AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Jeg er født uten for ekteskap. Av unge foreldre som ikke lenger var sammen da jeg ble født. Jeg er nå voksen. Tidlig tredve årene. Min far ( 50-åra) har bodd i Dubai en lengre periode med min stemor og søster i ( 10 år kanskje ? ) før han flyttet tilbake til Norge for ca 1 år siden. Min stemor har vært inni bildet siden jeg var 4-5 år ca men jeg bodde hovedsakelig hos min mor og stefar så aldri vært spesielt knyttet til henne. Hun har min halvsøster på nå 16,5 år sammen med min far. Da jeg er der i helgen spør stemor : du vet at vi er gift ikke sant ( hun og pappa) . Det hadde de bare unnlat å fortelle meg. Ja de har barn sammen og vært sammen i 1000 år men de kunne sagt i fra at de gjorde de ble gift på papiret. Pappa ble litt flau og prøvde og forklare at jo det var egentlig en formalitet da de bodde i Dubai for å få visum ( Det er ikke lov for mann og kvinne å bo og ha barn sammen der hvis de ikke er gift … ) De ville holde det hemmelig for farmor da hun ville ha blitt fornærmet over å ha blitt snittforbruk bryllupsfest/invitasjon. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på dette ? Det ble også snakk om arv da jeg var på besøk der i helgen . Det var prat om hvem som skulle ha hva når min farmor dør. Jeg liker ikke prate om sånt 😒Men min stemor tok det opp . Det ble generelt prat om arv . Pappa har hatt testamente hele veien så jeg tror ikke noe er endret av at de er gift. Jeg har ikke sett dette testamentet … Pappa har en del penger …. Stemor er veldig glad i penger…. Jeg vil ikke bli snytt. Trenger jeg være redd for dette? Bør jeg snakke med pappa om det? Stemor sa sånn helt uten a jeg hadde sagt noe … ja også vil jeg jo passe på at du har noe også da… em… bør jeg være litt obs her ? Ps. Stemor er jurist så det er selvfølgelig hun som skrev pappas testament . Pappa sa han fikk noen andre til å se over det etter på men… Anonymkode: 0fc16...f2e 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Jeg er ingen ekspert, men tror pliktdelsarven skal være sikret uansett. Men jeg vet ikke hvordan dette er hvis han bor og dør i utlandet eventuelt? Anonymkode: 04682...66e 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Det er sant som din far sier at man må være gift for å bo sammen i Dubai. Det må man ikke i Norge, så det at du er født "utenfor" ekteskap er helt uvesentlig. Tommel opp for moderne foreldre. Slutt å påpeke dette, folk flest er selvsagt født utenfor ekteskap. Og så til dette med arv. Din far arver sin mor, gitt at hun har penger når hun dør. Hun står helt fritt til å bruke opp alt før hun dør, og din far går ikke "glipp" av noe som helst - arv er ikke noe man plikter etterlate seg. Hun kan, feks, velge å gi bort alt til Veldedighet for pudler, sin grandniese, naboen eller deg. Det som er arv etter at man er død er penger til eget forbruk så lenge man lever. Når din far så eventuelt arver sin mor er dette hans penger. Han kan velge å bruke dem opp. Det samme kan han velge med sine egne penger som han har tjent. Dersom han dør og har penger igjen får du en del av arven. Men - igjen - han kan gi dem bort til hvem som helst mens han lever, også sine andre barn eller gamble det bort på hester. Arv er ikke noe man påregnelig får her i livet. Arv er slektninger sine penger. Anonymkode: d2386...26f 20
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er født uten for ekteskap. Av unge foreldre som ikke lenger var sammen da jeg ble født. Jeg er nå voksen. Tidlig tredve årene. Min far ( 50-åra) har bodd i Dubai en lengre periode med min stemor og søster i ( 10 år kanskje ? ) før han flyttet tilbake til Norge for ca 1 år siden. Min stemor har vært inni bildet siden jeg var 4-5 år ca men jeg bodde hovedsakelig hos min mor og stefar så aldri vært spesielt knyttet til henne. Hun har min halvsøster på nå 16,5 år sammen med min far. Da jeg er der i helgen spør stemor : du vet at vi er gift ikke sant ( hun og pappa) . Det hadde de bare unnlat å fortelle meg. Ja de har barn sammen og vært sammen i 1000 år men de kunne sagt i fra at de gjorde de ble gift på papiret. Pappa ble litt flau og prøvde og forklare at jo det var egentlig en formalitet da de bodde i Dubai for å få visum ( Det er ikke lov for mann og kvinne å bo og ha barn sammen der hvis de ikke er gift … ) De ville holde det hemmelig for farmor da hun ville ha blitt fornærmet over å ha blitt snittforbruk bryllupsfest/invitasjon. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på dette ? Det ble også snakk om arv da jeg var på besøk der i helgen . Det var prat om hvem som skulle ha hva når min farmor dør. Jeg liker ikke prate om sånt 😒Men min stemor tok det opp . Det ble generelt prat om arv . Pappa har hatt testamente hele veien så jeg tror ikke noe er endret av at de er gift. Jeg har ikke sett dette testamentet … Pappa har en del penger …. Stemor er veldig glad i penger…. Jeg vil ikke bli snytt. Trenger jeg være redd for dette? Bør jeg snakke med pappa om det? Stemor sa sånn helt uten a jeg hadde sagt noe … ja også vil jeg jo passe på at du har noe også da… em… bør jeg være litt obs her ? Ps. Stemor er jurist så det er selvfølgelig hun som skrev pappas testament . Pappa sa han fikk noen andre til å se over det etter på men… Anonymkode: 0fc16...f2e *snytt for …haha ikke snitt forbruk. For å være litt klar her så har jeg to spørsmål : 1. Burde jeg være litt fornærma over at de ikke fortalte om giftemål før ? Og 2. burde jeg være bekymret for arv. - TS Anonymkode: 0fc16...f2e
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Ja, de må være gift i Dubai. Din far en sannferdig. Synes egentlig dette virker som om du er opptatt av å få mest mulig, og at hun som har levd med og er gift med din far må passe, seg for å ikke få noen kroner du skulle hatt Anonymkode: 1104d...f5f 8
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): *snytt for …haha ikke snitt forbruk. For å være litt klar her så har jeg to spørsmål : 1. Burde jeg være litt fornærma over at de ikke fortalte om giftemål før ? Og 2. burde jeg være bekymret for arv. - TS Anonymkode: 0fc16...f2e 1. Nei - de har fortalt deg hvorfor dette ikke har blitt nevnt før, og det er en helt legitim grunn. 2. Nei. Ingen burde basere livet sitt på arv, eller tenke på dette når man er ung. Arv er noe du kanskje en gang får når du er i 60/70-årene. Å lære deg å tjene og styre din egen økonomi er det viktigste formuendebyggende du kan gjøre i din alder. Anonymkode: 819b9...c00 9 1
Gjest Dævendøtte Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): *snytt for …haha ikke snitt forbruk. For å være litt klar her så har jeg to spørsmål : 1. Burde jeg være litt fornærma over at de ikke fortalte om giftemål før ? Og 2. burde jeg være bekymret for arv. - TS Anonymkode: 0fc16...f2e 1. Nei. Ikke etter de har forklart årsaken. 2. Tja, i verste fall arver du bare det han er pliktig til å gi deg av arven sin. Det vil si litt over en million. For alt du vet, kan det hende han lever i førti år til, tror jeg hadde ventet litt med å bekymre meg.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Nei jeg er ingen ekspert jeg heller. Men plikdelsarven til tilkomme deg. Den er vel på max kr 1500 000,- hvis det er så store verdier i boet. Ellers det du kan frykte når de er gift er at han har flyttet alle verdier over i konas navn. Da tror jeg ikke du får noe, ettersom han ikke eier noe på papiret. Jeg må jo si at det er en sjofel måte å gjøre ting på. Men dette testamentet han har skrevet, kan føre til at du får minste minimum. Anonymkode: f51bf...0a3 3
Sensi Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 1. Tja… men de kunne godt fortalt det på en mer voksen og hyggelig måte. Men hadde ikke brukt energi på å være fornærmet. 2. I og med det kom opp, så syns jeg du kan spørre din far om hvordan han har tenkt å fordele arv mellom deg og din søster. Du har vel rett på pliktdels arv. Ellers regner jeg med han og stemor vil sitte i uskiftet bo. Personlig tenker jeg at begge barna skal arve likt etter sin far. Men stesøster skal arve sin mor og du din mor. Sånn sett vil nok stesøster arve «mer» etter din far og stemor sånn totalt sett. Det som er viktig er at far og stemor tenker på hva som er «hans» og hva som er «hennes». Sånn mtp arv. Det ville være veldig urettferdig om han Feks overførte alt til stemor for å unngå å dele arv mellom dere to søstre. Det er også urettferdig om du arver minimum hvis de har mye mer verdier. Selv om det er rett juridisk så er det ikke sikkert det er rett etisk. Tenker det er viktig at du spør. Også for å slippe å lure. Håper de er rettferdige og ser lenger enn seg selv. 6 3
lillevill Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Så rare svar du har fått TS. Din stemor er jurist og har skrevet testamentet til din far som har masse penger, og så sier hun at hun vil passe på at du "også skal få noe" Jeg hadde vært betenkt. Det er klart at du skal få innsikt i dette. 11
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Men husk at kona kan ikke sitte i uskiftet bo ettersom han har særkullsbarn (deg.) Du må skrive under på at hun får sitte med alle verdiene til hun dør. Dette må du ikke skrive under på. Ergo skal hun dele boet, hvis du arver noe da, 'med engang han dør. Anonymkode: f51bf...0a3 5
lillevill Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det var prat om hvem som skulle ha hva når min farmor dør. Jeg liker ikke prate om sånt 😒Men min stemor tok det opp . Det ble generelt prat om arv din stemor skal da ikke arve din farmor. 🤯
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 Sorry, det var visst hvis farmor døde og ikke far. Mine svar er basert på hvis far dør. Anonymkode: f51bf...0a3
lillevill Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sorry, det var visst hvis farmor døde og ikke far. Mine svar er basert på hvis far dør. Anonymkode: f51bf...0a3 Så farmor faller bort og arv går til far. Stemor har skrevet testamentet til FAR siden hun er jurist ( dette skurrer synes nå jeg ) Så arv går til far naturligvis, men stemor snakker om at TS skal få noe av denne arven som far får. Er det det stemor mener? I så fall hvorfor styrer hun med arv fra farmor? Eller snakket hun om testamentet til far?
Lønnesirup01 Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): *snytt for …haha ikke snitt forbruk. For å være litt klar her så har jeg to spørsmål : 1. Burde jeg være litt fornærma over at de ikke fortalte om giftemål før ? Og 2. burde jeg være bekymret for arv. - TS Anonymkode: 0fc16...f2e 1. Nei, jeg synes egentlig ikke det, og det er grunner til at de gjorde det slik. 2. Nei, og om du så skulle "bekymre" deg så kommer det ingenting ut av det. Din far arver sin mor, unntaket er vel kanskje dersom det er spesifikke ting av affeksjonsverdi hun ønsket skulle gå direkte til deg. Det er vanskelig å svare noe mer her uten informasjon om hva dere diskuterte. Din stemor har tatt opp dette fordi hun vil inkludere deg, og det synes jeg faktisk er veldig ryddig. Du skriver bare at det ble "prat om arv" uten noe spesifikt, så det er vanskelig å gi tilbakemeldinger. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 lillevill skrev (8 minutter siden): din stemor skal da ikke arve din farmor. 🤯 Jeg vet men hun sitter fortsatt og prater om det -ts Anonymkode: 0fc16...f2e 1
