Gjest Sitronmelisse Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 (endret) Smittetallene for covid-19 har flatet ut den siste uka og begynt å synke. Men hvorfor det? Registrerer at Guldvog i Helsedirektoratet plutselig gikk ut i VG for en liten uke siden og opplyste at "vi nærmer oss sykefraværtoppen, og den blir noen krevende uker i tiden fremover". Han kunne også fortelle at det var "høye mørketall over smitten i Norge - det kunne de se fordi de hadde andre metoder enn å telle innrapporterte smittede". Jaha, tenkte jeg, hvorfor kommer du med dette nå? Men når jeg sjekket de utflatende smittetallene skjønte jeg jo hvorfor HDir følte behov for å gå ut og fortelle at de er bekymret. For HDir har jo hele veien fortalt oss at det verste er i vente, og de kan jo ikke miste troverdigheten sin nå. Men er det korrekt? Er det verste i vente - eller er vi over kneika? NAV gikk ut i en pressemelding i dag og forteller at antall sykemeldinger pga. covid-19 avtar i Norge. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/nyheter/stabilt-antall-nye-sykmeldte-med-koronarelaterte-diagnoser – Antall nye sykmeldte i Norge er høyt, men øker ikke lenger slik vi så gjennom januar. Nye smittevernregler som gjør at mange ikke lenger er pålagt karantene, er sannsynligvis en medvirkende årsak. Jasså; så de avtagende smittetallene korrelerer med NAVs sykemeldingstall! I så fall kan ikke Guldvog mørketall ha så stor effekt? I min kommune registrerer jeg at skoleklassene nå er fulltallige igjen, etter en runde med mye korona-fravær de siste ukene. Så jeg tenker at dette først og fremst har vært en smittebølge blant uvaksinerte/delvaksinerte barn og unge - samt deres (fullvaksinerte) foreldre. Men så har spredningen i hovedsak klart å stoppe der? Smittetallene synker jo nå. Testkriteriene er endret og vi skal registrere smitten sjøl, men jeg tviler på at akkurat det kan ha så stor effekt på smittetallene allerede. Selv har jeg alltid forventet en absolutt smittetopp i Norge i mars etter vinterferien. Men kanskje tok jeg feil. Kanskje snur det allerede nå. Endret 7. februar 2022 av Sitronmelisse
cas12 Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 mest pga helg tenker jeg og fordi det ikke blir registert likt som før 3
Ugresset Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Fordi det er færre og færre som pcr-testes. 20
Gjest Sitronmelisse Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Anonymburker skrev (1 minutt siden): Færre tester seg? Men effekten av det ville ikke slått ut på sykefraværtallene til NAV.
Dundre Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Det er svar på pcr-tester som kommer på disse statistikkene, og når de med 3 doser ikke skal pcr-testes (pluss noen andre), så er det jo logisk at grafen faller, selv om smittetallene egentlig er høye 8
Gjest Warrior Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Det står inne på vg det tallene er «Reglene for testing er endret og tallene på registrert smitte vil være lite sammenlignbare med tidligere perioder. VG legger fremover større vekt på sykehustall i vår presentasjon av epidemien i Norge.»
Stargaze Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Fordi kravet til når man skal ta pcr test er endret, og man selv må registrere smitte fra hurtigtest på Helse Norge. Mange som ikke gidder det. 5
Gjest Warrior Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 (endret) Færre tester seg vel også kan jeg tenke meg. Altså flere bryr seg ikke. Synes det er trist at folk ikke bryr seg mer. Smitten synker jo ikke. Endret 7. februar 2022 av Warrior
matsats Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Forståelig nok er det færre som tester seg. Hvorfor i alle dager skal man gidde å teste seg nå? Det eneste man oppnår er å muligens havne i isolasjon. 11 1
Gjest Nora Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 matsats skrev (Akkurat nå): Forståelig nok er det færre som tester seg. Hvorfor i alle dager skal man gidde å teste seg nå? Det eneste man oppnår er å muligens havne i isolasjon. Vil du heller smitte alle du møter på? 5
Gjest Gagaen Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Mulig jeg er naiv, men jeg tør å håpe at det er virkelig nedgang i smittetall jeg. Folk tror jo ikke på noe lenger, trist.
Gjest Sitronmelisse Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 Jeg påpeker igjen at dette ikke bare handler om smittetallene - det handler også om en nedgang i sykefraværet! Så prøver jeg å finne tabellene over det reelle sykefraværet som NAV har statistikk over, men ser ikke ut som om de har lagt det ut for uke 1-4 , kun for uke 5. Eller, står de ikke har laget noe fra før 24. januar.. Det er da sykefraværskategorien "Covid-19 Bekreftet" vi trenger å vite, ikke bare den overordna kategorien "koronarelatert". https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/sykefravar-statistikk/nye-sykmeldte-per-uke
LisbethBerg Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Det handler nok om at færre tester seg. De færreste blir så syke at de trenger sykemelding, det var pga isolasjonstiden at det var mye sykemeldinger. Med bare fire dager vil mange klare seg med egenmelding (tre dager og kombinert med en helgedag). Smitte er det hvertfall i haugevis her jeg bor, men nå er det nok snart ikke flere igjen å smitte, så da går tallene nedover igjen. Det var bra de tok til vett og senket antall dager for isolasjon, de kunne godt fjernet den helt. Dette lar seg ikke stoppe, så fører bare til at mange som kunne jobbet må sitte hjemme. Sikkert mange som koser seg med en firedagers nå som det er OL😉 6
Pterinochilus Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 Stargaze skrev (19 minutter siden): Fordi kravet til når man skal ta pcr test er endret, og man selv må registrere smitte fra hurtigtest på Helse Norge. Mange som ikke gidder det. Man kan ikke registrere svaret fra hurtigtest tatt hjemme på Helse Norge. Kommunene har imidlertid egne systemer for dette, men disse registreres ikke i MSIS (og kommer derfor hverken med i statistikken eller i koronasertifikatet).
rosemarin Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 Stargaze skrev (18 minutter siden): Fordi kravet til når man skal ta pcr test er endret, og man selv må registrere smitte fra hurtigtest på Helse Norge. Mange som ikke gidder det. Det går ikke an å registrere en selvtest på helsenorge »Merk at resultatet fra selvtester ikke blir rapportert inn til MSIS, inngår ikke i nasjonal overvåkning og kan ikke brukes som dokumentasjon i koronasertifikat.» I noen kommuner kan du registrere positiv selvtest for deg selv og eventuelle barn, slik at kommunen får registrert smitten kilde:https://www.helsenorge.no/koronavirus/testing-og-symptomer/
Jullen Skrevet 7. februar 2022 #17 Skrevet 7. februar 2022 (endret) Ugresset skrev (1 time siden): Fordi det er færre og færre som pcr-testes. Syns egentlig det er litt spesielt og kjenner nesten på litt vantro i forhold til at vi ikke skal få følge de reelle smittetallene framover. Her har vi fulgt med på daglige smittetall i over to år og så får vi plutselig bare ‘tulletall å forholde oss til nå. Smittetallene kan være det dobbelte av de PCR registrerte tallene de nøyer seg med i dag. Totalt misvisende. Og antagelig har tallet på smittede nordmenn bikket langt over 1 mill, uten at vi vet det. Vi kommer med andre ord rett og slett aldri til å få vite hvor mange nordmenn som fikk Corona alt i alt under pandemien. Bare sannsynlighetstall. Og syns egentlig det er en smule frustrerende. Jeg mener det ville vært et viktig tall å kunne skrevet ned i historiebøkene. Samme med smittetallene verden rundt. Endret 7. februar 2022 av Jullen 10 2
Gjest Sitronmelisse Skrevet 7. februar 2022 #18 Skrevet 7. februar 2022 Ja, da Guldvog nevnte dette med "andre metoder for å påvise smitte" begynte jeg å lure på om de sporer covid-19 i avløpsvannet vårt! - men nei, det de gjør er tydeligvis å følge sykemeldingsstatistikken til NAV. Så den kommer vi til å høre mer fra framover.
matsats Skrevet 7. februar 2022 #19 Skrevet 7. februar 2022 21 minutter siden, Gjest Nora said: Vil du heller smitte alle du møter på? Spiller det egentlig noen rolle? FHI sier vi kommer alle til å bli smittet fremover. 4
Honey Dew Skrevet 7. februar 2022 #20 Skrevet 7. februar 2022 Fordi det snart ikke er flere å smitte. 2
Anbefalte innlegg