AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Er det noen som har erfaring med at deres nære har alkoholproblem? Jeg er ganske sikker på at en av mine beste venninner har et alvorlig alkoholproblem. Hun har dyttet fra seg både familie og venner når de har nevnt alkoholbruken til henne. Hun har også utfordringer på arbeidet, ikke sikker på om det er relatert til alkoholbruken. Jeg vet at hun sliter med masse andre ting, men alkoholbruken forverrer både de sosiale, psykiske og fysiske utfordringene hennes, og hun gjør ting som er veldig ødeleggende for seg selv, uten å se det. Hva kan jeg gjøre? Jeg er helt sikker på at hun kommer til å dytte meg vekk hvis jeg nevner noe til henne, så jeg vil ikke komme busende inn. Hun kommer til å bli veldig forbanna hvis jeg begynner å samle sammen "bevis". Jeg vil gjerne fortsette å være vennen hennes siden hun bare har meg igjen. Anonymkode: 2dbf1...b12
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noen som har erfaring med at deres nære har alkoholproblem? Jeg er ganske sikker på at en av mine beste venninner har et alvorlig alkoholproblem. Hun har dyttet fra seg både familie og venner når de har nevnt alkoholbruken til henne. Hun har også utfordringer på arbeidet, ikke sikker på om det er relatert til alkoholbruken. Jeg vet at hun sliter med masse andre ting, men alkoholbruken forverrer både de sosiale, psykiske og fysiske utfordringene hennes, og hun gjør ting som er veldig ødeleggende for seg selv, uten å se det. Hva kan jeg gjøre? Jeg er helt sikker på at hun kommer til å dytte meg vekk hvis jeg nevner noe til henne, så jeg vil ikke komme busende inn. Hun kommer til å bli veldig forbanna hvis jeg begynner å samle sammen "bevis". Jeg vil gjerne fortsette å være vennen hennes siden hun bare har meg igjen. Anonymkode: 2dbf1...b12 Glemte å nevne at mannen gikk fra henne for noen år siden og da ønsket ungene 100 % siden han mente at hun ikke var skikket som mamma. TS Anonymkode: 2dbf1...b12
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Du kan sende en bekymring til fastlegen hennes. Anonymkode: d6930...f74
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Ja, jeg har et familiemedlem som tydelig har et alkoholproblem. Jeg har tatt det opp med både henne og øvrig familie, men det hjelper dessverre ikke. Redd for hvor hun er om noen år. Jeg har dessverre ingen løsning for deg, men føler med deg. Anonymkode: e05e9...401
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Du kan ikke hjelpe dem som ikke vil ha hjelp... Det koster deg så mye unødvendig energi. Men klart, er du glad i henne, så gjør du alt du kan da. Spørsmålet er om hun er glad i deg, da vil hun ikke dytte deg vekk pga. noe så teit som alkohol. Anonymkode: 2e803...9e4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Dette er vanskelig. Som du sier så vil hun lett dytte deg bort. Du kan prøve å spørre hvordan hun har det og utelate alkoholen i første omgang. Man har lov til å ta dumme valg og en som er avhengig sliter med skam og sikkert også angst og depresjon. Ofte er det jo selvmedisinering. Veldig mange må gå på en skikkelig smell og nærmest miste alt de har, før de forstår at de trenger hjelp. Anonymkode: e260b...f9b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Kan du forsøke å henvende deg til henne fra en annen kant, mer i "hvordan har du det, jeg er bekymret, jeg tror du selvmedisinerer?" men IKKE "du drikker for mye!" for da går det i klinsj. En alkoholiker vet godt å "beskytte" egen alkoholisme. Og om du er glad i henne kan du egentlig bare si til henne at du er der når hun er klar. Det er hun selv som må bli klar. Hør på Drivkraft-episoden fra p2 med Julie Winge. Der har du ærlig alkoholiker (hun er tørr nå, men hun er så åpen og flott og det er veldig interessant å høre på refleksjonene hennes) https://radio.nrk.no/podkast/drivkraft/sesong/202201/l_05bcc403-9fb8-4cfd-bcc4-039fb8acfd2b Anonymkode: 9e708...250
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan du forsøke å henvende deg til henne fra en annen kant, mer i "hvordan har du det, jeg er bekymret, jeg tror du selvmedisinerer?" men IKKE "du drikker for mye!" for da går det i klinsj. En alkoholiker vet godt å "beskytte" egen alkoholisme. Og om du er glad i henne kan du egentlig bare si til henne at du er der når hun er klar. Det er hun selv som må bli klar. Hør på Drivkraft-episoden fra p2 med Julie Winge. Der har du ærlig alkoholiker (hun er tørr nå, men hun er så åpen og flott og det er veldig interessant å høre på refleksjonene hennes) https://radio.nrk.no/podkast/drivkraft/sesong/202201/l_05bcc403-9fb8-4cfd-bcc4-039fb8acfd2b Anonymkode: 9e708...250 Tuen takk for godt tips. Jeg skal høre på denne episoden imorgen på vei til jobb. Vi snakker mye om hvordan hun har det, men hun må alltid ha vin fremme når vi snakker, så på en måte sitter jeg å ser rett på problemene hennes, og føler at svaret står rett foran oss, og dessverre imellom oss. Anonymkode: 2dbf1...b12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå