Gå til innhold

Tispe døde under fødsel - Drøbak hundehotell

Teppe

Anbefalte innlegg

On 2/10/2022 at 9:03 AM, Pippi Lotta said:

Det finnes jo beviselig en helse effekt av å blande rasene og rasene som blandes her er jo også ikke de sykeste. 

Hvilken beviselig effekt er det? 

Det er ikke slik at så lenge man blander to raser får man friskere hund. 

Det "sikreste" er å parre to hunder av frisk rase, hvor du kjenner og forstår arvegangen til sykdommer denne raser er disponert for i foreldredyrene. 

Anonymkode: 8f156...faf

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken beviselig effekt er det? 

I denne paneldebatten (ca. 1.01.00 inn i debatten) sier en av landets fremste eksperter at blaende hunder har halvparten så stor fare for sykdom. Så det har jo åpenbart en veldig positiv helse effekt å blande rasene. Debatten er veldig interessant, så jeg anbefaler alle og se helle 🙂 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zLd9b4/rasehygiene-trumfer-dyrevelferd

Det er ikke slik at så lenge man blander to raser får man friskere hund. 

Man kan aldri få noen sikker garanti mot sykdom, men sjansen for sykdom minsker når du blander rasene jo! 

Det "sikreste" er å parre to hunder av frisk rase, hvor du kjenner og forstår arvegangen til sykdommer denne raser er disponert for i foreldredyrene. 

Det er selvfølgelig «sikrere» med friske raser en syke og det er lurt og ha oversikt over arvelige sykdommer. Men det  endrer ikke det faktum at alle veterinærer  og eksperter jeg har hørt uttale seg om temaet har vært enige om at blandings avl har en positiv helse effekt! 

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Pippi Lotta said:

I denne paneldebatten (ca. 1.01.00 inn i debatten) sier en av landets fremste eksperter at blaende hunder har halvparten så stor fare for sykdom. Så det har jo åpenbart en veldig positiv helse effekt å blande rasene. Debatten er veldig interessant, så jeg anbefaler alle og se helle 🙂 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zLd9b4/rasehygiene-trumfer-dyrevelferd

Man kan aldri få noen sikker garanti mot sykdom, men sjansen for sykdom minsker når du blander rasene jo! 

Det er selvfølgelig «sikrere» med friske raser en syke og det er lurt og ha oversikt over arvelige sykdommer. Men det  endrer ikke det faktum at alle veterinærer  og eksperter jeg har hørt uttale seg om temaet har vært enige om at blandings avl har en positiv helse effekt! 

Jeg tolker ekspertene som at genetisk mangfold, dvs unngå matodoravl og dobling på gener som gir sykdom, er gunstig. 

Videre i artikkelen nevnes en del sykdom hos enkelte hunderaser. Det er ikke slik at disse forsvinner om vi blander to raser - de forsvinner om vi unngår å parre to hunder som er bærer av genet som gir sykdom.

Om vi ser bort fra de ekstreme rasene med pusteproblemer, ser jeg ikke noen korrelasjon mellom blandingsavl og friskere hund. 

Det som også nevnes i artikkelen er at mange oppdrettere har dårlig kunnskap. Dette er jeg enig i. Mange oppdrettere av friske raser gjør et godt arbeid med å luke ut bærere av sykdom i avl. Noen gjør et dårlig arbeid. 

De med minst kunnskap er gjerne de som selger allverdens søte poo og doodle-blandinger til eventyrlige priser. 

Det er mye å si om NKK, og også der er det mye å ta tak i. Men med en rasehund vil oppdretter ha tilgang på foreledredyrenes DNA-tester og se helsetester for mange generasjoner bak via dogweb. De har tilgang på kunnskap de som driver med blandingsavl ofte ikke bryr seg med. Som valpekjøper står man fritt til å slå opp dette, da databasen er åpen for alle. 

NKK ilegger også bøter dersom oppdrettere tilknyttet dem bryter etiske retningslinjer. F eks for tette eller for mange kull per tispe. 

Har Drøbak hundehotell og de som selger doodler og poo-er samme åpenhet? Kan man som valpekjøper klikke seg igjennom en database som viser hvor mange kull hver tispe har hatt? 

Har de som parrer allverdens søte blandinger tilgang på den informasjonen en slik database gir? 

Hvordan skal man vite at det blir mindre sykdom om man blander rasene? Blandingshunder får ikke sine helsetester registrert i en database. Hvordan i allverden skal man føre denne statistikken? Og hvordan raser vil du sammenligne? En mops og en blanding av en frisk puddel og frisk retriever? Eller en blanding av mops og cavalier mot en puddel? 

Jeg forstår godt at de som selger blandingshunder vil at vi skal fortsette å tro at blanding=sunnere. Hadde jeg hatt samvittighet til det ville jeg påstått det selv, og parret hunden min øst og vest. Tenk å kunne ta seg godt betalt for valper, uten trøbbel/kostnaden ved helsetester, DNA-tester, utstillinger, prøver osv for avlsgodkjenning! Og uten en database som gir kjøperen innsyn! Altså, det er en pengemaskin og en genial forretningsidé! 

Det er bare det da... At utsagnet om at blandinger er sunnere er svært forenklet, og jeg vil påstå det er nesten naivt å tro på det som en allmenngyldig sannhet. Sjansen for sykdom minsker når du luker ut gener som gir sykdom. 

• Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tolker ekspertene som at genetisk mangfold, dvs unngå matodoravl og dobling på gener som gir sykdom, er gunstig. 

Hvordan kan du tolke det slik? I artikkelen gjentar eksperten fra NMBU at hunder er generelt sett friskere. Generelt betyr generelt og ikke i spesielle tilfeller som matadoravl. Du tolker han ret og slet til å mene noe helt annet en det han sier gjentatte ganger. 

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Videre i artikkelen nevnes en del sykdom hos enkelte hunderaser. Det er ikke slik at disse forsvinner om vi blander to raser - de forsvinner om vi unngår å parre to hunder som er bærer av genet som gir sykdom.

Du har ret i at ikke all sykdom er garantert borte når man blander raser, det skrev jeg jo i innlegget du siterer her også. Poenget er at sjansen minsker selv om den ikke forsvinner. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Om vi ser bort fra de ekstreme rasene med pusteproblemer, ser jeg ikke noen korrelasjon mellom blandingsavl og friskere hund. 

Nei du ser sikkert ikke det, men så er sannsynligvis ikke du noen forsker som driver å ser på slikt heller. Eksperten i artikkelen er i følge VG en av de flinkeste fagpersonene på avl i landet. Derfor har jeg litt mer tillit til hva han ser en hva du ser. 

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det som også nevnes i artikkelen er at mange oppdrettere har dårlig kunnskap. Dette er jeg enig i. Mange oppdrettere av friske raser gjør et godt arbeid med å luke ut bærere av sykdom i avl. Noen gjør et dårlig arbeid. 

De med minst kunnskap er gjerne de som selger allverdens søte poo og doodle-blandinger til eventyrlige priser. 

Dette er jo bare synsing! «Ja NKK er ikke bra MEN de andre er enda bære, SÅ DET SÅ!!» Altså det finnes flinke folk både i og utenfor NKK og det finnes mindre flinke folk i og utenfor NKK. Det er ikke mindre problematisk med rase avl bare for de du mener de med minst kunnskap «gjerne er» de som blander. 

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er mye å si om NKK, og også der er det mye å ta tak i. Men med en rasehund vil oppdretter ha tilgang på foreledredyrenes DNA-tester og se helsetester for mange generasjoner bak via dogweb. De har tilgang på kunnskap de som driver med blandingsavl ofte ikke bryr seg med. Som valpekjøper står man fritt til å slå opp dette, da databasen er åpen for alle. 

Det er jo bra at de prøver med dogweb, men der er det mange problemer som gjør at hundene kan fremstå mindre innavlet en de faktisk er.  Så det er ikke noen garanti at alt ser ok ut der desvere.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

NKK ilegger også bøter dersom oppdrettere tilknyttet dem bryter etiske retningslinjer. F eks for tette eller for mange kull per tispe. 

Jeg har allerede skrevet mange ganger om min tillit til NKK sit «straff system» for opprettere som driver rovdrift på hundene. 

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Har Drøbak hundehotell og de som selger doodler og poo-er samme åpenhet? Kan man som valpekjøper klikke seg igjennom en database som viser hvor mange kull hver tispe har hatt? 

Har de som parrer allverdens søte blandinger tilgang på den informasjonen en slik database gir? 

Det varierer nok like mye på kvaliteten blant blandings opprettere som NKK opprettere. Noen opprettere helsesjekken foreldrene og kontrollerer med veterinær før de avler, noen tar to hunder som de mener er friske og noen som Drøbak bryr seg ikke med helse. Når foreldrene er fra forskjellige raser er man i det minste garantert ingen innavl uten behov for noe register 🙂 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hvordan skal man vite at det blir mindre sykdom om man blander rasene? Blandingshunder får ikke sine helsetester registrert i en database. Hvordan i allverden skal man føre denne statistikken? Og hvordan raser vil du sammenligne? En mops og en blanding av en frisk puddel og frisk retriever? Eller en blanding av mops og cavalier mot en puddel? 

Man skal vitte at det blir mindre sykdom fordi forskere undersøker og kommer frem til en konklusjon. Jeg vet ikke akkurat hvorfor Ibux virker eller hvordan de fant ut at det virker, men når legen min sier det virker så stoler jeg på det. På samme måte stoler jeg på veterinæren min når han sier blandede hunder har mindre fare for sykdom.

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg forstår godt at de som selger blandingshunder vil at vi skal fortsette å tro at blanding=sunnere. Hadde jeg hatt samvittighet til det ville jeg påstått det selv, og parret hunden min øst og vest. Tenk å kunne ta seg godt betalt for valper, uten trøbbel/kostnaden ved helsetester, DNA-tester, utstillinger, prøver osv for avlsgodkjenning! Og uten en database som gir kjøperen innsyn! Altså, det er en pengemaskin og en genial forretningsidé! 

Synnes det er ufint å tilegne de som mener noe annet en deg sleipe motiver. Det er på ingen måtte bare folk som vill tjene mye penger som mener blandede hunder er friskere. Jeg har aldri og kommer nok aldri til å avle, men jeg har hat hund helle livet og føller med på alt jeg finner om dette temaet fordi jeg synes det er intresange. Når jeg velger blandede hunder er det for de jeg oppriktig tror det gir meg friskes hund, og ikke fordi jeg har noe griskt motiv for å tjene penger!

Selvfølgelig sparer jeg litt på billigere forsikring, da forsikringsselskapene også tror mine hunder er friskere en renrasede 😛 men det er på ingen måte motivet mitt.

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er bare det da... At utsagnet om at blandinger er sunnere er svært forenklet, og jeg vil påstå det er nesten naivt å tro på det som en allmenngyldig sannhet. Sjansen for sykdom minsker når du luker ut gener som gir sykdom. 

Sjansen for sykdom minsker når du blandet, det betyr ikke at ingen blandede hunder kan bli syke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jo helt vanvittig at folk fortsatt kjøper valper av dem. Når vi skulle kjøpe valp googlet jeg som en gal i flere mnd.  for å finne riktig rase for osd og en god oppdretter før vi bestemte oss. Dette er 6 år siden og allerede da var det lett å finne negativ informasjon/erfaringer med DHH. Undersøker ikke folk noe før de kjøper hund i dag?

Det er en gåte det stedet fortsatt eksisterer. 

Anonymkode: 94e17...19c

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Pippi Lotta said:

Sjansen for sykdom minsker når du blandet, det betyr ikke at ingen blandede hunder kan bli syke. 

Innlegget ditt er for langt til å sitere. Jeg håper noen tar seg tid til å svare deg mer utfyllende enn jeg har tid til. 

1) Sjansen for sykdom minsker når du ikke dobler på syke gener. Uavhengig av om foreldredyrene er av samme rase eller ikke. 

2) Legen din forteller deg at ibux virker fordi det finnes fagfellevurderte dobbeltblinde studier som viser effekten. Det er ikke det samme som at en veterinær har anekdotiske bevis på blandingsavl.  (Du sier selv at ingen forsker på dette. Det i seg selv sier meg at dette ikke er en sannhet) 

3) Når jeg påpeker at oppdrettere av rasehunder er underlagt krav til DNA- og helsetester samt utstillinger og prøver, skjønner jeg ikke hvorfor du nevner Drøbak som et eksempel på oppdrettere? De er da i aller høyeste grad en valpefabrikk med blandingshunder? 

4) Jeg ser du mener dogweb og NKKs sanksjonsmuligheter er suboptimale. Det er vel alle enige i. Men tenker du at fritt vilt og null info er bedre? 

Du kan forøvrig skrive så mange innlegg du orker om at blandingsavl gir friskere hunder. Blandingsavl kan gi større genetisk mangfold, som kan luke ut usunne gener. Og i noen tilfeller er det helt riktig at det er sunt med frisk blod. 

Men jeg synes den bastante påstanden at alle blandinger er bedre og gir sunnere hunder er unyansert og kunnskapsløs. 

Jeg mener også fremdeles at blandingshunder ofte er en uteisk og uregulert forretningsmodell, som er enkel inntekt for de som gjerne vil holde på myten om at blandinger = bedre. 

Det beste er friske hunder. Det får man gjennom kunnskapsbasert, langsiktig avlsarbeid uten tanke for gevinst. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

2) Legen din forteller deg at ibux virker fordi det finnes fagfellevurderte dobbeltblinde studier som viser effekten. Det er ikke det samme som at en veterinær har anekdotiske bevis på blandingsavl.  (Du sier selv at ingen forsker på dette. Det i seg selv sier meg at dette ikke er en sannhet) 

Nei jeg skrev at du ikke forsker på dette, det finnes selvfølgelig masse forskning på området! Professoren fra NMBU hadde aldri gått ut i media og lat seg titulere som ekspert om det ikke fantes vitenskapelige bevis for påstanden hans. Det er ganske arrogant og hevde at samtlige veterinærer jeg har snakket med driver og utfallet seg kun med anekdotiske bevis. De har lang utdannelse hvor de har studert blant annet avl, det er ingen grund til å tro at de ikke kan temaet. 

3) Når jeg påpeker at oppdrettere av rasehunder er underlagt krav til DNA- og helsetester samt utstillinger og prøver, skjønner jeg ikke hvorfor du nevner Drøbak som et eksempel på oppdrettere? De er da i aller høyeste grad en valpefabrikk med blandingshunder? 

Her forstår jeg ikke helt hva du mener? En oppdretter driver med avl. NKK opprettere driver med renrasede avl, opprettere utenfor NKK blander som regel. Eller har jeg misforstått noe? Oppretter er da ingen beskyter tittel? 

4) Jeg ser du mener dogweb og NKKs sanksjonsmuligheter er suboptimale. Det er vel alle enige i. Men tenker du at fritt vilt og null info er bedre? 

Jeg mener NKK sine sanksjonsmuligheter og krav til opprettere er så svake at de ikke gir meg noen ekstra trygget til oppretterne deres. Jeg tenker man uansett er nødt til og stille kritiske spørsmål og undersøke oppretteren i eller utenfor NKK. 

Men jeg synes den bastante påstanden at alle blandinger er bedre og gir sunnere hunder er unyansert og kunnskapsløs. 

Har jeg skrevet at alle blandinger er bedre noe sted? Eller har noen skrevet noe slikt noe sted i tråden? 

Det jeg har skrevet er at blanding gir en hels effekt som  minsker faren for sykdom, det er noe annet en at alle blandinger er bedre. Jeg har også påpekt at også blandingshunder kan bli syke i alle svare minne til deg.

Jeg mener også fremdeles at blandingshunder ofte er en uteisk og uregulert forretningsmodell, som er enkel inntekt for de som gjerne vil holde på myten om at blandinger = bedre. 

Du mener at det ofte er uetisk sånn apropos unyansert😛 Jeg synes det blir for enkelt å hevde at man er mer useriøs bare for de man blander raser eller seriøs for de man er med i NKK. Det fines seriøse og useriøse i begge leirer. 

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det beste er friske hunder. Det får man gjennom kunnskapsbasert, langsiktig avlsarbeid uten tanke for gevinst. 

Igjen det er ikke fint og tilegne andre motiver bare fordi de mener noe annet en deg. Jeg velger ikke blandete på grund av «gevinst» men fordi jeg tror det gir meg friskest hunder. (Det betyr selvfølgelig ikke at blandet er det eneste kriterier jeg ser på når jeg skader meg hund.)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis folk lurer på hvorfor blandingshunder regnes som friskere enn rasehunder, så forklarer denne bloggen det veldig bra.

https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/cavaliers-are-in-trouble

Når det er sagt så er det alltid viktig å helsesjekke blandingshunder før avl og blandingshunder er ikke garantert fri for sykdommer. Det forutsetter at foreldrene er friske, hvis ikke kan også avkom få sykdommer. 

Designerhunder er hunder som Cobberdog, Labradoodle, Cavapoo osv. Med unntak av Cobberdog, så kan en Labradoodle være førstegenerasjons blanding eller ha Labradoodle flere generasjoner bakover. I de tilfellene hvor folk prøver eller påstår å få godkjent disse hundene som rasehunder, altså hvor Labradoodler er avlet i flere generasjoner, så er det ett par ting som må nevnes. Det finnes liten eller ingen forskning på disse hundene, så man vet ikke innavlsprosenten eller helseproblemer i populasjonen. Siden denne avlen har foregått i relativt kort tid, så er det nok fortsatt en helseeffekt fra blandingsavl, men det er fortsatt viktig at folk er obs på dette.

Hvis man spør en oppdretter på design-eller blandingshunder om stamtavler, helseresultater, helseresultater på hunder bakover i linjene eller søsken, hva oppdretter legger vekt på i forhold til mentalitet osv, og man får avvisende, vage, bortforklarende eller ikke svar i det hele tatt, så hold dere unna. Jeg finner ikke noe god grunn for at oppdrettere som driver planlagt avl skal holde denne informasjonen skjult. Dette gjelder også rasehunder. 

Drøbak hundehotell for eksempel har ikke vært spesielt åpne når det gjelder informasjon på hundene sine, hvordan avlsarbeidet går, antall avlshunder, hvordan valpene i kennelen blir sosialisert og håndtert osv. 

Endret av Teppe
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Teppe said:

Les denne, vær så snill 

https://www.instituteofcaninebiology.org/blog/cavaliers-are-in-trouble

Det er alltid viktig å helsesjekke blandingshunder før avl og blandingshunder er ikke garantert fri for sykdommer de heller. 

Nei, det er akkurat det som er poenget 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Pippi Lotta said:

Nei jeg skrev at du ikke forsker på dette, det finnes selvfølgelig masse forskning på området! Professoren fra NMBU hadde aldri gått ut i media og lat seg titulere som ekspert om det ikke fantes vitenskapelige bevis for påstanden hans. Det er ganske arrogant og hevde at samtlige veterinærer jeg har snakket med driver og utfallet seg kun med anekdotiske bevis. De har lang utdannelse hvor de har studert blant annet avl, det er ingen grund til å tro at de ikke kan temaet. (1)

Her forstår jeg ikke helt hva du mener? En oppdretter driver med avl. NKK opprettere driver med renrasede avl, opprettere utenfor NKK blander som regel. Eller har jeg misforstått noe? Oppretter er da ingen beskyter tittel? 

Jeg mener NKK sine sanksjonsmuligheter og krav til opprettere er så svake at de ikke gir meg noen ekstra trygget til oppretterne deres. Jeg tenker man uansett er nødt til og stille kritiske spørsmål og undersøke oppretteren i eller utenfor NKK. (2)

Har jeg skrevet at alle blandinger er bedre noe sted? Eller har noen skrevet noe slikt noe sted i tråden? 
(3)

Det jeg har skrevet er at blanding gir en hels effekt som  minsker faren for sykdom, det er noe annet en at alle blandinger er bedre. Jeg har også påpekt at også blandingshunder kan bli syke i alle svare minne til deg.(3)

Du mener at det ofte er uetisk sånn apropos unyansert😛 Jeg synes det blir for enkelt å hevde at man er mer useriøs bare for de man blander raser eller seriøs for de man er med i NKK. Det fines seriøse og useriøse i begge leirer. (4)

Igjen det er ikke fint og tilegne andre motiver bare fordi de mener noe annet en deg. Jeg velger ikke blandete på grund av «gevinst» men fordi jeg tror det gir meg friskest hunder. (Det betyr selvfølgelig ikke at blandet er det eneste kriterier jeg ser på når jeg skader meg hund.)(5)

1) og jeg har ikke møtt en eneste veterinær som sier noe annet enn at "min" rase er den friskeste. Jeg tar småpraten under den årlige vaksina med en klype salt. 

Helt ærlig har jeg forklart dette mange ganger nå, men jeg kan for all del forsøke igjen: Å blande kan gi sunnere avkom da det fører til større genpool og dermed unngå dobling å gener som gir sykdom. Kunnskap om foreldredyrenes arvelige egenskaper er nøkkelen for friske hunder. At det mixes og trikes med ulike raser betyr mindre. 

2) Så siden NKKs sanksjonsmuligheter er puslete, er det bedre å kjøpe fra "oppdrett" uten noe form for kontrollorgan? Ja jo... Jeg foretrekker nå den lille kontrollen NKK faktisk har vha sanksjoner og databaser. 

3) Ja, du skriver gjentatte ganger at blanding gir mindre fare for sykdom. 

4) Å nei, man er på ingen måte garantert seriøs oppdretter om man velger NKK. Men der har man iallfall den åpenheten databasene gir. Raseklubbene har også ulike tester hunden må igjennom for å bli godkjent for avl. Klart man kan jukse. Men er man interessert i raske penger på et valpekull, er det mye lettere å "designe" en doodlepoo og selge til dobbel pris. 

5) Om du leser innleggene mine som å tilegne deg motiver, ønsker jeg å beklage. Det var ikke min intensjon. Jeg er lei meg om du føler deg truffet. 

Likevel vil jeg si følgende:

Å hardnakket forsøke å få andre til å tro at "blanding = bedre" er for unyansert. Det ER lettere og mer lønnsomt å kjøre gang et kull uten å måtte forholde seg til etiske retningslinjer, DNA- og helsetester, eksteriørutstilling og andre prøver.

For de som blander/kjører uregistrert, er det INGEN som passer på antall kull per tispe, at man ikke driver matadoravl, innavlsgrad osv. 

Så kan man jo velge å anse kontrollorganet som for svakt, eller forsøke å støtte arbeidet de gjør slik at de blir bedre. 

Uansett hvordan du vrir og vender på det jeg sier, kommer jeg fortsatt til å synes at utsagnet "blanding gir mindre sykdom" er for unyansert. 

Jeg synes også det er utrolig leit at folk sprer dette med nebb og klør, slik at valpefabrikker som skor seg godt på dette kan fortsette å blande tilfeldige søte hunder og selge dem til det dobbelte av en rasehund med alle helsetester på plass. Det er jo blanding, de har jo lest på nett at da er den frisk. 

Og så kan valpefabrikken ta 30-40-50.000 kr valpen. Tispa blir satt kull på hver løpetid, det er tross alt ikke noen registrering å ta hensyn til og pengene renner inn.

Takk for meg. Jeg tror vi bare får være uenige. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1) og jeg har ikke møtt en eneste veterinær som sier noe annet enn at "min" rase er den friskeste. Jeg tar småpraten under den årlige vaksina med en klype salt. 

Helt ærlig har jeg forklart dette mange ganger nå, men jeg kan for all del forsøke igjen: Å blande kan gi sunnere avkom da det fører til større genpool og dermed unngå dobling å gener som gir sykdom. Kunnskap om foreldredyrenes arvelige egenskaper er nøkkelen for friske hunder. At det mixes og trikes med ulike raser betyr mindre. 

Først hevder du jeg skriver det ikke finnes forskning på området (som jeg aldri har skrevet). Når jeg påpeker at en ekspert med et av landets mest anerkjente universiteter aldri hadde kommet med påstander som ikke var vitenskapelig bevist, så ignorerer du det totalt og skriver kun om veterinærer.

Du spurte om hvordan helse effekten var bevist, jeg svarte med og vise til en av landets fremste fagfolk som sier at mixsa hunder er generelt sundere en renrasede (ikke kun enkelte tilfeller slik du «tolker» det) Dette nekter du å svare på virker det som,  istedenfor skriver du om alt annet. Det er lit vanskelig og holde tråden med deg.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

2) Så siden NKKs sanksjonsmuligheter er puslete, er det bedre å kjøpe fra "oppdrett" uten noe form for kontrollorgan? Ja jo... Jeg foretrekker nå den lille kontrollen NKK faktisk har vha sanksjoner og databaser. 

Ja jeg synes det er bedre og kjøpe fra opprettere som jeg tror har hunder med best mulig sannsynlighet for god helse Du har selvfølgelig lov til å tenke og velge annerledes en meg.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

3) Ja, du skriver gjentatte ganger at blanding gir mindre fare for sykdom. 

Det jeg egentlig gjør er og forsøke og forklare hva som står i artikkelen jeg postet her som svar på din forespørsel på «bevis».

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

5) Om du leser innleggene mine som å tilegne deg motiver, ønsker jeg å beklage. Det var ikke min intensjon. Jeg er lei meg om du føler deg truffet. 

Men når du om igjen og om igjen drar inn økonomiske motiver i en diskusjon om helse på hundene. Så antyder du jo sterkt at det er relevant eller pådrivende for oss som foretrekker blandete. Jeg forstår ikke hvordan du ikke kan se det.

Videre forstår jeg ikke hvorfor du beklager for hvordan jeg leser dine innlegg? Det gir vel mer mening og beklage hva du har skrevet? 

Hvorfor tror du jeg skulle føle meg trufet av dine antydninger om økonomiske motiver? Jeg har jo forklart flere ganger at jeg ikke har dette. Det å late som noen føler seg truffet er et veldig billig retorisk grep synes jeg. 

Det er ironisk at jeg påpeker at du diskuterer ufint, og du svarer med et avsnitt som fremstår som kun hersketeknikker. 

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Å hardnakket forsøke å få andre til å tro at "blanding = bedre" er for unyansert.

Jeg har lyst til å påpeke at jeg allerede har informert deg om at verken jeg eller noen andre har hevdet at blanding alltid er bedre. Jeg forstår ikke hvorfor du forsetter og skrive som om noen hevder dette. Det er jo en stråmann, som også er hersketeknikk.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Takk for meg. Jeg tror vi bare får være uenige. 

Ja vi er nok veldig uenige. Dumt at du takket for deg før du kommenterte «beviset» du selv etterspurte. Jeg håper du ser debatten i hvertfall, den er veldig spennene 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mistyen skrev (På 8.2.2022 den 14.03):

Er det noen som har sett evnt har en kontrakt fra DHH som de vil legge ut/vise til?

Screenshot_20220211-234857.thumb.jpg.ffcc76d603328de965bf5f2f47e24c89.jpg

Anonymkode: 08ff0...0e0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med NKK vs blandingsavl er vanskelig syns jeg. 

På den ene siden så er det jo bra at hunder registreres, og at det er et overliggende forbund som har et minimum av etiske regler som må følges. Dette føles jo tryggere enn at alt er opp til den enkelte oppdretter. 

På den andre siden er selve konseptet med raseavl skadelig. De bestemmer jo på et tidspunkt at hunder kan bare være av denne rasen hvis de er avkom av to hunder som står i rasens stambok. Stamboken lukkes og ingen nye gener kommer til. Noen hunder blir ikke avlet videre på, kanskje fordi de ikke passer inn i rasens beskrivelse av "den perfekte hund". Denne beskrivelsen er ofte i seg selv helseskadelig, ved at for eksempel den "perfekte" hunden skal ha masse hudfolder i ansiktet som det kan gro sopp og gå infeksjon i. Når stamboken er lukket så blir det jo nødvendigvis en høy innavlsrad til slutt da, hvis det ikke er en kjempestor stambok. Og høy innavlsgrad gir dårlig helse. 

Jeg har undersøkt ganske mye nå, og det ser ut til at den eneste måten å få pose og sekk her på er å kjøpe en valp fra krysningsprosjektet til Norsk Lundehund Klubb. De har faktisk tatt til vettet og skjønt at dette med lukket stambok ikke går i lengden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gliffy skrev (16 timer siden):

Dette med NKK vs blandingsavl er vanskelig syns jeg. 

På den ene siden så er det jo bra at hunder registreres, og at det er et overliggende forbund som har et minimum av etiske regler som må følges. Dette føles jo tryggere enn at alt er opp til den enkelte oppdretter. 

På den andre siden er selve konseptet med raseavl skadelig. De bestemmer jo på et tidspunkt at hunder kan bare være av denne rasen hvis de er avkom av to hunder som står i rasens stambok. Stamboken lukkes og ingen nye gener kommer til. Noen hunder blir ikke avlet videre på, kanskje fordi de ikke passer inn i rasens beskrivelse av "den perfekte hund". Denne beskrivelsen er ofte i seg selv helseskadelig, ved at for eksempel den "perfekte" hunden skal ha masse hudfolder i ansiktet som det kan gro sopp og gå infeksjon i. Når stamboken er lukket så blir det jo nødvendigvis en høy innavlsrad til slutt da, hvis det ikke er en kjempestor stambok. Og høy innavlsgrad gir dårlig helse. 

Jeg har undersøkt ganske mye nå, og det ser ut til at den eneste måten å få pose og sekk her på er å kjøpe en valp fra krysningsprosjektet til Norsk Lundehund Klubb. De har faktisk tatt til vettet og skjønt at dette med lukket stambok ikke går i lengden. 

Har tenkt det samme selv, at krysningsprosjektet på Lundehund er veien å gå. Man har avlet på rasehunder i 100-200 år, før det ble hunder delt inn i typer basert på bruksegenskaper. Odd Vangen, professor i husdyravl og genetikk har snakket en del om det. Border Collie var jo en samlebetegnelse på gjeterhunder fra grensen mellom England og Skottland. I dag har vi Alaska Husky, Lurchere, Scandinavian Hound osv som regnes som type hund og ikke rase. 

Jeg sier ikke at man skal fjerne raseavl, men på de rasene som har mye innavl så er det nødvendig å sette igang innkryssning av andre raser i kontrollerte former. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har null innsikt i dette med blandingshund vs rasehund og helse så det er sikkert unødvendig at jeg kommenterer meeeen det sies det samme om katter også så det kan jo være noe i det. 

Huskatter har tydeligvis mindre sykdommer og helseproblemer enn rasekatter fordi genene er bedre blandet og forskjellige. 

Anonymkode: 73bff...895

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.2.2022 den 23.49):

Screenshot_20220211-234857.thumb.jpg.ffcc76d603328de965bf5f2f47e24c89.jpg

Anonymkode: 08ff0...0e0

10.000 EURO??? ... omg! Signerer folk på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mistyen skrev (1 time siden):

10.000 EURO??? ... omg! Signerer folk på dette?

Ja, det er antagelig noen tusen Cobberdog i Norge, så folk skriver åpenbart under. Jeg ville aldri ha gjort det. Tenk hvis man har en ukastrert hannhund som stikker av. Han kan pare seg med andre tisper uten at man er klar over det en gang. Mange som har hundene sine løse som har null kontroll og som oppholder seg hundrevis av meter unna hunden sin. Tispa kan bli drektig uten at de henger fast, så det kan skje fort i et uoppmerksomt øyeblikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder blandinshunder vs rasehunder og sykdommer så må de jo ha nok data på dette. Nå er ikke jeg mer enn i midten av 30 åra, men om blandingshunden til min onkel i Krøddern ble syk eller beit når jeg var liten var det ikke snakk om å dra til veterinæren, den ble skutt enten i skogen eller bak låven. Samme gjorde de fleste i området. Så mtp antall hunder som ble syke så var jo tallet rimelig lavt hos veterinæren, fordi de med blandingsbikkja de hadde fått av naboen gadd ikke dra til veterinæren med den.

Ellers kommer det jo ann på. Mine hunder har vært langt friskere enn min venninnes puddelmiks, samt veninnes designermiks av to miniatyrraser, sistnevnte er nok ikke så rart da mor i ettertid har vist seg å ha sterk HD, samt to eller tre arvelige sykdommer.

Anonymkode: f5a60...25b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Når det gjelder blandinshunder vs rasehunder og sykdommer så må de jo ha nok data på dette. Nå er ikke jeg mer enn i midten av 30 åra, men om blandingshunden til min onkel i Krøddern ble syk eller beit når jeg var liten var det ikke snakk om å dra til veterinæren, den ble skutt enten i skogen eller bak låven. Samme gjorde de fleste i området. Så mtp antall hunder som ble syke så var jo tallet rimelig lavt hos veterinæren, fordi de med blandingsbikkja de hadde fått av naboen gadd ikke dra til veterinæren med den.

Ellers kommer det jo ann på. Mine hunder har vært langt friskere enn min venninnes puddelmiks, samt veninnes designermiks av to miniatyrraser, sistnevnte er nok ikke så rart da mor i ettertid har vist seg å ha sterk HD, samt to eller tre arvelige sykdommer.

Anonymkode: f5a60...25b

Det stilles veldig høye krav til forskning, så jeg tipper de har gode datagrunnlag ja for å få resultatene publisert 🙂 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

h/k skrev (På 8.2.2022 den 10.42):

Her tar du feil. DHH selger tisper til fullpris (35-40.000) og krav om flere kull. Hannhunder selges med full bruksrett. Selvfølgelig gratis for DHH. brytes avtalene kan du forvente bøter opp til 100.000 kr. Selv ved tjuvparring. 

Skulle ønske noen kunne bestride disse helt ville avtalene rettslig. De kan umulig ha lov til å kreve bøter av valpekjøpere! Jeg visste ikke at de selger hunder til fullpris OG likevel krever kull etter dem! Det er jo helt vilt, og noe en seriøs oppdretter aldri ville gjort. Ikke rart de tjener penger som gress! 
Jeg er dyrlege, og på et lukket forum for dyrleger er det skrevet mye negativt om hunder fra DHH (både når det gjelder dårlig helse og dårlig gemytt), at det avles bevisst på syke hunder (spesielt mtp allergi), og så disse kontraktene deres. Jeg hadde ALDRI kjøpt en hund derfra. Veldig synd at kongefamilien kjøpte hund fra DHH, da virker de som en seriøs aktør. 

Anonymkode: dae05...13b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...