AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Dere som er lærere, trives dere? Jeg vurderer å studere til å bli lærer, men det er så mange som forteller at det er et tungt og slitsomt yrke der mange slutter og begynner med noe annet. Er dette riktig? Anonymkode: 2f4c6...6d7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dere som er lærere, trives dere? Nei. Det er for mye jobb på for lite tid, for mye gratisjobbing, for mye hets (både fra elever, foresatte og alle mulige andre som tror de vet alt mulig om yrket), for mye dokumentasjon, for lite fleksibilitet, jeg er lei av å kopiere fra lærebøker fordi skolen ikke kjøper inn, lei av å være tilgjengelig hele døgnet, lei av å aldri strekke til. Vedder to gule sofaputer på at i løpet av dagen kommer minst en ikke-lærer inn i tråden for å belære om lange ferier og sutring 🙄 Anonymkode: 3144b...e9a
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Jeg elsker og hater jobben min som lærer! Elsker å undervise, se lys gå opp for elever, se at barn blir den beste versjonen av seg selv, få være med på å veilede og støtte barn i læringsprosessen - og se gleden når de lykkes. Disse oppturen gjør at jeg står i det som er utfordrende. Som at behandlingstid på henvisninger tar for lang tid, knapphet på ressurser, foreldre som skyver ansvaret over på skolen - når det faktisk er de som ikke gjør jobben sin, barn som hjemme bare strykes medhårs, foreldre som ikke har tid til barna sine og som ikke orker å sette grenser. Anonymkode: 1bcfe...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei. Det er for mye jobb på for lite tid, for mye gratisjobbing, for mye hets (både fra elever, foresatte og alle mulige andre som tror de vet alt mulig om yrket), for mye dokumentasjon, for lite fleksibilitet, jeg er lei av å kopiere fra lærebøker fordi skolen ikke kjøper inn, lei av å være tilgjengelig hele døgnet, lei av å aldri strekke til. Vedder to gule sofaputer på at i løpet av dagen kommer minst en ikke-lærer inn i tråden for å belære om lange ferier og sutring 🙄 Anonymkode: 3144b...e9a Enig. Mye hets og det er alltid lærerens skyld. Anonymkode: c2b48...822
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Nei. Derfor er dette mitt siste år. Det kunne virkelig ha vært verdens beste jobb, men da må det store endringer til! Så store at det aldri kommer til å skje! Derfor tar jeg grep nå, mens jeg er ung nok til å starte litt på nytt. Anonymkode: f357e...3d2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Både ja og nei. Liker jobben, men nå har jeg sovet 2 timer på sofaen, så sykt sliten! Hodet har gått i spinn i dag.... skal på trening når kl 19.30, og så sette meg med 30 - 7 9.klassenoveller. Kommer til å ta noen dager å bli ferdig. Selve jobben med å undervise er fin når den står på, varierte dager, fin ungdom. Men jeg er kontaktlærer for ALT FOR MANGE ELEVER!!!! Anonymkode: a8587...755
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Dere som er lærere, trives dere? Jeg vurderer å studere til å bli lærer, men det er så mange som forteller at det er et tungt og slitsomt yrke der mange slutter og begynner med noe annet. Er dette riktig? Anonymkode: 2f4c6...6d7 ja trives veldig godt Anonymkode: 7a29c...6b5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Skulle virkelig ønske jeg kunne svare ja her, og bare det! Men dessverre må jeg slutte meg til de andre som skriver at de ikke trives så godt. Jeg har jobbet 15 år som lærer nå, og både elsker og hater jobben min. Elsker den fantastiske klassen min og de aller aller fleste av foreldrene deres! Trives godt med mange av fagene mine også, virkelig kose meg med å lage gode opplegg som jeg ser inspirerer elevene og de har blitt så gode på de årene jeg har fulgt dem! Dessverre har denne jobben en forferdelig bakside! Man kan virkelig jobbe hele døgnet, og om man skulle hatt inspirerende og gode opplegg som gir tilpasset opplæring slik vi skal, måtte man jobbet døgnet rundt! For en vits! Tilpasset opplæring for den enkelte? Nivådelt i tre nivåer? Klare å følge opp spesialundervisning? NOPE! Det kan vi se laaaaaaangt etter! Jeg går hjem hver eneste dag uten unntak, fullstendig ør, sur, trist, overveldet fordi jeg ikke fikk det til i dag heller. Ikke halvparten av det elevene mine burde fått, får de! Jeg har åtte ulike fag, hvorav noen krever mye planlegging og andre mindre. Men alle må følges opp. Det fungerer ikke! Jeg jobber hver kveld og søndager for å få unna jobben, men det tårner seg likevel opp for meg. Før hadde vi slitsomme perioder rundt foreldresamtaler, foreldremøter og avslutninger. Men da hadde vi roligere perioder der jeg ikke jobbet like mye. Nå er de rolige periodene borte, og alt er bare et jag og stress. Konstant stresset, husker ikke alt jeg MÅ huske på, møter, foreldrekontakt, avtaler med elever. Umulig. Kan summeres opp i: konstant dårlig samvittighet som fører til at jeg bruker mye fritid på jobben min. Anonymkode: 90453...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Derfor er dette mitt siste år. Det kunne virkelig ha vært verdens beste jobb, men da må det store endringer til! Så store at det aldri kommer til å skje! Derfor tar jeg grep nå, mens jeg er ung nok til å starte litt på nytt. Anonymkode: f357e...3d2 Hva skal du gjøre nå da, siden du sier "starte på nytt"? Anonymkode: 94afd...0f7
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Jeg stortrives i klasserommet. Men det er så mye utenom det som tærer. Og nå har vi også en ledelse som ikke underviser, og det er helt håpløst. For de mangler jo brått fullstendig bakkekontakt. Jeg vil bort. Har master i bunn, og ppu. Så prøver å få jobb som er relatert til masteren min. Men det er jo ikke bare lett det heller etter 5-10 år som lektor. Anonymkode: 55e23...1e8
tirben Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Jeg elsker jobben min. Trives i møte med elevene og har et godt forhold til foreldrene. Elsker å undervise og se barnas glede når de lærer noe nytt. Ja, det er hektisk, men det er spennende å ha en jobb hvor ikke to dager er like. Føler også at jobben min er veldig viktig, at det betyr noe at jeg er på jobben. Videre har jeg gode kolleger og vi er så heldige at vi har en fantastisk ledelse, som gjør sitt beste for å hjelpe oss i jobben vår. 3
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #12 Skrevet 8. februar 2022 På hvilke trinn jobber dere som ikke trives? Anonymkode: 011c0...7a9
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Jeg elsker å gå på jobb hver dag. Møte elever og kolleger, er så utrolig glad i skolen jeg jobber på. Er som en utvidet familie. Men jeg elsker også dra hjem fra jobb, for da er jeg skikkelig sliten. Så det må bety at jeg har det veldig fint både på jobb og hjemme Jeg jobber på barneskolen. Har vært innom alle årstrinn fra 1-7 og trives over alt. Er for tiden i første klasse (for første gang) og duverden så slitsomt av en helt annen dimensjon, men jeg elsker det! Anonymkode: 18a3f...31f 2
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): På hvilke trinn jobber dere som ikke trives? Anonymkode: 011c0...7a9 Det lurer jeg på og. Jeg syns ofte det ser ut til å gå igjen at de som ikke trives, er det som er grunnskolelærere eller språklærere? At da blir foreldrekontakten og rettemengden veldig stor. Jeg vurderer sterkt å bli lærer i naturfag/matematikk/kjemi, men da på vgs-nivå. Samtlige av mine lærere fra vgs mente de trivdes veldig godt som lærere, den eneste som klagde på stor arbeidsmengde, var norsklæreren. Men blir jo veldig skeptisk når en leser så mye negativt. Anonymkode: 5998f...0c8 1
fordijegvil Skrevet 8. februar 2022 #15 Skrevet 8. februar 2022 Som flere her skriver: jeg trives veldig godt med å undervise og stå i klasserommet! Det er alt det andre som gjør at jeg kommer til å begynne å studere på nytt. Jeg orker ikke den konstante dårlige samvittigheten, alt for få ressurser, for mange elever å ha kontaktlæreransvar for, foreldre som har et helt urealistisk syn på sitt eget barn og hva vi har mulighet til å gjøre for det og flere barn med store adferdsproblemer som jeg ikke klarer å hjelpe samtidig som jeg skal ta meg av 25 andre elever. I tillegg har lærere omtrent null rettssikkerhet. Hadde jeg hatt troen på at det gikk "rett vei" hadde jeg fortsatt, dessverre opplever jeg at det stadig legges til nye arbeidsoppgaver samtidig som vi får mindre ressurser for hvert år. 1
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2022 #16 Skrevet 8. februar 2022 Elsker jobben min! Greie arbeidsoppgaver, brukbar lønn og mye fri. Anonymkode: 0e76c...777 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå