Gjest Småfuglene? Skrevet 23. oktober 2005 #1 Skrevet 23. oktober 2005 Har matet småfuglene i hele 10 år på samme sted her i hagen vår. De koselige kjøttmeisen og alle andre. De er nå blitt så tam at vi står en halv meter unna når vi spiser. Fugler i 50 tall. Men hva nå? Fugleinfluensa. Fugler lever i mange år og nå er dette deres plass og matfat for vinteren. Har allerede kjøpt 25 kilo solsikkefrø og begynt å mate etter masing fra dem ei ukes tid. Nå ser jeg at det er masse små flekker av fuglebærs og jeg blir litt kvalm av tanken på at de kan bli infisert med fugleinfluensa? Har vurdert å slutte å mate de? Da kommer mange av de til å dø. Hva er andres mening ? Redd jeg.
Paradokset Skrevet 24. oktober 2005 #2 Skrevet 24. oktober 2005 Sjansene for å bli smittet er uhyre små - og det forutsetter i utgangspunktet at de er smittet av et farlig virus. Du kan fint fortsette å mate dine små venner.
Gjest Birdie Nam Nam Skrevet 24. oktober 2005 #3 Skrevet 24. oktober 2005 Ikke spis fuglebæsjen. Dét er et godt råd.
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #4 Skrevet 24. oktober 2005 Hallo! Fugleinfluensaen smitter i utgangspunktet ikke mennesker, det skal mye til! Det vi nå er redde for er at den farlige fugleinfluensaen skal mutere med et menneske-influensavirus slik at det skapes en ny og farlig influensavariant. Men man vet ikke når det vil skje, eller om det vil skje, men det er en stor sjanse for at det vil skje en gang, et sted. Når det skjer, vil det ikke automatisk bety at alle fugler er farlige, men at smitten oppstår et sted og vil spre seg derfra. Du kan sikkert finne ut mer om dette på Folkehelsa sine nettsider. www.folkehelsa.no
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #5 Skrevet 24. oktober 2005 Min fugleinteresserte far mener at det ikke er særlig risikabelt å mate småfuglene, fordi disse er stamfugler. Det er trekkfuglene som er mest utsatt for å være smittebærere, og ingen av disse er vel typiske fuglebrettfugler. Jeg ville likevel passet på å vaske hendene etter å ha tatt i brettet, og om situasjonen forandrer seg, dvs at farlig smitte blir påvist i Norge, ville jeg sikkert sluttet å mate...
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #6 Skrevet 24. oktober 2005 Man bør uansett være forsiktig i forhold til avføring fra fugler, fordi det kan inneholde salmonella-bakterier.
Gjest gjest1 Skrevet 24. oktober 2005 #7 Skrevet 24. oktober 2005 Ikke spis fuglebæsjen. Dét er et godt råd. ← Men sant
Janove Skrevet 24. oktober 2005 #8 Skrevet 24. oktober 2005 Du måkkje tege på døde fuglar iallfall! Legg dei i ein påse å kast dei i søplå!
Gjest Skauta Skrevet 24. oktober 2005 #9 Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Hva behager? "Legg dei i en påse"?? Si meg min gode mann, hvordan skal du legge dem i denne berømte posen din? Da får du jo virus likevel. Ja, så klart kan du ta på deg noen votter eller nonchalante silkehansker, men da er du dømt til å kaste dem etterpå. Jeg liker iallfall ikke å kaste vottene mine! Er du klar over hva du får mennesker til å gjøre med det forslaget ditt? til alle Damer! Endret 24. oktober 2005 av Skauta
Gjest Gjest Skrevet 24. oktober 2005 #10 Skrevet 24. oktober 2005 Hva med å kjøpe seg et luftgevær og skyte alle fugler som hoster.... hoster gjør man når man får influensa. Bare vær glad det ikke er den kjempefarlige flue-influensa, eller hva med muslim-influensa som mange i oslo allrede har....
Gjest Geir Skrevet 25. oktober 2005 #11 Skrevet 25. oktober 2005 Skaudå no må du vere snill med han Janove! Han hakje gjere deg noko!
Gjest Gitte Skrevet 25. oktober 2005 #12 Skrevet 25. oktober 2005 Hva behager? "Legg dei i en påse"?? Si meg min gode mann, hvordan skal du legge dem i denne berømte posen din? Da får du jo virus likevel. Ja, så klart kan du ta på deg noen votter eller nonchalante silkehansker, men da er du dømt til å kaste dem etterpå. Jeg liker iallfall ikke å kaste vottene mine! Er du klar over hva du får mennesker til å gjøre med det forslaget ditt? til alle Damer! ← Har du plukka opp en bikkjepudding før? Går ut på det samme... Du tar vel ikke i puddingen med votter for å få den oppi posen..?
smidja Skrevet 26. oktober 2005 #13 Skrevet 26. oktober 2005 Bare mat småfuglene du, og kos deg med det vakre synet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå