Gå til innhold

Hjelp meg å forstå- Koronateste barnehagebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir ikke klok på reglene. Det sies at man ikke lenger skal teste barn når de ikke har symptomer. Samtidig sies det at man skal teste daglig (?) uten symptomer dersom man bor sammen med noen som er i isolasjon pga smitte. Gjelder det siste også for barn eller kun for voksne? Skal barnet testes hver morgen?

Anonymkode: 95325...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke fulgt helt med på reglene.  Men om barnet bor sammen med en smittet bør det testes før det kommer i barnehagen.  

Avdelingen jeg jobber på er nå stengt. Der var det foreldre som sendte barnet sitt i barnehagen da de selv var hjemme med covid.  (fikk andre til å lever og hente) 

Så nå er fire av fem ansatte syke og sitter i isolasjon. Dermed er det ikke mulig å holde avdelingen åpen.  

Så ja, for alles skyld bør barn testes. 

Anonymkode: a60f7...9b3

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette.. Synes foreldre burde holde barna hjemme når de selv har korona. Selv om det nå er slutt på karantene. Er vel fortsatt lov å tenke selv? 

• Liker 5
Skrevet

Tror ikke man trenger å teste om an ikke har symptomer uansett nå. 

Anonymkode: d71ff...5c9

• Nyttig 1
Skrevet

Barn fra 10.klasse og ned er fritatt testing uansett situasjon hjemme.

Er de syk skal de være hjemme.

Anonymkode: 1b83b...c01

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes dette er veldig vanskelig. 

Retningslinjene sier nå at resten av husstanden skal gå på jobb, skole og barnehage selv om det er smittede hjemme som er i isolasjon. Barna skal heller ikke testes så lenge de er symptomfri. 

Dette høres jo helt vilt ut med tanke på det regimet vi har levd under de siste årene, men det er ko faktisk slik retningslinjene er. Jeg synes ikke vi skal forvente at folk skal «tenke selv» og leve strengere enn hva de offentlige retningslinjene er. Folk får gjøre som de vil, men jeg synes ikke vi skal komme med pekefingeren mot de som faktisk følger retningslinjene. 

Når det er sagt så hadde vi nettopp smitte i hus. Vi holdt barnehagebarnet hjemme så lenge skolebarnet var i isolasjon, men sendte han i barnehagen så for t isolasjonen var ferdig. Vi har riktignok testet han annenhver dag selv om det ikke er et krav. 

Anonymkode: e55de...e79

• Nyttig 2
Skrevet

Slik jeg har forstått det - ved nærkontakt så tester man ved symptomer.

Ved smitte i husholdningen - test hver dag. 

• Nyttig 1
Skrevet
MollyJones skrev (3 minutter siden):

Slik jeg har forstått det - ved nærkontakt så tester man ved symptomer.

Ved smitte i husholdningen - test hver dag. 

Nei. Barn yngre enn 10. klasse skal kun testes ved symptomer nå.

Jeg sender mitt barn på skolen selv om begge småsøsken har korona.

Anonymkode: 28ac6...0a1

• Liker 1
Skrevet

Nei, barn under 12 år trenger kun å teste dersom de har symptomer, også med husstandsmedlem i isolasjon.

Anonymkode: 9b892...0b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Retningslinjene sier nå at resten av husstanden skal gå på jobb, skole og barnehage selv om det er smittede hjemme som er i isolasjon. Barna skal heller ikke testes så lenge de er symptomfri. 

Dette høres jo helt vilt ut med tanke på det regimet vi har levd under de siste årene, men det er ko faktisk slik retningslinjene er. Jeg synes ikke vi skal forvente at folk skal «tenke selv» og leve strengere enn hva de offentlige retningslinjene er. Folk får gjøre som de vil, men jeg synes ikke vi skal komme med pekefingeren mot de som faktisk følger retningslinjene. 

Når det er sagt så hadde vi nettopp smitte i hus. Vi holdt barnehagebarnet hjemme så lenge skolebarnet var i isolasjon, men sendte han i barnehagen så for t isolasjonen var ferdig. Vi har riktignok testet han annenhver dag selv om det ikke er et krav. 

Enig. 

Rett før lettelsene kom fikk mannen min påvist korona. Da holdt vi også bhg barnet hjemme, mest fordi testing er umulig på henne, hun testet negativt den ene gangen, men hadde kanskje sendt etter lettelsene om hun ikke hadde symptomer.. 

Anonymkode: 46e90...598

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt greit at du mener det. Jeg mener ikke det. 🤷‍♀️😊

• Liker 1
Skrevet
Kaisamaia skrev (6 minutter siden):

Helt greit at du mener det. Jeg mener ikke det. 🤷‍♀️😊

Du må selvsagt selv velge å gjøre som du vil hvis du havner i en situasjon med corona i heimen.

Men når du skriver at det er lov å tenke selv så indikerer du jo at du synes de som ikke er strengere enn retningslinjene er kjipe foreldre. Og det synes jeg virkelig ikke er greit! Da er du et kjipt mammapoliti som gjør at andre føler seg dårlig, og du mener jo da egentlig at du vet bedre enn FHI og det offentlige. Deg om det! 

Jeg er som sagt ikke uenig i hverken at mange av god grunn selv får velge å holde unger hjemme, eller at de nye retningslinjene virker litt slappe. Men det er et stykke derfra til å peke nese til de som følger de retningslinjene som er gitt og si at de ikke gjør en god nok jobb.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Her testet minste (barnehagebarn) positivt i går. Førsteklassingen hadde selvsagt blitt sendt på skolen, dersom han ikke våknet med symptomer. Å kreve eller forvente at man skal være mer restriktiv enn reglene som er satt av helsemyndighetene er absurd. 

Anonymkode: 4f36b...d54

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...