Gå til innhold

Prute på bil

Bloms

Anbefalte innlegg

Hvor mange % ned er det lov å prute på bruktbil? Syns så mange av disse forhandlerne legger det ut så overpriset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på prissegmentet. Jeg forventer som regel rundt 20%, men har aldri kjøpt helt nytt. Da er det mest vanlig med å få med ekstra utstyr "gratis".

Mine sist kjøpte biler:

Liten Hyundai, 5 år gammel, forhandler, 117000 kr annonsert, 102000 kr betalt inkl. nye dekk og omreg.avgift.

Nissan Leaf, 7 år gammel, privat, 65k annonsert, 60k kjøpt med 2 nye vinterdekk.

Honda minivan, 7 år, 79k ann., kjøpt for 62k.

Anonymkode: ef208...961

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Kommer an på prissegmentet. Jeg forventer som regel rundt 20%, men har aldri kjøpt helt nytt. Da er det mest vanlig med å få med ekstra utstyr "gratis".

Mine sist kjøpte biler:

Liten Hyundai, 5 år gammel, forhandler, 117000 kr annonsert, 102000 kr betalt inkl. nye dekk og omreg.avgift.

Nissan Leaf, 7 år gammel, privat, 65k annonsert, 60k kjøpt med 2 nye vinterdekk.

Honda minivan, 7 år, 79k ann., kjøpt for 62k.

Hvordan har du gått fram med prutingen? Syns det er vanskelig uten å føle seg frekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bloms skrev (1 time siden):

Hvordan har du gått fram med prutingen? Syns det er vanskelig uten å føle seg frekk. 

Selger vil uansett spille på den følelsen din. Så første skritt er i ditt eget hode:

1) Vil du måtte jobbe tre dager, ti dager eller en måned mer for bilen din, bare for å la være å stille spørsmål som selger allerede er forberedt på?

2) Finn ut hva du er villig til å betale og vær forberedt på å si NEI og reise når du ikke får din pris. Slingringsmonn bestemmer du selv ut fra hvor god råd du har og hvor mye du gidder å forhandle. 

Et klassisk boomer-triks er "vi forhandler ikke nå, ble jo enig om en pris på telefon". Da påpeker jeg alt som selger ikke opplyste på telefon - det er alltid noe - og at prisen må reflektere det.

Ofte har det tatt tid å forhandle. Bruktmarkedet er litt annerledes nå, litt selgers marked, men jeg har ofte fått tilslag til min pris etter 1-2 måneder. Det forutsetter...

3) ...at du alltid er høflig. Vær snill og grei og kom med gode, rasjonelle argument for at du skal få din pris. I verste fall prøver selger å få sin pris en stund til, men vil huske deg senere når de ikke får napp. Det er en god situasjon å bli ringt opp da, men da må du legge deg litt over hva forhandlere betaler på innbyttepris (som er typisk 40-70% av markedsverdi; du skjønner det når du har surfet på FINN lenge nok).

4) Disse argumenta dine forutsetter at du kan om bilen og forstår dens tilstand. Les deg opp på bruktbiltester (What Car og Parkers er gode på det) og lær deg å se etter svakhetene.

Forhandlere er selvsagt proffe på dette. De vil sitte med rynker i pannen og klaske løs på en antikk kalkulator i flere minutter for å simulere at de grubler. Men de vet nøyaktig hvor grensen går allerede når du setter deg i stolen på kontoret. Så straks du har dem i nærheten av prisen din, men de sier "nå kan vi ikke strekke oss lengre" og vegrer seg, spør etter tjenester eller vedlikeholdsdeler. Oljeskift, dekk, bremser - se hva som går. På nybil: Velg det utstyret du vil ha. Ikke la deg overtale til å kjøpe cræp du ikke trenger "fordi det blir lettere å selge bilen brukt" senere. Tullball!

Håper det gir litt hjelp og innsikt. Du trenger ikke å være ekspert heller, jeg beskriver jo en idealsituasjon. Men det allerviktigste er å være bestemt på hva du har råd til ved den aktuelle bilen. Nesten alle er overpriset til å begynne med, og særlig i dagens marked.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg skal kjøpe bil så studerer jeg mange annonser på de aktuelle biltypene. Ser etter velholdte biler med utstyr og fargekombinasjoner som jeg liker. Om de har urealistisk pris så hender det at jeg likevel sender en henvendelse med f. Eks et spørsmål eller drar for å se på bilen om den er i nærheten. Om det er privatpersoner som selger så er de ofte interessert i å forhandle om prisen når bilen har ligget ute til salgs en periode. Det beste er om de kontakter meg tilbake. Da svarer jeg gjerne at jeg liker bilen godt, men at jeg nå ser andre alternativer som jeg vurderer som gunstigere. Da ender det ofte med at jeg får et bedre tilbud eller at jeg spør de høflig om det er greit at jeg kommer med et bud. Jeg passer alltid på å være høflig og sympatisk. Det er ingen som liker å selge bruktbil til en drittsekk. Når jeg gir et bud så kommenterer jeg kanskje med å si at dette er det jeg kan tilby relativt til de andre alternativene jeg har. Har kjøpt minst 3 biler på denne måten. Andre ganger er "riktig" bil priset gunstig i utgangspunktet og det blir da viktig å være rask og besluttsom. Da er det lite eller ingenting å forhandle om på pris hvis bilen er som beskrevet. Forsøker også da å gi et godt inntrykk og spør gjerne om selger kan reservere den til jeg rekker å møte opp. Det har også hendt at jeg avtaler kjøp usett, men det er bare i spesielle tilfeller.

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt noen biler på finn og der er mange som kommer med tullebud der ute. De får aldri kjøpe bilen uansett bud etter slikt. Eller folk som er frekke. Bare å vente på en seriøs kjøper.

Anonymkode: cf373...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...