AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Det er et vennepar i gjengen som skryter veldig over dyre ting, nytt dyrt hus, bygging av hytte, ny bil, prøving på barn og mye pengegaver. I tillegg har de blitt gniene og vil ikke være med på ting som koster penger (ikke engang om det er under 200kr) fordi de sparer til statuslivsstilen sin. En del begynner å bli litt lei og vil flytte fokuset på morsommere ting, men ingen tør å ta det opp. Vi unner de alt godt, men er bare lei av at alle sosiale sammenhenger handler om deres kjøp/ gaver og selvskryt. De er ganske høylytte og andre folk får nesten ikke komme til ordet. Er det noen som har erfaring med å si ifra om sånne ting uten at det blir dårlig stemning? Anonymkode: 4b8f0...f9c
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): I tillegg har de blitt gniene og vil ikke være med på ting som koster penger (ikke engang om det er under 200kr) fordi de sparer til statuslivsstilen sin. Gjør ting som koster mer enn 200 kr da Så blir de hjemme og dere kan kose dere.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Dævendøtte skrev (1 minutt siden): Gjør ting som koster mer enn 200 kr da Så blir de hjemme og dere kan kose dere. Jojo, vi gjør det og, men vi vil jo gjerne ha de med slik som før. Det er det siste året de har forandret seg en del. Anonymkode: 4b8f0...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Tror jeg hadde sagt rett ut "fælt så materialistiske dere har blitt da, slapp av litt. Jeg vil gjerne høre mer om Arne sin ferie, folk kommer jo ikke til ordet". Men nå er jeg vant til at folk tåler å høre litt ærlighet, og jeg gidder ikke gå og irritere meg over ting uten å si ifra Anonymkode: 61830...9de 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 For å kunne spare seg opp til den standarden de ønsker å leve med, så må de kanskje være litt «gniene» for å få det til? Og de er tydeligvis veldig fornøyde med at de får det til. Hvorfor ikke bare være glad på deres vegne, at de klarer å leve livet sitt på den måten de vil? Å høre på folk som skryter av pengene sine(eller andre ting) er ikke det morsomste i verden, men man kan jo likevel være glad på deres vegne, tenker jeg. Jeg fikk beskjed om å jekke meg ned fordi jeg var stolt over egen innsats da jeg klarte å kjøpe en forholdsvis ny bil, leilighet, starte på ny utdanning og var så heldig at jeg fikk fast jobb med en gang som jeg kan bruke utdanningen på. I tillegg til å være alene med tre unger. Ikke en eneste sjel klarte å si at jeg var flink 😛 Anonymkode: e6176...465 3 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jojo, vi gjør det og, men vi vil jo gjerne ha de med slik som før. Det er det siste året de har forandret seg en del. Anonymkode: 4b8f0...f9c Hadde tatt en prat med de jeg, og sagt det rett ut. På en diplomatisk måte. Litt som AB skriver over her.
Rosatoast Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tror jeg hadde sagt rett ut "fælt så materialistiske dere har blitt da, slapp av litt. Jeg vil gjerne høre mer om Arne sin ferie, folk kommer jo ikke til ordet". Enig i dette, dere er jo en vennegjeng. Har dere aldri pratet ærlig med hverandre? Eller bare duller dere med hverandre? Folk må tåle å få en tilbakemelding fra vennene sine, og stå i det på en normal måte Det hadde i hvert fall jeg tålt å høre, samt mine venner hadde også tålt dette. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Rosatoast skrev (4 minutter siden): Enig i dette, dere er jo en vennegjeng. Har dere aldri pratet ærlig med hverandre? Eller bare duller dere med hverandre? Folk må tåle å få en tilbakemelding fra vennene sine, og stå i det på en normal måte Det hadde i hvert fall jeg tålt å høre, samt mine venner hadde også tålt dette. Ja vi får prøve dette AB skriver over. Vi er normalt er veldig ærlig gjeng og duller ikke med hverandre, men vi vil jo ikke at de skal misforstå og tro at vi ikke unner dem alle disse tingene ☺️. Anonymkode: 4b8f0...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For å kunne spare seg opp til den standarden de ønsker å leve med, så må de kanskje være litt «gniene» for å få det til? Og de er tydeligvis veldig fornøyde med at de får det til. Hvorfor ikke bare være glad på deres vegne, at de klarer å leve livet sitt på den måten de vil? Å høre på folk som skryter av pengene sine(eller andre ting) er ikke det morsomste i verden, men man kan jo likevel være glad på deres vegne, tenker jeg. Jeg fikk beskjed om å jekke meg ned fordi jeg var stolt over egen innsats da jeg klarte å kjøpe en forholdsvis ny bil, leilighet, starte på ny utdanning og var så heldig at jeg fikk fast jobb med en gang som jeg kan bruke utdanningen på. I tillegg til å være alene med tre unger. Ikke en eneste sjel klarte å si at jeg var flink 😛 Anonymkode: e6176...465 Vi er veldig glade på deres vegne og har skrytt av de ofte, men nå er vi på andre året med gjentakelser og det blir lite plass til de andre i det sosiale ☺️. Tenker å prøve det som er foreslått over her, vi har vært usikre på om det er innafor å ta det opp. Anonymkode: 4b8f0...f9c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Jeg synes de høres litt ut som folk som har klart å slanke seg mye. De føler at de gjør en solid innsats, opplever at det fungerer, og har lyst til å dele det de har lært med alle de møter. Sånne som kommenterer «vet du hvor mange kalorier som er i den der», eller «hvis du investerer X nå vokser det til mye mer på kort tid». Begge deler er ganske slitsomt. For meg ville det vært vanskelig å ta opp direkte uten å bli ufin. Men ville nok konsekvent prøv å snakke om noe annet når de startet opp. Jeg regner med at dere er hjemme hos noen når dere møtes siden de ikke liker å bruke penger. Blir dere invitert hjem til de like ofte som de blir invitert andre steder? Anonymkode: b9064...3a3 1
minister-mio Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Hvordan skryter de av at de prøver å få barn? 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Skryter de, eller snakker de om det som skjer i livet deres? Det virker som det er mange store ting som skjer ganske samtidig og at de er målbevisste. Det er vel positivt? Jeg kan forstå at det er irriterende hvis de tar mer plass enn to andre par til sammen, men er det skryt? Lurer også på hvordan man skryter av at man prøve rå få barn. Anonymkode: 3d5cc...478 6
Nymerïa Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): "fælt så materialistiske dere har blitt da, slapp av litt. Jeg vil gjerne høre mer om Arne sin ferie, folk kommer jo ikke til ordet" Dette er min erfaring på hva som fungerer med slike personer. Diriger konsekvent samtalen over på en av de andre når de setter i gang. Gjerne en av dem som ikke gjør så mye ut av seg. Jeg ser ingen grunn til å trykke ned noen når du kan løse det med å løfte opp andre. 7 3
