Gå til innhold

Vet ikke når eggløsning fant sted/når befruktning skjedde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil jordmor da ta utgangspunkt i første dag I siste mens? Er så redd for at eggløsning skjedde senere enn antatt, og at embryoet/fosteret vil være mindre enn det "skal" være ut i fra antall uker jeg oppgir. Eller er det heller slik at hvis fosteret er mindre enn antatt, men alt ellers ser greit ut, så blir man bare satt tilbake slik at man er kortere på vei enn først antatt? 

Anonymkode: cd595...917

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til å begynne med tar man utgangspunkt i mens uansett. 

På ordinær ultralyd tar de mål av hode og lårbein, og bruker disse for å regne ut hvor gammelt fosteret er. Rundt uke 18 er disse målene veldig like på alle foster, og derfor er dette en veldig god måte å bestemme termin. 

Terminen blir vanligvis justert noen dager for alle, siden det er vanskelig å vite nøyaktig når befruktning fant sted. Eneste unntak er ved kunstig befruktning, da vet jeg ikke helt hvordan offisiell termin bestemmes.

Terminen er uansett bare et utgangspunkt for når man forventer at barnet skal bli født. Alt fra 3 uker før til 2 uker etter termindatoen regnes som født til termin. Dersom man går over datoen kommer man inn til en sjekk på sykehuset, der de vurderer om man skal igangsettes eller vente noen dager til.

Selv hadde jeg ingen anelse om når første dag i siste mens var, så jeg og jordmor bare valgte en sannsynlig dato. Det spilte ingen rolle, offisiell termindato ble uansett satt på oul. 

Anonymkode: db3dc...671

• Liker 2
Skrevet

De spør ikke om eggløsning eller befruktning :) De spør om første dag i siste mens, og eventuelt om du har veldig uregelmessig/ikke vanlig lengde på syklus. Så om du pleier å ha 40 dager syklus så er det greit å si.

Termin settes uannsett ikke offisielt før man har vært på ultralyd. Nyere info sier vel at man kan sette mye mer nøyaktig på tidlig ultralyd i uke 12-13 men det er fremdeles praksis at de setter den på ordinær ultralyd i uke 18-20. 

Anonymkode: f58ee...14a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...