Lea9201 Skrevet 12. september 2022 #321 Del Skrevet 12. september 2022 NewStart87 skrev (1 time siden): Da har jeg vært hos psykiater for oppfølging etter å ha gått på Aduvanz 30 mg en uke. Siden jeg responderer så bra så begynner jeg med 50 mg fra imorgen og hvis dette går bra så begynner jeg på 70 mg fra neste uke. Da vil han ikke gå høyere opp og det vil bli min faste dose hvis jeg reagerer bra. Jeg fortalte at nå som jeg går på 30 mg som taes om formiddagen så føler jeg at den dabber av fra rundt 17:00 tiden, flere som kjenner seg igjen? Så ved å øke dosen så håper jeg å holde konsentrasjonen oppe til kvelden. Har også merket at jeg blir trøttere om kvelden og skal ikveld trappe ned fra to 25 mg Seroquel til en, så slutte helt med den fra neste uke. Håper jeg får sove og at Aduvanz faktisk får meg til å sove bedre. Så godt å høre at du responderer så bra! Ingen bivirkinger? Jeg har gått på Aduvanz 30mg i 2,5 uke nå. Har litt høy puls til tider, kan slite med å sovne på natten, og sliter veldig med muskelsmerter/spenninger.. (begynner å utvikle seg til det som kjennes ut som betennelse i ene skulder/bieceps...) Sist jeg var hos legen på DPS mente hun at muskelspenningene ikke hadde noe med Aduvanz å gjøre, men hadde to dager fri i helga, og da var smertene så og si borte. Startet igjen i går, og etter et par timer var de tilbake.. Kan være jeg tenker og henger meg for mye opp i det, slik at det blir en slags psykisk reaksjon. Har også hørt andre si at slike plager sluttet når de økte dose. Du har ikke merket noe slikt du? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 12. september 2022 #322 Del Skrevet 12. september 2022 Lea9201 skrev (31 minutter siden): Så godt å høre at du responderer så bra! Ingen bivirkinger? Jeg har gått på Aduvanz 30mg i 2,5 uke nå. Har litt høy puls til tider, kan slite med å sovne på natten, og sliter veldig med muskelsmerter/spenninger.. (begynner å utvikle seg til det som kjennes ut som betennelse i ene skulder/bieceps...) Sist jeg var hos legen på DPS mente hun at muskelspenningene ikke hadde noe med Aduvanz å gjøre, men hadde to dager fri i helga, og da var smertene så og si borte. Startet igjen i går, og etter et par timer var de tilbake.. Kan være jeg tenker og henger meg for mye opp i det, slik at det blir en slags psykisk reaksjon. Har også hørt andre si at slike plager sluttet når de økte dose. Du har ikke merket noe slikt du? Nei, ingen spenninger. Eneste som var litt spesielt de første dagene var litt ukontrollerte bevegelser med munn. Har en vond venstre skulder som jeg har slitt med i mange år siden jeg spenner meg mye pga angst, den har ikke blitt verre etter oppstart på Aduvanz. Blir veldig trøtt om kvelden. Merker jeg er mye tørst og drikker mer vann, men det har roet seg litt de siste dagene. Håper muskelspenningene dine forsvinner, det der hørtes ikke greit ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 14. september 2022 #323 Del Skrevet 14. september 2022 Har noe jeg lurer på om dere andre med diagnosen har opplevd eller opplever: Hvordan er dere med tanke på sinne? Da spesielt med tanke på før medisinering. Jeg har alltid vært veldig låst i ting som har skjedd, kan bli sint for ting som f.eks har skjedd for over 20 år siden og konfrontere familie om det den dag idag. Ekspert på å dra frem gamle hendelser og hisse meg opp. Også ekspert på å dvele ved ting i lang tid. Veldig tankekaos og mye stuck i fortid. Ting som er sagt og gjort. Etter bare en uke på Aduvanz så føler jeg allerede at dette er bedre. Vanligvis er jeg en veldig bitter person. Noen som er like? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #324 Del Skrevet 14. september 2022 NewStart87 skrev (9 minutter siden): Har noe jeg lurer på om dere andre med diagnosen har opplevd eller opplever: Hvordan er dere med tanke på sinne? Da spesielt med tanke på før medisinering. Jeg har alltid vært veldig låst i ting som har skjedd, kan bli sint for ting som f.eks har skjedd for over 20 år siden og konfrontere familie om det den dag idag. Ekspert på å dra frem gamle hendelser og hisse meg opp. Også ekspert på å dvele ved ting i lang tid. Veldig tankekaos og mye stuck i fortid. Ting som er sagt og gjort. Etter bare en uke på Aduvanz så føler jeg allerede at dette er bedre. Vanligvis er jeg en veldig bitter person. Noen som er like? Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i noe av dette. Jeg kan bli rasende der og da, men ikke ofte det skjer egentlig. Jeg har grunn når det skjer. Mye tankespinn om fortid ja, men mest hvordan jeg kunne gjort ting annerledes. Jeg har heller ikke tenkt på det som noe knyttet til adhd, men til en del tøffe ting jeg opplevde over noen år. Tenker mer at å ha adhd kan forsterke slikt, men jeg ville nok strevd med tanker rundt de årene om jeg ikke hadde hatt adhd også. Anonymkode: 431fc...3b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea9201 Skrevet 19. september 2022 #325 Del Skrevet 19. september 2022 NewStart87 skrev (På 12.9.2022 den 16.05): Da har jeg vært hos psykiater for oppfølging etter å ha gått på Aduvanz 30 mg en uke. Siden jeg responderer så bra så begynner jeg med 50 mg fra imorgen og hvis dette går bra så begynner jeg på 70 mg fra neste uke. Da vil han ikke gå høyere opp og det vil bli min faste dose hvis jeg reagerer bra. Jeg fortalte at nå som jeg går på 30 mg som taes om formiddagen så føler jeg at den dabber av fra rundt 17:00 tiden, flere som kjenner seg igjen? Så ved å øke dosen så håper jeg å holde konsentrasjonen oppe til kvelden. Har også merket at jeg blir trøttere om kvelden og skal ikveld trappe ned fra to 25 mg Seroquel til en, så slutte helt med den fra neste uke. Håper jeg får sove og at Aduvanz faktisk får meg til å sove bedre. Hvordan gikk det med opptrappingen fra 30mg til 50mg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2022 #326 Del Skrevet 19. september 2022 I dag har jeg tatt første skritt for å få utredning hos nevropsykolog ❤️ (Har utsatt det i fire år.) 🌻 Anonymkode: c7cba...7d4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 19. september 2022 #327 Del Skrevet 19. september 2022 Lea9201 skrev (7 timer siden): Hvordan gikk det med opptrappingen fra 30mg til 50mg? Det gikk bra, men litt mer bivirkninger. Hatt litt mageknip i øvre del av magen noen dager og hodepine om kvelden. Har også litt økt angst, men akkurat det tror jeg kan være veldig psykisk siden jeg hele tiden tenker «tenk om medisinen gir meg mer angst». Har ellers appetitt og sover om nettene. Mer konsentrert om dagen og trøtt om kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 19. september 2022 #328 Del Skrevet 19. september 2022 Glemte å nevne at jeg føler meg veldig trøtt om kvelden, men det er veldig greit, da har jeg ikke overskudd til å gruble så fælt som jeg vanligvis gjør. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2022 #329 Del Skrevet 21. september 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 17.28): I dag har jeg tatt første skritt for å få utredning hos nevropsykolog ❤️ (Har utsatt det i fire år.) 🌻 Anonymkode: c7cba...7d4 Går du privat? Hold oss gjerne oppdatert❤️ Jeg skal til første time utredning hos psykiater med offentlig avtale uti oktober☺️ Anonymkode: 0b5af...edb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 23. september 2022 #330 Del Skrevet 23. september 2022 Prøvde å kutte ut Seroquel ( som jeg tar for søvn ) på mandag, men det ble forferdelig. Blir nok litt mer våken av Aduvanz også, spesielt nå i oppstart. Så på onsdag tok jeg en Seroquel igjen og fikk endelig sove. Håper jeg kan fortsette med det til jeg er mer innkjørt på Aduvanz. Blir helt forferdelig å være rundt uten søvn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 23. september 2022 #331 Del Skrevet 23. september 2022 AnonymBruker skrev (På 19.9.2022 den 17.28): I dag har jeg tatt første skritt for å få utredning hos nevropsykolog ❤️ (Har utsatt det i fire år.) 🌻 Anonymkode: c7cba...7d4 Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 26. september 2022 #332 Del Skrevet 26. september 2022 Dere andre som bruker medisin mot diagnosen. Psykiater sa man ikke kan drikke alkohol når man tar tablettene. Hvis dere drikker alkohol, dropper dere da medisinen den dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea9201 Skrevet 27. september 2022 #333 Del Skrevet 27. september 2022 NewStart87 skrev (På 14.9.2022 den 15.49): Har noe jeg lurer på om dere andre med diagnosen har opplevd eller opplever: Hvordan er dere med tanke på sinne? Da spesielt med tanke på før medisinering. Jeg har alltid vært veldig låst i ting som har skjedd, kan bli sint for ting som f.eks har skjedd for over 20 år siden og konfrontere familie om det den dag idag. Ekspert på å dra frem gamle hendelser og hisse meg opp. Også ekspert på å dvele ved ting i lang tid. Veldig tankekaos og mye stuck i fortid. Ting som er sagt og gjort. Etter bare en uke på Aduvanz så føler jeg allerede at dette er bedre. Vanligvis er jeg en veldig bitter person. Noen som er like? Ja, jeg har samme opplevelse på Aduvanz. Klarer å regulere følelsene mine mye bedre, og lar følelser bare være følelser også forsvinner de igjen. Istedenfor å henge meg opp i alt mulig og lage en noe stort ut av det, så lar jeg det bare "gli forbi" på en måte. Har vært en av de beste effektene av medisinen for min del. Økte selv til 50mg for 3 dager siden, og har merket mer på angst mot ettermiddagen/kvelden, samt at jeg føler meg litt mer gira. Så lurer på om det er for høy dose for meg. Muskel/leddplagene mine har blitt bedre, men er der fortsatt dessverre.. Mulig jeg skal spør om å få prøve Attentin. (Nå ble det veldig mye info her som ingen egentlig spurte om men hehe) 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lea9201 Skrevet 27. september 2022 #334 Del Skrevet 27. september 2022 NewStart87 skrev (18 timer siden): Dere andre som bruker medisin mot diagnosen. Psykiater sa man ikke kan drikke alkohol når man tar tablettene. Hvis dere drikker alkohol, dropper dere da medisinen den dagen? Har også fått samme beskjed ang alkohol. Har holdt på med medisinutprøving nå i 1,5 mnd. Og har tatt noen dager pause inn i mellom når jeg har visst at jeg ville/har planer om å drikke alkohol. Har lest at flere drikker alkohol på medisin, og det går fint. Men jeg vil ikke sjanse noe nå i starten, så tenker det er bedre å vente til man har funnet riktig type medisin og dose. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 27. september 2022 #335 Del Skrevet 27. september 2022 Lea9201 skrev (14 minutter siden): Ja, jeg har samme opplevelse på Aduvanz. Klarer å regulere følelsene mine mye bedre, og lar følelser bare være følelser også forsvinner de igjen. Istedenfor å henge meg opp i alt mulig og lage en noe stort ut av det, så lar jeg det bare "gli forbi" på en måte. Har vært en av de beste effektene av medisinen for min del. Økte selv til 50mg for 3 dager siden, og har merket mer på angst mot ettermiddagen/kvelden, samt at jeg føler meg litt mer gira. Så lurer på om det er for høy dose for meg. Muskel/leddplagene mine har blitt bedre, men er der fortsatt dessverre.. Mulig jeg skal spør om å få prøve Attentin. (Nå ble det veldig mye info her som ingen egentlig spurte om men hehe) Jeg hadde mer økt angst da jeg økte til 50 mg, men det gikk over. Jeg føler jeg får gjort mer og det er veldig spennende å følge med på hvordan konsentrasjonen min øker. Legger også merke til små detaljer som jeg ikke har lagt merke til før. Er også mye mer tålmodig med hunden på tur. Han snuser veldig mye og lenge, det har slitt veldig på tålmodigheten før, men nå går det helt fint. Jeg stresser ikke og føler jeg har så dårlig tid, noe jeg har gjort før, når jeg ikke skal noe en gang. Dumt at muskel og leddplagene dine ikke har forsvunnet, håper de forsvinner med Attentin hvis de ikke forsvinner nå mens du prøver ut Aduvanz. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 27. september 2022 #336 Del Skrevet 27. september 2022 Lea9201 skrev (18 minutter siden): Har også fått samme beskjed ang alkohol. Har holdt på med medisinutprøving nå i 1,5 mnd. Og har tatt noen dager pause inn i mellom når jeg har visst at jeg ville/har planer om å drikke alkohol. Har lest at flere drikker alkohol på medisin, og det går fint. Men jeg vil ikke sjanse noe nå i starten, så tenker det er bedre å vente til man har funnet riktig type medisin og dose. Jeg vil heller ikke sjanse nå i begynnelsen, men lurte på å etterhvert se hvordan jeg blir hvis jeg tar bittelitt vin. Merker jeg at jeg ikke tåler det så kommer jeg til å ikke ta medisinen dagen jeg skal drikke. Vil ikke reise på fest første gang jeg prøver å drikke alkohol på medisinen for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #337 Del Skrevet 28. september 2022 NewStart87 skrev (På 26.9.2022 den 22.21): Dere andre som bruker medisin mot diagnosen. Psykiater sa man ikke kan drikke alkohol når man tar tablettene. Hvis dere drikker alkohol, dropper dere da medisinen den dagen? Har brukt aduvanz i 4 år nå, og jeg dropper ikke medisinene de dagene jeg drikker, og det går helt fint. Jeg fikk samme beskjed av en psykiater en gang i tiden, men det er ingen andre som har nevnt det i ettertid. I følge felleskatalogen sin interaksjonsanalyse er det ingen interaksjoner mellom aduvanz eller ritalin og alkohol. Men alkohol kan forsterke noen av bivirkningene av aduvanz/ritalin, og i store mengder kan det bli litt problematisk, i hvert fall hvis det er snakk om et stort alkoholforbruk over tid. Så lenge man holder seg til moderate mengder så går det nok fint, det er i hvert fall min erfaring. Flere jeg kjenner har samme erfaring. Anonymkode: 6cd2b...950 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 28. september 2022 #338 Del Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har brukt aduvanz i 4 år nå, og jeg dropper ikke medisinene de dagene jeg drikker, og det går helt fint. Jeg fikk samme beskjed av en psykiater en gang i tiden, men det er ingen andre som har nevnt det i ettertid. I følge felleskatalogen sin interaksjonsanalyse er det ingen interaksjoner mellom aduvanz eller ritalin og alkohol. Men alkohol kan forsterke noen av bivirkningene av aduvanz/ritalin, og i store mengder kan det bli litt problematisk, i hvert fall hvis det er snakk om et stort alkoholforbruk over tid. Så lenge man holder seg til moderate mengder så går det nok fint, det er i hvert fall min erfaring. Flere jeg kjenner har samme erfaring. Anonymkode: 6cd2b...950 Så bra å høre! Tusen takk for svar. Husker du noe om hvordan det var for deg ved oppstart av Aduvanz, hadde du noen bivirkninger som etterhvert forsvant? Jeg hadde litt smerter i øvre del av magen forrige uke, men det gikk over i løpet av noen dager. Har også vært mer tørst, men litt mindre nå enn ved start. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NewStart87 Skrevet 5. oktober 2022 #339 Del Skrevet 5. oktober 2022 Jeg er på 70 mg Aduvanz nå og skal ikke øke mer i dose. Det går bra, men sliter med intens hodepine om kvelden. Flere som har opplevd dette? Hvor lang tid tar det ca før den forsvinner? Tar Ibux og Paracet, men føler ikke det hjelper stort og jeg kan jo ikke ta for mye av det heller. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2022 #340 Del Skrevet 5. oktober 2022 Flere som har prøvd Zoloft, og fikk skikkelig angst? Har mye hjertebank til vanlig, og det blir så mye verre på Zoloft 😕 Anonymkode: 4c864...a55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå