Gå til innhold

Tråden for oss damer med ADHD

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det sies ofte at de med ADHD kommer for sent til ting, men jeg er faktisk helt motsatt. Er ofte så redd for å komme for sent, så jeg overkompenserer. Ender derfor opp med å komme en halvtime for tidlig til viktige avtaler :fnise: Det skal ikke være lett. 

Anonymkode: eb766...2fa

Åh same 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Besserwisser skrev (4 timer siden):

Akkurat dette er en av de tingene jeg har hengt meg litt opp i. Nettopp det at jeg føler mange kan bruke diagnosen som en unnskyldning til feks det å være rotene, ustrukturert, komme for sent osv… Jeg har en venninne av meg som. Det er ikke slik at det er umulig å komme tidsnok fordi du har ADHD. Det betyr at du kanskje må jobbe litt ekstra hardt med deg selv, være bevisst på ditt eget handlingsmønster og lage rutiner som «holder deg i skinnet». 

Nja.. Når man har adhd er det maange ting å anstrenge seg for å få til. Det er veldig utmattende.

Jeg er blant de som gjerne møter opp 15min før diverse avtaler. Men noen ganger kommer jeg ca akkurat tidsnok. Spesielt i dårlige perioder, hvor det kompenseres og markeres i hytt og gevær, hender det at jeg er forsinka. Det sier jeg ifra om til de jeg har avtale med i såfall.

De som ikke forstår hvordan adhdhjernen funker har lett for å tro at folk med adhd er late og må skjerpe seg. Noen ganger er det faktisk "umulig" å komme tidsnok.

Anonymkode: 150e5...f2b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har time hos psykiater for å diskutere medisiner onsdag neste uke. Jeg har aldri prøvd medisiner mot ADD før og er veldig skeptisk med tanke på at jeg allerede bruker Cipralex mot angst. Jeg er redd for å bli satt på medisiner som fyrer oppunder angsten min. Føler jeg har hørt mye negativt om Ritalin, men mer positivt om Attentin og Advanz, usikker på om jeg skrev dette riktig. Lurer også veldig på hvordan det er med oppstart av disse medisinene. Skal på en liten ferie overnatting med kjæresten i slutten av august og føler jeg helst vil bli satt på medisinene etter denne turen, i tilfelle angsten min blir trigget ved oppstart. Lurer også på hvordan det er med søvn, man får ikke søvnproblemer? Har også hørt at adhd medisin inneholder Amfetamin?! Dette syntes jeg er skummelt og absolutt ikke noe jeg vil ha.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NewStart87 skrev (4 timer siden):

Jeg har time hos psykiater for å diskutere medisiner onsdag neste uke. Jeg har aldri prøvd medisiner mot ADD før og er veldig skeptisk med tanke på at jeg allerede bruker Cipralex mot angst. Jeg er redd for å bli satt på medisiner som fyrer oppunder angsten min. Føler jeg har hørt mye negativt om Ritalin, men mer positivt om Attentin og Advanz, usikker på om jeg skrev dette riktig. Lurer også veldig på hvordan det er med oppstart av disse medisinene. Skal på en liten ferie overnatting med kjæresten i slutten av august og føler jeg helst vil bli satt på medisinene etter denne turen, i tilfelle angsten min blir trigget ved oppstart. Lurer også på hvordan det er med søvn, man får ikke søvnproblemer? Har også hørt at adhd medisin inneholder Amfetamin?! Dette syntes jeg er skummelt og absolutt ikke noe jeg vil ha.

Kan ikke svare på alt dette da jeg ikke har begynt på medisiner enda, men jeg var på samtale om det i forrige uke.

Der fikk jeg beskjed om at det ikke var amfetamin som i vanlig amfetamin liksom, så det skulle man ikke være redd for.

Jeg må til fastlegen for å ta masse prøver før jeg kan begynne med noen medisiner, så det må sikkert du også. Er derfor fort gjort at du må vente til etter den turen uansett 😊

Jeg fikk faktisk helt motsatt beskjed av det du sier der. Fikk beskjed om at Ritalin ga minst bivirkninger, så jeg hadde egentlig bestemt meg for å prøve de… men nå ble jeg litt usikker :blink:

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NewStart87 skrev (11 timer siden):

Jeg fikk mindre angst av ritalin 😍 Klarte omsider å tenke klart og bestemme over tankene mine selv… men obs, kaffe og stimulanter går dårlig sammen. bør kuttes ut før du starter!!!!!

Anonymkode: 9510a...fe5

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg fikk mindre angst av ritalin 😍 Klarte omsider å tenke klart og bestemme over tankene mine selv… men obs, kaffe og stimulanter går dårlig sammen. bør kuttes ut før du starter!!!!!

Godt å høre at man kan få mindre angst av det også. :) Jeg har endelig klart å slutte med Pepsi Max og Cola uten sukker, drakk opptil 10 bokser om dagen, noen ganger mer. Har byttet det ut med vann, men drikker fortsatt 1 - 2 energidrikk om dagen og har tenkt til å slutte med det tvert hvis jeg blir satt på medisiner.

Stemmer det at man ikke kan kjøre bil på 2 uker ved oppstart av medisiner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
NewStart87 skrev (5 timer siden):

Godt å høre at man kan få mindre angst av det også. :) Jeg har endelig klart å slutte med Pepsi Max og Cola uten sukker, drakk opptil 10 bokser om dagen, noen ganger mer. Har byttet det ut med vann, men drikker fortsatt 1 - 2 energidrikk om dagen og har tenkt til å slutte med det tvert hvis jeg blir satt på medisiner.

Stemmer det at man ikke kan kjøre bil på 2 uker ved oppstart av medisiner? 

Godt jobbet!!:5:🥳 

Jeg går på Ritalin; og legen nevnte ingenting om bilkjøring, for meg🤷‍♀️ Men det er bare Ritalin jeg har erfaring med, da. 

Anonymkode: b12b9...27d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos psykiater og jeg skal starte på Aduvanz ( vet ikke om jeg skriver det riktig ) fra 5.september, hvis blodprøver og EKG er fine. :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere her som uten medisiner på en måte ikke føler seg helt «våkne»? At man på en måte ikke er helt «med»? Ikke helt til stedet på en måte.

Anonymkode: aae9a...599

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det flere her som uten medisiner på en måte ikke føler seg helt «våkne»? At man på en måte ikke er helt «med»? Ikke helt til stedet på en måte.

Anonymkode: aae9a...599

Eh ja 😅 Eller, kun hvis jeg er i situasjoner der det kreves mye konsentrasjon og jeg ikke klarer å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som sliter med PMS her? Lurer på om medisiner mot ADD kan roe det ned? Grusomt å ha så plagsom PMS hver mnd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NewStart87 skrev (1 time siden):

Er det flere som sliter med PMS her? Lurer på om medisiner mot ADD kan roe det ned? Grusomt å ha så plagsom PMS hver mnd.

Mange sier vel at de synes medisiner ikke virker ved PMS/mens? Hvis du mener Ritalin etc

Anonymkode: f37fa...48d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mange sier vel at de synes medisiner ikke virker ved PMS/mens? Hvis du mener Ritalin etc

Anonymkode: f37fa...48d

Jeg skal prøve Aduvanz. Er så lei av å være PMS monster hver måned. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.2.2022 den 0.49):

Jeg er 35 år og skal utredes nå. Adhd uoppmerksom type. Jeg får full score på alle tester. I sterk grad i tillegg. Jo mer jeg leser om diagnosen jo mer faller ting på plass. Har slitt med manglende konsentrasjon, glemsomhet, ‘vimsing’ hele livet, men ingen har fanget det opp fordi jeg gjorde det bra på skolen og har bachelorgrad (da uten fritid fordi jeg satt med leksene fra jeg kom hjem til jeg la meg😣).

Jeg har følt alle symptomene har blitt verre etter jeg ble voksen og fikk barn. Sannheten er nok bare at det blir mer tydelig og påfallende sammen med alt ansvaret.

Lista over de mest fremtredende tingene som gjør at jeg tenker jeg har diagnosen:

-Glemmer nøkler, lommebøker, kort, barnas ransel, matpakker, drikkeflasker osv minst 2-3 ganger i uka

-Glemmer viktige avtaler hver måned. Både fordi jeg glemmer å skrive dem ned, men også fordi jeg glemmer å se på lista /kalenderen eller sette på alarm.

- Glemmer arbeidsvakter jeg skal på, særlig om de avtalt langt frem i tid (skjedd tre ganger på et halvt år)

- kommer veldig ofte for sent til ting fordi jeg ikke klarer å beregne tiden. Leter alltid etter noe på vei ut av dørene..

- Bommet på eksamensdato på vgs og lignende viktige ting opp i gjennom  årene

- Gjør stadig slurvefeil på jobb pga manglende konsentrasjon

- Mange nesten-trafikkulykker pga manglende konsentrasjon/oppmerksomhet. Bulker og skraper opp bilen lett av samme grunn..

-Mister årlig nøkler, diverse kort, lommerbøker o.l opp til flere ganger

Dette var bare litt av lista. Noen som kjenner seg igjen? Hvordan gikk dere andre frem for å få diagnosen som voksne?

Her ble det mye mas fra samboer. Og nå er jeg såvidt i gang. Har derimot bare luftet det for fastlegen og følte ikke han tok meg på alvor.. 

Jeg er spent på hva resultatet blir, men er engstelig for å begynne på medisiner. Jeg har forsøkt amfetamin på fest i yngre dager og det var grusom følelse. Fikk bare masse angst. Så om dette minner om Ritalin som noen sier, så vet jeg ikke om jeg tørr😌

Anonymkode: 0b5af...edb

Ja,  kjenner meg igjen... 

Jeg roter bort/mister både kort og nøkler. Er ekstremt tidsoptimist,  liker å ta ting på sparket (avtaler kan føles kvelende),  sliter med å komme i gang med oppgaver - særlig kjedelige- og huset ser ut som det har gått av ei bombe..... Er dagdrømmer og kan sitte i min egen verden i timevis. Husker at jeg som liten satt i klasserommet og mentalt var et helt annet sted.... 

Derimot har jeg alltid gjort det ok på skolen, har fullført 5 årig utdanning og har jobb. Glemmer ikke avtaler. Har ingen psykiske utfordringer. 

Anonymkode: d4a59...ceb

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre her som sliter hvis de har planer på ettermiddagen?

Hvis jeg har en avtale litt utpå dagen, så er det akkurat som at hele dagen er ødelagt :blink:

Jeg kommer liksom ikke i gang med noe annet og er livredd for å glemme avtalen/komme for sent, så alle tankene havner på en måte der.

Det spiller ikke så stor rolle hva avtalen er, men det er på en måte sånn at hvis jeg har en frisørtime kl 14, så klarer jeg ikke å sette i gang med noe annet før jeg er ferdig med den avtalen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Noen andre her som sliter hvis de har planer på ettermiddagen?

Hvis jeg har en avtale litt utpå dagen, så er det akkurat som at hele dagen er ødelagt :blink:

Jeg kommer liksom ikke i gang med noe annet og er livredd for å glemme avtalen/komme for sent, så alle tankene havner på en måte der.

Det spiller ikke så stor rolle hva avtalen er, men det er på en måte sånn at hvis jeg har en frisørtime kl 14, så klarer jeg ikke å sette i gang med noe annet før jeg er ferdig med den avtalen. 

Jaa😩 Det har jeg alltid slitt veldig med!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er egentlig hyperaktivitet, for dere som sliter med det som voksen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som bruker kaffe som smertestillende(på en måte🤪), når man har hodepine? Det funker så sykt bra😂😍 Og jeg blir vanligvis ikke urolig av kaffe, men føler at hodet mitt fungerer litt bedre, tror jeg🤔 Nå har jeg drukket to kopper etter kl. 19(🙈), og det hjalp skikkelig på hodepinen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere som har fått skikkelig hjertebank av Ritalin? Har gått på det i noen måneder, nå. Men føler meg ekstra engstelig på dem. Kjenner meg allerede veldig sånn «on edge» hele tiden, sånn til vanlig - også blir det verre på medisiner. 

Men jeg har ikke så lyst til å slutte med dem helt enda.. Kjente god effekt i starten, men det var på 20-40 mg, og nå er jeg på 60 mg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Når du sitter og lurer på hvor fjernkontrollen er hen og du etter flere minutter innser at du sitter med den i hånda! 🤦‍♀️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...