NewStart87 Skrevet 19. oktober 2022 #361 Del Skrevet 19. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 16.10.2022 den 13.42): Jeg har hadde en litt lengre pause etter 2 år, og da jeg startet igjen opplevde jeg høy puls både ved hvile og aktivitet. Kunne ha hvilepuls på 120 og ved lett aktivitet kunne pulsen gå opp imot 180. Det forsvant etter et par uker. Det er ikke uvanlig å oppleve forbigående bivirkninger i begynnelsen. Anonymkode: 6cd2b...950 Hvordan ble du da du hadde pausen på 2 år? Merket du stor forskjell fra hvordan du var på medisiner? Jeg har alltid følt at jeg ikke er helt «våken», dette forsvinner heldigvis med medisinen og jeg føler meg mye mer skjerpa, rett og slett mer klar i topplokket. Bra den høye pulsen forsvant. Jeg har tidligere klaget over hodepine som jeg har trodd kommer av Aduvanz. Det stemmer nok at jeg fikk det som bivirkning om kvelden helt i starten, men nå den siste uken tror jeg at jeg har funnet ut den egentlige grunnen til at jeg har det av og til. Tidligere har jeg drukket en Monster hver dag, men etter at jeg startet på Aduvanz har jeg ofte kun tatt noen slurker og drukket maks en halv boks om dagen. Før jeg nå nylig har begynt å drikke en hel igjen. Drikker jeg en hel så får jeg ikke hodepine om kvelden i det hele tatt, med mindre jeg ikke drikker nok vann. Så det har nok rett og slett vært nedtrapping av koffein som har gitt hodepine. Er lettet for det, siden jeg var redd Aduvanz skulle gi meg hodepine hver kveld. Nå har jeg jo ikke gått så lenge på medisinen enda, jeg startet 5.september, så kan nok være litt forbigående bivirkninger enda? Usikker på hvor lang tid det tar før man er «innkjørt» på ny medisin? Ei venninne som begynte på Aduvanz mai sier hun fortsatt nå oppdager nye positive sider ved medisinen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepetra Skrevet 19. oktober 2022 #362 Del Skrevet 19. oktober 2022 NewStart87 skrev (1 time siden): Usikker på hvor lang tid det tar før man er «innkjørt» på ny medisin? Ei venninne som begynte på Aduvanz mai sier hun fortsatt nå oppdager nye positive sider ved medisinen. Nå vet jeg ikke hvor lenge venninnen din har brukt medisin sånn totalt sett? Jeg byttet litt etter venninnen din, og kan kjenne meg igjen i det hun sier. Det med å stadig oppleve nye sider ved medisinen tror jeg derimot kan handle mer om å oppdage mer av livet med medisin, enn den konkrete medisinen i seg selv. (Men hvis hun har hatt diagnosen og vært medisinert lenge, så skal ikke jeg si noe på hva hun opplever, altså. Alle er jo forskjellige og alt sånt 🙈) Slik tror jeg i alle fall det er for meg, og det er bare litt over et år siden jeg fikk diagnosen. Psykiateren min kalte det en "læringsprosess", da jeg fortalte om noe jeg merker at jeg klarte å gjøre nå, som jeg ikke har klart før. Det blir kanskje litt som med armringer når du lærer å svømme; du må fortsatt gjøre jobben med å gjøre svømmetakene og være trygg i vannet, men armringene gjør det litt lettere, fram til man kanskje klarer seg uten. Jeg tror man er "innkjørt" når man opplever den effekten man trenger/ønsker, samtidig som at eventuelle bivirkninger er til å leve med. Jeg tolker det i alle fall slik ut fra måten psykiateren snakker om fremskrittene mine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 25. oktober 2022 #363 Del Skrevet 25. oktober 2022 Flere som sliter med munntørrhet? Er dette noe som forsvinner eller vedvarer det? Begynte på Aduvanz 5.september. Lurer også på om dere får gul urin? Gul urin er jo vanligvis tegn på at man ikke drikker nok, men føler jo at jeg drikker jevnt og godt utover hele dagen og kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepetra Skrevet 25. oktober 2022 #364 Del Skrevet 25. oktober 2022 NewStart87 skrev (2 timer siden): Flere som sliter med munntørrhet? Er dette noe som forsvinner eller vedvarer det? Begynte på Aduvanz 5.september. Lurer også på om dere får gul urin? Gul urin er jo vanligvis tegn på at man ikke drikker nok, men føler jo at jeg drikker jevnt og godt utover hele dagen og kvelden. Jeg har det også. På meg ser det ut til å være vedvarende, jeg hadde det litt på Ritalin også. Fargen på urinen har jeg derimot ikke reflektert over. 🙈 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2022 #365 Del Skrevet 26. oktober 2022 Er det mange av dere her som røyker/snuser? Jeg røyka store mengder før, og først de siste tre årene som røykfri at jeg bikket over helt med ADHD-symptomer. Fikk diagnosen nå i høst og driver utprøving av medisiner. Men jeg vurderer seriøst å begynne å snuse for bittelitt følelsesregulering. Har slitt så fælt de siste årene. Legen på dps sa at store doser nikotin absolutt kan lindre adhd, og at det kan være deler av grunnen til at jeg holdt så lenge. Anonymkode: 8ace8...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #366 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg skal starte på Aduvanz om få dager, og pga kroniske smerter har jeg stått fast på 150 mg Tramadol (etter å ha prøvd alt annet først) de 2 siste årene. Psykiater sa han sjekket interaksjoner mellom disse medisinene, og det kom ikke opp noen - så de skal være trygg å ta sammen. Nå sjekket jeg litt rundt på nettet selv, og det kommer opp ulik info avhengig av hvilke nettsider jeg sjekker. Enkelte steder står det faktisk at denne kombinasjonen medisin kan føre til krampeanfall 😧 Jeg skal sjekke med lege i morgen, men er det noen her som har brukt denne kombinasjonen uten problemer...? Hvis det er farlig skal jeg uansett kutte ut Tramadol, men det beste hadde vært om det gikk, for jeg orker ikke tanken på å lete etter ny medisin mot smertene igjen... Anonymkode: d3e44...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2022 #367 Del Skrevet 27. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg skal starte på Aduvanz om få dager, og pga kroniske smerter har jeg stått fast på 150 mg Tramadol (etter å ha prøvd alt annet først) de 2 siste årene. Psykiater sa han sjekket interaksjoner mellom disse medisinene, og det kom ikke opp noen - så de skal være trygg å ta sammen. Nå sjekket jeg litt rundt på nettet selv, og det kommer opp ulik info avhengig av hvilke nettsider jeg sjekker. Enkelte steder står det faktisk at denne kombinasjonen medisin kan føre til krampeanfall 😧 Jeg skal sjekke med lege i morgen, men er det noen her som har brukt denne kombinasjonen uten problemer...? Hvis det er farlig skal jeg uansett kutte ut Tramadol, men det beste hadde vært om det gikk, for jeg orker ikke tanken på å lete etter ny medisin mot smertene igjen... Anonymkode: d3e44...b01 Jeg søkte på vyvanse (samme som aduvanz) og tramadol, og det så litt skummelt ut. Sjekk skikkelig selv, ikke stol på legene. Anonymkode: 15af4...71a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslafravest Skrevet 28. oktober 2022 #368 Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Er så skuffet og lei meg nå.... håper på oppløftende svar fra andre med erfaring 😥 Jeg har nå kjempet i 1 år for å få hjelp og diagnose (avslag fra DPS), og etter jeg gikk privat fikk jeg der beskjed om ingen tvil; fikk diagnosen etter 3 uker. Startet på Aduvanz for 2 dager siden, og ved kontroll før oppstart var blodtrykket 109/80. I går og i dag var blodtrykket forhøyet til 130/88, og jeg fikk da beskjed om å kutte medisin tvert... Dette pga fare for hjerneslag, og nå må jeg vente 1 uke med målinger hver dag - og da forlanger psykiater at undertrykket må komme stabilt ned under 80... Er så redd for at jeg nå ikke skal få til dette... tror jeg har litt høyt undertrykk pga overvekt og lite trening, men det er jo ubehandlet ADHD som har gjort at jeg er fullstendig utmattet, mangler motivasjon og sliter med å gjennomføre noe som helst... Så hvordan skal jeg da få ned blodtrykket på bare 1 uke...? Får kanskje prøve attentin dersom jeg får ned trykket, men har lest at voksne har liten effekt av dette, og får i tillegg enda mer problemer med søvn! Vet ikke hva jeg er ute etter her, men håper noen kan gi meg et lite håp om at det finnes en sjangse for meg også ❤ Endret 28. oktober 2022 av Veslafravest 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2022 #369 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg fikk diagnosen ADD på mandag. Skjedde veldig fort, så har liksom ikke helt rukket å forstå det selv. På onsdag fikk jeg trygge resultater på EKG, blodtrykk og blodprøver, så begynte med Ritalin i går. Men jeg må si at jeg har vært skikkelig redd for bivirkningene, spesielt "plutselig død"! Noen andre som har hatt litt angst ifb medisinutprøving? Noe som hjalp? Jeg vet jo at det kun er en risiko hvis man har hjerteproblemer, som i så fall burde blitt fanget opp på EKG-en, men tenker fortsatt altfor mye på det 🙈 Nå skal jeg gradvis trappe opp og prate med psykiater når jeg er på dag 10. Veslafravest skrev (På 28.10.2022 den 13.15): Er så skuffet og lei meg nå.... håper på oppløftende svar fra andre med erfaring 😥 Jeg har nå kjempet i 1 år for å få hjelp og diagnose (avslag fra DPS), og etter jeg gikk privat fikk jeg der beskjed om ingen tvil; fikk diagnosen etter 3 uker. Startet på Aduvanz for 2 dager siden, og ved kontroll før oppstart var blodtrykket 109/80. I går og i dag var blodtrykket forhøyet til 130/88, og jeg fikk da beskjed om å kutte medisin tvert... Dette pga fare for hjerneslag, og nå må jeg vente 1 uke med målinger hver dag - og da forlanger psykiater at undertrykket må komme stabilt ned under 80... Er så redd for at jeg nå ikke skal få til dette... tror jeg har litt høyt undertrykk pga overvekt og lite trening, men det er jo ubehandlet ADHD som har gjort at jeg er fullstendig utmattet, mangler motivasjon og sliter med å gjennomføre noe som helst... Så hvordan skal jeg da få ned blodtrykket på bare 1 uke...? Får kanskje prøve attentin dersom jeg får ned trykket, men har lest at voksne har liten effekt av dette, og får i tillegg enda mer problemer med søvn! Vet ikke hva jeg er ute etter her, men håper noen kan gi meg et lite håp om at det finnes en sjangse for meg også ❤ Huff, har ikke særlig erfaring så kan ikke bidra med så mye - men skjønner godt at dette må være utrolig slitsomt. Har du blodtrykksmåler hjemme, eller har du fått såpass god oppfølging at du har vært på kontroller daglig? Håper virkelig det ordner seg ❤️ Anonymkode: 65722...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 30. oktober 2022 #370 Del Skrevet 30. oktober 2022 Igår var jeg på fest og klarte selvfølgelig å ta noen flere vinglass enn hva psykiater anbefalte. Det gjør jeg ikke igjen og nå vurderer jeg rett og slett å bli totalt avholds istedenfor. Jeg ble så ØR i hodet, ikke som i full, men det var akkurat som om alkoholen slo Aduvanz ut og jeg ble enda mer distre enn hva jeg vanligvis er uten medisinen. Fikk ikke med meg hva folk sa, datt ut av samtaler, presenterte meg to ganger osv. Følte meg skikkelig ubrukelig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #371 Del Skrevet 30. oktober 2022 Hei damer! Hvor fort gikk det fra diagnose til medisin for dere? Jeg fikk diagnosen i mai, og venter fortsatt på å få time til å diskutere medisinbruk.. Jeg har etterspurt flere ganger, men får beskjed om at det normalt tar 6 mnd fra diagnose til medisin??!! Kan det virkelig stemme? Anonymkode: fd23d...6ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #372 Del Skrevet 30. oktober 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hei damer! Hvor fort gikk det fra diagnose til medisin for dere? Jeg fikk diagnosen i mai, og venter fortsatt på å få time til å diskutere medisinbruk.. Jeg har etterspurt flere ganger, men får beskjed om at det normalt tar 6 mnd fra diagnose til medisin??!! Kan det virkelig stemme? Anonymkode: fd23d...6ef Det gjorde det ikke her. Tok ekstremt lang tid før jeg fikk diagnosen, men jeg fikk begynne på medisiner ganske raskt etter at jeg spurte. Anonymkode: b12b9...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #373 Del Skrevet 30. oktober 2022 Tror jeg må være med i denne tråden her. Jeg er nesten 50. Fikk diagnose når jeg var barn, og igjen i voksen alder. Barne- og ungdomstiden husker jeg ikke mye av. Skolen var dritt, få venner, opplevde mobbing. Jeg fikk aldri hjelp eller medisiner. Som ung voksen på nytt studiested opplevde jeg for første gang å bli likt og at andre ønsket å være med meg. Jeg ble populær og fikk mange venner. Opp gjennom årene lærte jeg meg ulike strategier for å skjule symptomene. Jeg lærte meg bl.a. å konsentrere meg ekstremt når det var sosiale ting eller på jobb slik at jeg ikke avbrøt andre og snakket for mye, samt at jeg tenkte gjennom ting jeg skulle si så det ikke kom feil ut. Måtte også beherske kroppsspråket: ikke fikle med ting, riste på foten, bevege meg mye f.eks. på møter o.l. Jobben krevde også at jeg var veldig tålmodig. Dette gikk greit i flere år, men de siste ti årene har jeg vært helt utslitt etter jobb. Jeg orker ingenting. Har ikke noe sosialt liv for enerigpakken er tom. Jeg klarte heller ikke å "holde meg" når jeg var hjemme så alle symptomene kom frem hjemme. Det førte til at jeg ble skilt... Prøvde ut medisiner, men de reagerte jeg dårlig på. Frister noen ganger å prøve å få uføretryd, for jeg trenger en pause. Jeg er lei av at livet bare består av jobb... Men jeg trenger jo pengene... Anonymkode: dcf59...675 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2022 #374 Del Skrevet 30. oktober 2022 Noen som har skifta fra Ritalin til en annen adhd-medisin, pga. bivirkninger? Hjalp det? Og hvilke bivirkninger hadde du på Ritalin? Setter stor pris på svar!😊 Anonymkode: b12b9...27d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2022 #375 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hei damer! Hvor fort gikk det fra diagnose til medisin for dere? Jeg fikk diagnosen i mai, og venter fortsatt på å få time til å diskutere medisinbruk.. Jeg har etterspurt flere ganger, men får beskjed om at det normalt tar 6 mnd fra diagnose til medisin??!! Kan det virkelig stemme? Anonymkode: fd23d...6ef Jeg gikk privat, og det tok 2 uker fra diagnose til medisin. Anonymkode: d3e44...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsepetra Skrevet 31. oktober 2022 #376 Del Skrevet 31. oktober 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei damer! Hvor fort gikk det fra diagnose til medisin for dere? Jeg fikk diagnosen i mai, og venter fortsatt på å få time til å diskutere medisinbruk.. Jeg har etterspurt flere ganger, men får beskjed om at det normalt tar 6 mnd fra diagnose til medisin??!! Kan det virkelig stemme? Anonymkode: fd23d...6ef Det stemmer ikke her, i alle fall. Jeg måtte vente et par måneder, men det var pga ferieavvikling i helsevesenet(dette var på sommeren). Hadde det ikke vært for det, kunne jeg begynt tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #377 Del Skrevet 1. november 2022 Hjelp! Håper noen kan svare meg raskt, for jeg er litt engstelig nå... Nylig startet Aduvanz 30mg, og i dag doblet jeg dosen. Har da fått litt høyere blodtrykk enn vanlig; målte 140/85 nå. Men det som gjør meg redd er at venstre arm og bein føles nummen...særlig armen. Det gir seg ikke ved bevegelse heller. Jeg googlet så klart og får masse linker til hjerneslag... 😧 Andre som opplevde slik nummenhet ved doseøkning...? Jeg har litt helseangst, og ser for meg nå at barna mine skal finne meg død i senga i morgen tidlig 😐 Håper på kun seriøse svar ❤ Anonymkode: d3e44...b01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #378 Del Skrevet 1. november 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hjelp! Håper noen kan svare meg raskt, for jeg er litt engstelig nå... Nylig startet Aduvanz 30mg, og i dag doblet jeg dosen. Har da fått litt høyere blodtrykk enn vanlig; målte 140/85 nå. Men det som gjør meg redd er at venstre arm og bein føles nummen...særlig armen. Det gir seg ikke ved bevegelse heller. Jeg googlet så klart og får masse linker til hjerneslag... 😧 Andre som opplevde slik nummenhet ved doseøkning...? Jeg har litt helseangst, og ser for meg nå at barna mine skal finne meg død i senga i morgen tidlig 😐 Håper på kun seriøse svar ❤ Anonymkode: d3e44...b01 Nå er ikke du i nærheten til å ha malign hypertension. Selv jeg som fikk svangerskapsforgiftning og hadde blodtrykk på 180/110 (I nesten to uker) var ikke på det nivået at hjerneslag var den umiddelbare frykten på sykehuset. Men jeg var jo veldig syk da (selv om jeg ikke merket det) så de overvåket meg jo i tilfelle forverring. Men hjerneslag var altså ikke den rådende bekymringen. Så i fare for å pådra deg høyere blodtrykk ved angst for høyt blodtrykk, så tipper jeg du kan ta det helt med ro. Du får ikke hjerneslag av det der. Malign hypertension er overtrykk gjerne over 200 og undertrykket over 130.og det skal litt til for å få slike verdier hos en ellers forholdsvis ung og frisk person altså, da har man en alvorlig sykdom i tillegg. Å ha lett forhøyet blodtrykk, slik som du, da vil det nok ta årevis med slitasje på blodårene og ubehandlet blodtrykk, før det kanskje finnes en mulighet for at du får hjerneslag. Smil, slapp av, blodtrykket kan nok også komme av angsten eller f. Eks hvit-frakk-syndrom 😅 Anonymkode: f00a4...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #379 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hjelp! Håper noen kan svare meg raskt, for jeg er litt engstelig nå... Nylig startet Aduvanz 30mg, og i dag doblet jeg dosen. Har da fått litt høyere blodtrykk enn vanlig; målte 140/85 nå. Men det som gjør meg redd er at venstre arm og bein føles nummen...særlig armen. Det gir seg ikke ved bevegelse heller. Jeg googlet så klart og får masse linker til hjerneslag... 😧 Andre som opplevde slik nummenhet ved doseøkning...? Jeg har litt helseangst, og ser for meg nå at barna mine skal finne meg død i senga i morgen tidlig 😐 Håper på kun seriøse svar ❤ Anonymkode: d3e44...b01 Nummenhet slik, spesielt på kun en side, skal alltid tas på alvor. Ring legevakt med en eneste gang! Eventuelt 113! Dette er ikke noe man venter med eller slapper av med! Anonymkode: 8ace8...db2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2022 #380 Del Skrevet 1. november 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er ikke du i nærheten til å ha malign hypertension. Selv jeg som fikk svangerskapsforgiftning og hadde blodtrykk på 180/110 (I nesten to uker) var ikke på det nivået at hjerneslag var den umiddelbare frykten på sykehuset. Men jeg var jo veldig syk da (selv om jeg ikke merket det) så de overvåket meg jo i tilfelle forverring. Men hjerneslag var altså ikke den rådende bekymringen. Så i fare for å pådra deg høyere blodtrykk ved angst for høyt blodtrykk, så tipper jeg du kan ta det helt med ro. Du får ikke hjerneslag av det der. Malign hypertension er overtrykk gjerne over 200 og undertrykket over 130.og det skal litt til for å få slike verdier hos en ellers forholdsvis ung og frisk person altså, da har man en alvorlig sykdom i tillegg. Å ha lett forhøyet blodtrykk, slik som du, da vil det nok ta årevis med slitasje på blodårene og ubehandlet blodtrykk, før det kanskje finnes en mulighet for at du får hjerneslag. Smil, slapp av, blodtrykket kan nok også komme av angsten eller f. Eks hvit-frakk-syndrom 😅 Anonymkode: f00a4...1d5 Blodtrykket hennes er ikke farlig, men ensidig nummenhet kan være symptom på noe farlig! Sykt at du tør å be henne slappe av sånn, det kan være forskjellen på liv eller død! Anonymkode: 8ace8...db2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå