Gå til innhold

Hvordan forholde seg til familiemedlemmer som legger ansvaret over på andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et søsken som fremstår til tider litt hjelpesløs.... Noen hun langt fra er- da hun har lang utdanning osv. Men hun er alene med barn og hus mm.  Typisk er at når hun ber om barnevakt så slipper hun alt hun har i hendene, og drar. Det er ok det, men jeg ville aldri gjort det samme (type: jeg blir ikke så sein, et par timer.....  Så kommer hun 6 timer seinere... Litt irriterende når man skal tidlig på Jobb dagen etter feks).

Problemet er at om man stiller spørsmål eller sier nei, blir man møtt med sure miner og "offerrollen". 
Det virker som hun forventer at hennes sosiale liv er langt viktigere enn andres, og at vi "må unne henne barnefri" til tross for at vi faktisk har våre planer. 

Jeg er lei- men hvordan ta opp med en person som tydelig blir krenket og går i offerrollen når man sier nei eller setter grenser? 

Anonymkode: f6a01...f11

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har et søsken som fremstår til tider litt hjelpesløs.... Noen hun langt fra er- da hun har lang utdanning osv. Men hun er alene med barn og hus mm.  Typisk er at når hun ber om barnevakt så slipper hun alt hun har i hendene, og drar. Det er ok det, men jeg ville aldri gjort det samme (type: jeg blir ikke så sein, et par timer.....  Så kommer hun 6 timer seinere... Litt irriterende når man skal tidlig på Jobb dagen etter feks).

Problemet er at om man stiller spørsmål eller sier nei, blir man møtt med sure miner og "offerrollen". 
Det virker som hun forventer at hennes sosiale liv er langt viktigere enn andres, og at vi "må unne henne barnefri" til tross for at vi faktisk har våre planer. 

Jeg er lei- men hvordan ta opp med en person som tydelig blir krenket og går i offerrollen når man sier nei eller setter grenser? 

Anonymkode: f6a01...f11

Jeg hadde sagt hva som var grunnen. "Sist gang sa du et par timer, men kom tilbake ved midnatt. Jeg fikser ikke slik uforutsigbarhet." Og så hadde jeg latt henne bli irritert der og da. Dette er en sånn ting folk blir fornærmet av men gjerne tar til seg når de får roet seg litt.

Anonymkode: 8258c...c09

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ta en skikkelig prat sammen? Nå går jeg bare ut i fra at du er søster og barnløs selv? Går også ut i fra at di ønsker å hjelpe til litt, men ikke bare på hennes premisser?

Si at du gjerne stiller som barnevakt en gang i blant når det passer for deg. Men at hun da må respektere deg og din tid og at dere avtaler fast klokkeslett som hun skal komme å hente barna igjen. Evt dropp helt å være barnevakt men still opp på andre måter. Inviter de alle på middag til deg, kom hjem til henne og hjelp til med legging og kveldsstell feks. 

Anonymkode: 98284...e57

Skrevet

Slike folk må man bare sette grenser for, og så må man tåle at de blir sure.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...