Gå til innhold

Barnet sier "mamma jeg vil være som deg" ​ 🥰 ​

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 6 sa her om dagen "mamma jeg vil være som deg" 🥰

Kjente jeg ble så glad når jeg fikk høre det, Men samtidig litt redd for hans legning. han har også villet sminke seg og leke "Klepå seg" med "mammas klær", begynner egentlig kanskje tro han kan være født i feil kropp? Finnes det noe psykologer som spesialiserer seg på dette feltet? Jeg har null erfaring men har jo hørt mye i media om barn som er trans. Noen andre her som har lignende erfaring eller som vet hvordan jeg bør gå fremover med det her?.

Anonymkode: 1ad14...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjente jeg ble så glad når jeg fikk høre det, Men samtidig litt redd for hans legning. han har også villet sminke seg og leke "Klepå seg" med "mammas klær", begynner egentlig kanskje tro han kan være født i feil kropp? Finnes det noe psykologer som spesialiserer seg på dette feltet? Jeg har null erfaring men har jo hørt mye i media om barn som er trans. Noen andre her som har lignende erfaring eller som vet hvordan jeg bør gå fremover med det her?.

Han er seks år. La ham utforske livet i sitt eget tempo.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Jeg er barnehagelærer med erfaring fra både sfo og barnehage. Tror ikke jeg ville tenkt så mye på det før han bikker 10-12 år jeg. Jeg har hatt mange ulike barn, både gutter som vil helst vil pynte seg med kjoler og sminke og jeg som vil være brannmann som pappa feks. De er ikke så beviste på dette med kjønn før de begynner å nærme seg puberteten (gjerne ett par år før). 
Mitt råd er å la han holde på med det han liker, la han få prøve seg frem med sminke osv. Mest sansynelig så «går det seg til» med alderen, om ikke så finner dere utav det når den tid kommer. 

Anonymkode: 78adb...7d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er barnehagelærer med erfaring fra både sfo og barnehage. Tror ikke jeg ville tenkt så mye på det før han bikker 10-12 år jeg. Jeg har hatt mange ulike barn, både gutter som vil helst vil pynte seg med kjoler og sminke og JENTER som vil være brannmann som pappa feks. De er ikke så beviste på dette med kjønn før de begynner å nærme seg puberteten (gjerne ett par år før). 
Mitt råd er å la han holde på med det han liker, la han få prøve seg frem med sminke osv. Mest sansynelig så «går det seg til» med alderen, om ikke så finner dere utav det når den tid kommer. 

Skrevet

Jeg er jente. 

Da jeg var 6 år ville jeg så desperat være lik min far at jeg øvde meg på å stå og tisse. 😂

Klippet håret mitt kort gjorde jeg også. 

Noen måneder senere gikk jeg kun i rosa tyllaskjørt og elsket å sminke meg. 

Noen måneder etter det, ville jeg kun være hund. 😂

Og sånn er barndommen, man vil i perioder være lik dem man forguder. Det er en fin måte å prøve seg frem, og finne ut hvem man selv er. 

Og skulle det være noe mer, så finner dere utav det når den tid kommer. 😊

Anonymkode: 284b1...062

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er barnehagelærer med erfaring fra både sfo og barnehage. Tror ikke jeg ville tenkt så mye på det før han bikker 10-12 år jeg. Jeg har hatt mange ulike barn, både gutter som vil helst vil pynte seg med kjoler og sminke og jeg som vil være brannmann som pappa feks. De er ikke så beviste på dette med kjønn før de begynner å nærme seg puberteten (gjerne ett par år før). 

Ja jeg vet han er ung men han virker så feminin han har alltid lekt med jenteleker, elsker rosa, ser på tegnefilmer for jenter osv. Har snakket med noen av venninnene mine som er trans å de sier at de kjenner seg igjen i sønnen min det er litt av grunnen til at jeg falt til konklusjonen, de sier også at hvis de kunne fått valget hadde det gjort det så tidlig som mulig.

Ønsker bare at h*n skal få leve sitt beste liv, ingen som vet om noen flinke terapeuter som jobber med dette? Jeg har blitt anbefalt en men han er på andre siden av landet så det kan bli litt vanskelig . Jeg er bosatt i Oslo området.

Skrevet

Jeg tenker at det selvsagt er mulig at han føler at han er jente, men det er også helt vanlig at barn utforsker kjønnsrollene uten at det er noe rart eller farlig med det.

Sånn som det med sminke eller kjoler - det er jo bare samfunnet vårt som har bestemt at det er noe jenter driver med, og noe gutter ikke driver med. Det er ingenting «biologisk» som sier at det er jenteting. Tror vi i årene framover kommer til å se at skillene på akkurat slike ting blir mer utvisket. Man er jo hverken homofil eller trans bare fordi man har lyst til å sminke seg liksom!

Mange små gutter vil ha neglelakk, leke med dukker og gå i kjole. Det tenker jeg at er helt naturlig og bare fint. De har ennå ikke blitt dyttet inn i merkelige bokser for hva de kan gjøre og ikke kan gjøre basert på hvilket kjønn de er. Statistisk sett er det størst sannsynlighet for at gutten din blir en heteofil cis-mann. Og hvis ikke han blir det, så går det også helt fint når han har gode og aksepterende mennesker rundt seg

Anonymkode: 83822...0ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du hat rare holdninger til kjønnsroller til å være barnehagelærer.

Jeg kan skjønne at en gutt som vil sminke seg mulig kan ha en annen kjønnsidentitet enn den han har født i. En jente som vil bli brannmann kam absolutt ikke sammenlignes.

