningsimmunitet som gjør at smittehastigheten avtar. Helt i samsvar med det danskene observerer i København.

Helsedirektoratet holder klokelig kjeft. (eller har de fått beskjed om å holde kjeft? Nakstad var unormalt lite snakkesalig i VG i går da han hadde sjansen, noe VG selv påpekte). 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/47QG9e/fhi-om-omikronboelgen-kan-ha-naadd-smittetoppen

• Opprett ny...