Gå til innhold

Tispe døde under fødsel - Drøbak hundehotell

Teppe

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.2.2022 den 16.04):

Når det gjelder blandinshunder vs rasehunder og sykdommer så må de jo ha nok data på dette. Nå er ikke jeg mer enn i midten av 30 åra, men om blandingshunden til min onkel i Krøddern ble syk eller beit når jeg var liten var det ikke snakk om å dra til veterinæren, den ble skutt enten i skogen eller bak låven. Samme gjorde de fleste i området. Så mtp antall hunder som ble syke så var jo tallet rimelig lavt hos veterinæren, fordi de med blandingsbikkja de hadde fått av naboen gadd ikke dra til veterinæren med den.

Ellers kommer det jo ann på. Mine hunder har vært langt friskere enn min venninnes puddelmiks, samt veninnes designermiks av to miniatyrraser, sistnevnte er nok ikke så rart da mor i ettertid har vist seg å ha sterk HD, samt to eller tre arvelige sykdommer.

Anonymkode: f5a60...25b

Det finnes en rekke studier på dette, og ikke bare basert på data fra veterinærer. Nå er det forresten helt vanlig å gå til veterinæren med en blandingshund (selvsagt!), så dine dårlige erfaringer med elendig hundehold fra din barndom er ganske irrelevante.  

Anonymkode: dae05...13b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 11.07):

Hvilken beviselig effekt er det? 

Det er ikke slik at så lenge man blander to raser får man friskere hund. 

Det "sikreste" er å parre to hunder av frisk rase, hvor du kjenner og forstår arvegangen til sykdommer denne raser er disponert for i foreldredyrene. 

Anonymkode: 8f156...faf

Nei. De aller fleste raser er sterkt innavlet, selv om det ikke fremgår av stamtavlen - det vil si at den genetiske diversiteten er lav. Dette innebærer at mange hunder av samme rase er bærere av de samme recessive sykdomsgenene. Når disse hundene parres, er det større sannsynlighet for at valpene arver det syke genet fra begge foreldre (som er friske bærere) og får sykdommen. To hunder av ulik rase, eller to blandingshunder, har lavere sannsynlighet for å være bærere av de samme sykdomsgenene. 
Dette er det gjort studier på. Gjør et søk på PubMed eller Google Scholar. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 13.17):

Jeg tolker ekspertene som at genetisk mangfold, dvs unngå matodoravl

Stemmer 

og dobling på gener som gir sykdom, er gunstig. 

Ja, og poenget er at når man parrer hunder av samme rase er det høyere sannsynlighet for at nettopp dette skjer. 

Videre i artikkelen nevnes en del sykdom hos enkelte hunderaser. Det er ikke slik at disse forsvinner om vi blander to raser - de forsvinner om vi unngår å parre to hunder som er bærer av genet som gir sykdom.

Probelmet oppstår når en stor andel av hundene i en rase er bærere av disse genene. Sykdommen kan da ikke avles bort. Det er dessuten mange sykdommer hvor vi ikke kjenner genet, eller sykdommen er forårsaket av mange ulike gener i samspill med miljøet (vanlig!). 

Om vi ser bort fra de ekstreme rasene med pusteproblemer, ser jeg ikke noen korrelasjon mellom blandingsavl og friskere hund. 

Feil

Det som også nevnes i artikkelen er at mange oppdrettere har dårlig kunnskap. Dette er jeg enig i. Mange oppdrettere av friske raser gjør et godt arbeid med å luke ut bærere av sykdom i avl. Noen gjør et dårlig arbeid. 

Oppdrettere flest (de som er seriøse) gjør så godt de kan, men de har som regel ikke verktøyene de trenger. Avlsdyr plukkes ut allerede mens de er valper, og helsetestene som gjøres dekker ikke nødvendigvis de største helseproblemene i rasen. Utstilling (skjønnhetskonkurranse) er i de fleste raser fremdeles viktigste kriterium. 

De med minst kunnskap er gjerne de som selger allverdens søte poo og doodle-blandinger til eventyrlige priser. 

Stemmer, men det er IKKE en grunn til å si at renrasede hunder er friskere. 

Det er mye å si om NKK, og også der er det mye å ta tak i. Men med en rasehund vil oppdretter ha tilgang på foreledredyrenes DNA-tester og se helsetester for mange generasjoner bak via dogweb. De har tilgang på kunnskap de som driver med blandingsavl ofte ikke bryr seg med. Som valpekjøper står man fritt til å slå opp dette, da databasen er åpen for alle. 

DNA-tester for et begrenset antall sykdommer, som ofte ikke er de største problemene i rasen. 

NKK ilegger også bøter dersom oppdrettere tilknyttet dem bryter etiske retningslinjer. F eks for tette eller for mange kull per tispe. 

Det er bra, men irrelevant for dette. 

Har Drøbak hundehotell og de som selger doodler og poo-er samme åpenhet? Kan man som valpekjøper klikke seg igjennom en database som viser hvor mange kull hver tispe har hatt? 

DHH er jo dønn useriøse. Det er en valpefabrikk av verste sort. 

Har de som parrer allverdens søte blandinger tilgang på den informasjonen en slik database gir?

Igjen prøver du å røyklegge faktum: Manglende genetisk diversitet hos renrasede hunder.  

Hvordan skal man vite at det blir mindre sykdom om man blander rasene? Blandingshunder får ikke sine helsetester registrert i en database. Hvordan i allverden skal man føre denne statistikken? Og hvordan raser vil du sammenligne? En mops og en blanding av en frisk puddel og frisk retriever? Eller en blanding av mops og cavalier mot en puddel? 

Store vitenskapelige studer. Basert på både helsedata og genetiske tester. 

Jeg forstår godt at de som selger blandingshunder vil at vi skal fortsette å tro at blanding=sunnere. Hadde jeg hatt samvittighet til det ville jeg påstått det selv, og parret hunden min øst og vest. Tenk å kunne ta seg godt betalt for valper, uten trøbbel/kostnaden ved helsetester, DNA-tester, utstillinger, prøver osv for avlsgodkjenning! Og uten en database som gir kjøperen innsyn! Altså, det er en pengemaskin og en genial forretningsidé! 

Vitenskap. Det du skriver her er bare useriøst. Jeg er heller ingen tilhenger av produksjon av designerhunder, men forskningen på området er klar. Man kan fint kjøpe seg hund uten å støtte disse. 

Det er bare det da... At utsagnet om at blandinger er sunnere er svært forenklet, og jeg vil påstå det er nesten naivt å tro på det som en allmenngyldig sannhet. Sjansen for sykdom minsker når du luker ut gener som gir sykdom. 

Igjen: Det er ikke så enkelt som du ser ut til å tro å «luke ut gener som gir sykdom», fordi:

- lav genetisk diversitet betyr at det er få/ingen hunder i en rase uten disse genene 

- i mange tilfeller finnes ikke gentester 

- mange sykdommer forårsakes av et komplisert samspill av (mange) gener og miljø, og da blir det vanskelig å «luke ut» gener. Det har for eksempel ikke gått særlig bra med HD. 

Anonymkode: 8f156...faf

Jeg skal linke til noen vitenskapelige studier i neste innlegg. Jeg forstår at det er lett å la seg rive med av retorikken til NKK, og selvsagt er jeg ingen tilhenger av designerhundavl eller useriøse valpefabrikker som Drøbak Hundehotell! Men jeg begynte å sette meg inn i litteraturen på området, og det var virkelig tankevekkende. Og logisk, hvis man kan noe om genetikk. Det jeg dessverre ofte ser, er at det i avl legges stor vekt på et fåtall egenskaper (gjerne sykdommer det finnes en test for i rasen). Så reklameres det med at hundene er «testet fri for», som en slags garanti for at de er friske. Mens andre sykdommer lukker man øynene for. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver de om en studie (link til selve studien er i artikkelen):
https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/health-of-purebred-vs-mixed-breed-dogs-the-data

Stor genetisk studie på mer enn 100 000 hunder:

https://journals.plos.org/plosgenetics/article?id=10.1371/journal.pgen.1007361

Denne har mye god info om hundeavl, blant annet problemet med lav generisk diversitet: 

https://cgejournal.biomedcentral.com/articles/10.1186/s40575-015-0014-9

Om genetisk diversitet i ulike raser:

https://www.instituteofcaninebiology.org/mdd---lowest-genetic-diversity.html

Dette er direkte skummel lesning:

https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/inbreeding-of-purebred-dogs-determined-from-dna

^^ den viser i praksis hvorfor det ikke er så enkelt som å «avle bort syke gener». 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse innleggene må IKKE tolkes som noen form for større til DHH. Artiklene viser til vitenskapelige studier om blandingshunder vs renrasede hunder generelt, siden det var det diskusjonen handlet om (innleggene jeg quotet). 
Drøbak Hundehotell avler på hunder de VET har helseproblemer, og en urovekkende stor andel av hundene derfra har, etter det jeg forstår, både helseproblemer og dårlig gemytt. Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe en hund derfra.
Hensikten med innleggene mine var å dokumentere at myten om at blandingshunder er friskere faktisk stemmer (selvsagt på populasjonsnivå, ikke på individnivå!), og sette søkelys på de problematiske sidene ved dagens avl på renrasede hunder. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Disse innleggene må IKKE tolkes som noen form for større til DHH. Artiklene viser til vitenskapelige studier om blandingshunder vs renrasede hunder generelt, siden det var det diskusjonen handlet om (innleggene jeg quotet). 
Drøbak Hundehotell avler på hunder de VET har helseproblemer, og en urovekkende stor andel av hundene derfra har, etter det jeg forstår, både helseproblemer og dårlig gemytt. Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe en hund derfra.
Hensikten med innleggene mine var å dokumentere at myten om at blandingshunder er friskere faktisk stemmer (selvsagt på populasjonsnivå, ikke på individnivå!), og sette søkelys på de problematiske sidene ved dagens avl på renrasede hunder. 

Noen form for *støtte* skulle det stå i første setning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er artig at man reklamerer for doodles og cobberdogs med at de er sunnere enn rasehunder samtidig som man ikke tester de og prøver å lage en "rase"...

Selvfølgelig er blandinger sunnere enn rasehunder hvis man ikke tester for sykdommer! Det er heller ikke til å legge under en stol at folk som kjøper en random hund (eller cobber...) ikke er interessert i hundehelse og vil overse mange tegn på sykdom før hunden er relativt syk. Ingen som er hundeinteressert eller i hundemiljøet, og dermed har kunnskap over den gjennomsnittlige hundeeier, vil finne på å kjøpe en moteblanding til dobbel pris av hva en renraset hund koster. 

Blander man to hunder som genetisk sett ikke har de samme sykdommene vil man unngå dette. Blander man i neste ledd en hund som har bærer av dette uavhengig av rase eller mix kan man få syke hunder. Siden ingenting testes har man null oversikt! At ingen nevner gemyttet på hundene synes jeg er merkelig. Jeg opplever disse blandingene som stive i oppførselen med dårlig språk. De fleste er ikke greie å møte fordi de er løse med eier som ikke kunne ha brydd seg mindre fordi hen ikke har noe spesiell hundeinteresse og tror Kompis er venner med alle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er blandinger sunnere enn rasehunder hvis man ikke tester for sykdommer!

Blandede hunder er sunnere en rasehunder når man undersøker det vite skapelig. Det er høye krav til forskning i dag, dette hadde ikke blitt sett på som fakta i fagmiljøet om ikke det var godt bevist.

Det er heller ikke til å legge under en stol at folk som kjøper en random hund (eller cobber...) ikke er interessert i hundehelse og vil overse mange tegn på sykdom før hunden er relativt syk. Ingen som er hundeinteressert eller i hundemiljøet, og dermed har kunnskap over den gjennomsnittlige hundeeier, vil finne på å kjøpe en moteblanding til dobbel pris av hva en renraset hund koster. 

Dette var en veldig arrogant påstand! Bare fordi jeg velger hund ut fra andre kriterier en deg betyr ikke det at jeg ikke er interessert i hunder eller ikke bryr meg om hundens helse. Jeg har hat hunder helle livet, går mange kurs og tro det eller ei jeg tar selvfølgelig min blandings hund til vertinner om jeg mistenker det er noe galle. Jeg velger konsekvent blanding nettopp for de jeg er opptatt av helse og ikke har tillit til rase avl (jeg er klar over at det finnes friskere raser også, men jeg ser ingen grunn til å velge renraset). Som du skriver er blandingshunder er ofte dyrere en mange renrasede så tiden hvor folk ikke tok blandinger til dyrlegen fordi de ikke var «vært det» er forbi. Det finnes også folk som helse tester foreldredyrene før de avler mix.

Blander man to hunder som genetisk sett ikke har de samme sykdommene vil man unngå dette. Blander man i neste ledd en hund som har bærer av dette uavhengig av rase eller mix kan man få syke hunder.

Det er flere gode linker i denne tråden hvor du kan lese mer om hvorfor blandede hunder har mindre risiko for sykdom en renrasede, jeg synes du skulle lesse deg opp på temaet.

At ingen nevner gemyttet på hundene synes jeg er merkelig. Jeg opplever disse blandingene som stive i oppførselen med dårlig språk. De fleste er ikke greie å møte fordi de er løse med eier som ikke kunne ha brydd seg mindre fordi hen ikke har noe spesiell hundeinteresse og tror Kompis er venner med alle.

Igjen veldig arrogant å hevde at vi med blandingshund ikke har noen hunde interesse, også veldig anekdotisk og argumentere med de hundene som tilfeldigvis bor i dit nabolag å møter deg på tur. Jeg kan jo svare med at jeg synes det er like mange pøbel hunder som er renrasede som blandede. Mer relevant er vel at jeg heller aldri har sett noen forskning som støter at blandede hunder skulle ha være psyke en renrasede? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg leste innleggene dine så kom jeg på at Drøbak hundehotell holder på å bygge en dyreklinikk. Husker ikke hvor jeg leste det, men tror det skal ligge på Hovelåsen. Det var en artikkel i Østlendingen der de fortalte at de skal utvide med enda ett hotell og ett senter for forskning på cobberdog. Antar at dyreklinikken blir bygd der da. De sier i artikkelen fra Dagbladet at produksjonen av valper har gått ned med 25% siden forrige år, men alt tyder på at de har tenkt til å øke siden de praktisk talt bygger et avlssenter. 

Det jeg lurer på er hvorfor de ikke er i kontakt med veterinærinstituttet? Hvorfor bygge dyreklinikk spesielt for cobberdog for å drive med "forskning" når veterinærinstituttet bokstavelig talt er ett steinkast unna Drøbak? Og hvem skal drive med denne forskningen? Dem selv? Drøbak hundehotell er ikke et godkjent forskningsinstitutt.

https://www.forskningsradet.no/sok-om-finansiering/hvem-kan-soke-om-finansiering/forskningsorganisasjoner/godkjente-forskningsorganisasjoner/

Agria for eksempel deler hvert år ut penger til forskjellige forskningsprosjekter. Disse forskningsprosjektene er jo satt i gang av forskere ansatt i forskjellige institusjoner som for eksempel veterinærinstituttet under NMBU. Hva skal de konkret forske på? Hvordan skal de finansiere det? Og uansett så er ikke Kennel Nor, Drøbak hundehotell eller Happydog Hovelåsen eller hva det nå skal hete godkjente forskningsinstitusjoner.

https://www.agria.no/artikler/forskning/forskning-til-dyrenes-beste/

Er det fordi de vil ha mer inntekter? Eller fordi flere veterinærer er urolig for hvordan de driver og at de dermed trenger en "privat" dyreklinikk? 

Det kan jo hende at det faktisk er et forsøk på å bedre avlen, men så vidt jeg vet så har de ikke noe samarbeid med veterinærinstituttet. 

Å drive hundehotell er selvfølgelig greit, men å drive storskala avl som går på bekostning av avlsdyrene, hvor de kanskje driver for stort til at de har kontroll, nekter å ta til seg konstruktiv kritikk fra valpekjøpere, veterinærer og den allmenne befolkningen og som samtidig har villedende markedsføring er ikke greit. Hvis de hadde startet med produksjon av kosebamser i tillegg til hundehotell (gitt at dyra på hotellet har det bra) og tjent akkurat det samme som ved salg av valper, så hadde ingen reagert i det hele tatt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (6 timer siden):

Jeg synes det er artig at man reklamerer for doodles og cobberdogs med at de er sunnere enn rasehunder samtidig som man ikke tester de og prøver å lage en "rase"...

Selvfølgelig er blandinger sunnere enn rasehunder hvis man ikke tester for sykdommer! Det er heller ikke til å legge under en stol at folk som kjøper en random hund (eller cobber...) ikke er interessert i hundehelse og vil overse mange tegn på sykdom før hunden er relativt syk. Ingen som er hundeinteressert eller i hundemiljøet, og dermed har kunnskap over den gjennomsnittlige hundeeier, vil finne på å kjøpe en moteblanding til dobbel pris av hva en renraset hund koster. 

Blander man to hunder som genetisk sett ikke har de samme sykdommene vil man unngå dette. Blander man i neste ledd en hund som har bærer av dette uavhengig av rase eller mix kan man få syke hunder. Siden ingenting testes har man null oversikt! At ingen nevner gemyttet på hundene synes jeg er merkelig. Jeg opplever disse blandingene som stive i oppførselen med dårlig språk. De fleste er ikke greie å møte fordi de er løse med eier som ikke kunne ha brydd seg mindre fordi hen ikke har noe spesiell hundeinteresse og tror Kompis er venner med alle.

Les linkene mine over, så skjønner du at det ikke kun handler om mangel på testing. Det er gjort store genetiske studier. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teppe skrev (4 timer siden):

Når jeg leste innleggene dine så kom jeg på at Drøbak hundehotell holder på å bygge en dyreklinikk. Husker ikke hvor jeg leste det, men tror det skal ligge på Hovelåsen. Det var en artikkel i Østlendingen der de fortalte at de skal utvide med enda ett hotell og ett senter for forskning på cobberdog. Antar at dyreklinikken blir bygd der da. De sier i artikkelen fra Dagbladet at produksjonen av valper har gått ned med 25% siden forrige år, men alt tyder på at de har tenkt til å øke siden de praktisk talt bygger et avlssenter. 

Det jeg lurer på er hvorfor de ikke er i kontakt med veterinærinstituttet? Hvorfor bygge dyreklinikk spesielt for cobberdog for å drive med "forskning" når veterinærinstituttet bokstavelig talt er ett steinkast unna Drøbak? Og hvem skal drive med denne forskningen? Dem selv? Drøbak hundehotell er ikke et godkjent forskningsinstitutt.

https://www.forskningsradet.no/sok-om-finansiering/hvem-kan-soke-om-finansiering/forskningsorganisasjoner/godkjente-forskningsorganisasjoner/

Agria for eksempel deler hvert år ut penger til forskjellige forskningsprosjekter. Disse forskningsprosjektene er jo satt i gang av forskere ansatt i forskjellige institusjoner som for eksempel veterinærinstituttet under NMBU. Hva skal de konkret forske på? Hvordan skal de finansiere det? Og uansett så er ikke Kennel Nor, Drøbak hundehotell eller Happydog Hovelåsen eller hva det nå skal hete godkjente forskningsinstitusjoner.

https://www.agria.no/artikler/forskning/forskning-til-dyrenes-beste/

Er det fordi de vil ha mer inntekter? Eller fordi flere veterinærer er urolig for hvordan de driver og at de dermed trenger en "privat" dyreklinikk? 

Det kan jo hende at det faktisk er et forsøk på å bedre avlen, men så vidt jeg vet så har de ikke noe samarbeid med veterinærinstituttet. 

Å drive hundehotell er selvfølgelig greit, men å drive storskala avl som går på bekostning av avlsdyrene, hvor de kanskje driver for stort til at de har kontroll, nekter å ta til seg konstruktiv kritikk fra valpekjøpere, veterinærer og den allmenne befolkningen og som samtidig har villedende markedsføring er ikke greit. Hvis de hadde startet med produksjon av kosebamser i tillegg til hundehotell (gitt at dyra på hotellet har det bra) og tjent akkurat det samme som ved salg av valper, så hadde ingen reagert i det hele tatt. 

Jeg tror hva jeg vil om den forskningen de sier de skal utføre, og jeg søker i alle fall ikke jobb der… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg tror hva jeg vil om den forskningen de sier de skal utføre, og jeg søker i alle fall ikke jobb der… 

Skjønner deg godt, jeg kommer ikke til å ta med hunden dit, har ikke lyst til å støtte DHH på noen måter. Blir interessant å se hva som skjer med dem fremover. Når ny forskrift om hundeavl er på plass, så kommer det ikke til å bli fritt frem lenger forutsatt at forslagene til mattilsynet går igjennom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 14.14):

Der er jo helt vanvittig at folk fortsatt kjøper valper av dem. Når vi skulle kjøpe valp googlet jeg som en gal i flere mnd.  for å finne riktig rase for osd og en god oppdretter før vi bestemte oss. Dette er 6 år siden og allerede da var det lett å finne negativ informasjon/erfaringer med DHH. Undersøker ikke folk noe før de kjøper hund i dag?

Det er en gåte det stedet fortsatt eksisterer. 

Anonymkode: 94e17...19c

Det har jeg problemer med å skjønne også. Siden jeg lagde denne tråden, er det flere i min omgangskrets som har skaffet seg cobberdog. Jeg krysser fingrene for at hundene ikke får problemer, selv om en har vist tendenser til allergi. Det samme gjelder egentlig for folk som skaffer seg rasehunder med mye sykdom som cavalier osv. En hund kan leve i 10-15 år, folk burde grundig sette seg inn i hunden de har tenkt til å skaffe seg. Folk er veldig naive og lettlurte, hvis ikke hadde det ikke vært ett problem med valpefabrikker, falske valpeannonser, useriøse oppdrettere og smuglervalper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på kurs med noen med cobberdog tidligere i høst, det var en hannhund rett under året. Den var ekstremt hormonell med skyhøy seksualdrift. Eieren var kjempefortvilet, den spiste ikke, ulet døgnet rundt (de hadde fått naboklager) jokket på alt den kunne, hadde begynt å markere inne og slikket/bet seg selv til blods. Instruktøren anbefalte å prøve kjemisk kastrering nå, før adferden satte seg, men det fikk de ikke lov til for den skulle brukes i avl. 

Anonymkode: 7dd6c...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...