Gå til innhold

Hvordan har 18 åringer råd til boliger for 5mill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg undrer meg over noe, jeg gikk på en vgs der mange kom fra fine familier, selvom jeg kommer fra en ganske gjennomsnittlig familie. Da jeg studerte bodde jeg på kollektiv hele tiden og jobbet ved siden av for å klare meg. Allikevel kjenner jeg flere av mine klassekamerater som kjøpte bolig for 4,5-5,7 mill da de flyttet for seg selv for å studere..... Er det bare fordi foreldrene sender dem en sjekk på 5+ mill for at dette funker? Eller hjelper rike foreldre bare barna inn på markedet, selvom barna eier leiligheten, men at foreldrene allikevel får noe ut av det? Eller får rike unger bare en gave på 5mill når de blir 18? :P Banken gir vel neppe et boliglån til en student med lånekasse-stipendet som inntekt? 

Hva er mest vanlig i slike rike miljøer?

Anonymkode: 55ce3...eab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange varianter, men ofte kjøper foreldrene for barna, med en leie til eie løsning feks.

• Liker 10
Skrevet

Nå kan jeg bare svarer for meg selv, men miine hadde EK og det de ikke hadde stilte vi kausjon for og så det som en invistering for egen del i fht verdiøkning. De måtte selv betale for boligen ved å jobbe ved siden av studier. 

Anonymkode: 8d0d5...8ab

Skrevet

5 mill er da ingenting, selv fikk jeg 15 mill til å kjøpe bolig 😊

Anonymkode: d1ae9...8d5

Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Mange varianter, men ofte kjøper foreldrene for barna, med en leie til eie løsning feks.

leie til eie? hvordan funker det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

så hyggelig for deg da :)

• Liker 8
Skrevet

Trenger ikke å være rik eller å få en sjekk på 5 mill for å kjøpe leilighet til den summen. Selv kommer jeg fra en gjennomsnittlig familiene der foreldrene mine er delvis uføretrygda. Kjøpte leilighet som 19 åring til 4,5 mill, på grunn av at de kunne stå som medlånetakere og sette pant i leiligheten de eier. Fikk dermed kjøpt uten å ha egenkapital eller oppstarte midler. Dog er lånet skyhøyt siden boligen er belånt 100%, så er nødt til å jobbe rævva av meg for å få det til å gå rundt hver måned. Men blir vel verdt det om noen år... 

Har ikke fått ei krone av mamma og pappa. Det eneste de har gjort er å være villig til å ta risken med å stå som medlånetakere og sette pant i deres leilighet. Studerer fulltid + tar et ekstra fag ved siden av + jobber 40-60% og fulltid i feriene, så føler absolutt ikke at jeg har "fått slengt ei leilighet i fanget" slik som kanskje mange tror. Leiligheten har allerede steget 500 000 i verdi på litt over et år, + jeg har betalt ned 200 000kr på lånet. Men det synes jeg er vel fortjente penger mtp arbeidsmengde, risiko osv. 

Anonymkode: 5d1b1...e22

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

leie til eie? hvordan funker det?

Sier seg vell selv, de leier for eksempel leiligheten kjøpt av foreldrene til de har "betalt" inn nok ek, er ferdig og studerer osv også kjøper de formelt leiligheten av foreldrene. 

Samme variant finner man i regi flere boligbyggelag hvor du leier inntil du formelt har råd å eie leiligheten. 

Anonymkode: 179d4...7b7

• Liker 3
Skrevet

Får hjelp av foreldre. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Trenger ikke å være rik eller å få en sjekk på 5 mill for å kjøpe leilighet til den summen. Selv kommer jeg fra en gjennomsnittlig familiene der foreldrene mine er delvis uføretrygda. Kjøpte leilighet som 19 åring til 4,5 mill, på grunn av at de kunne stå som medlånetakere og sette pant i leiligheten de eier. Fikk dermed kjøpt uten å ha egenkapital eller oppstarte midler. Dog er lånet skyhøyt siden boligen er belånt 100%, så er nødt til å jobbe rævva av meg for å få det til å gå rundt hver måned. Men blir vel verdt det om noen år... 

Har ikke fått ei krone av mamma og pappa. Det eneste de har gjort er å være villig til å ta risken med å stå som medlånetakere og sette pant i deres leilighet. Studerer fulltid + tar et ekstra fag ved siden av + jobber 40-60% og fulltid i feriene, så føler absolutt ikke at jeg har "fått slengt ei leilighet i fanget" slik som kanskje mange tror. Leiligheten har allerede steget 500 000 i verdi på litt over et år, + jeg har betalt ned 200 000kr på lånet. Men det synes jeg er vel fortjente penger mtp arbeidsmengde, risiko osv. 

Anonymkode: 5d1b1...e22

Skjønner at du betaler lånet, men du har jo fått en leilighet i fanget. Det er ikke vanskelig å jobbe 50 prosent, men det er ikke lett for en 18 åring å få egenkapitalen til et lån på 4,5 millioner uten hjelp av foreldrene.

Når det er sagt så fikk jeg hjelp selv. Jeg fikk bo hjemme mens jeg studerte og klarte å få en egenkapital slik at jeg fikk kjøpt bolig som 20 åring. 

Anonymkode: 551fa...81e

• Liker 8
Skrevet

De har satt konfirmasjonspengene i krypto 😂

Anonymkode: d20bb...c5b

Skrevet

Faren min døde brått da jeg gikk på ungdomsskolen, jeg har slitt mye med angst og depresjon i ettertid da vi var veldig nære. Han hadde nettopp kjøpt seg nybygget stor leilighet og hadde i tillegg en del formue. Han og moren min ble skilt noen år tidligere, så jeg arvet alt til en verdi av rundt fire millioner når jeg var 13. Jeg begynte å jobbe når jeg var 17 og jobbet fulltid i to år etter vgs før jeg begynte å studere. Var ikke kvalifisert til stipend fra lånekassen når jeg skulle begynne å studere (pga. formuen), så kjøpte meg en leilighet på studiestedet.

Med en gang medstundentene mine fikk høre at jeg eide egen leilighet begynte de stygge kommentarene som: "ja, du har veldig aldri trengt å jobbe for noe i ditt liv", "skulle ønske jeg var så heldig!" "Ja, du finansierte vel leiligheten med det som var til overs etter konfirmasjonspengene, du da (😂😛)". Var ingen som spurte meg, kun antakelser om at jeg var skikkelig bortskjemt og priviligert. Synes det gjorde vondt, sannheten er at jeg mye heller ville hatt faren min i livet mitt og heller bodd på gata.

Det kan funke å spørre, i stedet for å anta at det finnes et svar for alle og så latterliggjøre.

Anonymkode: bb402...5e7

• Liker 5
  • Hjerte 12
Skrevet

Pappa gutter 

Anonymkode: 6b257...60d

Skrevet

Vi kausjonerte for våre, det var ganske enkelt. Vi var vel kausjonister i 4 år til sammen for begge barna. 

Anonymkode: 85da1...8d1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pappa gutter 

Anonymkode: 6b257...60d

Du bør koste på deg et kurs i norsk rettskriving. 

Anonymkode: 6914e...946

• Liker 7
Skrevet

Jeg kjøpte hus når jeg var 21 på egenhånd. Hadde dog jobbet fra jeg var 18 og lå på 600.000 i året.

men alle de jeg vet om som studerer hadde ofte foreldre som stilte som garantister noe som er bra. Jeg også skal gjøre det for mine barn. At noen har foreldre som ikke gjør det forteller bare mer om deres foreldre en de som stiller opp for sine barn. 

en jeg kjente arvet nesten en million etter dødsfall å blåste bort alt på fest og moro. Hadde han investert i bolig for 15 år siden så hadde han levd bedre i dag mtp stabilitet.

Det er kun sjalusi når folk er misunnelige på de som har flinke foreldre som stiller opp for barna sine. 

Anonymkode: 3d62f...4b7

• Liker 1
Skrevet

Vel, dersom vi har mulighet til det når den tid kommer vil vi enten selge boligen vi bor i på det tidspunktet og nedskalere boligen for å frigjøre kapital til egenkapital til barna. Dersom barna har flyttet ut behøver vi jo ikke like mye plass lenger, et soverom til oss og et gjesterom til besøk av barn eller evt. barnebarn holder. :) Et annet alternativ er å stille som kausjonist. 

Har selv slitt mye med å klare å skaffe oss en passende bolig til familien (og er ikke helt i mål enda) så for min del er det veldig viktig å gjøre det jeg kan for å unngå at våre barn havner i samme problemstilling. Jeg har ikke noe ønske om at mannen og jeg skal bebo en stor bolig mens barn og evt. barnebarn må dele en bitteliten leilighet med for få soverom og et toalett på en hel familie.

Anonymkode: 7ed95...42e

Skrevet

Sugerdaddys og onlyfans garantert. 

Anonymkode: 8cbee...ffc

Skrevet

Jeg kjøpte meg leilighet til 7.3 mill i oslo her i sommer jeg er 19 og hr inntekt via OnlyFans

Anonymkode: 7150c...262

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Litt mindre arrogant så går det deg bedre. 5 mill kan gi en et ganske stort hus i en annen by. 

Anonymkode: 626d3...6eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...