Gjest en gjest som lurer Skrevet 23. oktober 2005 #1 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg vet at fiber, væske og mosjon virker mot forstoppelse. Fiber og vann forstår jeg, men hva med mosjonen? Jeg skjønner at det har en sammenheng, men jeg lurer på spesifikt hva det er! Er det noen som kan hjelpe en nyskjerrigper med å få tilfredstilt nyskjerrigheten? Takker på forhånd for alle svar!
Iceglow Skrevet 23. oktober 2005 #2 Skrevet 23. oktober 2005 Jeg vil anta at det får en bevegelse i mage/tarmsystemet som hjelper på?
Gjest gjest1 Skrevet 23. oktober 2005 #3 Skrevet 23. oktober 2005 Når du er i aktivitet øker forbrenningen, og dermed går fordøyelsen fortere, du "rekker" ikke å bli forstoppet fordi kroppen må gjøre plass til mer mat som kan gi mer energi.
Gjest porselen Skrevet 24. oktober 2005 #4 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har hatt plager med maven hele mitt liv, treg mage. Og noe som hjelper for meg er å gå en lang tur, for da holder magen seg igang. Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men det fungerer for meg. Noe annet som hjelper er at jeg setter meg ned sammen med ungene og leker med lego, kunne vært noe annet også - som f.eks å sitte på kne og rydde i papirrotet mitt. Men poenget er at jeg sitter på knærne og må strekke meg litt hit og dit for å få tak i ting, og den bevegelsen gjør at det tar ikke lang tid før jeg må på toalettet. Og jeg slår to fluer i en smekk, får lekt med ungene samtidig som jeg får løst opp magen.
G.A. Skrevet 24. oktober 2005 #5 Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Jeg har hatt problemer med treg fordøyelse den siste måneden. Veldig treg. Begynner nå å bli veldig ubehagelig og lurer på om jeg må gjøre noe med det. Noen som kan tipse om noen produkter jeg kan få kjøpt reseptfritt på apoteket? Har aldri hatt problemer med fordøyelsen før.. Jeg kan vel legge til at jeg trener nesten hver dag og spiser mye fiber og drikker mye vann, så det er ikke noe på den fronten jeg kan endre på.. Endret 24. oktober 2005 av G.A.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Jeg har hatt problemer med treg fordøyelse den siste måneden. Veldig treg. Begynner nå å bli veldig ubehagelig og lurer på om jeg må gjøre noe med det. Noen som kan tipse om noen produkter jeg kan få kjøpt reseptfritt på apoteket? Har aldri hatt problemer med fordøyelsen før.. Jeg kan vel legge til at jeg trener nesten hver dag og spiser mye fiber og drikker mye vann, så det er ikke noe på den fronten jeg kan endre på.. ← Jeg har alltid hatt treg mage, og har blitt undersøkt uten å få noe forklaring på hvorfor jeg "sliter". Tips er Idoform (for å gjenopprette bakteriebalansen i magen) Biola (samme som over) Treg mage (tablettenen fåes kjøpt på apotetk) Linfrø (bruk linfrø når du baker brød)
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 Når du er i aktivitet øker forbrenningen, og dermed går fordøyelsen fortere, du "rekker" ikke å bli forstoppet fordi kroppen må gjøre plass til mer mat som kan gi mer energi. ← Dette er ikke helt riktig. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom forbrenning og forstoppelse. Man kan godt ha superhøy forbrenning og kjempetreg mage. Selv om kroppen din bruker mye energi (=høy forbrenning) kan tarmbevegelsen være dårlig av forskjellige grunner (dårlig tarmbevegelse = forstoppelse) Økt blodgjennomstrømning i kroppen som følge av mosjon påvirker tarmene positivt også.
G.A. Skrevet 24. oktober 2005 #8 Skrevet 24. oktober 2005 Tips er Idoform (for å gjenopprette bakteriebalansen i magen) Biola (samme som over) Treg mage (tablettenen fåes kjøpt på apotetk) Ok, heter denne tabletten 'Treg Mage'? Hvor fort virker Treg Mage og Idoform? Jeg skal opereres på torsdag, en enkel undersøkelse meg slage inn i navlen.. Er redd en forstoppet mage kan være et problem.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #9 Skrevet 24. oktober 2005 Ok, heter denne tabletten 'Treg Mage'? Hvor fort virker Treg Mage og Idoform? Jeg skal opereres på torsdag, en enkel undersøkelse meg slage inn i navlen.. Er redd en forstoppet mage kan være et problem. ← Tablettene heter kun Treg Mage. Jeg tror nok at både Treg Mage og Idoform trenger noen uker på å virke. For mer akutt problem, så kan Miniklyx eller avføringstabletter være til hjelp. Miniklyx er et klyster som virker umiddelbart etter 5-10 min. Avføringstabletter er jeg ikke så glad i, men er det krise, så kan dette være en løsning. Snakk med de på apoteket og få hjelp der.
G.A. Skrevet 24. oktober 2005 #10 Skrevet 24. oktober 2005 Blir nok klyster på meg da... Håpe det 'rensker' litt opp systemet da.
G.A. Skrevet 24. oktober 2005 #11 Skrevet 24. oktober 2005 Kommer forresten på at samboer tok Idoform da han var i Tyrkia, for å stoppe diare og diverse.. Dette endte opp med forstoppelse og innleggelse på sykehus. Magen klarte ikke alle de ukjendte baktriene i tyrkia-maten, og han ble syk da han tok idoform, for da fikk han forstoppelse og bakteriene ble liggende i tarmen i stedet for å komme ut. Begynner da å lure på hvordan idoform kan hjelpe mot det motsatte..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå