Gå til innhold

Saltvann og nesesuger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt saltvann på min baby i over fire uker, etter at vi fikk beskjed på barsel at det bare var å kjøre på med dette eller morsmelk i nesen på baby siden hun er tett. Her om dagen fikk jeg vite av en bekjent at man ikke skal bruke saltvann mer enn i en kort periode om gangen på baby, og at dette er pensum på sykepleierutdanningen. Kunne ikke finne hold for dette andre steder. Noen som vet om det stemmer? Bekjente sa også at morsmelk ikke var så lurt siden det inneholder proteiner og kan øke tilvekst av snått. Men legen sa derimot at morsmelk løste opp snott på en to tre. Innspill? 

og hvor ofte er det egentlig greit å bruke nesesuger på baby? Er ett par ganger i uken innenfor? 

Anonymkode: 03bb3...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesesuger: så tenker jeg så lenge baby har snørr i nesen, så må man jo hjelpe baby med å få det ut ved behov. Vi hadde aldri det behovet før hun ble forkjølet første gang etter barnehagestart etter 1 år. Men hvis baby viser tegn på tett nese og snørr så ville jeg brukte så ofte det var behov

Saltvann: aldri hørt om, også brukt dette ukritisk ved behov

Morsmelk: det er jo det beste som finnes til "alt". Brute det til å rense øyne og nese ved behov :)

Anonymkode: 8693b...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror din bekjente forvekslet saltvann med nesespray med virkningsstoff. Saltvann kan du bruke daglig uten problemer, er bare bra! 

Personlig har jeg ikke brukt morsmelk, synes saltvann pluss nesesuger er en god kombinasjon!

Når baby er syk bruker jeg nesesuger før hvert måltid og ved behov. Kan ikke tenke meg at det er skadelig på noen som helst måte? Det er jo bare bra å bli kvitt!

Anonymkode: aa2a2...c3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saltvann er bare å bruke i vei. Det er ikke farlig eller skadelig. Hverken på kort eller lang sikt.

Nesesug brukes ved behov. Men ikke gjør det til ren rutine å rense nesen med den. Kun hvis det er tett eller baby surkler bak i nesen. 

Anonymkode: 241f8...612

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke på pensum under sykepleierutdanning. Så det er helt feil. Helsebiblioteket skriver at man kan bruke så mye saltvann som er nødvendig. Det er viktig for at barnet skal kunne få amme/ta flaske. Hvor har du det ifra at det bør begrenses bruk på nesesuger? Du bør bruke den når baby er plaget med tett nese som går ut over grunnleggende behov som mat/drikke/søvn.. Løsne med saltvann og sug ut det som har løsnet når baby nyser. 

Anonymkode: 9b29f...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke på pensum under sykepleierutdanning. Så det er helt feil. Helsebiblioteket skriver at man kan bruke så mye saltvann som er nødvendig. Det er viktig for at barnet skal kunne få amme/ta flaske. Hvor har du det ifra at det bør begrenses bruk på nesesuger? Du bør bruke den når baby er plaget med tett nese som går ut over grunnleggende behov som mat/drikke/søvn.. Løsne med saltvann og sug ut det som har løsnet når baby nyser. 

Anonymkode: 9b29f...821

Hun på apoteket sa det når jeg kjøpte refils til nesesuger. At jeg måtte begrense bruken siden det irriterer slimhinnene. Tenkte ikke på å spørre hva hun mente med begrenset bruk. Skjønner jo at den ikke skal brukes konstant liksom 🙃 TS

Anonymkode: 03bb3...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk beskjed av legen om å unngå nesesuger om mulig med mindre det var helt krise. Han sa at det kan oppstå inflammasjon i nesen (spørs hvorfor nesen er tett i utgangspunktet) og ved å suge ut så trigger du enda mer inflammasjon slik at nesen hovner opp innvendig og du gjør problemet verre. 

Anonymkode: 1f6b4...cc3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...