Gå til innhold

Får ikke feriepenger utbetalt nå når jeg sa opp og var ferdig som lærling 31.01, pga jeg fortsetter som ringevikar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke det rart? Er en kommune dette er snakk om. Lønna jeg skal få får februar blir heller ikke utbetalt før i april.... fytti for noen trange måneder dette er. De ga heller ikke ut forskuddsbetaling... vet noen om det er slik det er? Hun har gitt meg feil informasjon tidligere så må bare dobbeltsjekke sjekke...

Anonymkode: 9b977...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo riktig ut at om du fortsetter som ansatt i samme bedrift så vil du få feriepenger i juni som andre ansatte? Om du har byttet stilling internt er vel ikke noe som gir rett til utbetaling av feriepenger tidligere sånn jeg kjenner loven, men jeg jobber ikke med HR og lønn da. 

Anonymkode: 46b1b...c91

• Liker 1
Skrevet

At vanlig februarlønn ikke blir utbetalt før april høres veldig rart ut da, ville bedt om en god begrunnelse for dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

At vanlig februarlønn ikke blir utbetalt før april høres veldig rart ut da, ville bedt om en god begrunnelse for dette. 

De sa at det tok lang tid med papirarbeid og mange ansatte.

Skrevet

Det er helt riktig og i henhold til lovverk at feriepenger utbetales i juni, selv om man sier opp. Lønn derimot skal du ha. 

Anonymkode: c5bc3...e34

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt riktig og i henhold til lovverk at feriepenger utbetales i juni, selv om man sier opp. Lønn derimot skal du ha. 

Anonymkode: c5bc3...e34

Men lønnen kommer ikke før 2 måneder på etterskudd...

Skrevet

Jeg syntes dette høres rart ut, at du ikke får lønn før etter 2 mnd.
Tenker følgende;

1) Hva står det i den nye arbeidsavtalen din om utbetaling av lønn? Det er etterskuddsvis hver mnd?
2) Fra dato er du ansatt som ringevikar? Hvis det er fra 01.02.22, og din forrige stilling var ferdig 31.01.22, høres det veldig merkelig ut at du ikke får lønn før i april.

Sjekk disse 2 tingene.

Når det gjelder feriepenger; siden du fortsetter i samme bedrift, vil du ikke få utbetalt sluttoppgjør når du går fra læring til ringevikar, da du fortsatt er ansatt i bedriften. 

Skrevet (endret)

Dette er fordi mange kommuner praktiserer forskuddslønn til faste ansatte. Dvs lønnen din for januar ble utbetalt 12 januar for hele måneden. Arbeidet 1 til 31 januar ble utbetalt 12 januar.

Så når du blir ringe vikar blir det annerledes. Etterskudd. Da blir det du jobber 1 feb til 10 feb utbetalt 12 mars, og arbeid 10feb til 10 mars utbetales 12 april.

Slik fungerer det somregel i det offentlige. Og derfor ender du opp med full lønn januar. Ingen lønn i februar. Liten lønn i mars. Og der igjen i april. Helt normalt og slik det fungerer.

Endret av Baktusen
Skrevet

Feriepenger utbetales ordinært sett ikke før i juni dersom arbeidsforholdet fortsetter, så dette er helt vanlig.

Når det gjelder lønna di så får du vel fastlønn som lærling, og da får du lønn for hele januar på utbetalingsdato for januarlønn (vanligvis 12. januar i offentlig sektor) Så begynner du som tilkallingsvikar fra 01.02 (?) og ekstravakter utbetales etterskuddsvis, dvs. at de vaktene du jobber i februar bør utbetales i mars. Dersom du har fått beskjed om at lønn for vaktene du jobber i februar ikke utbetales før i april så ville jeg ha bedt om en skriftlig begrunnelse for dette, samt kontaktet tillitsvalgt eller videresendt svaret du får direkte til HR-avdelingen dersom du ikke er fagorganisert, med spørsmål om dette er gjeldende lønnspolitikk for kommunen. «Papirarbeidet» (som i disse dager bør foregå digitalt) for å gjennomføre en ansettelse bør kunne utføres på svært kort tid (type et kvarter dersom ansiennitetsberegningen ikke er komplisert, og maks 45 minutter til 1,5 time dersom du har levert et hav av uforståelige attester med variabelt timeantall og overlappende tidsrom og arbeidsgiver må kontakte deg flere ganger for å innhente adekvat info) Så unnskyldningen om at «papirarbeidet tar tid» er ikke adekvat, da får den som behandler papirene enten jobbe litt mer effektivt eller jobbe et kvarters overtid en eller flere dager fram til lønnsfristen for avlønning i mars. 

Anonymkode: 47cd9...009

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...