• Liker 1
Skrevet

Det er normalt. Sønnen min var veldig feminin (hvis man kan kalle det det når det gjelder barn) som liten. Han fikk lime på ørepynt, neglelakk, ville aldri bli møkkete og likte ikke typiske gutteting. Har aldri lekt med biler eller i sandkassa, det synes han var kjedelig. 

I dag er han tenåring, en gutte-gutt som liker biler, gamer, fotball, boksing osv. De endrer seg og det meste er normalt. Ikke fokuser så mye på det. 

Anonymkode: 18066...d63

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er faren tilstede i livet hans? Vet at gutter som ikke har en tilstedeværende far, har mor som forbilde i større grad.

Anonymkode: 6dbb6...cb8

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

...... seg med kjoler og sminke og JENTER som vil være brannmann som pappa feks. De er ikke så beviste på dette med kjønn før de begynner å nærme seg puberteten (gjerne ett par år før). ..

Haha, jeg synes det var koseligere at du vil være brannmann akkurat som pappaen din. ❤️

Anonymkode: 691ef...fa9

Skrevet

Kanskje barnet bare er veldig glad i mammaen sin?🥰❤️

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er helt normalt at små barn utforsker kjønnsroller på den måten, uten at de er trans eller noe annet. Ville absolutt ikke pusha på at han måtte forklare noe mer om dette eller på noen måte gitt ham følelsen av å være unormal. For det er han faktisk ikke.

Jeg husker godt at jeg (som er kvinne) ville være som pappa da jeg var liten. Ble en helt vanlig jente og kvinne etter hvert like vel. Veldig glad for at ingen voksne forståsegpåere prøvde å hinte til at jeg var "født i feil kropp" eller noe annet tull. 

Skrevet
minister-mio skrev (12 minutter siden):

Jeg kan skjønne at en gutt som vil sminke seg mulig kan ha en annen kjønnsidentitet enn den han har født i. En jente som vil bli brannmann kam absolutt ikke sammenlignes.

Og det er jo litt rart, og hvorfor er det sånn? Jeg opplever at det er mer akseptert og vanligere med jenter som inntar "guttete" roller enn omvendt. Jeg var sånn selv da jeg var liten. Hadde faktisk et ønske om å være gutt i stedet for jente. Men jeg er verken trans, lesbisk eller spesielt mannhaftig av meg. Jeg ville bare være like tøff som gutta og var ikke interessert i dukker o.l.  Og ønsket om å være gutt ga seg allerede i første klasse da jeg ble stormforelsket i "den tøffeste gutten i klassen".

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det er jo litt rart, og hvorfor er det sånn? Jeg opplever at det er mer akseptert og vanligere med jenter som inntar "guttete" roller enn omvendt. Jeg var sånn selv da jeg var liten. Hadde faktisk et ønske om å være gutt i stedet for jente. Men jeg er verken trans, lesbisk eller spesielt mannhaftig av meg. Jeg ville bare være like tøff som gutta og var ikke interessert i dukker o.l.  Og ønsket om å være gutt ga seg allerede i første klasse da jeg ble stormforelsket i "den tøffeste gutten i klassen".

Det jeg snakket om var holdningen til at brannmannyrket skulle være en indikator på at man identifiserte seg som mann.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er faren tilstede i livet hans? Vet at gutter som ikke har en tilstedeværende far, har mor som forbilde i større grad.

Anonymkode: 6dbb6...cb8

Nei, far har aldri vært tilstede han har ny kone og nye barn som han heller fokuserer på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det er jo ikke rart i det hele tatt! Fordi alt samfunnet har bestemt at er «guttete» og «maskulint» har høyere status enn alt som er «jentete» og «feminint». Så jenter som gjør gutteting er tøffe og kule, mens gutter som gjør jenteting er det gjerne noe «feil» med. Jenter kan gå i dress å være kjempekule, mens vi får omtrent sjokk av gutter i kjole. Jenter som blir brannmenn eller bilmekanikere er kule, menn som velger typiske kvinneyrker er rare eller «homo». 

Det er jo en grunn til at kvinner synes det er et kompliment å være «en av gutta» også. Fordi maskulint er status. Menn synes veldig sjeldent det er kult å være en av damene. 

Anonymkode: 83822...0ef

• Liker 1
Skrevet

Det er ganske normalt i den alderen at guttene vil både leke med barbie, eller prøve sminke og mammas/dame klær. Har sett dette hos mange smågutter, de er selvfølgelig nysgjerrige og lekne. Ingen av disse guttene jeg vet om, som har holdt på med dette - er ikke trans nå i voksen alder, dette er naturlig og trenger ikke psykolog for noe sånt.

Makan til hysteri.

Anonymkode: 2174a...b11

Skrevet
minister-mio skrev (40 minutter siden):

Har ikke telling på hvor mange gutter jeg har vært vitne til, som syntes både barbie og sminke er sååå kult, når de er i den alderen. Dette har små-gutter vært nysgjerrige på i årevis, i hvert fall hvis de er nær sin mor. Ingen av disse guttene er trans eller homofil den dag i dag, det er nok en stor del andre viktige faktorer som må inn i bildet - hvis man har en annen kjønnsidentitet enn den man er født med.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har ikke telling på hvor mange gutter jeg har vært vitne til, som syntes både barbie og sminke er sååå kult, når de er i den alderen. Dette har små-gutter vært nysgjerrige på i årevis, i hvert fall hvis de er nær sin mor. Ingen av disse guttene er trans eller homofil den dag i dag, det er nok en stor del andre viktige faktorer som må inn i bildet - hvis man har en annen kjønnsidentitet enn den man er født med.

Jeg har helt samme observasjoner som deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...