Gå til innhold

Hvorfor må man ta pcr test når hurtigtest er positiv og man er syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg testet positivt på hurtigtest forrige uke da jeg ble syk.

Siden jeg kun har to doser fikk jeg beskjed om å ta pcr test når jeg var i form til å komme til teststasjonen.

Spurte hvorfor og damen sa at det ikke var tvang men at det var noe man skulle gjøre når man var syk, men hun visste ikke helt hvorfor.

Er det pga koronapass eller registrering i register pga sen covid?

Jeg har jo registrert positiv hurtigtest på Helse Norge

Endret av Tough cookie
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tough cookie skrev (6 minutter siden):

Jeg testet positivt på hurtigtest forrige uke da jeg ble syk.

Siden jeg kun har to doser fikk jeg beskjed om å ta pcr test når jeg var i form til å komme til teststasjonen.

Spurte hvorfor og damen sa at det ikke var tvang men at det var noe man skulle gjøre når man var syk, men hun visste ikke helt hvorfor.

Er det pga koronapass eller registrering i register pga sen covid?

Jeg har jo registrert positiv hurtigtest på Helse Norge

det er vel sånn nå at dersom du har tre doser trenger du ikke ta bekreftende PCR-tror det er fordi at for å få gyldig koronapass må du ha enten tre doser eller to doser + gjennomgått sykdom. Og det jeg har lest nå er at en positiv hjemmetest IKKE blir registrert som gjennomgått sykdom og derfor må man med to doser ta bekreftende PCR for å få sykdommen registrert.  

syns derfor det høres rart ut du fikk registrert hjemmetesten din på helsenorge. 
Hvordan fikk du til det? Fant ingen mulighet for det jeg, kunne bare registrere hjemmetest på kommunens nettside for «statistikk». 

Skrevet
rosemarin skrev (17 minutter siden):

det er vel sånn nå at dersom du har tre doser trenger du ikke ta bekreftende PCR-tror det er fordi at for å få gyldig koronapass må du ha enten tre doser eller to doser + gjennomgått sykdom. Og det jeg har lest nå er at en positiv hjemmetest IKKE blir registrert som gjennomgått sykdom og derfor må man med to doser ta bekreftende PCR for å få sykdommen registrert.  

syns derfor det høres rart ut du fikk registrert hjemmetesten din på helsenorge. 
Hvordan fikk du til det? Fant ingen mulighet for det jeg, kunne bare registrere hjemmetest på kommunens nettside for «statistikk». 

Tror det var på Helse Norge jeg gjorde det eller kanskje Kommunens sider?🙊

Nå ble jeg litt i stuss hvor jeg registrerte testen. Har litt koronahjerne for tiden og husker dårlig

Skrevet
Tough cookie skrev (23 minutter siden):

Tror det var på Helse Norge jeg gjorde det eller kanskje Kommunens sider?🙊

Nå ble jeg litt i stuss hvor jeg registrerte testen. Har litt koronahjerne for tiden og husker dårlig

https://www.helsenorge.no/koronavirus/testing-og-symptomer/

Klikk på linken og les under Følgende overskrifter:

-selvtest

-hva gjør du dersom du tester positivt på selvtest 

-bekreftende PCR 

her får du forklart det jeg skrev i forrige innlegg: Selvtester kan registreres på kommunEns nettside for oversikt, men er ikke gyldig i koronasertfikatet. 
derfor er jo konklusjonen at dersom du har to doser må du ta PCR for å få det registrert og få gyldig koronapass. De med tre doser før de får smitte har jo allerede gyldig pass

Skrevet

For å få lov til å reise

• Opprett ny...