Gå til innhold

Musikk/fiolinlærer eller bibliotekar?

Gjest Spacegirl

Anbefalte innlegg

Gjest Spacegirl

Jeg skal begynne å studere til høsten, men har store problemer med å bestemme meg for hva jeg vil. Alternativene er fiolin/musikklærerutdanning ved musikkonservatoriet i Kristiansand eller bibliotekarutdanning ved høgskolen i Oslo (evnt. universitetet i Tromsø). Begge deler er 3-årig. Jeg vet at ingen her kan bestemme dette for meg, men jeg blir veldig glad for alle innspill, meninger, erfaringer osv. Saken er at jeg skal i møte med aetat i neste uke, og da må jeg vite hva jeg vil :klø: . Musikklærerutdanninga er noenlunde kjent terreng, siden jeg har en musikerutdannelse fra før. Jeg har undervist endel på musikkskoler (i fiolin), men det er noen år siden. Og det jeg husker best er faktisk hodepinen etter å ha hørt nybegynnere gnikke på fela dagen lang. Det er virkelig ikke pent, og siden det er det jeg husker best så er kanskje ikke læreryrket noe for meg?

Bibliotekar er et yrke jeg har null erfaring i, så jeg blir veldig glad om det er noen bibliotekarer her som vil komme med innspill. Trives dere i jobben? Hvor jobber dere, og hva består jobben av? Var utdanninga krevende?

Det ser ut til at bibliotekarutdanning i Oslo og Tromsø er ganske forskjellig lagt opp. Hvilken bør jeg velge? Er universitetsutdanninga tyngre (mer krevende) enn den i Oslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo an på hvordan du er som person. Det er mulig du har forandret deg siden sist du underviste - hvis du har mulighet bør du kanskje prøve å ha noen timer nå, før du bestemmer deg?

Bibliotekarutdanning vet jeg dessverre ikke så mye om. Vil tro at den viktigste forskjellen mellom de to yrkene er hvor direkte og mye kontakt du vil ha med folk. Og barn, selv om undervisning ikke bare dreier seg om nybegynnere og unger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjennskap til bibliotekaryrket og vil ikke anbefale det.

Hovedgrunnen til at jeg vil anbefale musikklærer som yrke fremfor bibliotekar er lønnen. Som ansatt i "skoleverket" /Lærergruppen tjener man ganske godt - lærerne har forhandlet seg frem til ganske gode avtaler med stat (nå kommune) om flott lønn for lærere med ansiennitet og spesielt de som kan kalle seg inspektør, rektor, msuikklærer med opprykk, etc., etc.

Jeg kjenner en musikklærer ved kulturskolen og han tjener 360.000,- og det er jo anstendig. Jeg vet også om en biblioteksjef og hun tjener bare 320.000,-

Ellers vil jeg si det er mye mer givende og interesant å holde på med musikk og pedagogikk fremfor slitte bøker og "kunder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Tusen takk for innspill :) . Lønn har ikke noe å si egentlig. Det som betyr noe er at jeg finner et yrke som jeg vil trives i. Jeg begynner egentlig å helle mer og mer mot bibliotekaryrket. Dette pga endel negative opplevelser i oppveksten rundt øving og musikkutdanning generelt, som jeg egentlig hadde håpet å "komme over" men det er visst ikke så lett :forvirret: .

Siste gjest: Hvorfor vil du ikke anbefale bibliotekaryrket?

Er det ingen bibliotekarer her inne eller andre med kjennskap til yrket som vil fortelle litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke saa mye kjennskap til bibliotekar-yrket bortsett fra at jeg hadde ekstrajobb der som ungdom....det var ulidelig kjedelig. Maatte stable boeker dagen lang. Kan ikke tenke meg at det er saa intellektuelt stimulerende, bortsett fra at man kanskje kan diskutere litteratur med kolleger med interesse for boeker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet desssverre lite om selve utdanningen til en bibliotekar, men jeg kan uttale meg om innholdet i yrket deres og noe om hverdagen de har.

For meg ser det utrolig kjedelig ut å være bibliotekar, de er på en måte "grå mus" som blir tjjenesteytere overfor publukum. Det ser lite givende ut...dårlig betalt og lite innhold annet enn å bevare bøker og tipse folk.

Finnes det noe mer kjedelig, sier jeg.

Bortsett fra det er det ikke meningen å drepe andres glede her, så lykke til med valget uansett hva dere velger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Elanor bretter opp ermene*

Jeg er bibliotekar. Jeg jobber i staten på et fagbibliotek. Min jobb er å hjelpe byråkratene med å finne frem til kvalitetssikret informasjon. På den måten kan de fatte gode beslutninger. Jeg har en spennende og variert jobb, og jeg trives godt.

Jeg tilbringer den meste av tiden foran PC'en. Jeg jobber med web, bestiller artikler, søker etter litteratur osv. Men det som er morsomst er å drive med undervisning og veiledning av brukerene. I dag har jeg gitt to små grupper et lynkurs om søk på nettet.

Jeg lønnes i hht Statens lønnsregulativ. Med null ansinitet tjener jeg over 300.000 i året. Jeg er fornøyd.

Det er min situasjon. Hverdagen til en bibliotekar på et folkebibliotek er veldig annerledes, men den er nok ikke så trist og grå som de som svarte på denne tråden skal ha det til. Syns egentlig det er ganske provoserende at noen som ikke har den minste idé om hva en bibliotekar driver med, fraråder trådstarter til å starte utdanningen fordi "bibliotekaryrket høres kjedelig ut".

Hvis jeg skal si noe mot dette, Fairy, så er det at det er vanskelig å få seg jobb. Jeg ble ferdig i 2003, men mange av mine medstudenter har fremdeles ikke klart å få seg jobb som bibliotekar. Jeg har heller ikke fast jobb. Etter nyttår vet jeg ikke hva som skjer.

Utdanningen gikk greit. Jeg gikk på HiO og hadde 3 fine år. :) Vet ikke noe om utdanningen i Tromsø, men den er like mye verdt som den i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg hadde tatt meg en utdannelse som biblotekar om jeg kunne ( men kan ikke pga. en skade). Dette er fordi jeg har stor interesse for litteratur. Internett ( webmaster feks?)og IT generelt. Søking og "snusing" Alt dette kan du få i yrket som biblotekar. Om du er en slik type, kan yrket være bra for deg. Det er ikke lenger bare "gråmus" som har det yrket. Folk med denne utdannelsen er ettertraket i It-firmaer også. jeg synes det høres veldig spennende ut, og bare som det er sagt, jeg er ingen grå mus!

Musikklærer? Vel om du virkelig brenner for å lære bort dine musikkkunnskaper, ja da kan det være noe for deg. Hvis du ikke brenner for det, kan jeg tenke meg det kan bli mye fokus på "felegnikking" Lykket til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Tusen takk for svar :) . Jeg er veldig interessert i både litteratur og internett/IT, og det er vel derfor jeg har endt opp med bibliotekarutdanning som et av mine valg. Jeg var ikke klar over at det kan være vanskelig å få jobb som bibliotekar, og det har jo endel å si i valg av utdanning. Men for øyeblikket er det bibliotekarutdanning som frister mest. Tror nesten jeg lar det være med det, og så får folka på aetat komme med sine anbefalinger ang hva som gir best jobbmuligheter osv. Tusen takk for hjelpen alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, du store :overrasket:

Jeg fraråder deg sterkt å legge din skjebne hos Aetat. Du kan naturligvis være heldig å møte en hygelig og attpåtil flink person der, men: dessverre er situasjonen ved mange Aetat-kontorer dårlig bemanning, dårlig kvalifisert bemanning, dårlige menneskje-kjennere, og folk selv som ikke har gjort spesielt suksess her i karriere-verdenen...det er kø-lapp system, tall som blinker, masse flyktninger og innvandrere i lokalene som skal ha jobb (med skrikende unger på slep), masse rot, utrivelige lokaler, fjerne mennesker (ansatte) og i det hele tatt: folk som har svært liten forutsetning til å si noe om hva du bør velge.

Du må tenke etter og vite slikt selv - spør familie, venner, gamle lærere, søkl på nettet og undersæk selv, ikke la Aetat få ødelegee for deg.

Jeg synes det er et paradoks at du vil spørre fremmede mennesker til råds på noe som handler om deg og ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Aetat kommer til å ha siste ordet i denne saken uansett, siden det er de som skal betale for utdanningen min ved hjelp av yrkesretta attføring. Og jeg regner med at de som jobber på aetat har bedre oversikt over jobbmuligheter osv. enn jeg har. Men nå har jeg egentlig bestemt meg. Bibliotekarutdanning er det som frister mest. Men jeg hører jo selvfølgelig på aetat sine meninger, kanskje de mener at muligheten for å få jobb etterpå er for liten og at de derfor anbefaler et annet studium? Selv om jeg ber aetat om råd, betyr det ikke at jeg lar dem overstyre meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...