Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært en god del sykemeldt de siste to årene.

Hadde møte med leder, som sa at dersom det er mistrivsel, så vil de gjerne at jeg skal si det og vi kan dermed prate åpent om det. De ønsker å finne en løsning, noe som jeg også er interessert i. Og nevnte at blant annet kan jeg f.eks søke jobb mens jeg får lønn hos de. Orket ikke å spørre så mye. Men ja, mistrivsel er en del av det, men har også en del plager som jeg ikke vil fortelle srbeidsgiver om.. Og akkurat nå er det ikke aktuelt å søke om jobb pga det. Men kanskje senere.

men er det noen som har vært ærlig med arbeidgiver og fått tilbud om noe lignende? Erfaringer? Tips og råd? 😅

Anonymkode: 3f340...325

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Privat sektor, forresten.

Skrevet

Du kan godt si at arbeidsgiver ikke har noe med hvorfor du er sykemeldt, men realiteten er at du har alt å vinne ved å fortelle hvorfor du er sykemeldt så mye. Du kommer langt med å ha en åpen dialog med arbeidsgiver. 

Anonymkode: 2c38f...fca

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan godt si at arbeidsgiver ikke har noe med hvorfor du er sykemeldt, men realiteten er at du har alt å vinne ved å fortelle hvorfor du er sykemeldt så mye. Du kommer langt med å ha en åpen dialog med arbeidsgiver. 

Ja, det gjør jeg nok. Men føles litt som at de prøver å presse meg ut pga mye sykefravær.

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo søke nye jobber nå også forsåvidt, så skjønte ikke helt hva de mente, mener de at du får fri med lønn dersom du søker nye jobber i perioden du er borte?

Om du har vært mye sykemeldt siste 2 år har du vel snart brukt opp sykemelding uannsett og må over på AAP, og da er det vel ikke lenger sånn at jobben må lønne deg osv likevel, da går du vel helt over i NAV-systemet? (Mulig jeg har misforstått AAP altså). Man kan jo bare være sykemeldt 52 uker med mindre du har hatt et 26-ukers opphold med full jobb. 

Anonymkode: ca5f9...971

Skrevet (endret)

Mulig jeg misforstår hva dette handler om. Men for meg virker det som de prøver å få deg til å si opp ved å tilby deg en slags etterlønn i en periode og kamuflerer dette med at du skal få lønn for å søke jobber. Det er vel ingen arbeidsgivere som tilbyr deg lønn når du ikke jobber for å søke nye jobber uten at det har noen form for krav. Ser for meg at motivet er at det lønner seg å bli kvitt deg i langtidsperspektiv i stedet for at du skal være sykemeldt og de må bruke vikar, og viss de tilbyr deg feks.(etter)lønn i 6 måneder mot at du slutter så lønner det seg for bedriften om 1 år feks.

Du må først og fremst få klarhet i hva vilkårene for dette er. Hadde rett og slett sendt sjefen en mail og spurt igjen kva konkret tilbudet går ut på. Lurt å få det skriftlig for jeg er nå litt usikker på om dette er helt innafor.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Skrevet

Du bør jo tenke over at det er begrenset hvor mye du kan være sykemeldt før de rettighetene er brukt opp. Når maks antall dager over tre år er der, så kan bedriften si deg opp om de ikke ser mulighet for at du kommer igjen. Og her høres det ikke ut som om du har planer om å komme tilbake, og da er det kanskje lurt å finne seg en annen jobb. 

Anonymkode: 63392...070

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det gjør jeg nok. Men føles litt som at de prøver å presse meg ut pga mye sykefravær.

Hvis du er mye og lenge syk kan de si deg opp på grunnlag av sykefraværet. De prøver nok å finne en ok løsning for begge parter. Oppsigelse og en eventuell påfølgende rettssak er belastende og dyrt for begge parter.

Anonymkode: 71d3f...6ca

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du er mye og lenge syk kan de si deg opp på grunnlag av sykefraværet. De prøver nok å finne en ok løsning for begge parter. Oppsigelse og en eventuell påfølgende rettssak er belastende og dyrt for begge parter.

Det høres ut som du har rett, ut fra ts sin beskrivelse. Men ts, det kan jo være lurt å ha en åpen dialog med arbeidsgiver her.

Anonymkode: 93e85...5be

Skrevet

Kontakt NAV og be de om å  bli med på et dialogmøte? 

Kan høres ut som arbeidsgiver egentlig foreslår at du friskmeldes som arbeidssøker. Altså at du mottar sykepenger i en gitt periode mens du søker jobb. https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/friskmelding-til-arbeidsformidling

Anonymkode: 42f4a...b85

• Nyttig 1
Skrevet

Vanskelig å si hva arbeidsgiver egentlig tilbyr her.
Det kan høres ut som etterlønn/sluttpakke.

Jeg ville ha bedt om å få skriftlig hva dem tilbyr, og så kontaktet fagforening.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du kan jo søke nye jobber nå også forsåvidt, så skjønte ikke helt hva de mente, mener de at du får fri med lønn dersom du søker nye jobber i perioden du er borte?

Jeg synes det høres ut som om de tilbyr TS en fallskjerm. Hun skal rett og slett si opp, og så får hun lønn uten arbeidsplikt. Jeg tviler på at de legger seg bort i om hun søker nye jobber, det er i bunn og grunn hennes sak.

TS, de prøver å avslutte saken på enklest mulig måte for seg selv. Hvis du på noe tidspunkt skal akseptere dette så får du bare forhandle så lang periode som mulig. Og frynsegoder hvis det er aktuelt. Og be dem om å skrive at du ble sagt opp på grunn av manglende arbeid eller innskrenkninger, da får du ikke problemer med dagpenger og du slipper å ta på deg skylda for oppsigelsen.

Anonymkode: c0570...714

Skrevet

Dette høres ut som en sluttpakke. Det kan være en veldig god avtale hvis du uansett tror du ikke kommer tilbake til denne jobben. Er du organisert bør du be om hjelp fra fagforening. Ellers får du høre med nav om hva dette betyr for deg. Jeg tror du kan være sykemeldt (fortsatt) og beholde alle pengene fra en sluttpakke. Hvis du går over på AAP gjelder andre regler. 

Anonymkode: 323fd...d62

• Liker 1
Skrevet

Hvis du forhandler godt er det mulig du kan få støtte til etterutdanning også, forresten. Sist gang jeg sjekket er det billig for arbeidsgiver (skattefritt), og betyr mange muligheter for deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Kontakt NAV og be de om å  bli med på et dialogmøte? 

Kan høres ut som arbeidsgiver egentlig foreslår at du friskmeldes som arbeidssøker. Altså at du mottar sykepenger i en gitt periode mens du søker jobb. https://www.nav.no/no/person/arbeid/sykmeldt-arbeidsavklaringspenger-og-yrkesskade/sykmelding-ulike-former/friskmelding-til-arbeidsformidling

Anonymkode: 42f4a...b85

Ja, vi har bedt om dialogmøte. Venter på innkalling nå.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan de det? 🤔

missmcbeal skrev (5 timer siden):

Mulig jeg misforstår hva dette handler om. Men for meg virker det som de prøver å få deg til å si opp ved å tilby deg en slags etterlønn i en periode og kamuflerer dette med at du skal få lønn for å søke jobber. Det er vel ingen arbeidsgivere som tilbyr deg lønn når du ikke jobber for å søke nye jobber uten at det har noen form for krav. Ser for meg at motivet er at det lønner seg å bli kvitt deg i langtidsperspektiv i stedet for at du skal være sykemeldt og de må bruke vikar, og viss de tilbyr deg feks.(etter)lønn i 6 måneder mot at du slutter så lønner det seg for bedriften om 1 år feks.

Du må først og fremst få klarhet i hva vilkårene for dette er. Hadde rett og slett sendt sjefen en mail og spurt igjen kva konkret tilbudet går ut på. Lurt å få det skriftlig for jeg er nå litt usikker på om dette er helt innafor.

Det var sånn det hørtes ut som ja.. de tilbyr jo ikke noe som ikke gagner de.

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg synes det høres ut som om de tilbyr TS en fallskjerm. Hun skal rett og slett si opp, og så får hun lønn uten arbeidsplikt. Jeg tviler på at de legger seg bort i om hun søker nye jobber, det er i bunn og grunn hennes sak.

TS, de prøver å avslutte saken på enklest mulig måte for seg selv. Hvis du på noe tidspunkt skal akseptere dette så får du bare forhandle så lang periode som mulig. Og frynsegoder hvis det er aktuelt. Og be dem om å skrive at du ble sagt opp på grunn av manglende arbeid eller innskrenkninger, da får du ikke problemer med dagpenger og du slipper å ta på deg skylda for oppsigelsen.

Anonymkode: c0570...714

Ja, da bør det jo ikke være under fire måneder ihvertfall🤔 

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette høres ut som en sluttpakke. Det kan være en veldig god avtale hvis du uansett tror du ikke kommer tilbake til denne jobben. Er du organisert bør du be om hjelp fra fagforening. Ellers får du høre med nav om hva dette betyr for deg. Jeg tror du kan være sykemeldt (fortsatt) og beholde alle pengene fra en sluttpakke. Hvis du går over på AAP gjelder andre regler. 

Hørtes omtrent ut som det ja. 
Tror ikke AAP blir aktuelt, og håper at jeg blir i stand til å jobbe. Ev. Finne annen jobb.

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hvis du forhandler godt er det mulig du kan få støtte til etterutdanning også, forresten. Sist gang jeg sjekket er det billig for arbeidsgiver (skattefritt), og betyr mange muligheter for deg.

Skal sjekke det opp, takk!

Takk for alle svar👍🏼

-ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er en sannhet med modifikasjoner. 

Ta meg, jeg jobber i en liten bransje. Forteller jeg min arbeidsgiver om min helse, risikerer jeg at hele byen får vite det. Da vil mine nåværende helseproblemer forfølge med i videre jobbsøking. Noen i bransjen vil alltid kjenne noen i byen, og vil da få en forvridd versjon av min historie (en høns blir til tre fjols). Da må jeg bytte bransje for å komme unna det.

ALLE diskriminerer mot sykdom. Og taushetsplikt er mer et forslag enn en realitet i Norge. Bryter arbeidsgiver taushetsplikten får du ingenting, men taper alt. 

Åpenhet om helse fører også til at man vil bli presset ut, ikke vil bli forfremmet og det kan forfølge deg videre i neste jobb. 

Skrevet

De vil fritt stille deg / sluttpakke.
Når de har kommet så langt som å foreslå dette, så er det kroken på døra for deg der. Om du ikke takker ja til det, så finner de en annen måte å få deg ut på. Omorganisering mest sannsynlig.

Det er ikke gunstig for deg å slutte uten ny jobb. Du kan ende på NAV.

Anonymkode: bb052...a27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...