AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #1 Skrevet 7. februar 2022 Vær snill å ikke la tråden utvikle seg til en religionsdebatt. Tilbake til temaet. Jeg er sykepleier, og muslim. Vi ber etter bønnetider, og skal helst be når tiden er inne.. Det er toppen to ganger i løpet av vakta, og hver bønn tar maks 3-4 min. Har flere kollegaer som tar røykepause opptil 6-7 min minst tre ganger pr vakt, noen røyker også sammen så jeg blir igjen alene i miljøet. Jeg har ingen planer om å forlate avdelingen når den er på sitt mest hektiske, men når det er rolig, vil jeg jo ta igjen bønnen. Jeg lurer på hva jeg skal si til kollegaer. Til nå har jeg som regel sagt at jeg skal på do. Denne unnskyldningen er dog slitsom fordi vi har toalett på kontoret mens jeg bruker garderoben som er et stykke lenger bort. Jeg har et godt forhold til kollegaene mine. Samfunnet har ikke akkurat en positiv holdning til islam, dette gjør det vanskeligere for meg. I tillegg synes jeg religion er privatsak. Har noen råd? Anonymkode: f07ee...b90 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #2 Skrevet 7. februar 2022 Syns du skal fortelle at du bruker tid til bønn. Hva de mener får bli deres sak. Vær stolt av deg selv og religionen din. Vi trenger mer islam i Norge❤️ Anonymkode: b7e9b...3ee 6
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #3 Skrevet 7. februar 2022 Kjenner ikke kollegaene dine, men tror de fleste vil ha forståelse for dette. Syns du skal være åpen med det. 😊 Anonymkode: e2d38...286 5
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #4 Skrevet 7. februar 2022 Oi, var forberedt på hat. Tusen takk. Skal jeg bare si, "jeg skal be i noen minutter", og gå når vi har ledig tid? Ts Anonymkode: f07ee...b90
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #5 Skrevet 7. februar 2022 Hadde jeg vært deg hadde jeg forankret det med leder i forkant, sånn at du vet at du har støtte derfra hvis noen skulle finne på å klage. Anonymkode: e3ed2...ff0 24
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #6 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hadde jeg vært deg hadde jeg forankret det med leder i forkant, sånn at du vet at du har støtte derfra hvis noen skulle finne på å klage. Anonymkode: e3ed2...ff0 Jeg synes dette er en god ide. Tenker at det ikke er noe prinsipiell forskjell på å be, eller å ta den pausen til å gå på toalettet eller røyke - man har jo krav på pauser. Også kunne det kanskje vært et problem hvis samme personen skal både ha pauser til bønn, røyking OG lange toalettbesøk, men det blir litt hypotetisk igjen. Men jeg tror det er lurt å snakke med lederen din om dette, slik at det blir en felles forståelse for at du gjør det og det er greit. Ellers kan jo enkelte (vrange) folk begynne å spekulere eller lage problem av det. Anonymkode: 2352c...773 4
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #7 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Oi, var forberedt på hat. Tusen takk. Skal jeg bare si, "jeg skal be i noen minutter", og gå når vi har ledig tid? Ts Anonymkode: f07ee...b90 Sånn som en skriver så hadde jeg gått til leder og hvis lederen blir vanskelige så hadde jeg snakket med fagforbundet ☺️ k33 Anonymkode: e0a2a...297
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #8 Skrevet 7. februar 2022 Jeg er målløs. Takk igjen. KG er ikke så verst likevel. Da skal jeg gi beskjed til leder. Tenker jo at det mest sannsynlig går bra. Når det er rolig sitter vi i miljøet. Av og til tar vi korte pauser, noen røyker, andre tar en viktig telefon eller bruker tid på å sjekke mail på kontoret. Selv trives jeg best i miljøet. Liker ikke oppmerksomhet, derfor jeg helst ikke ville si noe om bønnen. Må man så man, så skal være kort, konsis og åpen heretter. Ts Anonymkode: f07ee...b90
Rosa Dartle Skrevet 7. februar 2022 #9 Skrevet 7. februar 2022 I utgangspunktet er det slik at man har rett på pause i 30 min per dag. Vanligvis skal man kunne bruke pausen til det man vil, men de fleste spiser jo gjerne. Det høres ut som dere tar mange pauser. Hos oss får vi lov til å røre litt på oss og ta noen korte pauser utenom lunsj, men på forrige arbeidsplass var ikke dette tillatt, og folk kunne heller ikke gå ut for å røyke utenom lunsj. Jeg synes det høres fornuftig ut å ta dette med din nærmeste leder og spørre åpent hvordan det kan legges opp. Spør om det er ok om du ber når de andre går ut og røyker. Hvis det ikke er greit, så skal du uansett kunne ta den tiden fra lunsjpausen din. https://e24.no/karriere-og-ledelse/i/2GVypa/jobbekspertene-svarer-er-det-greit-aa-ta-pauser-utenom-lunsj 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #10 Skrevet 7. februar 2022 Synes ikke noe om dette, for å være helt ærlig. Religion er en privatsak og selv om man har krav på pauser her og der synes jeg ikke slike bønnepauser er innafor. Toalettbesøk, jada. At folk får røykepauser synes jeg egentlig også er en uting. Har røykere på jobben som kanskje er ute og røyker i tilsammen en halvtime, noen ganger mer, ila et skift som varer 7,5 timer. Jeg skulle også gjerne vært ute og trukket frisk luft i ti minutter her og der, er absolutt ikke det samme å stå på bakrommet og drikke kaffe. Men er ikke helt godtatt å bare vandre avgårde. Er leder i tillegg, men må dessverre bare godta at disse røykerne går ut. Det er så forankret at det er vanskelig å gjøre noe med. Det er ille nok under ramadan, når muslimer på jobb plutselig sitter og spiser på bakrommet når de egentlig er ferdige med matpausen. Det er også vanskelig å gjøre noe med. Skal det i tillegg etablere seg en bønnepraksis blir det enda mer problematisk. Tar det virkelig ikke mer enn 3-4 minutter å gå til garderoben, vaske hender, føtter, ansikt osv, ned med bønneteppe, be og gå tilbake til jobb? Mine muslimske venner bruker lengre tid på å be, men de jobber på kontor og styrer da tiden selv på en annen måte ennam gjør i den jobben du var. Men jeg ser også at min mening er en upopulær mening. Anonymkode: db391...197 10 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #11 Skrevet 7. februar 2022 Jeg har jobber i helsevesenet i en institusjon som var veldig multikulturell, med mange muslimer blant annet. Vi hadde vel 5-6 ansatte som ba 1-2 ganger per vakt. Var fort gjort som du sier. Gikk bare inn på ene kontoret og la ned teppet. Null stress! Jeg håper du tar mot til deg og spør om tid til bønn! Er jo ikke snakk om mer enn maks 10 min ila en arbeidsdag. De fleste tar såpass pauser utenom lunsjen. Lykke til! Anonymkode: 3c7a2...693 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #12 Skrevet 7. februar 2022 jeg mener at å be i løpet av en vakt ikke er problematisk, så lenge det ikke går ut over arbeidet ditt. Er enig med de som anbefaler deg å avklare dette med leder først. Anonymkode: ddd04...ad5 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #13 Skrevet 7. februar 2022 I vår kommune er det ikke lov med bønn utenom din egen pause. Her jeg jobber er det heller ingen som røyker. Anonymkode: 131dd...32a 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #14 Skrevet 7. februar 2022 Jobber i butikk. Har en mannlig kollega som ber en gang i matpausen og en gang etter jobb. Anonymkode: 1e856...4d1 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #15 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg er målløs. Takk igjen. KG er ikke så verst likevel. Da skal jeg gi beskjed til leder. Tenker jo at det mest sannsynlig går bra. Når det er rolig sitter vi i miljøet. Av og til tar vi korte pauser, noen røyker, andre tar en viktig telefon eller bruker tid på å sjekke mail på kontoret. Selv trives jeg best i miljøet. Liker ikke oppmerksomhet, derfor jeg helst ikke ville si noe om bønnen. Må man så man, så skal være kort, konsis og åpen heretter. Ts Anonymkode: f07ee...b90 Det er vell alltid slik om det er å gi beskjeder at vi ønsker egentlig ikke å gi beskjed. Men hvis det trengs så gir man beskjed. Anonymkode: e0a2a...297
sicario Skrevet 7. februar 2022 #16 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær snill å ikke la tråden utvikle seg til en religionsdebatt. Tilbake til temaet. Jeg er sykepleier, og muslim. Vi ber etter bønnetider, og skal helst be når tiden er inne.. Det er toppen to ganger i løpet av vakta, og hver bønn tar maks 3-4 min. Har flere kollegaer som tar røykepause opptil 6-7 min minst tre ganger pr vakt, noen røyker også sammen så jeg blir igjen alene i miljøet. Jeg har ingen planer om å forlate avdelingen når den er på sitt mest hektiske, men når det er rolig, vil jeg jo ta igjen bønnen. Jeg lurer på hva jeg skal si til kollegaer. Til nå har jeg som regel sagt at jeg skal på do. Denne unnskyldningen er dog slitsom fordi vi har toalett på kontoret mens jeg bruker garderoben som er et stykke lenger bort. Jeg har et godt forhold til kollegaene mine. Samfunnet har ikke akkurat en positiv holdning til islam, dette gjør det vanskeligere for meg. I tillegg synes jeg religion er privatsak. Har noen råd? Anonymkode: f07ee...b90 Personlig er jeg ateist og stiller meg uforstående til praktisering av religion. Som arbeidsgiver er Jeg opptatt av at alle mine ansatte skal føle seg ivaretatt. Ikke bare som arbeidstakere, men som mennesker. Jeg har tidligere, uten problem fått lagt til rette for uforstyrret bønn på arbeidsplassen. Krever kun litt fleksibilitet og har i så måte vært uproblematisk. En forutsetning var at ansatte selv kom til meg med sine behov. Anbefaler deg å be om en kort samtale med din leder der du forklarer hva du trenger for å få gjennomført bønnen. At du er fleksibel selv på tidspunkt og lokale er jo en forutsetning selvfølgelig. Som du sier så kan man ikke bare slippe det man har i hendene/oppgaven man står i for å be. Det må jo passe. Men det har jeg aldri opplevd som noe problem. 3
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #17 Skrevet 7. februar 2022 Greieste er nok bare å si det rett ut. «Nå er det rolig her, så jeg tar en bønnepause nå jeg. Tilbake om 5». Tror det er få som ville hatt problem med det. Selv hadde hvertfall jeg ikke brydd meg, så lenge du ikke er fastlås av klokken, men ber når det passer seg. Om du avbryter midt i et stell, eller går midt i en krise fordi klokken er slagen, så er det klart at det er mer ugreit. Mulig du vil få noen oppriktig nysgjerrige spørsmål rundt hva/hvordan/hvorfor, men om du synes det er ukomfortabelt å fortelle om så sier du bare det. «For meg er religion personlig, så jeg ønsker ikke å snakke så mye om det» Men jeg lurer på om du har fått et litt feil inntrykk av hvordan «folk flest» anser islam? Merker at du er litt i forsvarsmodus på automatikk. Og det er jo heller ikke så rart hvis du har lest facebook kommentarer, Sian ol. De mest ekstreme skriker jo høyest. (Hvilket for så vidt er hele problemet fra begge «leirer»). De aller fleste etniske nordmenn er godt vant med forskjellige kulturer og religioner og bryr seg fint lite hverken ene eller andre veien. Anonymkode: c4d9b...eea 2
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #18 Skrevet 7. februar 2022 Bare vær åpen om det, legg det fram som du gjør her. Kanskje minus det om røykepausene. Det var veldig greit forklart, det er ikke som om du går midt oppe i en hjertestans og lar de andre i stikken. Det er ikke sånn at du blir borte lenge, heller. Ta det opp med leder, og evt be om ordet under et personalmøte. Det er mye bedre å komme i forkant av rykter. Anonymkode: c0e95...8da
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #19 Skrevet 7. februar 2022 Nå synes jeg at både bønner og tøyking skal joldes til pauser og fritid. Jeg verken røyker eller er troende, så da jobber jeg ganske mye mer pr. år enn dere som tar dissa ekstra pausene. Kjapt regnet et dette 8 dager ekstra fri i året. Gi meg en uke ekstra betalt ferie pr. år så kan dere be og røyke både to og tee ganger om dagen. Anonymkode: d2039...2ba 8 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2022 #20 Skrevet 7. februar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå synes jeg at både bønner og tøyking skal joldes til pauser og fritid. Jeg verken røyker eller er troende, så da jobber jeg ganske mye mer pr. år enn dere som tar dissa ekstra pausene. Kjapt regnet et dette 8 dager ekstra fri i året. Gi meg en uke ekstra betalt ferie pr. år så kan dere be og røyke både to og tee ganger om dagen. Anonymkode: d2039...2ba Tøyking er selvfølgelig røyking.... Anonymkode: d2039...2ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå