AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 De dauer jo bare noen dager etter de er kjøpt, uansett hva jeg gjør 😩 Jeg har ikke akkurat grønne fingre men altså... skal det være så vanskelig? Anonymkode: d11d7...ec1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Nei. Vann og lys, og de holder i månedsvis. Anonymkode: 07f53...2c3 1
Cottontail Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Jeg kjøper på hagesenter eller sår selv. De fra dagligvarebutikken synes jeg det er vanskelig å holde liv i, de kjøper jeg som regel bare hvis jeg skal bruke hele planten i en rett samme dag. Men det kan gå med de fra dagligvaren også, hvis jeg potter dem om og har den i selvvanningspotte, slik at den aldri tørker ut. De tåler kulde veldig dårlig, så fra butikken og hjem, og på kjøkkenbenken, må de stå i jevn temperatur og ikke i trekken fra et vindu osv. 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 De på dagligvarebutikken er ferskvare, og er ment å spises veldig raskt. Jeg får de ofte til å stå en stund likevel, men smaken blir raskt dårlig. Kjøp heller på hagesenter. De trenger også mye lys, noe som mangler på mange kjøkken. Anonymkode: 89837...ffb
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Potter den om til tre potter, del den opp i ca 9 biter og sett tre i hver potte med litt mellomrom mellom. Bruk god jord og vann nedenifra. Husk å knipe stilkene rett over et bladpar, da kommer det nye skudd. Kniper du av bladene bare vil planten dø etter hvert. Anonymkode: 7ccd3...d8c
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 Basilikum er veldig følsomme over for kulde og trekk. Er det et annet sted du kan stille dem? Også tenk gjennom hvordan du transporterer dem hjem nå på vinterstid. Ellers enig i at dem fra matbutikken er vanskelige. De kommer rett fra drivhus, til en kald trekkfull butikk og (kanskje) via en kald bil hjem til kjøkkenbenken. Så de lever sjeldent lenge. Plantene burde ha vært herdet først. Anonymkode: b6e7e...b2b
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 Først klipper jeg alle stilkene over første bladpar. Så deler jeg planten og potter om til flere potter. Det jeg klipte av setter jeg i vann så det roter seg, før jeg planter det også i potter. Så er det bare å vanne og bruke etterhvert, frem til jeg ikke orker styret og alle pottene, og planter det ut i drivhuset. Der trives de frem til vinteren. Anonymkode: 7c6ed...b87 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Planter egne, de fra hagesenter og butikk har nesten alltid spinnmidd eller hærmygg. Bruker plantelys, vanner underifra. Anonymkode: 7f753...300
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 Bare sett dem utenfor, så lever de! I et vindu eller på en balkong eller hva som helst. Hilsen kløne med samme problem som nå har evigvarende basilikum Anonymkode: 7f8e2...ecd
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Basilikum er en sydlandsk plante. Den trenger full sol og 25 grader. Ikke kald trekk i et østvendt vindu. Skal vannes på skålen, men skal aldri bli stående i vann, da råtner den. Om vinteren må du bruke tilleggslys i form av plantelys med riktig bølgelengde. Anonymkode: 7e51c...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Nei. Vann og lys, og de holder i månedsvis. Anonymkode: 07f53...2c3 Vann, lys og varme er det viktigste. 👍 Ompotting til selvvanningspotte skader ikke. Men på denne tiden av året er ofte det største problemet å få den med seg hjem uten at den fryser. AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare sett dem utenfor, så lever de! I et vindu eller på en balkong eller hva som helst. Hilsen kløne med samme problem som nå har evigvarende basilikum Anonymkode: 7f8e2...ecd Dette er et veldig spesielt råd å gi i Norge i februar. (Neida, jeg skjønner du mener om sommeren.) Selv midt på sommeren kan det bli for kjølig utendørs for basilikum i store deler av landet (med mindre man har en innglasset balkong e.l. som får litt drivhuspreg). Den overlever fint, men strutter sjelden av livskraft utendørs. Jeg bor sentralt på Østlandet, sør for Oslo, og har gitt opp å ha basilikum utendørs. Men i kjøkkenvinduet trives den godt. Anonymkode: fdb7e...550 1
Belima Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 Basilikum må pakkes inn akkurat som planter ved frakt fra butikk når det er kaldt. Avispapir i flere lag og lukk godt på toppen så den ikke får kulde eller trekk på veien hjem. Selv rett fra butikken og inn i bilen uten innpakking er ødelggende for urten. Ble sagt på God morgen Norge for en tid tilbake. Og selvsagt omplanting, lys mm som mange sier.
MrsDoubtfire Skrevet 8. februar 2022 #13 Skrevet 8. februar 2022 Så lenge di får godt med lys og MASSE vann så skal di klare seg lenge🙂 Jeg vanner dem hver dag .
Taluno Skrevet 8. februar 2022 #14 Skrevet 8. februar 2022 Vann, vann, vann, vann! Jeg kjøper de fra vanlig matbutikk, og de holder seg kjempefine, så lenge jeg husker vanne omtrent hver eneste dag. Mine pleier stå i kjøkkenvindu, hvor det kun er morgensol.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå