Gå til innhold

Hvor sannsynlig er det at det plutselig klaffer etter x antall pp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man har prøvd leeenge og det ikke skjer noe, sånn type 14-18 pp eller mer, er det sannsynlig at det plutselig klaffer - eller må man bare innse at dette klarer man ikke på egen hånd?

Jeg er 40, mannen er 39, og vi har prøvd i snart ett år. Han har to barn fra før, og alle prøvene våre er fine, så det er mest sannsynlig mine egg som er dårlige (AMH 5). Vet at det bare er sånn 5% sjanse for at vi skal lykkes naturlig i min alder. Vi har kontaktet en klinikk mtp IVF nå, men håpet er jo fortsatt at vi skal klare å bli gravide selv i mellomtiden. 

Statistisk skal vi ha 36% sjanse for å lykkes innen et år, og er nå 3 sykluser unna å runde året. Betyr det at vi har større sjans for hver måned som går, eller er dette mest sannsynlig umulig for oss på egenhånd, siden vi ikke har klart det til nå?A889234E-E14D-4B14-BCCF-2E708F37020F.thumb.jpeg.62ec1c5adccd46ec553804194a73dd35.jpeg

Anonymkode: 602db...973

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere har like stor sjanse hver måned samme hvor lenge dere har prøvd. Om sjansen er 5% hver syklus, så kan du tenke deg at du prøver å trekke det ene vinnerloddet ut av en hatt med 20 lodd i hver måned. Å ha prøvd i et år vil si at man har prøvd å trekke 12 ganger, ganske mange vil ha trukket vinnerloddet da men mange vil ikke. Sjansen er det samme for hvert trekk uansett. 

Anonymkode: 6e722...eb5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Nei, dere har like stor sjanse hver måned samme hvor lenge dere har prøvd. Om sjansen er 5% hver syklus, så kan du tenke deg at du prøver å trekke det ene vinnerloddet ut av en hatt med 20 lodd i hver måned. Å ha prøvd i et år vil si at man har prøvd å trekke 12 ganger, ganske mange vil ha trukket vinnerloddet da men mange vil ikke. Sjansen er det samme for hvert trekk uansett. 

Jo men jo flere ganger man trekker jo større sjans er det vel for å til slutt trekke vinnerloddet?

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo men jo flere ganger man trekker jo større sjans er det vel for å til slutt trekke vinnerloddet?

Javisst. På ett trekk har du bare 5% sjanse, om du får trekke 12 ganger er det nærmere 45% at ett av trekkene gir et vinnerlodd. Men det er ikke sånn at det 12. trekket er noe spesielt, det er fremdeles bare 5% sjanse på hvert trekk. (Det er alltid 20 lodd i hatten.) Men det er også usannsynlig å aldri trekke vinnerloddet om du trekker tilstrekkelig mange ganger. 

Skrevet

Det kan klaffe plutselig. Vi prøvde 2 år med førstemann. 

Skrevet
Laura80 skrev (2 timer siden):

Det kan klaffe plutselig. Vi prøvde 2 år med førstemann. 

Så bra at det klaffet til slutt!😇❤️ Hvordan var prøvene deres, var det noen grunn til at det tok så lang tid?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Javisst. På ett trekk har du bare 5% sjanse, om du får trekke 12 ganger er det nærmere 45% at ett av trekkene gir et vinnerlodd. Men det er ikke sånn at det 12. trekket er noe spesielt, det er fremdeles bare 5% sjanse på hvert trekk. (Det er alltid 20 lodd i hatten.) Men det er også usannsynlig å aldri trekke vinnerloddet om du trekker tilstrekkelig mange ganger. 

Skjønner. Takk for svar!😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er 40, og ifølge statistikken hadde jeg kun 5% sjanse hver syklus. Jeg ble gravid etter å ha prøvd i 5 måneder....Så man kan ha flaks.

så ja, ts, man kan plutselig bli gravid etter å ha prøvd en stund. Jeg prøvde altså fire måneder før det lyktes på femte forsøk.

Anonymkode: baef8...328

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så bra at det klaffet til slutt!😇❤️ Hvordan var prøvene deres, var det noen grunn til at det tok så lang tid?

Tok ingen prøver. Hadde eggløsning. Vet ikke hva som var årsaken, men det klaffet og vi har to.

Skrevet

Tror det er veldig tilfeldig. 

Samboeren min sin mor ble gravid med han uplanlagt i en alder av 41. 

Selvfølgelig er det lurt å få profesjonell hjelp. 

Lykke til ❤️

Anonymkode: 37833...d35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...