Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på ca 10 uker som våkner etter 45 min dag og natt.. bare blitt verre de siste ukene. Vogn går ikke, bæresele går noen ganger, slyngevugge går noen ganger, bil går ikke. Begynner å bli utrolig sliten av det. Jag etter søvn hele dagen, for han bruker lang tid på å sovne dagtid, så blir han så overtrøtt på kvelden og gråter da endel og er ganske utrøstelig. Stort sett blid og fornøyd på dagtid og god vektoppgang. Han er sjekket for låsninger hos osteopat og alt bra på 6-ukerskontroll hos lege. 

Syns dagene er vanskelig fordi jeg bruker all tid på å få han til å sovne, og når han endelig sover MÅ det være konstant bevegelse. Syns kveldene er vanskelige fordi han gråter endel og ingenting hjelper. Syns nettene er vanskelig fordi jeg blir vekket hver time.

Noen med samme erfaringer? Når ble det bedre? Nå føles det bare som at jeg må holde ut, men skjønner ikke helt hvordan. 

Anonymkode: a69ed...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når ble baby født i henhold til termin? Kan være tidlig 4 mnd søvnregresjon. Eller utviklingstrinn. Sjekk ut Wonder Weeks appen. Min barn sov bare 30-40 minutter i strekk på dagtid fra 3 mnd til 7-8 mnd. 

Anonymkode: d4062...6dd

Skrevet

2 uker over termin, så det passer jo med utviklingstrinn nå, bare syns det har vart så lenge. Mulig han bare ikke er klar til å koble søvnsykluser selv ennå, er bare så slitsomt når det er vanskelig å få han til å sovne og så i tillegg så våkner han så fort igjen.. 

Ts.

Skrevet

Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Har en som blir 5 mnder denne uken. Han sover max 30 minutter og er vanskelig å få i søvn. Våkner hver time om natten. Han har vært sånn siden han var 6-7 uker. Synes det har blirt litt lettere ettersom han har blitt eldre og har litt lenger våkentid. Da føles det ikke som om absolutt all tid går med til å få han til å sove. 

Skrevet
Eva12 skrev (14 minutter siden):

Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Har en som blir 5 mnder denne uken. Han sover max 30 minutter og er vanskelig å få i søvn. Våkner hver time om natten. Han har vært sånn siden han var 6-7 uker. Synes det har blirt litt lettere ettersom han har blitt eldre og har litt lenger våkentid. Da føles det ikke som om absolutt all tid går med til å få han til å sove. 

Uff, da er jeg ikke alene i det nei. Men hadde håpet å høre at det gikk over 🙈 takk for svar! 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Uff, da er jeg ikke alene i det nei. Men hadde håpet å høre at det gikk over 🙈 takk for svar! 

Ts

Du er absolutt ikke alene, det er veldig vanlig og det går over😅❤️

Anonymkode: 3b1c6...886

Skrevet

Har det helt likt for tiden, min eg også ti uker. Må bare si at jeg føler med deg. Her er det nummeret før senebetennelse på både meg og samboer da absolutt ingenting annet enn bæring og byssing hjelper. Og om natten er det kaving og styring hvert 45. minutt. Gleder meg veldig til bedre tider når de en gang kommer 😅😍

Anonymkode: 8171c...9cd

Skrevet

Ikke jag etter søvnen på dagtid! Jeg fikk så utrolig mye bedre dager etter at jeg godtok at han sov kun 30-45 minutter 3 ganger for dag. På natta trødde far til med byssing og bleieskift mellom ammingene, slik at jeg fikk noen timer (nesten) sammenhengende søvn.

Men seriøst, slutt med det sovestyret på dagen og følg baby sine behov. 

Anonymkode: 0699f...83c

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har en gutt på ca 10 uker som våkner etter 45 min dag og natt.. bare blitt verre de siste ukene. Vogn går ikke, bæresele går noen ganger, slyngevugge går noen ganger, bil går ikke. Begynner å bli utrolig sliten av det. Jag etter søvn hele dagen, for han bruker lang tid på å sovne dagtid, så blir han så overtrøtt på kvelden og gråter da endel og er ganske utrøstelig. Stort sett blid og fornøyd på dagtid og god vektoppgang. Han er sjekket for låsninger hos osteopat og alt bra på 6-ukerskontroll hos lege. 

Syns dagene er vanskelig fordi jeg bruker all tid på å få han til å sovne, og når han endelig sover MÅ det være konstant bevegelse. Syns kveldene er vanskelige fordi han gråter endel og ingenting hjelper. Syns nettene er vanskelig fordi jeg blir vekket hver time.

Noen med samme erfaringer? Når ble det bedre? Nå føles det bare som at jeg må holde ut, men skjønner ikke helt hvordan. 

Sånn er det. Det blir bedre med søvn etter hvert, men så kommer andre utfordringer. Det er kjempekrevende å ha barn. Det krever alt av deg og du må alltid sette barnet før deg selv. Man gir liv sier dem, jeg vil si man også gir bort mye av sitt eget liv når man får en baby. Egentid forsvinner, søvn, egne behov viker alltid til side når barnet trenger deg. 

Det underkommuniseres hvor tøft det kan være å få barn. Spesielt for de mange som får svært krevende babyer. Det er såpass at mange ikke takler det uten mye hjelp fra foreldre, venner og helsestasjon. Det er jo en grunn til at mange får fødselsdepresjon. Det setter livet ditt på hodet rett og slett!! 

Det er løgn å si det blir bedre. Det bare endrer seg hele tiden, hvilke utfordringer et barn fører med seg. Men de fleste klarer det, fordi kjærligheten til barnet er jo så enormt. Men så mye "bedre" med tanke på at dine behov kommer først blir det ikke på mange mange år. Barnet er jo helt avhengig av deg! Men søvn er jo veldig viktig, så når barnet sover bedre blir jo du mer uthvilt og bedre rustet til å håndtere alle de andre utfordringer som garantert kommer.

Anonymkode: ca262...1c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis han er blid og fornøyd på dagtid hvorfor skal han sove mer da? 

Anonymkode: 3667e...92a

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis han er blid og fornøyd på dagtid hvorfor skal han sove mer da? 

Altså på natt bør han jo få hjelp til å sovesiden han er misfornøyd, men er han fornøyd på dagtid kos deg med barnet ditt ikke bruk all tiden på å få han til å sove. 

• Liker 1
Skrevet

Det høres slitsomt ut, jeg føler med deg! Ammer du? Hvordan sover dere? Jeg delammer og har funnet ut at det hjelper å gi litt ekstra mme før vi legger oss. Står ikke opp etter at vi har lagt oss (samsover). Han sover 3-4 timer så tar jeg opp og ammer i armene mine, gir mme og så legger jeg han ned igjen og lar han die liggende til han sovner. Er ofte litt fekting med armer så hjelper å forsuktig holde hendene ved brystet eller hånd på skulder. Har baby passe med klær? Min blir veldig varm og har oppdaget at må ha lite klær for å sove best. Når det gjelder vogn har min nettopp begynt å like det er 9 uker. Og når det kommer til bæring må jeg alltid gå rett utenfor og gå litt eller bare stå under tak å vugge litt,da roer han seg. Passer også alltid på at han er god og mett før sele,sjal eller vogn.

Anonymkode: 905ff...732

Skrevet

Tusen takk for alle svar, setter stor pris på det!🙏 Kan være jeg bør være litt mer avslappet mtp dagsøvnen, bare syns kveldene er en anelse bedre når han sover mer på dagen. Samtidig som det blir ikke godt for han eller meg med det nærmest stresset etter søvn. 

Jeg fullammer og vi samsover, men takk for gode tips! 

Tøft det her ja! Skal prøve å puste litt mer med magen på dagtid og kveldene må vel bli bedre etterhvert 🙈

Skrevet

Ts over forresten 😊

Skrevet

Føler med deg. Har en på 12 uker som også sover korte dupper på dagtid, og jeg kan erindre at det var sånn med eldste også fra omtrent denne tiden. Forskjellen på da og nå er vel at jeg nå ikke stresser med det, mini bare henger med på dagene. Har han i sjal på morgenen etter stell og amming, og mens jeg leverer storebror i barnehagen, og sover da litt av og på. Noen ganger i halvannen time i strekk. Andre ganger 3 x 15 min 😅 resten av dagen gir jeg han mulighet til å sove når han er trøtt, ved å trille tur, amme i sengen eller gynge han litt i vugge. Sover stort sett en powenap minst, og noen ganger lenger. Noen ganger våkner han når vogna stanser selv om jeg har trillet gjennom en liten oppvåkning med litt gråt, andre ganger sover han lange strekk ute etter at vi har kommet hjem igjen. Gidder ikke sloss med søvnen, bruker heller våkentiden på å få gjort ting jeg skal. Han sitter i vippestol/ligger på gulvet/ er i sjal mens jeg gjør klesvask, trener, lager mat eller hva som helst. Sover han, ser jeg på tv/leser bok/spiser eller tar en kaffe. Litt sånn bonustid for meg selv. 

det er veldig mye deiligere enn å alltid jage neste dupp og alltid prøve å få dem til å vare lenger ☺️

Anonymkode: 97eee...057

Skrevet

Til du over, takk for langt og beskrivende svar. 😊 Skal prøve å heller ha den innstillingen, vogn fungerer dessverre ikke, men bæretøy fungerer innimellom. 

Ts

Skrevet

Først og fremst så våkner alle babyer etter 45 minutter. Det er så lang en søvnsyklus er. Noen våkner bare noen sekunder og finner søvnen igjen fint selv mens andre trenger hjelp til å finne roen og søvnen igjen.

I tillegg, søvn avler søvn. Tror nok det er best at du følger baby sin rytme og sover når han sover for a klare å stå i det. Lett å si, men prøv. Du blir overrasket over hvor mye 30 min power nap har å si for å orke og stå i det. Lurt å fokusere på mengde søvn før man blir mer opptatt av døgnrytme. 

Har du forsøkt å la baby få puppen mye oftere på kvelden? Kanskje han har behov for å spise seg opp slik at han sover mer sammenhengende på natten? Dessuten er det fullspekket av melatonin i brystmelk som gis på kvelden (og nærmest ingenting i morgenmelken). 

Her har vi funnet ut at når baby kaver og styrer rundt midnatt, så bør vi holde oss unna så fremt han ikke gråter masse da. Han finner bedre roen selv enn om vi styrer mye rundt han. Det tar dog noen minutter med heseblesende kaving, vi kan kanskje lure inn en smokk, men det må gå fort å smette den inn, så vi ikke tiltrekker oss oppmerksomhet. 

Anonymkode: 2fbf4...417

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...