Gå til innhold

Bør jeg få nummer to snarest?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere. 

Er ei kvinne på 28 som fyller 29 til sommeren. Jeg fikk mitt første barn mars 2021 og har ikke jobbet noe særlig de siste to årene mtp at jeg fikk barn og korona osv. Jeg står mellom to valg med meg selv og vet ikke om jeg skal slå til med et barn til til sommeren siden baby nr 1 vil starte i barnehagen til høsten og er da over ett år. 

Jeg ønsker så fælt og komme me gløtt ut i jobb igjen før jeg får nr to men tenker også på det at å få en til raskest gjør at jeg blir ferdig fortest mulig med mamma livet? Jeg og partner er FAST bestemt på og ha kun to barn og ikke mer. 

Ja så kan jeg også jobbe de ni mndene gravid igjen men jeg har noe som heter hyperemesis gravidarum som er ekstremt svangerskapskvalme. Derfor så får jeg ikke gjort noe da heller. 

Jeg håper ikke dere kommer med sjikanerende nedsettende negative meninger. Det kan dere fint holde for dere selv. Jeg trenger bare råd om hva som kanskje hadde vært best og hva dere ville gjort. 

Takk for alle svar

Settes som alltids pris på :)

Anonymkode: d1c84...2f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men ønsker du å ha ekstrem svangerskapskvalme samtidig som du har et så lite barn fra før? Jeg ville jobbet litt først. Da har du også rett på svangerskapspenger.

Anonymkode: 43854...8df

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men ønsker du å ha ekstrem svangerskapskvalme samtidig som du har et så lite barn fra før? Jeg ville jobbet litt først. Da har du også rett på svangerskapspenger.

Anonymkode: 43854...8df

Jeg gjør jo egt ikke det.. Vil jo jobbe først så klart men jeg vil så gjerne bli ferdig med baby livet og alt det. Det er så klart noe av det beste man opplever i livet men da er jeg ferdig på en måte.. Det er gjort ikke sant. 

Skrevet

Med tanke på økonomi bør du vel uansett komme i jobb igjen? Og ville mye heller hatt et litt større barn om du får så sterk svangerskapskvalme igjen.

Anonymkode: 3544c...0e8

• Liker 5
Skrevet

Hvis du er så giret på å «bli ferdig» med mammalivet og småbarnslivet så anbefaler jeg deg å vurdere stoppe på ett barn. Det er ikke for å være frekk eller noe, men vil bare minne deg på at det faktisk er et alternativ.

• Liker 12
Skrevet

Selvom du hadde svangerskapskvalme med første er det ikke gitt at du får det med nr to.

Anonymkode: c2d00...683

• Liker 3
Skrevet

Hadde ekstrem svangerskaps kvalme med begge barna.  Og det var helt grusomt hvordan det gikk utover første barnet i andre svangerskapet. I så mange mnd med en mamma som ikke fungerte.  Så ville iallefall ventet til barnet ble større. 

Anonymkode: 6c8bb...64e

• Liker 1
Skrevet

Nå har ikke jeg to tette, min eldste var tre og et halvt da jeg ble gravid med nr to. Hun var en person som gjerne skulle bli båret overalt, så det at hun var stor nok til å forstå at mamma ikke orker å være fordi hun er sliten i kroppen var veldig kjekt. Det var veldig fint å ha et modent barn når den nyfødte kom. Ja, man begynner litt på nytt, men det var bare fint for vår del. 

Det aller viktigste er at dere gjør det dere føler er riktig for dere😊 

Anonymkode: c58f4...3d0

• Liker 1
Skrevet

Vil anbefale at du venter med nr 2. Sannsynligheten er stor for at du får hyperemesis igjen, og da klarer du ikke å ta vare på en liten en. Det hadde ikke jeg klart i hvert fall. Jeg har en del år mellom mine.

Anonymkode: 5620f...629

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå har ikke jeg to tette, min eldste var tre og et halvt da jeg ble gravid med nr to. Hun var en person som gjerne skulle bli båret overalt, så det at hun var stor nok til å forstå at mamma ikke orker å være fordi hun er sliten i kroppen var veldig kjekt. Det var veldig fint å ha et modent barn når den nyfødte kom. Ja, man begynner litt på nytt, men det var bare fint for vår del. 

Det aller viktigste er at dere gjør det dere føler er riktig for dere😊 

En annen ting, de dagene jeg var skikkelig kvalm var det så digg å bare sette på paw patrol og ha piknik på gulvet i stua med pizza og cola. Det var ekstase for treåringen, og veldig deilig for meg. 😊

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

ferdig fortest mulig med mamma livet?

Du blir ikke ferdig med mamma livet før om 18 år 😉

Anonymkode: 8b41f...a0a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei dere. 

Er ei kvinne på 28 som fyller 29 til sommeren. Jeg fikk mitt første barn mars 2021 og har ikke jobbet noe særlig de siste to årene mtp at jeg fikk barn og korona osv. Jeg står mellom to valg med meg selv og vet ikke om jeg skal slå til med et barn til til sommeren siden baby nr 1 vil starte i barnehagen til høsten og er da over ett år. 

Jeg ønsker så fælt og komme me gløtt ut i jobb igjen før jeg får nr to men tenker også på det at å få en til raskest gjør at jeg blir ferdig fortest mulig med mamma livet? Jeg og partner er FAST bestemt på og ha kun to barn og ikke mer. 

Ja så kan jeg også jobbe de ni mndene gravid igjen men jeg har noe som heter hyperemesis gravidarum som er ekstremt svangerskapskvalme. Derfor så får jeg ikke gjort noe da heller. 

Jeg håper ikke dere kommer med sjikanerende nedsettende negative meninger. Det kan dere fint holde for dere selv. Jeg trenger bare råd om hva som kanskje hadde vært best og hva dere ville gjort. 

Takk for alle svar

Kjør på til syvende og sist er det ingen som bryr seg om du får barn eller ikke de vil bare ha mest mulig av deg og du bruker opp din tid og dine ressurser på å gjøre andre til lags som glemmer det når ting snur. Sats på familien din.

Anonymkode: 061c5...d92

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei dere. 

Takk for alle svar

min søster hadde ikke hypermesis i første svangerskap men fikk det i andre svangerskap så tror ikke at det er garantert at har du hatt det så får du det igjen.. 

Anonymkode: 061c5...d92

Skrevet

Det er ikke mulig å si noe på vegne av andre, syns jeg. Men siden du skriver at du har et sterkt ønske om å komme litt ut i jobb igjen først, høres det kanskje ut som det er best å vente?

Som andre er inne på, et lite barn og hyperemesis går ikke bedre overens enn jobb og hyperemesis. Men det er ikke sikkert du får det igjen. Du har økt risiko, men i følge "Helsenorge.no" er det ikke mer enn 15 % sjanse for at en får det igjen etter å ha hatt det i et svangerskap. Jeg hadde det i første svangerskap, og ikke i andre selv. 

Vi har to ganske tette. Og det er fint. Men skulle jeg valgt igjen, hadde jeg ønsket mer tid til hver enkelt av dem i baby- og småbarnstiden. Altså at den eldste hadde vært litt større og mer selvstendig da nr. to kom. Og jeg er veldig glad jeg ikke fikk ekstrem kvalme gang nr. to. Jeg syns det er topp at de er litt jevne i modenhet, og har en del av de samme interessene. Det er lettere å finne på ting sammen. Men det er det ingen garanti for heller, man kan få to svært ulike tette barn, eller to med litt mellomrom mellom som går veldig godt overens.

Så jeg vil si, gjør det du føler mest for. Og ut i fra innlegget syns jeg det høres ut som det er å vente litt med nr. to, men det kan godt hende jeg tolker feil. 

Anonymkode: 8aba5...d17

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobb litt i mellomtiden. 2 tette barn er veldig krevende. Godt med litt mellomrom så eldste kan forstå litt. Har 2 tette selv og det var veldig tøft. Fikk når 3 når nr 1 og 2 var blitt noen år og det var veldig kjekt for oss alle.

Anonymkode: 68e65...165

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

En annen ting, de dagene jeg var skikkelig kvalm var det så digg å bare sette på paw patrol og ha piknik på gulvet i stua med pizza og cola. Det var ekstase for treåringen, og veldig deilig for meg. 😊

Pizza og cola til en 3 åring???

Mom of the year?

Anonymkode: 625f3...f94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei dere. 

Takk for alle svar

Det er faktisk slik at har du hatt ekstrem svangerskapskvalme en gang, er det høy sannsynlighet for at du får det også neste svangerskap.

Du må forberede deg og planlegge for det. Er du heldig og slipper unna - bra! Men faren for at det gjentar seg er stor.

Så tenk hvordan det vil være at du er gravid og har et lite barn i tillegg. Det frister ikke så godt, ikke sant?

En annen ting er holdningen ''bli raskest mulig ferdig med mammalivet''. Mammalivet varer livet ut når man har fått barn. Å få to tette er veldig slitsomt, sier jeg som har 3 omtrent tette. Jeg hadde heldigvis greie svangerskap uten mye kvalme eller andre plager, men jammen var det tøft da også. 

Så er det dette med at vi aldri kan vite hvor lang tid det tar å bli gravid igjen. Heller ikke om det blir 1 eller 2 eller kanskje 3 i magen samtidig.

Det jeg synes er den optimale løsningen typ vinn-vinn er at du jobber en stund før du begynner å prøve å bli gravid igjen. Slik at førstemann rekker å vokse litt og bli litt mer selvstendig og du stiller bedre økonomisk med mammaperm og rettigheter.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Pizza og cola til en 3 åring???

Mom of the year?

Anonymkode: 625f3...f94

I alle dager, du er på bærtur..

Anonymkode: ca292...c60

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke sikkert du blir like dårlig med nestemann. 
jobb hvertfall nok til at du har rett på sykepenger. Svangerskapspenger blir utregnet i lønn/ sykepenger. 
våre barn er født med 2 års mellomrom, og det er tett nok. 
Vi ønsket også to tette. Angrer ikke på det, da de har fulgt hverandre og hatt hverandre hele oppveksten 

Anonymkode: 53b44...547

Skrevet

Jeg hadde også hyperemesis med begge barna. Aldersforskjellen ble 1,5 år. Er så glad for at vi fikk de så tett. Det første barnet skjønte ikke at jeg var syk og da sitter man stort sett på gulvet. Det soves også på dagen så man kan hvile seg mer da. Når de er eldre krever de mer av deg og det hadde preget hverdagen til barnet mye mer, og jeg hadde hatt dårlig samvittighet. Jeg ville gjort det tett. 

Anonymkode: eea62...1f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...