Morten1 Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Dere får ikke endret di, de vil alltid jage etter mer og sammenligne seg med andre. Kjenner noen som er slik, før hang vi mye med de, nå har flere og flere tatt avstand da de er lei av at de skal gjøre og jage etter alt mulig. Jeg ville nok ignorert de, ikke invitert de på bakgrunn av at de alltid takker nei når det koster penger, og hvis de har råd til denne livstilen så burde de ta seg råd i ny og ned til sosiale ting også. Eller er det kanskje det at de ikke har råd? At alt er belånt med forbrukslån og gudene vet hva? 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): For å kunne spare seg opp til den standarden de ønsker å leve med, så må de kanskje være litt «gniene» for å få det til? Og de er tydeligvis veldig fornøyde med at de får det til. Hvorfor ikke bare være glad på deres vegne, at de klarer å leve livet sitt på den måten de vil? Å høre på folk som skryter av pengene sine(eller andre ting) er ikke det morsomste i verden, men man kan jo likevel være glad på deres vegne, tenker jeg. Jeg fikk beskjed om å jekke meg ned fordi jeg var stolt over egen innsats da jeg klarte å kjøpe en forholdsvis ny bil, leilighet, starte på ny utdanning og var så heldig at jeg fikk fast jobb med en gang som jeg kan bruke utdanningen på. I tillegg til å være alene med tre unger. Ikke en eneste sjel klarte å si at jeg var flink 😛 Anonymkode: e6176...465 Dette! Folk har forferdelig vanskelig for å se og høre om andres lykke og suksess. det blir rett og slett et problem for folk. det er flaut! janteloven Anonymkode: 2cdd9...e54
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dette! Folk har forferdelig vanskelig for å se og høre om andres lykke og suksess. det blir rett og slett et problem for folk. det er flaut! janteloven Anonymkode: 2cdd9...e54 Det handler ikke om det. Det handler om at det er kjedelig å høre på. Det er ikke gøy å høre om hus,hytte og bil opp og i mente når det er andre personer som har ting på hjertet som ikke får plass i samtalen. Anonymkode: 0a179...505 5 1
Gjest O.G. Skrevet 8. februar 2022 #17 Skrevet 8. februar 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er et vennepar i gjengen som skryter veldig over dyre ting, nytt dyrt hus, bygging av hytte, ny bil, prøving på barn og mye pengegaver. I tillegg har de blitt gniene og vil ikke være med på ting som koster penger (ikke engang om det er under 200kr) fordi de sparer til statuslivsstilen sin. En del begynner å bli litt lei og vil flytte fokuset på morsommere ting, men ingen tør å ta det opp. Vi unner de alt godt, men er bare lei av at alle sosiale sammenhenger handler om deres kjøp/ gaver og selvskryt. De er ganske høylytte og andre folk får nesten ikke komme til ordet. Er det noen som har erfaring med å si ifra om sånne ting uten at det blir dårlig stemning? Anonymkode: 4b8f0...f9c Eier ikke nåla i veggen disse to når de ikke har råd til å bli med på ting som koster en tohundrings en gang. Jeg ville bare begynt å oversett dem når de started med snakkisen sin, hvis jeg var deg. Endret 8. februar 2022 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #18 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): For å kunne spare seg opp til den standarden de ønsker å leve med, så må de kanskje være litt «gniene» for å få det til? Og de er tydeligvis veldig fornøyde med at de får det til. Hvorfor ikke bare være glad på deres vegne, at de klarer å leve livet sitt på den måten de vil? Å høre på folk som skryter av pengene sine(eller andre ting) er ikke det morsomste i verden, men man kan jo likevel være glad på deres vegne, tenker jeg. Jeg fikk beskjed om å jekke meg ned fordi jeg var stolt over egen innsats da jeg klarte å kjøpe en forholdsvis ny bil, leilighet, starte på ny utdanning og var så heldig at jeg fikk fast jobb med en gang som jeg kan bruke utdanningen på. I tillegg til å være alene med tre unger. Ikke en eneste sjel klarte å si at jeg var flink 😛 Anonymkode: e6176...465 Syntes du var både flink og heldig jeg 👍👏 Anonymkode: fbd62...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #19 Skrevet 8. februar 2022 minister-mio skrev (14 timer siden): Hvordan skryter de av at de prøver å få barn? Noen tolker jo alt man forteller Lom som skryt. Å ønske barn, er liksom noe man gjerne deler med flokken sin. Men det er jo noen som snakker vel detaljert rundt det og vel mye Anonymkode: fbd62...5e7
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #20 Skrevet 8. februar 2022 O.G. skrev (30 minutter siden): Eier ikke nåla i veggen disse to når de ikke har råd til å bli med på ting som koster en tohundrings en gang det tror jeg du kan ha rett i. De sitter med lån opp etter ørene, er kanskje litt små-nervøse nå som det er snakk om renteøkninger her og der, og vil gjerne har anerkjennelse for de "fine tingene" de har kjøpt. Visstnok er nordmenn ett av de mest gjeldstyngede folkene på kloden (jeg sitter ikke med statistikken, men jeg hørte noe i den retning i en podcast fra dnb nylig) Anonymkode: 4565e...9d1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå