Gå til innhold

Baby 4 mnd sovner kl 19, men våkner igjen kl 21 :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og da vil hun være våken til midnatt. Vi prøver alt vi kan for å få henne til å sovne igjen, men hun vil liksom leke og styre og være med oss. Flere som har opplevd dette? Kan man venne henne til å legge seg igjen?

Jeg vil helst legge meg 22, men må holde meg våken og henge med henne til hun er klar for å legge seg igjen. Super-slitsomt!

Tips tas imot :)

Anonymkode: 7e9db...25f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det funke å legge inn en ekstra dupp, og legge henne litt senere en periode? :) f.eks siste dupp klokken 17.00, og leggetid klokken 20.00? Da er hun nok sliten av dagen😅

Anonymkode: fdbc0...d5c

Skrevet

Du kan ikke forvente at en fire mnd gammel baby skal ha rutinene for søvn og nattesøvn inne ennå. Det tar tid. Ofte kan det ta lang tid å få inn leggerutiner for natt.

Du må bare fortsette å legge henne og ha det mørkt og stille når du mener det er natt for henne. Ikke noe "henge med henne" og ha lyset på eller noe. Mørkt og rolig i eget rom, og om hun gråter hvis du går, får du sitte eller ligge helt stille ved siden av sengen hennes og bare gi henne hånden og en trøstende stemme om hun gråter. Ikke noe smil og synging, ikke noe lek eller underholdning. Av med lyset, vis tydelig at nå er det natt, og da er det ro, da sover man. Kjed henne i søvn!

Anonymkode: 4c049...056

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan det funke å legge inn en ekstra dupp, og legge henne litt senere en periode? :) f.eks siste dupp klokken 17.00, og leggetid klokken 20.00? Da er hun nok sliten av dagen😅

Anonymkode: fdbc0...d5c

Ingen dum idé, problemet er bare at lille jenta vår ikke sover dupper, hun sover alltid minst en time, helst to. Så hun blir god og avslappet før kvelden. Og jeg har det ikke i meg å vekke henne...

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan ikke forvente at en fire mnd gammel baby skal ha rutinene for søvn og nattesøvn inne ennå. Det tar tid. Ofte kan det ta lang tid å få inn leggerutiner for natt.

Du må bare fortsette å legge henne og ha det mørkt og stille når du mener det er natt for henne. Ikke noe "henge med henne" og ha lyset på eller noe. Mørkt og rolig i eget rom, og om hun gråter hvis du går, får du sitte eller ligge helt stille ved siden av sengen hennes og bare gi henne hånden og en trøstende stemme om hun gråter. Ikke noe smil og synging, ikke noe lek eller underholdning. Av med lyset, vis tydelig at nå er det natt, og da er det ro, da sover man. Kjed henne i søvn!

Anonymkode: 4c049...056

Men hun hylgriner når hun kjeder seg!

Skrevet

4 mnd er ikke gammelt. Begge mine har lagt seg sent i den alderen. Ville latt baby styre litt til og prøvd stadig tidligere legging ved 6 mnd. Går seg til når de sover færre ganger på dagen. 

Anonymkode: 20d8f...9e7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Les om fire mnd søvnregresjon. 

Anonymkode: c68ec...bec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor mange hviler har hun i løpet av dagen? Har også en på 4mnd og han har 3 hviler og legges i 19 tiden. Våkner da en gang mellom 22 - 03 for mat og så sover han videre noen timer til før mer mat.

Anonymkode: ad2e3...be0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 19.16):

Les om fire mnd søvnregresjon. 

Anonymkode: c68ec...bec

🏼 Dette. 

Anonymkode: 0c6f2...23f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.2.2022 den 16.46):

Og da vil hun være våken til midnatt. Vi prøver alt vi kan for å få henne til å sovne igjen, men hun vil liksom leke og styre og være med oss. Flere som har opplevd dette? Kan man venne henne til å legge seg igjen?

Jeg vil helst legge meg 22, men må holde meg våken og henge med henne til hun er klar for å legge seg igjen. Super-slitsomt!

Tips tas imot :)

Helt normalt, det går over. Les om 4-month sleep regression. 

Kan være dupper på dagen er for sent feks? Plutselig trenger de mye mindre søvn på dagen i den alderen. Men mine ble da heller overstimulerte og sov dårligere. Sett tilbake burde jeg holdt litt på sen dupp og heller lagt barnet endel senere. Slikt man lærer etter to barn 😛 Men alle er ulike, det som funket på den ene funket ikke på den andre osv… må bare prøve seg frem. Og noen ganger, i overganger mot mindre søvnbehov finnes ikke den optimale løsningen. Tro meg, har prøvd det meste… akkurat som sånn 4-6 mnd, enten sov baby dårlig på dagen, ble lett å legge men sov dårlig om natta. Ellers sov baby godt på dagen, var umulig å legge og oppe til langt på kveld, for så å sove godt om natta. Uansett hva ble et eller annet feil.. hatt flere slike perioder med begge barna.

men, det går over og periodene mellom er fine :) 

Anonymkode: 62921...f08

Skrevet

Slik var min også. 10 mnd. nå. Fortsatt samme greia.....

Anonymkode: f23f6...0d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...