lillevill Skrevet 7. februar 2022 #17 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Min stemor har vært inni bildet siden jeg var 4-5 år ca men jeg bodde hovedsakelig hos min mor og stefar så aldri vært spesielt knyttet til henne. Hun har min halvsøster på nå 16,5 år sammen med min far. Da jeg er der i helgen spør stemor : du vet at vi er gift ikke sant ( hun og pappa) . Det hadde de bare unnlat å fortelle meg. Ja de har barn sammen og vært sammen i 1000 år men de kunne sagt i fra at de gjorde de ble gift på papiret. Pappa ble litt flau og prøvde og forklare at jo det var egentlig en formalitet da de bodde i Dubai for å få visum ( Det er ikke lov for mann og kvinne å bo og ha barn sammen der hvis de ikke er gift … ) De ville holde det hemmelig for farmor da hun ville ha blitt fornærmet over å ha blitt snittforbruk bryllupsfest/invitasjon. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal reagere på dette ? Det ble også snakk om arv da jeg var på besøk der i helgen . Det var prat om hvem som skulle ha hva når min farmor dør. Jeg liker ikke prate om sånt 😒Men min stemor tok det opp . Det ble generelt prat om arv . Pappa har hatt testamente hele veien så jeg tror ikke noe er endret av at de er gift. Jeg har ikke sett dette testamentet … Pappa har en del penger …. Stemor er veldig glad i penger…. Jeg vil ikke bli snytt. Trenger jeg være redd for dette? Bør jeg snakke med pappa om det? Stemor sa sånn helt uten a jeg hadde sagt noe … ja også vil jeg jo passe på at du har noe også da… em… bør jeg være litt obs her ? Ps. Stemor er jurist så det er selvfølgelig hun som skrev pappas testament . Pappa sa han fikk noen andre til å se over det etter på men… Leste over igjen, og sånn jeg ser det så tar det opp dette med giftemål fordi de har tenkt på dette med arv. Stemor som er jurist vet at hun får tilgang på mer penger når de er gift, og det med visum er sikkert også en grunn. Så de sier dette til deg nå fordi barnet på 16 sikkert lurer på dette med arv. Jeg tenker at formuen til din far faller til din far og stemor på likt vis, siden de er gift og at der er derfor de tar det opp nå. Og arver dere to barna de to foreldrene likt. Altså at du og din halv søster arver likt sammen av de to. Er din stemor en drittperson så fikser hun det slik at du bare skal arve halve formuen til din far ( som hun har giftet seg inn i ) siden du også skal arve din mor, og så arver deres barn en større del.
lillevill Skrevet 7. februar 2022 #18 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vet men hun sitter fortsatt og prater om det -ts Anonymkode: 0fc16...f2e Sjekk om du og din halvsøster skal arve likt, eller om du skal arve mindre enn din søster.
Pillarguri Skrevet 7. februar 2022 #19 Skrevet 7. februar 2022 Du TS var litt uklar i hovedinnlegget, men hvis jeg har forstått det riktig så er det følgende: 1. Hvis/når farmor dør så er det din far (og evt søsken av din far) som arver henne. Det har ingenting med deg eller stemor å gjøre. 2. Du har arverett etter din far. Når han dør så har du krav på arv hvis din far eier noe. Du har IKKE rett på innsyn i noe testament før din far dør. Dersom din far etterlater seg stor formue så skal du ha minst 15G (ca. 1,5 mill i dag) Dette er det som heter pliktdelsarv. G beløpet blir regulert hvert år. Din fars kone har rett på arv først med 1/4, som kan i testament være oppjustert til 1/3. Deretter deles de resterende verdier mellom din søster og deg. Er det mindrepenger igjen etter din far enn pliktdelsarven så får du det beløpet som gjenstår når din fars kone har fått sitt og beløpet er likt delt med din søster. 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #20 Skrevet 7. februar 2022 lillevill skrev (2 minutter siden): Sjekk om du og din halvsøster skal arve likt, eller om du skal arve mindre enn din søster. Å det er uten tvil at jeg og min søster deler det fra far . Halvsøster arver alt fra sin mor. -ts Anonymkode: 0fc16...f2e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå