Gå til innhold

Investering som kan gi løpende inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på om det er noen investeringer man kan gjøre som kan gi en passiv månedlig inntekt. Fond er vel mest beregnet på langstidsinvesteringer? Men si jeg har 500 000 å investere i noe, er det noen måte å kunne tjene noen kroner uten å måtte vente i årevis på en avkastning?

Anonymkode: cd7eb...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan investere i aksjer som utbetaler utbytte. Men de fleste har utbytte 1-4 ganger i året, ikke hver måned. 

Anonymkode: 88de9...a34

• Liker 1
Skrevet

500000 er litt lite. Men bolig kan gi månedlig avkastning.

Aksjer er for usikkert, om du ikke tåler tap. Men er du heldig/flink dobler du summen.

Anonymkode: c0a02...d0a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan investere i aksjer som utbetaler utbytte. Men de fleste har utbytte 1-4 ganger i året, ikke hver måned. 

De ut utbyttene er ikke store summene med så lav inngang om du skal spre risiko. Max hundrelapper.

Anonymkode: c0a02...d0a

Skrevet

Ikke som garanterer deg inntekt. 500 000 er ikke spesielt mye i en slik sammenheng.

Anonymkode: 28f23...d86

Skrevet

500 000 er vel mer en inngangssum som bør få noen år til å forrente seg før du kan begynne å ta ut avkastning. Evt utbytte på 500 000 må reinvesteres for at du skal tjene nok på det til å få en grei avkastning du kan bruke til å erstatte arbeidsinntekt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er nysgjerrig på om det er noen investeringer man kan gjøre som kan gi en passiv månedlig inntekt. Fond er vel mest beregnet på langstidsinvesteringer? Men si jeg har 500 000 å investere i noe, er det noen måte å kunne tjene noen kroner uten å måtte vente i årevis på en avkastning?

Anonymkode: cd7eb...869

Da må du i såfall investere i flere utbytte aksjer. De fleste har utbetaling av utbytte 1-4 ganger i året.. ønsker du og ha passiv inntekt hele året må du da ha flere selskaper. 

Helst noen som også vil gi en langsiktig avkastning.

Anonymkode: 6d456...8d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ikke som garanterer deg inntekt. 500 000 er ikke spesielt mye i en slik sammenheng.

Anonymkode: 28f23...d86

Det sto ikke noe om størrelsen på inntekten.
Jeg er helt enig i at 500 000 er for lite til at man kan leve av det, da trenger man mange (!) ganger så mye. 
Ser utleie er nevnt, og det er gunstig siden man kan gire investeringen sin. Men 1) Det er endel arbeid med utleie, så det er ikke det jeg ville kalle «passiv inntekt». 2) Man kommer ikke langt med 500k, dvs at lånet må bli høyt. Mesteparten, eller kanskje alle, inntekter fra leien vil gå til å betale renter, avdrag, utgifter og skatt. Man tjener først og fremst penger på verdiøkningen, og da blir det ingen passiv inntekt. 

Skrevet

Jeg har investert 500 000 fordelt på 400 i fond, 70 i aksjer og 30 i krypto, ila de siste 2 årene. Har kun tatt ut 10 k i overskudd på krypto, så kan ikke si at jeg har en god cash flow. Men, siden mesteparten er i fond tenker jeg langsiktig. Og rentes rente effekt.

Eiendom blir for stressende og usikkert. Her er boligeprisene økt kraftig, selv om det ikke er storby. I beste fall ville jeg gått i null, og stor fare for minus. Til tross for verdiøkning vegrer jeg meg for det stresset det tross alt er å være utleier. Fond er behagelig. Rette leietaker kan være et mareritt. Jeg ønsker ikke det stresset.

Anonymkode: 1b405...aca

Skrevet

Crowdfunding gir månedlig avkastning, men du må naturligvis diversifisere porteføljen der også i mange forskjellige. Crowdfunding på topplån på byggeprosjekter er hot nå og gir fort 10% avkastning avhengig av risiko, og du må naturligvis re-investere når prosjektet er ferdig.

500k er litt lite, men vi investerte i en fritidsleilighet i forbindelse med et hotell. Vi eier den men har leieavtale med hotellet som leier ut på lik linje med rommene på hotellet. De tar 35% profitt og trekker fellesutgifter fra utleieutgiftene. Vi betaler strøm. Selv om hotellet var en del stengt og hadde perioder med lav booking pga alkoholstengt pga korona i fjor så gikk vi 35 000 kr i pluss etter alle utgifter. 50 000 kr om du ikke teller med strømmen, den er jo uansett løpende for oss. Utbetalt hver 3 mnd. De billigste leilighetene ligger på rundt 1 mill. 

Anonymkode: 1899d...549

Skrevet

Har ca 500000 kr i aksjer i selskapet jeg jobber i. Det er et børsnotert norsk selskap. Her har jeg ca 5 % i direkteavkastning per år, dvs utbytte, i tillegg til at aksjen har økt en del også. Er jo ikke all verden, mottar vel rundt 25-30’ i utbytte i år, men slår jo å ha det i banken i hvertfall. Det finnes noen slike utbytteselskaper som stort sett alltid går med overskudd og betaler utbytter. 

Anonymkode: 7ad8d...c84

Skrevet

Plant en tusenlapp, og dyrk ditt eget pengetre. Om noen år vil du kunne høste tusenlapper når naboen høster epler. 

Anonymkode: 5c640...1f7

Skrevet

Hvis du ser litt mot den kriminelle siden, så kan man tjene fett der.

Anonymkode: c6378...4fc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...